Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toimeentulotuki, työtön yksinhuoltaja

Vierailija
07.11.2025 |

En oikein  ymmärrä tätä toimeentulotukijuttua. Se on tarkoitettu tilapäiseksi tueksi mutta käytännössä työttömät yksinhuoltajat joutuvat sitä hakemaan niin kauan kun ovat työttöminä.

Minä olen ollut työtön jo yli 3 vuotta ja saamme toimeentulotukea lapsen kanssa. Elatustuki,, lapsilisä,asumistuki ja työmarkkinatuki ovat yhteensä n 1400 e kk meille kahdelle,,asunnon vuokra on 800 e kk joten saamme toimeentulotukea. Ei tultaisi 14 v kanssa toimeen 600 eurolla kk poika syö jo miehen annoksia ja tuosta 600 eurosta pitää vielä maksaa laskut.

Miksi ensisijaiset etuudet ovat niin pieniä jos on yh,mikäli halutaan ihmiset niiden varaan tt tuen sijaan,tulisi ensijausia etuuksia nostaa. Nythän toimittiin päinvastoin ja lapsikorotus poistettiin.

Kommentit (61)

Vierailija
61/61 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestäni ensimmäinen ratkaisuehdotus on toisen vanhemman suurempi rahallinen apu, jos siihen on varaa. Ei kai kukaan halua lapsensa elävän vähävaraisena jos itsellä on rahaa? 

Meillä on tämä tilanne. Ex mies siis laosrn isä, tienaa bruttona 5500 e kk mitta maksaa elatustukea 240  ekk. 

Mutta eihän se niinkään voisi olla että lapselle olisi laosilisä 190 e kk ja vaikka elatustukea 400 e kk tms.. eikä saataisi tt tukea sitten. Miltäs minä eli ap eläisin sitten kun asumistuen ja työmarkkinatuen jälkeen jäisi vain 200 e kk ja minähän ne laskut joutuisin silti maksamaan? 

Jos elatustukeen tai lapsilisään tulisi roima korotus tulisi eteen tilanne että vanhempi joutuisi elämään lapsen rahoilla.

Noilla tuloilla pitäisi elatuksesta maksaa paljon e

Näin on. Mutta sitten minä en saisi tt tukea ollenkaan eli minulle ei jäisi sitä aikuisen perusosaa. Lastenvalvojan kanssa tätä juuri pohdittiin. Lapsen tulot olisivat 400 elatus ja lapsilisä ne on korvamerkitty lapsen rahoiksi vaikka lapsilisällä ssa ostaa lapselle ruokaa jne toki. Mutta minulle ei jäisi laskennallisesti kuin 200 e kk josta pitäisi vielä maksaa lapsen ja oma puhelinlasku ja netti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla