Mies esti kädellään pääsyni bussiin ensimmäisenä
Tänään tällaista. Saavuin bussipysäkille, jolla oli muutamia muitakin odottamassa bussia, ml. otsikossa mainittu mies. Mies seisoi bussipysäkillä siinä kohtaa, mihin bussin keula usein jää siinä kohtaa. Jäin seisomaan hänestä parin metrin päähän. Bussi saapuu pysäkille ja ovet osuvat juuri kohdalleni. Olin nousemassa bussiin, kun huomaan miehen ensin yrittävän kiilata ohitseni ovista sisälle ja siinä epäonnistuessaan sitten tunki kätensä eteeni, mulkaisi ja nousi bussiin. Kuskikin katsoi tilannetta ilmeisen hämmentyneenä. Lopuksi hän laski reppunsa viereiselle paikalleen, ettei kukaan vahingossakaan istuisi tyhjässä bussissa juuri hänen viereensä.
Onko tilanteessa ongelmana miehen ego vai oliko minun saapuminen pysäkille ja bussin pysähtyminen juuri minun kohdalleni törkeä temppu? Herrasmies ei ollut lainkaan iäkäs saati huonokuntoinen.
Kommentit (69)
Tällaisia vammaisia miesvauvoja tulee välillä vastaan. Anna olla, ei sekopäille voi mitään tuossa tilanteessa.
Sinun olisi ollut kohteliasta antaa sinua aiemmin pysäkillä olleiden ihmisten nousta bussiin ensin. Nyt kiilasit jonossa.
Vierailija kirjoitti:
shokki, saatko kriisiapua.
Ajattelin, että täältä sitä löytäisi parhaiten.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sinun olisi ollut kohteliasta antaa sinua aiemmin pysäkillä olleiden ihmisten nousta bussiin ensin. Nyt kiilasit jonossa.
No voi jestas, yks ihminen ennen sua niin olisi mies vaan tullu perästä kun ovi ei edes ollut hänen edessään, tämä mies vaan oli päästä pipi.
Vierailija kirjoitti:
Mietinkin, että oliko miehellä tämä motiivi taustalla. Toisaalta en ole huomannut kenenkään muunkaan siirtyvän bussin ovilta väistääkseen ketään siinä aiemmin seissyttä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tuommoisia kusipäitähän on pk-seutu täynnä.
Totta. Tavanomaista käyttäytymistä suomalaiselta mieheltä.
Julkisia kulkuneuvoja käyttää vain, h u l l u t, s p u r g u t ja muut u l k o m a a l a i s e t!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietinkin, että oliko miehellä tämä motiivi taustalla. Toisaalta en ole huomannut kenenkään muunkaan siirtyvän bussin ovilta väistääkseen ketään siinä aiemmin seissyttä.
Ap
Ei normaalit ihmiset väistäkään, koska kyllä kaikki sinne bussiin pääsee, mitä väliä kauan seissyt. Jonkun tärisevän mummon päästän aina edelle, he kun vähän pelkäävät muutenkin nousta bussiin ja hätä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Jono vaan nyt sattui muodostumaan siihen AP:n kohdalle, joten AP oli ensimmäisenä jonossa. Ja jos bussi oli tyhjä, mies ei hyötynyt tuosta pakkomielteestään mitään. Sai paikan joka tapauksessa.
Itse olen törkeintä bussikäyttäytymistä nähnyt ihan supisuomalaisilta teineiltä. Jalat leveästi, mahdollisesti jopa penkillä, ei väistytä käytävällä, jotta pääsisi ohi. Bussiin rynnitään ensimmäisenä joukkovoimalla ja niin, että tasan koko teinilauma menee ennen kuin kukaan muu.
Ei puhettakaan, että vanhus tai raskaana oleva saisi penkin teinin perseen alta.
Ulkkarit eivät töni, mutta joskus saattavat kuunnella musiikkia tai katsoa jotain striimiä puhelimesta ilman kuuloketta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden kuvitteellisen miehenkö mukaan päätät miten kaikki suomalaiset miehet käyttäytyvät? Hienoa yleistämistä.
Vierailija kirjoitti:
Ajoin aikanaan bussia pk-seudulla. Tuollaisia ihmisiä on pilvin pimein, sukupuolesta riippumatta. Etenkin keski-ikäisissä.
Ei pks:lla, mutta eräässä kaupungissa paikallisliikenteessä kulki joku vanhempi rouva, jolla oli tapana tunkea aina ensimmäisenä bussiin. Tuli kyytiin pari pysäkkiä ennen kääntöpaikkaa, kun bussi oli vasta menossa kääntöpaikalle ja jatkoi sitten käännöksen jälkeen kaupunkiin. Useimmat kuljettajat käskivät poistua kääntöpaikalla bussista, koska halusivat hetken huilahtaa rauhassa ennen uutta lähtöä. Rouva oli valittanut tästä bussiyhtiöön. Ohjeeksi tuli, että jos rouva väkisin änkeää bussiin kääntöpaikalle mennessä, maksaa yhden matkan, asiakkaiden pitää poistua viimeisellä pysäkillä, lähtö kääntöpaikalta kaupunkiin on toinen matka. Samainen rouva teki sitä, että jos koululaiset odottivat jonossa pysäkillä ja kuski pysähtyi jonon ensimmäisen kohdalle, yritti tunkea ohi ensimmäisenä kyytiin. Yleensä siinä vaiheessa kuljettajat laittoivat nopeasti uudelleen kiinni ja sanoivat oven läpi, että jonossa nätisti olevat tulevat ensiksi kyytiin. Rouva oli iäkäs, muttei mitenkään huonokuntoinen. Jatkuvasti valittamassa jostakin.
Tuollaisella tyypillä ei ole tippaakaan valtaa. Ei rahaa, ei vaikutusvaltaa, tuskin edes perhettä, tai jos onkin, vaimo päättää. Hän ei ole hyvässä asemassa, vaan on näkymätön kaikille. Hänelle ainoa keino päteä elämässä on bussipysäkillä kukkoilu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden kuvitteellisen miehenkö mukaan päätät miten kaikki suomalaiset miehet käyttäytyvät? Hienoa yleistämistä.
Olen liikkunut vuosikymmeniä julkisilla ja ap:n kuvailema miehen käytös on hyvin yleistä. Valitettavasti. Pieni kohteliaisuus tuo iloa elämään.
Tuo on tietty ihmistyyppi, heitä kohtaa välillä, löytyy kaikista kansoista ja kulttuureista...
Oman kokemukseni mukaan enimmäkseen miehistä.
Sinä etuilit, jos hän oli siellä pysäkillä ensin. Oikeastihan sinne bussiin kuuluisi mennä saapumisjärjestyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Tekisin sinulle aivan samalla tavoin. Olen odottanut bussia sinua pitempään ja jonossa siis ennen sinua.
Kaiken lisäksi vielä tunnustat huomanneesi hänet, mutta et tee elettäkään ollaksesi ystävällinen ja kohtelias. Tietää elämässäsi vielä pahempia tilanteita kuin vain eteesi työnnetty käsi.
Ei ihme, että suomalaiset ovat tylyjä ja itsekeskeisiä. Juuri ap:n logiikalla ja asenteella maine pysyy.
Herrasmies päästää naisen aina edellään ovista. Siksi bussikuski pysäytti nimenomaan ap:n kohdalle.
Itse törmäsin kerran niinkin outoon tilanteeseen, että nuori miesnaapuri ei pitänyt minulle rappukäytävän ovea auki! Kylläpä hämmensi.
Vierailija kirjoitti:
Nainen pitää päästää ensin mahdollisen ansan tai tappajan varalta. Jos nainen kuolee, selviää mies. Tästä juontuu vanha tapa avata naiselle ovi ja että nainen menee ensin.
Kuka í d í 00 ttí tätäkin historiallista tosiseikkaa alapeukuttaa. Naisen päästäminen ovesta ensin on nimenomaan tiedusteluoperaatio. Jos huoneessa on salamúrháája passissa, nainen joko kirkuu ja kuolee. Kummassakin tapauksessa miehelle jää aikaa tarttua miekkaansa.
Auts, unohdin mainita itse olevani 21-vuotias mies.