Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toimeentulotuki, työtön yksinhuoltaja

Vierailija
07.11.2025 |

En oikein  ymmärrä tätä toimeentulotukijuttua. Se on tarkoitettu tilapäiseksi tueksi mutta käytännössä työttömät yksinhuoltajat joutuvat sitä hakemaan niin kauan kun ovat työttöminä.

Minä olen ollut työtön jo yli 3 vuotta ja saamme toimeentulotukea lapsen kanssa. Elatustuki,, lapsilisä,asumistuki ja työmarkkinatuki ovat yhteensä n 1400 e kk meille kahdelle,,asunnon vuokra on 800 e kk joten saamme toimeentulotukea. Ei tultaisi 14 v kanssa toimeen 600 eurolla kk poika syö jo miehen annoksia ja tuosta 600 eurosta pitää vielä maksaa laskut.

Miksi ensisijaiset etuudet ovat niin pieniä jos on yh,mikäli halutaan ihmiset niiden varaan tt tuen sijaan,tulisi ensijausia etuuksia nostaa. Nythän toimittiin päinvastoin ja lapsikorotus poistettiin.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista että selvitettäisiin miksi vuokralla asuvat työttömät yksinhuoltajat halutaan  tt tuen hakijoiksi ? Hei eivät juuri sitten saa säästää ja jokainen euro vaikuttaa tukeen.

Minusta epäoikeudenmukaista.

Kyllähän he SAAVAT säästää. Missään ei ole kielletty. 

Tilillensä eivät voi säästää koska jos rahaa säästää tilille niin sehän aletaan katsomaan jossakin kohdassa jo varallisuudeksi taas. Keskusteluja on ollut aiheesta, onko jollakin kokemusta asiasta?

Vierailija
42/61 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva kuulla kokemuksia niiltä huoltajilta joita lapsi on elättänyt. Heitäkin varmasti löytyy. Jos siis on se työtön vuokralla asuva yh ja ex maksaa elatustukea vaikka 400 e kk. Silloin lapsen tulot ovat 600 e kk ja huoltajan muutaman sata euroa. Puhumattakaan jos on vaikka 2 tai enemmän lasta voi lasten tulot olla vaikka 1000 e kk ja huoltajan jää 300 e kk riippuen asumistuen määrästä mutta maksimi siinä on 540 e kk yhden lapsen kanssa asuvalle joten siinäkin on lapsen osuutta mukana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva kuulla kokemuksia niiltä huoltajilta joita lapsi on elättänyt. Heitäkin varmasti löytyy. Jos siis on se työtön vuokralla asuva yh ja ex maksaa elatustukea vaikka 400 e kk. Silloin lapsen tulot ovat 600 e kk ja huoltajan muutaman sata euroa. Puhumattakaan jos on vaikka 2 tai enemmän lasta voi lasten tulot olla vaikka 1000 e kk ja huoltajan jää 300 e kk riippuen asumistuen määrästä mutta maksimi siinä on 540 e kk yhden lapsen kanssa asuvalle joten siinäkin on lapsen osuutta mukana.

Ne ovat talouden tuloja, eivät lasten tuloja. Kaikki yksinhuoltajan saamat tulot lasketaan yhteen hänen tuloiksi eli jos on työtön niin saa asumistukea, työttömyyskorvauksen, lapsilisän ja elatuksen. Perheen tulot yhteen, ei lapsi tässä elätä huoltajaa, jotakin rajaa näihin juttuihin. Lapsilisä sekä elatus on tarkoitettu auttamaan lapsen elättämisessä kuukausittain.

Vierailija
44/61 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista että selvitettäisiin miksi vuokralla asuvat työttömät yksinhuoltajat halutaan  tt tuen hakijoiksi ? Hei eivät juuri sitten saa säästää ja jokainen euro vaikuttaa tukeen.

