Mitä muka voi opiskella töiden ohella jos haluaa vaihtaa alaa? Ei yhtään mitään
Olen monesti etsinyt ratkaisuja siihen, että inhoan työtäni ja haluan vaihtaa alaa. Kaikkiin ammattitutkintoihin tarvitaan jo olemassa oleva työ jossa voi näyttönä tehdä tutkinnon. Olisin halunnut merkonomitutkinnon tai sotealan sihteerin tutkinnon tai melkein mitä vain, mutta kaikkeen täytyy olla jo valmiiksi sopiva työ. Mulla ei ole. Eihän tässä ole järkeä?! Mitä voi tehdä perheellinen ihminen, joka epätoivoisesti haluaa vaihtaa alaa? Amk-tutkinto ei käy, ei ole opintotukikuukausia jäljellä ja töitä on pakko tehdä perheen elättämiseksi.
Kommentit (25)
Mä kykenin työskentelemään lähes täysipäiväisesti ja välillä täysipäiväisesti amk opintojen aikana. Oletko varma ettet myös kykenisi? Se on kuitenkin aika rentoa opiskelua, jos on lukio pohjalla.
No enpä tiedä olisiko jostain merkonomin tutkinnosta edes hyötyä. Aika usein kai päätyvät hommiin, joita voisi tehdä ilman tutkintoa.
Työllistyminen valmistumisenkaan jälkeen ei tänä päivänä ole enää varmaa.
Avoimeen yliopistoon lukemaan kursseja, kun ei kesken kautta voi aloittaa tutkinto-ohjelmassa. Kurssit voi sitten myöhemmin usein lukea hyväksyä varsinaiseen tutkintoon.
Rahahan on rahvaan murhe. Emmehän me vapaat herrat ja suuret ajattelijat vaivaa päätämme moisilla kansanomaisuuksilla.
Älä hyvä ihminen lähde opiskelemaan noita täysin nolla-aloja, jotka eivät työllistä.
Vierailija kirjoitti:
Työllistyminen valmistumisenkaan jälkeen ei tänä päivänä ole enää varmaa.
Työllistyminen tyssäsi 90-luvun lamaan, eli mistään uudesta ilmiöistä ei ole kyse.
Vierailija kirjoitti:
Älä hyvä ihminen lähde opiskelemaan noita täysin nolla-aloja, jotka eivät työllistä.
Niinpä. Mieti tarkkaan mistä on oikeasti hyötyä.
Okei, ehkä noita on turha opiskella. Mulla on pienet lapset joten amk-tutkinto työn ohella voi olla vähän hankala järjestää ja en tiedä, saanko hyväksiluettua mitään vaikka maisteri olenkin. Ongelma on myös sisäänpääsy monimuotonakin, sinne otetaan tosi vähän jos on jo korkeakoulututkinto käytynä. Esim. sosionomiksi otetaan tyyliin 2-4 hakijaa joilla on jo kk-tutkinto. Sosionomiksi haluaisinkin.
Sekin vielä, että jos jään työttömäksi (mihin on pakko tänä päivänä aina varautua), niin en saa edes työttömyyskorvausta kun katsovat, että olen päätoiminen opiskelija. Enkä siis saa opintotukeakaan.
Tuntuu, että olen haaskannut elämän ihan täysin kun nuorena kouluttauduin idealistina ihan väärin. Olen lisäksi inhonnut nykyistä työtäni ekasta päivästä saakka mutta ei uuttakaan työtä saa, Haku on koko ajan päällä.
Vierailija kirjoitti:
Okei, ehkä noita on turha opiskella. Mulla on pienet lapset joten amk-tutkinto työn ohella voi olla vähän hankala järjestää ja en tiedä, saanko hyväksiluettua mitään vaikka maisteri olenkin. Ongelma on myös sisäänpääsy monimuotonakin, sinne otetaan tosi vähän jos on jo korkeakoulututkinto käytynä. Esim. sosionomiksi otetaan tyyliin 2-4 hakijaa joilla on jo kk-tutkinto. Sosionomiksi haluaisinkin.
Sekin vielä, että jos jään työttömäksi (mihin on pakko tänä päivänä aina varautua), niin en saa edes työttömyyskorvausta kun katsovat, että olen päätoiminen opiskelija. Enkä siis saa opintotukeakaan.
Jos sulla on hyvät paperit lukiosta niin ihan on mahdollista päästä ilman ensikertalaisuutta sinne sosionomiksi. Itsekin pääsin sisään 2022 jo yhden korkeakoulupaikan vastaanottaneena. Muistaakseni yksi toinen pääsi itseni lisäksi sisään, minulla oli papereissa kaikkea L:stä ja C:hen enkä kirjoittanut matikkaa edes lyhyenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, ehkä noita on turha opiskella. Mulla on pienet lapset joten amk-tutkinto työn ohella voi olla vähän hankala järjestää ja en tiedä, saanko hyväksiluettua mitään vaikka maisteri olenkin. Ongelma on myös sisäänpääsy monimuotonakin, sinne otetaan tosi vähän jos on jo korkeakoulututkinto käytynä. Esim. sosionomiksi otetaan tyyliin 2-4 hakijaa joilla on jo kk-tutkinto. Sosionomiksi
Jos sulla on hyvät paperit lukiosta niin ihan on mahdollista päästä ilman ensikertalaisuutta sinne sosionomiksi. Itsekin pääsin sisään 2022 jo yhden korkeakoulupaikan vastaanottaneena. Muistaakseni yksi toinen pääsi itseni lisäksi sisään
*yksi toinen ei-ensikertalainen
Melkein kaikki amk-linjat on myös monimuotona ja nyt kun aikuiskoulutustuki lakkautettiin, monimuotoa varmaan lisätään entisestään. Ei aikuiset voi opiskella muuten kuin monimuotona töiden ohessa. Sairaan rankkaa se on, mutta sentään mahdollista.
AMK:ssa voi opiskella työn ohessa. Ja jos opiskelee työn ohessa, ei vaikuta mitään se, ettei opintotukikuukausia ole jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Monimuodosta kannattaa tarkistaa kaikki pikkupaikkakuntien yksiköt. Niihin pääsee usein helpommin sisään, eikä opiskelu ole paikkaan sidottua, vaan lähinnä etäluentoja.
Monella eri yliopiston alalla voi tehdä täyttä työviikkoa ja opiskella. Itse käytin lomapäivät läsnäolopakollisiin luentoihin tai tein ylityötä korvaukseksi opiskeluun menneistä tunneista.
-maisteri 2024
AMK:ssa tai yliopistossa oikeastaan varmaan melkeen mitä tahansa tutkintoa. Opintotukea et tarvitse jos käyt kuitenkin samalla töissä. Toki ensin pitää päästä jotenkin sisään, mutta voi käyttää vaikka polkuopintoja hyväksi. Opiskella ensin avoimessa ja sitten jatkaa tutkinto-opiskelijana. Itselläni kävi tuuri ja pääsin suoraan ylioppilastodistuksella yhteishaussa sisään vaikka olen kirjoittanut ylioppilaaksi vuonna 2009. En siis käynyt pääsykokeissa ollenkaan. Aika moni tuolla opiskelee työn ohella.
Miten lasten kanssa pärjäisi jos opiskelisi? Alkuperäinen suunnitelma oli mennä perhevapaan jälkeen opintovapaalla opiskelemaan jos paikka olisi irronnut mutta kun aikuiskoulutustuki poistettiin niin ei ole mahdollista ilman tuloja opiskella. Mutta kun on nuo lapset (1- ja 3-vuotiaat) niin en tiedä, mitä tulisi työn ohella opiskelemisesta.
Ylioppilastodistuksellako voi vielä hakea? Se oli suoraa ceetä se paperi. Meinasin hakea Laureaan (?) nyt syksyllä mutta en edes tohtinut, kun sinne tosiaan se kaksi paikkaa taisi olla. Käsitin, että menisin siinä kiintiössä automaattisesti.
Eikö tosiaan ammattikoulussa ole mitään järkevää?
Miksi katsot ammattitutkintoja etkä perustutkintoja?
Siellä AMK:n puolella on sitten monimuotokoulutuksia. Omakin ystäväni opiskelee sellaisessa sairaanhoitajaksi samalla kun käy töissä.