Valtiolle uudet etätyöpäivä suositukset - keskimäärin 12 päivää per kk
Monellla paikkakunnalla virastot on keskitetty yhteen rakennukseen ja joissakin paikoissa tiloja on vielä vähennetty keskittämisen jälkeen. Joillakin paikkakunnilla tilaa on max 1/3 osalle porukasta.
Kommentit (141)
Ahdasta tulee kun tiloista on säästösyistä luovuttu. Läsnätyö ei tuo tiimimme työskentelyyn mitään lisäarvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monen aamupalat ja aamukahvit siirryvät siis työpaikoille koneen ääreen. Jostakinhan se työmatkaan kulunut aika pitää ottaa.
Ja nekö ei ole koneen ääressä etätyöläisillä jo nyt?
Joillain ehkä, mulla ei. Aamupala on omaa aikaani, juon kahvin rauhassa ja teen hyvän aamupalan, avaan koneen ja aloitan työt vasta myöhemmin. Se on ollutkin yksi hyvä asia etätöissä, että aamupalan voi syödä hitaasti eikä tarvitse joko kiirehtiä tai sitten ostaa työmatkalla joku sämpylä jonka syö toimistolla koneen ääressä, kuten tänään tein.
Helsingissä varmaan keskitetåän valtion työntekijät yhteen isoon korkeaan rakennukseen ja sitten tulee yllättäen 911. Potentiaalinen sijainti olisi varmaan Kalasatama tai Pasila.
Noh onnea vaan, kun valtiolla ja virastoilla on samaan aikaan suuret säästöpaineet ja tiloja ja toimipisteitä vähennetään niin, ettei työpisteet riitä. Samalla ihmiset ahdetaan avokonttoreihin, joissa työrauhaa ei ole. Siinä sitten mittailemaan sitä tuottavuutta. Samalla etätyön kritisoijat ja haukkujat ja laiskottelijoiksi huutelevat eivät ole tainneet koskaan tehdä vaativaa tieto - ja ajatustyötä. Mutta niin yksinkertaista se on, helppo huudella kun ei itse joudu mölyssä tekemään vaativaa ajatustyötä, jossa täytyy oikeasti keskittyä.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä varmaan keskitetåän valtion työntekijät yhteen isoon korkeaan rakennukseen ja sitten tulee yllättäen 911. Potentiaalinen sijainti olisi varmaan Kalasatama tai Pasila.
Pasilan virastotalon YTY-työympäristö.
Vierailija kirjoitti:
Korona meni jo ohi.On aika palata työpaikoille.
Miksi aikuisen ihmisen pitäisi tehdä etätöitä? Jollei ole mielenterveyden haasteita.
Miten tämä liittyy mielenterveyteen?
Työmatkoista säästyy aikaa ja rahaa, myös ilmasto kiittää. Saa tehdä rauhassa töitä ilman avokonttorin häiriötä. Tulee tehtyä enemmän töitä. Kukaan ei pyydä kahville, tauolle ja sonnan jauhantaan. Ei tarvitse laittautua. Työnantaja voi rekrytoida työntekijöitä kauempaa, joten saa parempaa ainesta. Voi hyödyntää sovittelemalla työn ja vapaa-ajanviettoa mm. lähtemällä keskiviikkona mökille, jolta ei tarvitse palata sunnuntaina.Teet työsi mökiltä ja tämähän se aiheuttaa sunnattomasti kateutta vaikla työt hoituu paremmin kuin konttorilla.
Siinäpä näin aluksi.
Toimitilat riittää ihan hyvin noilla etätyöpäivien määrällä. Ei sinne yhtäaikaa kaikki ole tulossa tai pitää suunnitella että ei tule. Missään nimessä kannata mitoittaa tiloja sen mukaan että kaikki mahtuu yhtäaikaa ja pitää niitä sitten tyhjillään kolmena päivänä viikossa jos vain kahtena ollaan paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä 200henkilön työpaikassa. Pandemian aikana vaihdoimme rakennusta ja entiset omat 200työpistettä vähennettiin 65een. Vain kolmannes mahtuu kerralla. Mitenkähän uudet ohjeet toimii. Minulle sama missä olen. Työmatka 200m.
Kannattaa olla joka päivä ensimmäisten joukossa työpaikalla, ja jättää tietenkin työkone ja muutkin tavarat työpisteelle odottamaan seuraavaa päivää.
Ei onnistu. Työpaikalla sääntö. Jos työpisteellä ei ole kahteen tuntiin vaikka tulevan palaverin vuoksi niin paikka vapautettava ja sen voi ottaa joku muu hallintaan.
Tässä tulee käymään niin, että osa saa luvan tehdä etätöitä lääkärintodistuksella ja he jotka eivät saa, kiusaavat sitten heitä siitä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on trendi nyt. Jos työntekijälle ongelma voi painua v i t t u u n :)
No sinne siis painuu jokainen kykenevä.
Itse olen toimistopäivän jälkeen aina umpiväsynyt, eikä tehokkuus ole todellakaan huipussaan, kun joutuu avokonttorissa kuuntelemaan kollegojen pölinää ihan koko ajan. Ajatus katkeaa, en pääse keskittymään kun yhtäkkiä joku onkin siinä vieressä kysymässä jotakin tai kertomassa viikonlopustaan
Käyn toimistolla aina samana päivänä kuin ihastuksenikin. Puoliso ei tiedä tästä mitään.
Havaintoni etätyön eduista:
+ Keskityn paremmin yksin kotona
+ Palaveriputkien välillä siirtyminen palaverista toiseen on helpompaa, kun ei tarvitse fyysisesti siirtyä mihinkään
+ Nukun pidempään ja paremmin
+ Liikun enemmän työpäivien jälkeen
+ Stressi on vähäisempää
+ Flunssat ja sairauspoissaolot lähes nollassa
+ Enemmän vapaa-aikaa
+ Rahaa ei mene bussilippuun
+ Rahaa ja aikaa ei mene uusiin vaatteisiin ja meikkeihin
+ Rahaa ei mene työpaikan lounasravintolaan eikä tarvitse valmistella eväitä
+ Pakolliset kotityöt, kuten pyykinpesu onnistuu samalla (esim. kone päälle aamulla ennen töitä ja kahvitauolla tyhjennys)
Havaintoni läsnätyön eduista:
+ Jotkut palaverit sujuvat helpommin
+ Välillä kiva jutella työkavereiden kanssa
+ Lounasravintoloiden hyvät lounaat
+ Askelia kertyy myös työpäivän aikana
Vierailija kirjoitti:
Itse olen toimistopäivän jälkeen aina umpiväsynyt, eikä tehokkuus ole todellakaan huipussaan, kun joutuu avokonttorissa kuuntelemaan kollegojen pölinää ihan koko ajan. Ajatus katkeaa, en pääse keskittymään kun yhtäkkiä joku onkin siinä vieressä kysymässä jotakin tai kertomassa viikonlopustaan
Teen itse 2 päivää etänä ja kolme avokonttorissa. Ei ole edes mitään sermejä pöytien välissä ja kaikki eri palavereissa tai osa puhuu keskenään. Eikä haittaa yhtään sillä vastamelukuulokkeet on keksitty!
Vierailija kirjoitti:
Ahdasta tulee ja osa joutuu seisomapaikoille. Omia työpisteitä ei enää ole ollut muutenkaan.
No, tässähän tehdään niin, että lähipäivät laitetaan taulukkoon jotta työpisteet riittää kaikille.Ei siis voi olla samoilla työntekijöillä etäpäiviä maanantaisin ja perjantaisin vaan ne varmaan ripotellaan eri viikonpäivälle että työtilat riittää kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Ei etätöissä pestä pyykkiä!
Onkin aivan kamalaa että joku laittaa pyykinpesukoneen päälle aamulla ja käy kahvitauolla heittämässä ne kuivuriin. Siis miten ihmiset kehtaavatkin!
Vierailija kirjoitti:
Toimitilat riittää ihan hyvin noilla etätyöpäivien määrällä. Ei sinne yhtäaikaa kaikki ole tulossa tai pitää suunnitella että ei tule. Missään nimessä kannata mitoittaa tiloja sen mukaan että kaikki mahtuu yhtäaikaa ja pitää niitä sitten tyhjillään kolmena päivänä viikossa jos vain kahtena ollaan paikalla.
Mitenkäs sitä yhteisöllisyyttä sitten meinataan nostattaa ja "hiljaista tietoa siirtää", jos jengi ei mahdukaan yhtä aikaa toimistolle??
Koskeekohan tämä myös valtion omistamia yhtiöitä? Jos koskee, niin meillä lähtee iso osa porukasta tämän muutoksen myötä. Eikä kaikille tosiaan tule riittämään paikkoja toimistolla, tarvitaan lisää neliöitä.
Ensi vuonnakin leikataan valtionhallinnon toimintamenoja keväällä ja syksyllä useita satoja miljoonia. Sen jälkeen valtiolla on työntekijöitä niin vähän, että he kyllä mahtuvat toimistoilleen 12 päivää kuukaudessa ja mielellään sen ylikin.
T:Riikka