Tilillensä eivät voi säästää koska jos rahaa säästää tilille niin sehän aletaan katsomaan jossakin kohdassa jo varallisuudeksi taas. Keskusteluja on ollut aiheesta, onko jollakin kokemusta asiasta?

Niin? Kun on rahaa, niin EI TARVITSE niin paljoa VIIMESIJAISTA tukea... silti säästämistä EI OLE KIELLETTY. siitä EI TULE MITÄÄN RANGAISTUSTA. 

Vierailija
45/61 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös käteisvarallisuus pitäisi ilmoittaa, ja se vaikuttaa ihan samalla tavalla. 

mutta ettehän te rikolliset laista välitä, kunhan loisitte toisten rahoilla huijaten itselle kuulumattomia rahoja. 

Vierailija
46/61 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Kun on rahaa, niin EI TARVITSE niin paljoa VIIMESIJAISTA tukea... silti säästämistä EI OLE KIELLETTY. siitä EI TULE MITÄÄN RANGAISTUSTA. 

En ole väittänytkään niin, toimeentulotukea ei ole todellakaan pakko edes anoa. Jotkut säästävät tuloistaan ja pärjäävät ilman sitä toimeentulotukea.

Vierailija
47/61 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös käteisvarallisuus pitäisi ilmoittaa, ja se vaikuttaa ihan samalla tavalla. 

mutta ettehän te rikolliset laista välitä, kunhan loisitte toisten rahoilla huijaten itselle kuulumattomia rahoja. 

Kohdenna kommenttisi asiallisemmin, en puhunut itsestäni tässä millään tavalla.

Vierailija
48/61 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ole saanut vaikka olen työtön ja työkyvytön. Olen joutunut myymään jo lähes kaikki huonekalutkin. Tämä on välittävä Suomi 2025.

Vierailija
49/61 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ovat talouden tuloja, eivät lasten tuloja. Kaikki yksinhuoltajan saamat tulot lasketaan yhteen hänen tuloiksi eli jos on työtön niin saa asumistukea, työttömyyskorvauksen, lapsilisän ja elatuksen. Perheen tulot yhteen, ei lapsi tässä elätä huoltajaa, jotakin rajaa näihin juttuihin. Lapsilisä sekä elatus on tarkoitettu auttamaan lapsen elättämisessä kuukausittain.

Huoltajan ei kuulu käyttää toisen vanhemman maksamaa elatustukea omiin menoihinsa. Se on lapselle tarkoitettu osuus. Tutustu laskentatapaan miten elatus lasketaan.

Esim kaksi aikuista työtöntä heille kuuluu molemmille jäädä aikuisen perusosa eli 620 e kk. Nythän huoltajalle ei jäisi aikuisen perusosaa vaan hönen tulisi käyttää lapsen elämiseen tarkoitettuja rahoja. 

Vierailija
50/61 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään ole saanut vaikka olen työtön ja työkyvytön. Olen joutunut myymään jo lähes kaikki huonekalutkin. Tämä on välittävä Suomi 2025.

Minäkin olen myynyt koko omaisuuteni, osittain pakotetusti. Onneksi raha ja materia ovat vain rahaa ja materiaa jossa en ole ollut koskaan kiinni. Kieltämättä tämä oli vapauttava kokemus.

Vierailija
51/61 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ovat talouden tuloja, eivät lasten tuloja. Kaikki yksinhuoltajan saamat tulot lasketaan yhteen hänen tuloiksi eli jos on työtön niin saa asumistukea, työttömyyskorvauksen, lapsilisän ja elatuksen. Perheen tulot yhteen, ei lapsi tässä elätä huoltajaa, jotakin rajaa näihin juttuihin. Lapsilisä sekä elatus on tarkoitettu auttamaan lapsen el

Voihan sitä noinkin nillittää. Eikös ole pääasia se että kaikki voivat hyvin ja se että keneltäkään ei puutu mitään. Fiksut pistävät aina lapset itsensä edelle. Opettele sinäkin hieman käytöstapoja että viitsii jatkossa vastata. 

Vierailija
52/61 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen myynyt koko omaisuuteni, osittain pakotetusti. Onneksi raha ja materia ovat vain rahaa ja materiaa jossa en ole ollut koskaan kiinni. Kieltämättä tämä oli vapauttava kokemus.

Vapauttava kokemus? Ei ruokapöytää, säilytyskaappeja, sänkyä.... Et varmaankaan ole kokenut.

Vierailija
53/61 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vapauttava kokemus? Ei ruokapöytää, säilytyskaappeja, sänkyä.... Et varmaankaan ole kokenut.

Kyllä olen, muutin kolmiosta yksiöön sängyn ja vaatteiden sekä muutaman tärkeän tavarani kanssa. Ostin sittemmin tänne pienen huojuvan pöydän jonka ääressä voin tehdä kaikki asiani ja syödä lapsenikin kanssa. Olen kokenut niin julmia asioita että luultavasti oksentaisit kun kertoisin. 

Vierailija
54/61 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun KELA-etuuksien laskija tunkee liikaa henkilökohtaisia tunteita ja kohdistaa tietoisesti asiakkaitaan, hänen ei pitäisi olla siinä työssä.

Vierailija
55/61 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun KELA-etuuksien laskija tunkee liikaa henkilökohtaisia tunteita ja kohdistaa tietoisesti asiakkaitaan, hänen ei pitäisi olla siinä työssä.

Tämän Suomen kansalaisena olen päättänyt hiljentyä. Päätöksestä voi kuulemma valittaa mutta kiitin vain hiljaa mielessäni siitä että olen taas aiheuttanut jossakin nautintoa.

Vierailija
56/61 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän Suomen kansalaisena olen päättänyt hiljentyä. Päätöksestä voi kuulemma valittaa mutta kiitin vain hiljaa mielessäni siitä että olen taas aiheuttanut jossakin nautintoa.

Eli uskotko, että sinulla on oikeus paljastaa ma. muuttajien yksityisyys vain siksi, että olet suomalainen? Onko tämä mielestäsi ammattietiikkasi mukaista?

Vierailija
57/61 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli uskotko, että sinulla on oikeus paljastaa ma. muuttajien yksityisyys vain siksi, että olet suomalainen? Onko tämä mielestäsi ammattietiikkasi mukaista?

En ole Kelan työntekijä, ehkä kommenttini oli hieman epäselvä.

Vierailija
58/61 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen isä yritettävä valita niin että rahaa ja turvaverkkoja riittäisi tarpeeksi.. 

Vierailija
59/61 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestäni ensimmäinen ratkaisuehdotus on toisen vanhemman suurempi rahallinen apu, jos siihen on varaa. Ei kai kukaan halua lapsensa elävän vähävaraisena jos itsellä on rahaa? 

Meillä on tämä tilanne. Ex mies siis laosrn isä, tienaa bruttona 5500 e kk mitta maksaa elatustukea 240  ekk. 

Mutta eihän se niinkään voisi olla että lapselle olisi laosilisä 190 e kk ja vaikka elatustukea 400 e kk tms.. eikä saataisi tt tukea sitten. Miltäs minä eli ap eläisin sitten kun asumistuen ja työmarkkinatuen jälkeen jäisi vain 200 e kk ja minähän ne laskut joutuisin silti maksamaan? 

Jos elatustukeen tai lapsilisään tulisi roima korotus tulisi eteen tilanne että vanhempi joutuisi elämään lapsen rahoilla.

Noilla tuloilla pitäisi elatuksesta maksaa paljon enemmän.

Vierailija
60/61 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen isä yritettävä valita niin että rahaa ja turvaverkkoja riittäisi tarpeeksi.. 

Minä luulin niin. Mutta ex halusi erota kun löysi uuden naisen itselleen. Eipä ole muuta mahdollisuutta kuin tämä yh elämä.

T: ap