Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi koko ajan väsyttää, vaikka nukun hyvin?

Vierailija
07.11.2025 |

Minkäänlaisia uniongelmia ei siis ole. Menen noin kello 22 nukkumaan ja herään seitsemän aikoihin enkä heräile yöllä. Olen työtön, joten työelämä ei kuormita. Minua ei masenna, vaan väsymys on fyysistä. Meinaan esimerkiksi nukahtaa linja-autoon, kun silmät eivät vain yksinkertaisesti meinaa pysyä auki. Eilen kävin kuntosalilla ja heti sen jälkeen tuntui, että olen valmis kaatumaan sängyn pohjalle. Pääsin suihkuun ja syömään vasta parin tunnin kuluttua kotiin saapumisesta. 

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio, liikunta ja lepo. Ihminen on kokonaisuus ja kaikki vaikuttaa kaikkeen. 

Vierailija
2/7 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sama. Ennen työttömyyttä oli 14 vuoden rankka työputki. Se väsymys on jäänyt luihin asti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiini ja rauta-arvot?

Vierailija
4/7 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syksyn pimeys? Minusta se vaikuttaa... ainakin itsellä. 

Vierailija
5/7 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ehkä nuku niin hyvin kuin kuvittelet. Uniapnea?

Vierailija
6/7 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniapnea? Esiintyy myös normaalipainoisilla ja nuorilla. Voi mieltää nukkuvansa hyvin, mutta ei kuitenkaan nuku koska hengityskatkokset aiheuttavat heräilyä ja pätkäunta.

Ja yleinen aktiivisuuden puute voi näkyä rauhattomana unena. Lisää sitä päivääsi. Mutta rauhoita illat. 

Vierailija
7/7 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko äly-/urheilukelloa? Siitä näkee hyvin esimerkiksi HRV:n eli sykevälivaihtelun. Se on hyvä mittari unen laadun mittaamiseen. Jos arvo on matala, voit nukkua, mutta uni ei ole palauttavaa. 

Itsellä ennen nukkumaanmenoa syöty ateria, tai pienikin määrä alkoholia, heikentää unenlaatua. Näkyy käppyrässä selkeä nousu juuri siinä kohden, kun eväs on sulateltu tai alkot poltettu pois. Ts. helppo todentaa omalla kohdalla datan paikkansa pitävyys. Olo myös kyllä korreloi tuon kanssa; huono palautuminen, mutta "nukkunut" ja seuraavana päivänä kyllä väsyttää. 

Ne muut unimittausarvot niissä kelloissa, kuten "syvä uni, rem" jne on ihan huuhaataa, koska niiden mittaaminen vaatisi aivosähkökäyrän tutkimista. Mutta tuo sykemittaus, ja sen vaihteluvälin mitaaminen, on hyvien urheilukellojen ydinaluetta. 

Toinen vaihtoehto on sitten perinteinen uniapnea. Nukut, mutta oikeasti et. Se on pidemmän päälle myös hengenvaarallista, kun O.Lindholmin tapauksessa. Ja monien muiden suomalaisten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi