Auvinen, Saari, Gerdt...mikä naitä kaikkia yhdistää?
Noissa edellisissä kiusaajat kyllä saisivat katsoa peiliin pitkään ja hartaasti. Ei toisen mieltä saa särkeä, vaikka kuinka olisi erilainen.
Kommentit (78)
hyväksytäänkö ja lupaatteko tukea nyt minua jos lähden tästä räiskimiään ympäriinsä ja pahaa oloani purkamaan?
En jaksa uskoa että kukaan 7 vee ihannoi Hitleriä ja julistaa vihaavansa yhteiskuntaa, kyllä siihen pisteeseen tullessa on jo kiusattu ja PALJON. Siitä eteenpäini noidankehä vaan sitten pahenee, mutta se olisi pitänyt katkaista jo paljon aikaisemmin, silloin kun lapsi oli vaan outo, ei sairas. Enkä ole sitä mieltä että kaikkien pitäisi olla outojen parhaita kavereita. Mutta edes niin ettei KIUSATA. Ettei koko ajan tarvi pelätä töniikö joku ja nälvitäänkö muiden kuullen jne.
mutta minusta ei ole outoa(vaan jopa hyväksyttävääkin) että ihminen joka esim.julistaa vihaavansa yhteiskuntaa jää ajatuksineensa yksin(ja samalla tietysti kaveripiiri pienenee.)
mutta minusta ei ole outoa(vaan jopa hyväksyttävääkin) että ihminen joka esim.julistaa vihaavansa yhteiskuntaa jää ajatuksineensa yksin(ja samalla tietysti kaveripiiri pienenee.)
Mistä tiedät ettei ole ensin jäänyt yksin/kiusatuksi ja sitten kehittänyt niitä ihmisvihamielipiteitä?
* Ei siedä turhautumista
* Ei osaa käsitellä turhautumista tai pettymyksiä
* Ei kykene toipumaan pettymyksistä pitkälläkään aikavälillä
* Rakkaussuruja
* Haluaa kostaa vääryyksiä (tosia tai kuvitetuja)
* Merkkejä masennuksesta
* Narsisti
* Vieraantuminen muista
* Epäinhimillistää muita, ei pidä muita ihmisinä
* Empatian puute
* Ylikehittynyt oikeutuksen tunne, (kaikki mulle heti tänne)
* Kokee itsensä ylivoimaiseksi
* Patologinen huomionhakuisuus
* Ulkoistaa syyllisyyden, ei koe syyllisyyttä tai vastuuta teoistaan
* Peittää heikon itsetunnon ylimielisyydellä
* Vihanhallintaongelmia
* Ennakkoluuloinen, rasisti, tms.
* Pysyvästi sopimaton ja ilkeä huumori
* Manipuloi muita
* Ei luota muihin
* Suljettu ystäväpiiri
* Käytös muuttuu
* Joustamattomat tuomitsevat mielipiteet
* Epätavallinen kiinnostus sensaatio-väkivaltaan
* Suuri kiinnostus väkivaltaviihteeseen
* Epäsopivat roolimallit (Hitler esim.)
* Käyttäytyy uhkaavasti
hyväksytäänkö ja lupaatteko tukea nyt minua jos lähden tästä räiskimiään ympäriinsä ja pahaa oloani purkamaan?
Selitys ei ole sama kuin oikeutus. Mikä ihmisiä oikein vaivaa kun luulevat että taustojen ja syiden selvittäminen tarkoittaisi tällaisten tekojen ymmärtämistä ja hyväksymistä?
Siitä kai seuraa jonkinlainen ylemmydentunto, "millään ei ole mitään väliä" -mentaliteetti.
kiusaamista enkä edes av-kiusaamista.
Mutta onko näillä ollut sellaista jo lapsena?
Jos tilanne on se että muut tuntuvat inhoavan ja halveksivan ihmistä, on kaksi tulkintavaihtoehtoa: minä olen läpensä huono tai muut ovat läpensä huonoja, olen heidän yläpuolellaan, he eivät ymmärrä miten ylivoimainen olen ihmisenä ja siksi inhoavat. Pekka valitsi jälkimmäisen selviytymismekanismin.
* Ei siedä turhautumista
* Ei osaa käsitellä turhautumista tai pettymyksiä
* Ei kykene toipumaan pettymyksistä pitkälläkään aikavälillä
* Rakkaussuruja
* Haluaa kostaa vääryyksiä (tosia tai kuvitetuja)
* Merkkejä masennuksesta
* Narsisti
* Vieraantuminen muista
* Epäinhimillistää muita, ei pidä muita ihmisinä
* Empatian puute
* Ylikehittynyt oikeutuksen tunne, (kaikki mulle heti tänne)
* Kokee itsensä ylivoimaiseksi
* Patologinen huomionhakuisuus
* Ulkoistaa syyllisyyden, ei koe syyllisyyttä tai vastuuta teoistaan
* Peittää heikon itsetunnon ylimielisyydellä
* Vihanhallintaongelmia
* Ennakkoluuloinen, rasisti, tms.
* Pysyvästi sopimaton ja ilkeä huumori
* Manipuloi muita
* Ei luota muihin
* Suljettu ystäväpiiri
* Käytös muuttuu
* Joustamattomat tuomitsevat mielipiteet
* Epätavallinen kiinnostus sensaatio-väkivaltaan
* Suuri kiinnostus väkivaltaviihteeseen
* Epäsopivat roolimallit (Hitler esim.)
* Käyttäytyy uhkaavasti
esim. rakkaussurut, huono sietämään turhautumista, suljettu ystäväpiiri ym. Eli noita saa olla aika monta että pitäisin huolestuttavana, toiset tietysti huoletuttavampia kuin toiset (esim. Hitlerin ihannointi vakavampaa kuin huomiohakuisuus)
Jos lapsi suljetaan pois porukasta, häntä nimitellään, tönitään, laukku viedää tai mitä tahansa lapsen kannalta kamalaa ja nöyryyttävää, niin ei hänestä kyllä kasva toisia kohtaan mukavaa, lämmintä ja välitöntä humanistia!
"Parhaimmillaan" lapsi saattaa koittaa ostaa muiden hyväksyntää, mutta kuitenkin kokee huonommuutta muihin nähden ja omanarvontunteen puutetta.
Pahimmillaan lapsi kehittää puolustusmekanismin, jossa hän ei edes halua olla alhaisten kiusaajiensa kaltainen, ei jaa ajatuksiaan, alkaa nähdä toiset roskasakkina (ihan ymmärrettävästi) ja vähitelle ajautuu ihmisvihaajaksi.
Haluaisitko itse lapsesi kaveriksi esim. Hitlerin ihannoijaa.
Kaikki ei ole niin simppeliä miltä näyttää.
En usko, että tällekään tragedialle löytyy yhtä ainutta selittävää syytä.
Koti, koulu, yhteiskunta ja viimekädessä ihminen itse on vastuussa tällaisista teoista.
minulla on 4 veljeä ja kolme heistä on 17-22v. ja yksikään heistä ei sovi tuohon FBI:n luonnekuvaukseen.. hirveää että ihmiset joilla OJN LAPSIA ymmärtävät ja puollustelevat tälläisä tekoja! Tai sitten olet todella vieraantunut todellisuudesta.
Ihan kehen tahansa sopii takuulla yksi tai kaksi noista. Mutta ajattele esimerkiksi sitä, mitä tiedämme Auvisesta, lähes kaikki sopivat. Sama juttu kuin jossain narsistisen persoonallisuushäiriön diagnosoinnissa. yksi diagnostinen kriteeri on normaali tai normaalia korkeampi älykkyys. Selvää siinäkin on, että se, että älykkyys on normaali, ei tee kenestäkään narsistia, samoin rakkaussurut eivät tee potentiaalista kouluampujaa, vaan kyse on siitä, että täyttää valtaosan kriteereistä.
esim. rakkaussurut, huono sietämään turhautumista, suljettu ystäväpiiri ym. Eli noita saa olla aika monta että pitäisin huolestuttavana, toiset tietysti huoletuttavampia kuin toiset (esim. Hitlerin ihannointi vakavampaa kuin huomiohakuisuus)
Jos tilanne on se että muut tuntuvat inhoavan ja halveksivan ihmistä, on kaksi tulkintavaihtoehtoa: minä olen läpensä huono tai muut ovat läpensä huonoja, olen heidän yläpuolellaan, he eivät ymmärrä miten ylivoimainen olen ihmisenä ja siksi inhoavat.
Pidin heitä kusipäisinä idiootteina (etenkin kun mua kiusattiin hyvästä koulumenestyksestä ja kiusaajat oli luokan pahiksia joiden keskiarvo oli ehkä 6.5). Aika paljon tyydytystä sain myöhemmin kun kuulin miten huonosti monilla on mennyt koulun jälkeen vaikka silloin kovasti uhottiin kuinka koulu on paskaa ja kuinka he lähtevät heti ysin jälkeen ansaitsemaan rahaa. Ei varmaan tarvitse edes sanoa että erot nykyisessä elämässä on aika isot ja näiden uhoajien häviöksi.
KIUSAAMISEEN. Piste. Ärsyttää se että aina otetaan lapsen outous ihan kuin se olisi itsestäänselvä syy hyväksyä kiusaaminen. Katsoin eilen sen elefanttimiesdokkarin. Siinä oli niin kammottavan näköinen ihmishirviö kuin kuvitella saattaa ja SILTI sen perhe rakasti häntä ilmiselvästi suuresti. Outoihinkin ihmisiin on mahdollista suhtautua ystävällisesti ja semmoinen käytös on vanhemien opetettava lapsilleen. Ei morkata jatkuvasti lapsen kuullen lihavia, laihoja, näppyläisiä, omia huonoja piirteitä. Pienistä lapsista näkee miten kukaan ei naura muille ihmisille jollei sitä reagointitapaa sille opeteta.
Jokin aika sitten olin lasteni kanssa mäkkärissä. Viereisessä pöydässä pieni, hyvin erikoisen näköinen poika äitinsä ja sisaruksen kanssa. Pojan kasvot olivat epämuodostuneet, en tiedä oliko muutakin.
Viereisen pöydän teinit, 2 kpl, poika ja tyttö hihittivät kun pieni poika oli mennyt ohi, kuiskivat keskenään. Silloin kävi mielessä, että kuka noita typeryksiä kasvattaa? Että piru vie tulee mieleen isoilla lapsilla (= lukioikäisiä olivat) naureskella toiselle tuollaisesta syystä. Kyseessä siis oli _ihan tavallinen_ pieni poika, jonka kasvot nyt vaan sattuivat olemaan eri näköiset. (Tavallinen oli, oli muita kehitysvammoja tai ei)
Eli ihmiset ihmisenä: erilaisuus ei oikeuta kiusaamaan. Mutta en edelleenkään ymmärrä, millainen ihminen naureskelee halveksivasti kys. tilanteessa. Itse olin kahden lapsen, isoimman (jo lukiosta kirjoittanut) ja pienimmän (vielä päiväkodissa) kanssa liikenteessä ja kumpikaan ei tuntunut edes sen kummemmin kiinnittävän tuohon pieneen poikaan huomiota.
30 OHOH!!!!!! ei todellakaan ole yleisiä teini-ikäisillä
minulla on 4 veljeä ja kolme heistä on 17-22v. ja yksikään heistä ei sovi tuohon FBI:n luonnekuvaukseen.. hirveää että ihmiset joilla OJN LAPSIA ymmärtävät ja puollustelevat tälläisä tekoja! Tai sitten olet todella vieraantunut todellisuudesta.
Sanoin että _monet_ piirteet on yleisiä (esim. ne rakkaussurut), ja että kyse on sekä määrästä että laadusta, jotkut piirteet huolestuttavampia kuin toiset. _Missään_ vaiheessa en todellakaan puolustellut näitä tekoja!
Haluaisitko itse lapsesi kaveriksi esim. Hitlerin ihannoijaa.
Kaikki ei ole niin simppeliä miltä näyttää.
Ala-asteikäisethän ne erittäin todennäköisesti ihannoivat jotain Hitleriä. Muistaakseni näitä kaikkia oli kiusattu ihan koulun aloittamisesta lähtien.
Mielestäsi varmaankin ylipaino, kömpelyys, silmälasit ja vaatimattomat vaatteet oikeuttavat kiusaamiseen?
Minua kiusattii koulussa...
Mielestäsi kiusaamiselle ei kuitenkaan tarvitse tehdä mitään?
Voi hyvä luoja tätä argumentoinnin tasoa.