Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysytäänkö teillä kaverikyläilyt molemmilta vanhemmilta?

Vierailija
07.11.2025 |

Eli meillä erimielisyys miehen kanssa. Miehestä jokainen lapsien kaverikyläily meillä esim koulun jälkeen pitää varmistaa kummaltakin vanhemmalta, minusta tämä on outoa. Kai kumpi vaan tietää onko meillä jotain estettä esim joku sairaana tai meno tms. Yökyläilyt tms ymmärrän mutta en tätä. Miten teillä? 

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ole ikinä kysynyt toisen vanhemman mielipidettä siitä, saako lapsi mennä kaverin luokse tai kaveri tulla meille lapsen luokse. Usein nämä olivat muutenkin ihan ilmoitusluontoisia asioita, eli lapsi ilmoitti ja kiellettiin vain, jos oikeasti ei sopinut. Ihan hienosti sai sen lapsen aikuiseksi kasvatettua tuolla metodilla.

Vierailija
2/48 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä aikoinaan tarvinut kysyä kummaltakaan. Töissähän me oltiin molemmat, jos lapsille tuli kavereita koulupäivän jälkeen. Enkä olisi ehtinyt kaikille lapsille vastailla töistä puhelimeen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan. Meille lähtökohtaisesti saa aina tulla. 

Vierailija
4/48 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh, ei sitä tarvii keneltäkään kysyä, kyllä meille saa kaverit tulla. Lapset itse tietää, onko heillä jotain menoa vai ei. Mitään yllärimenoja emme järjestä. Samoin lapset voi mennä lupaa kysymättä kaverille, riittää että ilmoittaa viestillä (yleensä äidille), että minne meni.

Vierailija
5/48 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen mentiin vain rinkuttamaan ovikelloa ja käveltiin kaverin luo sisään. Nykyään se vaatii kahden perheen teams-neuvottelun, jossa jokaista osallistujaa kuullaan vuorollaan. Sen jälkeen perustetaan wa-ryhmä ja seurataan siitä lapsen kyläilyn etenemistä.

Vierailija
6/48 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n lapsuudessakin riitti kysyä vaan toiselta vanhemmalta niin jotenkin tuntuu tosi oudolta kummaltakin varmistella. Toki meillä teinien kaverit saattaa olla iltaan asti, mutta itseä ei kaverit häiritse. Ovat mukavia. Toki joskus on hyvä sanoa, että esim arkisin klo.21 olisi hyvä lähteä kotiin

Vierailija
7/48 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh, ei sitä tarvii keneltäkään kysyä, kyllä meille saa kaverit tulla. Lapset itse tietää, onko heillä jotain menoa vai ei. Mitään yllärimenoja emme järjestä. Samoin lapset voi mennä lupaa kysymättä kaverille, riittää että ilmoittaa viestillä (yleensä äidille), että minne meni.

Yökylään menoa ei tarvi kysyä?? Entä jos vanhemmilla on jotain menoa tai suunnitelmia, vanhempien tuttuja tulossa käymään tms? Saunailtaa, illanistujaisia, jotain? 

Kyllä meillä tarvii aina varmistaa, saako tulla yökylään (riittää että varmistaa isältä tai äidiltä, ei tarvi molemmilta). Lapsi ei kaikkia menoja tai suunnitelmia tiedä. Eikä ymmärrä itse aina milloin ei sovi. Tässä just vähän aikaa sitten oli remppa menossa, silloin sanoin ettei voi tulla yökylään, on vähän ahdasta ja rojua joka paikassa. 

Kerran oli nuori menossa yökylään kaverilleen jossa ei vanhemmat olleet kotona, ja nämä vanhemmat oli tiukasti kieltäneet että ketään ei saa tulla yöksi. Tottahan nuoret yrittivät kiertää tätä. - tällaisten takia minusta on kyllä aina varmistettava, saako tulla yökylään. Molemmin puolin. 

Vierailija
8/48 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yökylään menoa ei tarvi kysyä?? Entä jos vanhemmilla on jotain menoa tai suunnitelmia, vanhempien tuttuja tulossa käymään tms? Saunailtaa, illanistujaisia, jotain? . "

AP tarkoitti tavallisia kyläilyjä vaikka koulun jälkeen. Kirjoitti, että yökyläilyt ovat asia erikseen, joten tässä keskustelussa siis ei puhuta yökylistä.

Vierailija
9/48 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kysellä

Vierailija
10/48 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu iästä ja lapsesta. Erityisen lapsen vanhemmat tapaavat tarkistella, kun täytyy olla aikuinen paikalla. Ei voi noin vain päästää muuten. 

Itse pärjäävien lasten vanhemmat ei tarkistele. Vaikka voisi nekin joskus. Olin ihan kyllästymiseen asti lapsenvahtina parillekin lapselle, eikä vanhemmilla ole mikään kiire hakea heitä kotiin... arki-iltana... omat jo menossa nukkumaan koska koulupäivä ja nämä vaan pyörii kylässä. Eivätkä ymmärrä lähteä vaikka suoraan sanoo. Autolla vein sitten itse, useastikin... 

