Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naiset, kuinka paljon teillä on vaatteita?

Vierailija
07.11.2025 |

Silmiini osui juuri Maria Veitolan haastattelu viikon takaa (https://www.iltalehti.fi/muoti/a/3ef2c9e7-a38e-4d95-8e79-627105a3b066), jossa hän kertoi omistaneensa aiemmin "hillittömän ja mielettömän vaatevaraston". Aloin miettiä, että kuinka paljon vaatteita on "paljon", tai "normaali määrä"? :D

Itse karsin juuri vaatekaapistani pois kaksi kestokassillista vaatteita, joita en ollut käyttänyt pitkään aikaan. Käyn vaatekaappini läpi kerran, pari vuodessa ja joka kerta hämmennyn siitä, kuinka paljon sieltä löytyykään kiertoon päätyviä vaatteita. En kuitenkaan pyri minimalistisuuteen tai kapselivaatekaappiin tms., enkä edes juurikaan konmarita mitään. Alus- ja sisävaatteeni mahtuvat kahdeksaan 30cm leveään vetolaatikkoon ja yhdelle 75cm pitkälle vaatetangolle; kengille ja ulkovaatteille on yksi oma kaappinsa. Omaan käyttööni tuo on aika sopivasti, joskin voisin kuvitella karsivani tästä vielä vähän lisää.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sinuun verrattuna todella paljon enemmän vaatteita. En tee mitään vanhojen pois karsimista, vaan käytän (osittain kylläkin kuvittelen, että ehkä joskus...) vaatteita hyvin pitkän ajan kuluessa. Tämä voi merkitä sitä, että 10 vuotta sitten ostettu vaate odottaa vielä ensimmäistä käyttöään. Jotkut vaatteet kuten alusvaatteet ja paljon käytetyt pitkät housut kuluvat sen verran, että heitän ne roskiin. Muut vaatteeni eivät mene miksikään hyvän hoidon ja vähäisen käytön vuoksi. Mielelläni antaisin jollekulle, mutta ystäväni eivät varmaankaan haluaisi vanhoja vaatteita. Mihinkään kirppari- tai verkkomyyntimaailmaan minulla ei ole asennetta.

Vierailija
2/16 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummityttö pääsi ylioppilaaksi 23 vuotta sitten. Minulla on oliivinvihreä housupuku kaapissa joka oli juhlissa ylläni.  Housuja olen joskus kesäusin pitänyt, aika ajattomat.  Jakku on auttamattomasti vanha vanhallekin ihmiselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin vähän kuin mahdollista. Ei kiinnosta vaatteet yhtään, riittää että on ehjää ja puhdasta vaatetta päällä.

Vierailija
4/16 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa.

Vierailija
5/16 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väittäisin että mulla on noin 20 housut, villatakkeja ja huppareita on noin 30, toppeja ehkä 10, pitkähihaisia 15, hameita 5, mekkoja 10 ja alushousuja sekä sukkia aivan liian vähän. Takkeja myös varmaan joku 15, kenkiä neljät. 

Mielestäni mulla on vaatteita paljon, mutta niitä on monessa eri koossa, koska olen teinistä lähtien kärsinyt painon jojoilusta ja oikeasti mulle mahtuu aina vain murto-osa vaatteistani. Paino jojoilee siis väliä 65-100 kiloa :----) 

Vierailija
6/16 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mulla varmaan tuplamäärä vaatetta ap:hen verrattuna. Varastossa kolmasosa, eli juhla- ja sesonkivaatteet sekä ne iänikuiset pieruverkkarit, joita ei tule käytettyä mutta ei voi viedä kirppiksellekään, mutta ovat kuitenkin liian hyviä roskikseen. Vanhimmat vaatteet 18 vuotta vanhoja, uusia en oo ostanutkaan enää pariin vuoteen.

Vierailija
7/16 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusia vaatteita en suomesta ostele järkyttävien hintojen vuoksi. Ne ostelen matkoiltani ulkomailta koska valikoima ja hinnat ovat paremmat. Laadukkaita ja kestäviä vaatteita löydän esim. UFF:lta

Vierailija
8/16 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilvin pimein. Noin 40 farkut, 100 mekkoa ja hametta, joita en koskaan käytä, 20 takkia jne. Olen täyttänyt lapsuuden traumaani. Sain AINA muiden vanhoja vaatteita, joten käyttäydyin kun kunnon traumalainen ja täytin joka kaapin ja laatikon vaatteilla, jotka ovat vain minun, Minun, MINUN!

Ai niin, myös 3 häämekkoa löytyy, ooks Matti sinitukka vapaana vielä? Mätsäis sun tukkaan tuo yks.

Vierailija
9/16 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useita tuhansia sisävaatteita.

Vierailija
10/16 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on paljon (liikaakin) mutta yksi syy on laiskuus. Kun löydän esim. ns. 'täydelliset farkut' ostan useammat --> sitten on esim. 5kpl (eri väreissä) joista osa odottaa kesää/talvea, osan ollessa käytössä. Sama koskee paitoja ym. myös. Tavallaanhan tuo on fiksua, ongelmallista siksi, että välillä paino laskee/nousee, jolloin osa liian pieniä/isoja --> roikottaa tallessa niitä 'kaikkia kokoja'.

Toinen syy on se, että haluan olla asianmukaisesti pukeutunut ns. päästä varpaisiin: olen sitten häissä tai marjametsässä, hautajaisissa tai pikkujouluissa, töissä tai rantalomalla jne. Tuo tarkoittaa valtavaa määrää vaatteita! Vaikka miten koitan 'yhtenäistää' (=asustaa samaa mekkoa niin että kelpaa niin hautajaisiin kuin pikkujouluihin) vaatteita ja ostaa fiksusti, niin aina se ei onnistu: kumisaappaat jalassa ei mennä työtapaamiseen, hihaton rantamekko ei ole häihin sovelias jne. --> kaapit on täynnä vaateita ja kenkiä, kaikki käytössä useammin tai harvemmin.

Uskon että joillain on helpompaa, jos on paino vuoskymmenet pysnyt samana, tarjosit  vaikka töissä työvaatteet, ja voi töihin lompsia vaikka "marjastus-asussa" säästää jo paljon siinä ettei tarvitse 5 erilaista asua/vko työpäiviin.

Vierailija
11/16 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pilvin pimein. Noin 40 farkut, 100 mekkoa ja hametta, joita en koskaan käytä, 20 takkia jne. Olen täyttänyt lapsuuden traumaani. Sain AINA muiden vanhoja vaatteita, joten käyttäydyin kun kunnon traumalainen ja täytin joka kaapin ja laatikon vaatteilla, jotka ovat vain minun, Minun, MINUN!

Ai niin, myös 3 häämekkoa löytyy, ooks Matti sinitukka vapaana vielä? Mätsäis sun tukkaan tuo yks.

Sama! Joku köyhyyden ja oman uuden vaatteen puutetrauma taustalla kun koko ajan halun ostaa uutta.

Tsemppiä Matin kaa, sehän oli ihan söpö!

Vierailija
12/16 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama! Joku köyhyyden ja oman uuden vaatteen puutetrauma taustalla kun koko ajan halun ostaa uutta.

Tsemppiä Matin kaa, sehän oli ihan söpö!

Kiitos :D

Vierailija
13/16 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kuin Veitola. Vaatteita löytyy joka lähtöön eri vuosikymmeniltä. Ainoastaan huonokuntoisimmat heitän roskiin ja selkeät ja harvat hutiostokset myyn kirppiksillä. 

Seuraan muotia mutten uusi vaatekaappiani niiden mukaan vaan yleensä löydän jo omasta kaapistani jokaisen muodin mukaista vaatetta. Ja mulla on onnekseni hyvät säilytystilat. 

Vierailija
14/16 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummityttö pääsi ylioppilaaksi 23 vuotta sitten. Minulla on oliivinvihreä housupuku kaapissa joka oli juhlissa ylläni.  Housuja olen joskus kesäusin pitänyt, aika ajattomat.  Jakku on auttamattomasti vanha vanhallekin ihmiselle.

Ja sekö on sinun ainoa vaatteesi?

Vierailija
15/16 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sekö on sinun ainoa vaatteesi?

Ei, mutta antaa kuvan miten harvoin ostan vaatteita.  Pitkiksiä on 3-4 talvisia ja kesähousuja saman verran.  Yläosia saman verran.  Ykkösvaatteetkin kaikki uusimmatkin 6-7 vuotta.  Helposti yhdisteltäviä

Vierailija
16/16 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, koska en ole laskenut. Ainakin muutamat kotihousut ja farkut kodin ulkopuolelle 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kolme