Miksi 80-luvulla koululuokat käyttäytyivät esimerkillisesti, ja nyt
Heittelevät baletissa esiintyjiä paperitolloilla/kivillä?
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011611315.html
Hm, opettajan mielestä 1400 oppilasta ei voi pitää kurissa näytöksen aikana ja valitetaan että vika oli vääränlaisessa näytäksessä eikä oppilaissa (tai opettajissa).
Laskennallisesti tuossa määrässä oppilaita pitäisi mukana olla joku viitisenkymmentä opettajaakin, tai jopa tuplasti jos on pari opettajaa per noin 30 hengen luokka. Miten ihmeessä muka 50-100 opettajaa ei saa pidettyä kurissa muutamaa mölyävää oppilasta vaikka kesken näytöksen. Avuksi vaikka teatterin vahtimestarit jos ei muu auta.
Osalle oppilaista tanssiva mies trikoissa on sama kuin homo - osalle homous on kuolemansynti. Tätä on peruskoulujen todellisuus nykyään.
"Nykyään"? :D
Naur. Luuletko että on uusi asia?
Minä olen yksi monista ketjuun kirjoittaneista kasarin koululaisista. Kyllä homoudesta on aina ajateltu noin, etenkin lasten ja nuorten kesken, se on haukkumasana. Valitettavasti edelleen.
Vaikka koti olisi miten salliva ja oikeamielinen niin jos porukassa on "hienoa" haukkua homoiksi niin lammassielut toimii niin. Vaikka tietävät vääräksi.
Mut on heitetty kasarin alussa käsityöluokasta kun nauroin kutoessani, enkä pystynyt open käskystä lopettamaan. Eli tosi vähästä tuli seuraus.
Yksi poika siirrettiin tarkkikselle ja ihan syystä, häiritsi jatkuvasti tunteja. Opettajat myös sanoi tosi rumasti takaisin, jos joku aukoi päätä. Kyllä se oli tiedossa, että seurauksia on, jos ei käyttäydy.
Mun opettajat oli pääosin 30-40-l syntyneitä ja heillä oli myös tapana häpäistä sitä, joka ei totellut. Kun kävelin ulos kässäluokasta, kuulin opettajan kysyvän muulta luokalta koskien minua ja mukana nauranutta kaveriani " onks noi aina tollasia?" Tuntui, että tarkoitus oli jäädä puimaan minun käytöstä selän takana. Se oli pahempi rangaistus kuin käytävällä seisominen. En toivo tuota takaisin.
Oliko opettajalta fiksu teko viedä 14-vuotiaat balettia katsomaan? Ketä sellainen baletti kiinnostaa aikuisenakaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti nykylapsista kasvaa itsenäisiä ja henkisesti kestäviä kun heitä hyysätään urakalla. Eikös kasvakin, eikös juu ?!!
Tätä olen miettinyt myös, itäisessä naapurissa valmistetaan nuoriso sotaan. Pitäisiköhän täälläkin ajatella, että koulukurilla voisi valmistaa nuorioa armeijaan ja sotaan? Vai lisätäänkö suosiolla venäjänkielen opetusta kouluissa?
Mitä luulet, onko nuoriso hyvinvoivaa tuolla rajan takana? Ei kai kukaan fiksu pyri samaan mitä siellä tehdään nuorisolle? Tykinruoaksi.
Talvisodassa sen aikaine suomalainen nykynuoriso ei voinut todellakaan hyvin, mutta onneksi uhrautuivat. Nykynuoriso voi nyt paremmin täällä kuin itärajan takana aivan varmasti. Voihan olla, että tämän sukupolven pitää nyt vuorostaan uhrauta, että sitten joskus taas asiat on hetken paremmin - pitäisikö jollain tasolla valmistautua. Koska ainoa varma asia on, että Venäjän alusmaana kaikkia asiat ovat lopullisesti ja pysyvästi huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän yläasteen opettaja 80 luvun lopussa oli nero. Hän käytti vanhaa armeija taktiikkaa. Yks mokaa muut kärsii.
Yksinkertaistettuna. Häirikkö sekoili luokassa, välitunti alkoi häirikkö sai lähteä me muut istuttiin luokassa.. Melko nopeasti muuten häiriköt ymmärsi et kannattaa pitää pää kiinni.
Ryhmärangaistuksia... ihan en "neroksi" sanoisi.
Onnistumis% oli 100. Voi sanoa neroksi
Vierailija kirjoitti:
Oliko opettajalta fiksu teko viedä 14-vuotiaat balettia katsomaan? Ketä sellainen baletti kiinnostaa aikuisenakaan?
Nämä tilaisuudet (monia muitakin) ovat pakollisia.
Vierailija kirjoitti:
Paperitolloista
Tuon on pakko olla joku valeuutisia levitttävä sivusto!!! WÖÖ!!!
Kannattaa nyt huomioida että lapsiin kohdistuva fyysinen kuritus tuli lailla kielletyksi 80 luvun puolivälissä. Siksi esim 84 koulussa olleella voi olla hyvin eri mielikuvat kuin 81 olleella.