Yökylät täytyy aina tarkistaa. Kaverikyläilyt vähän tilanteen mukaan.

Jos on pitkä etäisyys eli tarvitsee kuljettaa jompaan kumpaan suuntaan, niin ihan kiva jos kyläily tarkistetaan etukäteen että sopiiko. 

Vierailija
11/48 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen mentiin vain rinkuttamaan ovikelloa ja käveltiin kaverin luo sisään. Nykyään se vaatii kahden perheen teams-neuvottelun, jossa jokaista osallistujaa kuullaan vuorollaan. Sen jälkeen perustetaan wa-ryhmä ja seurataan siitä lapsen kyläilyn etenemistä.

Unohdin turvallisen tilan safetyvastaavan valinnan. 

Vierailija
12/48 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Yökylään menoa ei tarvi kysyä?? Entä jos vanhemmilla on jotain menoa tai suunnitelmia, vanhempien tuttuja tulossa käymään tms? Saunailtaa, illanistujaisia, jotain? . "

AP tarkoitti tavallisia kyläilyjä vaikka koulun jälkeen. Kirjoitti, että yökyläilyt ovat asia erikseen, joten tässä keskustelussa siis ei puhuta yökylistä.

Joo kyse kaverikyläilyistä arkisin koulun jälkeen tai illasta. Ei yökylistä eikä edes viikonlopuista. Viikonloppuisin musta yhdessä ihan kiva sopiakin koska ymmärrettävää jos vaikka haluttaisiin olla ihan perheenkin kesken välillä

Vierailija
13/48 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meilläkään tarvinnut kysellä mitään lupia. Jos meni koulusta suoraan jollekin kaverille, niin siitä ilmoittivat. Meille sai kaverit tulla, pelisäännöt oli lapsilla selvillä. Ja tiesivät omat harrastusmenonsa kyllä itsekin.

Vierailija
14/48 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on lastenkin koti. Miksi pitäisi kysyä lupa? Todella harvoin meillä on mitään sellaista, ettei kyläily kävisi. 

Vierailija
15/48 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on lastenkin koti. Miksi pitäisi kysyä lupa? Todella harvoin meillä on mitään sellaista, ettei kyläily kävisi. 

Olen itse vähän samaa mieltä. Mies perustelee ettei aina jaksaisi ilmeisesti kavereita. Toki teinien kaverit saattaa olla myöhäänkin,  mutta käyttäytyvät ihan nätisti. 

ap

Vierailija
16/48 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse vähän samaa mieltä. Mies perustelee ettei aina jaksaisi ilmeisesti kavereita. Toki teinien kaverit saattaa olla myöhäänkin,  mutta käyttäytyvät ihan nätisti. 

ap

Ymmärrän miestäsi. Introverttinä on välillä raskasta jaksaa niitä omiakin tenavia, puhumattakaan että harva se päivä ramppaisi vieraita. Tuleehan niistä ääntä ja sotkua ihan eri tavalla kuin parista omasta.

Vierailija
17/48 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen töitä etänä, joten minä päätän saako meille tulla vai ei. Mies taas on töiden vuoksi paljon pois. Olisi jotenkin ihan naurettavaa, jos lapsi kyselisi isältään, että saako mennä kaverille tai kaveri tulla meille, kun isä ei ole edes kotona.

Vierailija
18/48 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ymmärrän miestäsi. Introverttinä on välillä raskasta jaksaa niitä omiakin tenavia, puhumattakaan että harva se päivä ramppaisi vieraita. Tuleehan niistä ääntä ja sotkua ihan eri tavalla kuin parista omasta.

Itsekin olen introvertti ja kuitenkin sitä meiltä, että nuorten pitäisi kuitenkin saada elää normaalia elämää. Ei ne kotona asu loputtoman pitkään.

Vierailija
19/48 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä tarvii kysellä yökyläilyjäkään molemmilta vanhemmilta, ei edes sitä jos lapsi tuo meille jonkun kaverin yökylään. Mutta jos tuo on miehellesi noin tärkeää, ja sä pärjäät vähemmällä, käske lasten kysyä häneltä.  

Vierailija
20/48 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse teen töitä etänä, joten minä päätän saako meille tulla vai ei. Mies taas on töiden vuoksi paljon pois. Olisi jotenkin ihan naurettavaa, jos lapsi kyselisi isältään, että saako mennä kaverille tai kaveri tulla meille, kun isä ei ole edes kotona.

Tän mä ymmärrän! Jos meistä jompi kumpi etäpäivällä niin fiksua olis toki siltä kysyä. Meidän lapset on kyllä hyvin tottunut antamaan työrauhan. Nuorinkin. Meillä siis kolme lasta, alakoululainen, yläkoululainen ja toisella asteella jo

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi