Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimeentulotuki, työtön yksinhuoltaja

Vierailija
07.11.2025 |

En oikein  ymmärrä tätä toimeentulotukijuttua. Se on tarkoitettu tilapäiseksi tueksi mutta käytännössä työttömät yksinhuoltajat joutuvat sitä hakemaan niin kauan kun ovat työttöminä.

Minä olen ollut työtön jo yli 3 vuotta ja saamme toimeentulotukea lapsen kanssa. Elatustuki,, lapsilisä,asumistuki ja työmarkkinatuki ovat yhteensä n 1400 e kk meille kahdelle,,asunnon vuokra on 800 e kk joten saamme toimeentulotukea. Ei tultaisi 14 v kanssa toimeen 600 eurolla kk poika syö jo miehen annoksia ja tuosta 600 eurosta pitää vielä maksaa laskut.

Miksi ensisijaiset etuudet ovat niin pieniä jos on yh,mikäli halutaan ihmiset niiden varaan tt tuen sijaan,tulisi ensijausia etuuksia nostaa. Nythän toimittiin päinvastoin ja lapsikorotus poistettiin.

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen työtön yksinhuoltaja enkä saa muuta kuin 595 e, koska mulla on säästöjä ja omistuskämppä. Syön siis joka kuukausi omia säästöjä, kunnes olen persaukinen.

Vierailija
2/58 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen työtön yksinhuoltaja enkä saa muuta kuin 595 e, koska mulla on säästöjä ja omistuskämppä. Syön siis joka kuukausi omia säästöjä, kunnes olen persaukinen.

Niinhän se on ja kuuluu ollakin. Minulla ei ole koskaan ollut edes ajokorttia varaa hankkia. Olen köyhästä perheestä ja aina vuokralla asunut. 

Saat muuten varmaan lapsilisän ja elatustuen kuitenkin? Nehän on minimissään 370 e kk yhdestä lapsesta. 

Minä laskin esimerkissäni ne tuloihin mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mielenkiintoista että selvitettäisiin miksi vuokralla asuvat työttömät yksinhuoltajat halutaan  tt tuen hakijoiksi ? Hei eivät juuri sitten saa säästää ja jokainen euro vaikuttaa tukeen.

Minusta epäoikeudenmukaista.

Vierailija
4/58 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista että selvitettäisiin miksi vuokralla asuvat työttömät yksinhuoltajat halutaan  tt tuen hakijoiksi ? Hei eivät juuri sitten saa säästää ja jokainen euro vaikuttaa tukeen.

Ei heitä kai kukaan halua toimeentulotukiasiakkaiksi, mutta jos tulot tai varat ei muuten riitä niin sinnehän he päätyvät. Mitä parannuksia ehdottaisit tilanteen muuttamiseksi?

Vierailija
5/58 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

m vai n ja ikä

Vierailija
6/58 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei heitä kai kukaan halua toimeentulotukiasiakkaiksi, mutta jos tulot tai varat ei muuten riitä niin sinnehän he päätyvät. Mitä parannuksia ehdottaisit tilanteen muuttamiseksi?

Lapsikorotus takaisin työmarkkinatukeen ja korotus lapsilisään. Mekin saamme tt tukea vain 240 e kk, mielummin ottaisin sen muiden tukien yhteydessä ja voisin tehdä osapäivätyötä. Tt tukihan on tunnetusti passivoivin tuki jolta on vaikea nousta.

Vierailija
7/58 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neuvoisin irtisanomaan tai tappamaan sen Kelan työntekijän, joka vuotaa asiakkaiden yksityisyyttä kaikkialle.

Hesa

Vierailija
8/58 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsikorotus takaisin työmarkkinatukeen ja korotus lapsilisään. Mekin saamme tt tukea vain 240 e kk, mielummin ottaisin sen muiden tukien yhteydessä ja voisin tehdä osapäivätyötä. Tt tukihan on tunnetusti passivoivin tuki jolta on vaikea nousta.

Työmarkkinatuen lapsikorotusta en oikein ymmärrä, ei palkassakaan ole mitään lapsikorotusta. Lapsilisän voisi mun puolestani tuplata tai triplata kaikilla lapsilla. 

Vierailija
9/58 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästämisen pitää tapahtua OMILLA rahoilla.

Vierailija
10/58 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat myös lapsilisän korotuksella lähes 200 euroa ja elatusta vähintään saman 200 euroa joten älä helvetti valita sinäkään. Aloittajalle ihan sama ohje.

Vierailija
11/58 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät kaikki saa toimeentulotukea jos lapsen tai lasten toinen huoltaja maksaa elatusta joka on enemmän kuin minimi.

Vierailija
12/58 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivätkö ne etät muka pysty maksamaan kunnollista elatusta? Sen verran että toimeentulotukiraja tulee täyteen.

Vierailija
13/58 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästämisen pitää tapahtua OMILLA rahoilla.

Sinänsä samaa mieltä, mutta monasti tarvittaisiin vain se pieni apu alkuun. Useimmillahan on säästöjä kun muuttavat pois kotoa ja vanhemmat jotka auttavat, mutta ei kaikilla. 

Vierailija
14/58 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en saanut 2 lapsen yh:na toimeentulotukea koska etä maksoi elatusta juuri sen verran että ei kannattanut hakea. Jossakin vaiheessa laskin että olisin saanut joitakin kymppejä toimeentulotukea ja sitten olisin saanut maksatettua sähköt ynnä muut toimeentulotuella mutta en jaksanut hakea ja lisäksi säästin rahaa joten ne olisi pitänyt käyttää ensin. Tiesin että häviän mutta ihan hyvin pärjäsin.

Vierailija
15/58 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en saanut 2 lapsen yh:na toimeentulotukea koska etä maksoi elatusta juuri sen verran että ei kannattanut hakea. Jossakin vaiheessa laskin että olisin saanut joitakin kymppejä toimeentulotukea ja sitten olisin saanut maksatettua sähköt ynnä muut toimeentulotuella mutta en jaksanut hakea ja lisäksi säästin rahaa joten ne olisi pitänyt käyttää ensin. Tiesin että häviän mutta ihan hyvin pärjäsin.

Olin siis työtön tuolloin tietenkin. Jatkona tähän.

Vierailija
16/58 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestäni ensimmäinen ratkaisuehdotus on toisen vanhemman suurempi rahallinen apu, jos siihen on varaa. Ei kai kukaan halua lapsensa elävän vähävaraisena jos itsellä on rahaa? 

Vierailija
17/58 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neuvoisin irtisanomaan tai tappamaan sen Kelan työntekijän, joka vuotaa asiakkaiden yksityisyyttä kaikkialle.

Hesa

Täällä käy jatkuvasti Kelan asiakaspalvelija teeskentelemässä olevansa asiakas ja yrittämässä ärsyttää ihmisiä.

Hei, sinunkin asiakkaasi on täällä! Onko tämä tahallinen provokaatio?

Vierailija
18/58 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestäni ensimmäinen ratkaisuehdotus on toisen vanhemman suurempi rahallinen apu, jos siihen on varaa. Ei kai kukaan halua lapsensa elävän vähävaraisena jos itsellä on rahaa? 

Elatustuen saaminen viittaa siihen että toista huoltajaa ei ole kuviossa ollenkaan tai sitten se toinen huoltaja on elatuskyvytön. 

Vierailija
19/58 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuki huomioi laskuista vuokran, veden, sähkön ja kotivakuutuksen. Että puhelinlasku nyt näiden lisäksi on ainoa pakollinen.

Vierailija
20/58 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole mitään hyviä neuvoja. Koska ne, jotka nyt riemuitsevat, menettävät hyvin todennäköisesti pian työpaikkansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme