Toimeentulotuki, työtön yksinhuoltaja
En oikein ymmärrä tätä toimeentulotukijuttua. Se on tarkoitettu tilapäiseksi tueksi mutta käytännössä työttömät yksinhuoltajat joutuvat sitä hakemaan niin kauan kun ovat työttöminä.
Minä olen ollut työtön jo yli 3 vuotta ja saamme toimeentulotukea lapsen kanssa. Elatustuki,, lapsilisä,asumistuki ja työmarkkinatuki ovat yhteensä n 1400 e kk meille kahdelle,,asunnon vuokra on 800 e kk joten saamme toimeentulotukea. Ei tultaisi 14 v kanssa toimeen 600 eurolla kk poika syö jo miehen annoksia ja tuosta 600 eurosta pitää vielä maksaa laskut.
Miksi ensisijaiset etuudet ovat niin pieniä jos on yh,mikäli halutaan ihmiset niiden varaan tt tuen sijaan,tulisi ensijausia etuuksia nostaa. Nythän toimittiin päinvastoin ja lapsikorotus poistettiin.
Kommentit (69)
Kehtaatte yhteiskunnan pummit vielä valittaa kun itse olette halunneet suursyömäri kakaran. Tingitte sitten vaan omasta ruuastanne ja olkaa nälässä. Monet joutuu elämään paljon vähemmällä eikä saa mitään tukia vaan jopa elättää näitä kitisijä pummeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen työtön yksinhuoltaja enkä saa muuta kuin 595 e, koska mulla on säästöjä ja omistuskämppä. Syön siis joka kuukausi omia säästöjä, kunnes olen persaukinen.
Niinhän se on ja kuuluu ollakin. Minulla ei ole koskaan ollut edes ajokorttia varaa hankkia. Olen köyhästä perheestä ja aina vuokralla asunut.
Saat muuten varmaan lapsilisän ja elatustuen kuitenkin? Nehän on minimissään 370 e kk yhdestä lapsesta.
Minä laskin esimerkissäni ne tuloihin mukaan.
Ai kuuluu olla niin, että kun jää työttömäksi niin joutuu myymään asuntonsa. Mutta sinun vuokrasi maksetaan ja vielä kuudensadan käyttörahan päälle saat toimeentulotukea. Sinulle maksettaneen myös kaikki terveydenhuollon kulut, jotka työtön maksaa siitä kuudensadan euron työttömyyskorvauksesta, kuten päivystyksessä käynti 60 e tai hammaslääkäri.
Miksi sinusta sinun lapsesi tarvitsee ruokaa ja vaatteita, mutta omistusasunnossa asuvien ei tarvitsekaan?
No miksi sitten enää haluaisi työllistyä, kun itse ei hyödy siitä ja toimeentulotuella elää leveämmin? Ei sillä, että olisi mahdillisuutta työllistyäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva kuulla kokemuksia niiltä huoltajilta joita lapsi on elättänyt. Heitäkin varmasti löytyy. Jos siis on se työtön vuokralla asuva yh ja ex maksaa elatustukea vaikka 400 e kk. Silloin lapsen tulot ovat 600 e kk ja huoltajan muutaman sata euroa. Puhumattakaan jos on vaikka 2 tai enemmän lasta voi lasten tulot olla vaikka 1000 e kk ja huoltajan jää 300 e kk riippuen asumistuen määrästä mutta maksimi siinä on 540 e kk yhden lapsen kanssa asuvalle joten siinäkin on lapsen osuutta mukana.
Ne ovat talouden tuloja, eivät lasten tuloja. Kaikki yksinhuoltajan saamat tulot lasketaan yhteen hänen tuloiksi eli jos on työtön niin saa asumistukea, työttömyyskorvauksen, lapsilisän ja elatuksen. Perheen tulot yhteen, ei lapsi tässä elätä huoltajaa, jotakin rajaa näihin juttuihin. Lapsilisä sekä elatus on tarkoitettu auttamaan lapsen elättämisessä kuukausittain.
Ei työtön saa asumistukea, jos omistaa vähintään 50 % asunnosta.
Toisaalta työssäkäyväkin saa lapsilisää, elstustukea ja vähätuloinen vuokra-asuja myös asumistukea vuokranantajansa tulojen lisäämiseen.
Työtön saa työttömyyskorvausta 590 euroa neljässä viikossa. Siitä pitäisi maksaa asuminen, ruoka, vaatteet, matkat, puhelin, lääkkeet, terveydenhoitomaksut jne. jne.
Työttömyysturvaa ei ole enää. Nykyinen hallitus on lakkauttanut sen. Itse kyllä syövät hyvin ja käyvät verorahoilla festareilla. Sukulaisia palkataan hyviin töihin. Työllisyystilanne maassa on kauhea. Yhä useampi putoaa yhteiskunnasta.
Sillä pitää tulla toimeen mitä saa eikä pidä valittaa. 5 vuoden päästä ne tuet ovat huomattavasti pienemmät.14 vuotias voi mennä töihin myös, olin itse töissä 14 vuotiaana
Ap ei sun tarvitse selittää millä tulee toimeen ja millä ei. Sen on muut määritelleet tukia määriteltäessä. Olisihan se hilpeää, jos kysyttäisiin: Millä tulet toimeen ja sen mukaan ne määritellään. Miksi sius pitäisi perustella, miksi ei tulisi toimeen vähemmällä, mitä toimeentulotuen perusosat on?
Koska näitä ei ole laskettu yläkanttiin eli niihin ei ole otettu huomioon sitä, että että niistä pitäisi vielä maksaa esim. asumiskuluja, tuolloin on aihetta valittaa ja ihmetellä toimeentuloa, jos tuosta joutuu maksamaan vielä suuria määriä asumiskuluja. Peruaatteessahan niin ei pitäisi olla. Parikymppiä sinne tänne ei kaada kenenkään taloutta mutta satasen sinne tänne kyllä saattaa kaataa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi mielenkiintoista että selvitettäisiin miksi vuokralla asuvat työttömät yksinhuoltajat halutaan tt tuen hakijoiksi ? Hei eivät juuri sitten saa säästää ja jokainen euro vaikuttaa tukeen.
Minusta epäoikeudenmukaista.
Ei heitä kai kukaan halua toimeentulotukiasiakkaiksi, mutta jos tulot tai varat ei muuten riitä niin sinnehän he päätyvät. Mitä parannuksia ehdottaisit tilanteen muuttamiseksi?
Mulla ei ole mitään hyviä neuvoja. Koska ne, jotka nyt riemuitsevat, menettävät hyvin todennäköisesti pian työpaikkansa.
No sen vuoksi ensisijaiset etuudet ovat niin pienet, että tukiin kuluu mahdollisimman vähän yhteiskunnan varoja. Kaikki, joilla on säästöjä tai toinen jakamassa talouden menoja ottaa nyt leikkausten aikana rahat omasta pussista, jotka ennen tuli esim. ansiosidonnaisesta. Täten toimeentulotukiasiakkaiksi päätyy vaan persaukiset. Tilanne tuskin tulee paranemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen työtön yksinhuoltaja enkä saa muuta kuin 595 e, koska mulla on säästöjä ja omistuskämppä. Syön siis joka kuukausi omia säästöjä, kunnes olen persaukinen.
Niinhän se on ja kuuluu ollakin. Minulla ei ole koskaan ollut edes ajokorttia varaa hankkia. Olen köyhästä perheestä ja aina vuokralla asunut.
Saat muuten varmaan lapsilisän ja elatustuen kuitenkin? Nehän on minimissään 370 e kk yhdestä lapsesta.
Minä laskin esimerkissäni ne tuloihin mukaan.
Ai kuuluu olla niin, että kun jää työttömäksi niin joutuu myymään asuntonsa. Mutta sinun vuokrasi maksetaan ja vielä kuudensadan käyttörahan päälle saat toimeentulotukea. Sinulle maksettaneen myös kaikki terveydenhuollon kulut, jotka työtön maksaa siitä kuudensadan euron työttömyyskorvauksesta, kuten päivyst
Ei työttömän tarvitse myydä asuntoaan, jos itse siinä asuu. Asumistukea ei saa, mutta toimeentulotuki myönnetään "huomioimatta sitä saamatonta asumistukea", joten ihan saman toimeentulotuen eli rahasumman kuukausittain saa. Toimeentulotuessa ei huomioida asuntolainojen lyhennyksiä menoina, mutta muut asumiskulut huomioidaan kohtuullisessa määrin.
Mikäli työttömällä on sijoitusasuntoja tai muuta normaaliin koti-irtaimistoon kuulumatonta merkittävää omaisuutta, niin niiden myyminen voi tulla ajankohtaiseksi kun tarvitsee toimeentulotukea. Tästäkin on poikkeuksia, joten kannattaa lukea hallinto-oikeuden päätöksiä... ja mahdollisesti ottaa yhteyttä lakimieheen.
Jos 40 vuotiaana joutuu työttömäksi niin joutuu hylkiöksi eikä kukaan enää palkkaa. Niin mulle kävi ja olen ollut jo 10 v työtön.
Näin on. Mutta sitten minä en saisi tt tukea ollenkaan eli minulle ei jäisi sitä aikuisen perusosaa. Lastenvalvojan kanssa tätä juuri pohdittiin. Lapsen tulot olisivat 400 elatus ja lapsilisä ne on korvamerkitty lapsen rahoiksi vaikka lapsilisällä ssa ostaa lapselle ruokaa jne toki. Mutta minulle ei jäisi laskennallisesti kuin 200 e kk josta pitäisi vielä maksaa lapsen ja oma puhelinlasku ja netti.