Pakko oli käyttäytyä, jos perseili ylettömästi ni tuli karttakepistä tai pääsi niskapärs-otteella ensin käytävää ja sieltä tarkkisluokkaan. Sotilaallinen kuri. Nykyään oppilaisiin ei saa koskea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011611315.html
Hm, opettajan mielestä 1400 oppilasta ei voi pitää kurissa näytöksen aikana ja valitetaan että vika oli vääränlaisessa näytäksessä eikä oppilaissa (tai opettajissa).
Laskennallisesti tuossa määrässä oppilaita pitäisi mukana olla joku viitisenkymmentä opettajaakin, tai jopa tuplasti jos on pari opettajaa per noin 30 hengen luokka. Miten ihmeessä muka 50-100 opettajaa ei saa pidettyä kurissa muutamaa mölyävää oppilasta vaikka kesken näytöksen. Avuksi vaikka teatterin vahtimestarit jos ei muu auta.
Osalle oppilaista tanssiva mies trikoissa on sama kuin homo - osalle homous on kuolemansynti. Tätä on peruskoulujen todellisuus nykyään.
"Nykyään"? :D
Naur. Luuletko että on uusi asia?
Min
Kasarilla kävin kouluni itsekin ja tuo homofobiaa oli silloinkin. Nykyään se on paljon voimakkaampaa.
Viidakon Ykä tuli kylään. Se kävi.
Vierailija kirjoitti:
Pakko oli käyttäytyä, jos perseili ylettömästi ni tuli karttakepistä tai pääsi niskapärs-otteella ensin käytävää ja sieltä tarkkisluokkaan. Sotilaallinen kuri. Nykyään oppilaisiin ei saa koskea.
Ei meihin koskettu millään lailla (70-80 luvut) mutta silti oli selvää että kannattaa käyttäytyä jos ei halua joko jälki-istuntoa tai tarkkailuluokalle. Ne jotka ei uskoneet ja oppineet oli sitten siellä tarkkailuluokalla ja muut sai ainakin tilaisuuden oppia jotain koulussa.
Joskus tenavana piti vielä kirjoitella rangaistukseksi kaunokirjoituksella jotain lauseita vihkoon, vähän kuten bart simpson kirjoittaa sarjan alussa taululle. "en heitä lumipalloja välitunnilla".
Lisäksi yksi uhka oli se, että koulu ilmoittaa vanhemmille jotka kyllä piti huolta siitä että lapset ymmärsi ettei koulussa käyttäydytty miten tahansa. Kotona voi sitten tulla kotiarestista lähtien kaikenlaista lisähauskaa.
Vierailija kirjoitti:
80 ja vielä 90 luvulla oli vielä myös jokunen opettaja mikä saattoi tukistaa vääntää korvasta tai nostaa seinälle. Vaikka se laitonta olikin. Jo tekisi hyvää myös nykyisille lumihiutaleille.
Nykyään tuo olisi pahoinpitely, ja opettajan olisi ihan turha kuvitella saavansa jatkaa tehtävissään.
Vierailija kirjoitti:
Eli Opettajan vika riehuminen ?
Hieno nykyajan asenne sinulla. Minä Minä ! Muiden vika !!
Ap hyvä: EIVÄT käyttäytyneet. Tuolloin ei vain niin sanotusti tehty numeroo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Ei käyttäytynyt. Tietenkään. En minä ainakaan, vaikka sitten lukiossa minusta tuli kuuden ällän ylioppilas. Kyllä nykykoululaiset ovat keskimäärin fiksumpia.
Meiltä ei ainakaan siedetty yhtään huonoa käytöstä, heti olisi tullut rangaistus. Ap
Mitä rangaistuksia 80-luvun kouluissa oli? Ei ollut edes wilmaa. Joskus jätettiin jälki-istuntoon, mutta harvoin. Edes lintsauksesta tai tunnilla pään aukomisesta ei seurannut yhtään mitään.
Meillä nostettiin rinnuksista seinälle ja ravisteltiin kovan huudon kera niin, että pää kolisi seinään 1980-luvun alussa mikäli perseili jotain. Minulle ei jäänyt traumoja, mutta opein käyttäytymään. M51
Tulostamista, repimistä, tönimistä. Nurkassa tunnin seisottamista. Käytävään eristämistä. Huutamista, nöyryyttämistä. Pelko piti kurissa. Tämä siis 70-80 luvun alussa.
Itse istuin kasarilla jälki-istunnossa muutamaankin kertaan, välillä jopa syyttömänä. Mitään "kasvatuskeskusteluita" ei silloin pidetty vaan oli tiukka jälki-istunto suut supussa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa nyt huomioida että lapsiin kohdistuva fyysinen kuritus tuli lailla kielletyksi 80 luvun puolivälissä. Siksi esim 84 koulussa olleella voi olla hyvin eri mielikuvat kuin 81 olleella.
Juu, on eri kokemus. Ei ollut fyysistä kuritusta kun mä kävin koulua 70-80-luvuilla.
Monellakin ainoa kulttuuri ollut sitten elokuvat joissa nuorten elokuvien kohdalla nykyään sitten riehutaan yleisönä ja niputtavat jonkin baletinkin mielessään samaan kastiin.