Maailman onnellisin kansa jonottaa nyt autokorjaamoille
Korjaamolla jonot ovat olleet pahimmillaan tuplasti tavoiteaikaa pidempiä. Ongelman ydin on siinä, että suomalaisen auto on keskimäärin jatkuvasti vanhempi.
Suomalainen ajaa routavaurioisilla teillä ikivanhoilla kotterolla mutta tyytyväisyys-gallupeja tehdessä suomalainen vain hymyilee onnellisena. Lieneekö syynä masennuslääkkeet joita lääkärit suoltavat heille tulostimestaan liukuhihnalta
Kommentit (90)
En tiedä miten tätä tilastoidaan, tai elänkö kuplassa, mutta juuri Kreikasta palattuani, siellä autokannan ikä näkyi katukuvassa. Vanhoja kotteroita, jotka nitku ja natkui. Kotosuomessa kun liikun, niin pääosa liikenteessä olevista autoista näyttävät ainakin päälle päin ihan hyvältä ja jopa suht' uusilta...
Pakko olla juomavedessä jotain turruttavaa, muuten ei tämä kansan kurjistaminen menisi läpi ilman mitään vastarintaa.
Vanhalla autolla ajava vasta onnellinen onkin. Olen pannut merkille, että yleensä aika uuden karhea auto on siellä tienposkessa hinausta odottamassa. Lähtee pakkasella kuin pakkasella ilman, että kojelauta muistuttaa jouluvalojen syttymistä.
Autot siis keskimäärin vuosimallia 2011. Eipä tuon jälkeen mitään tarpeellisia varusteita ole keksitty. Typerää uutisointia taas.
Esimerkki vm 2011 autosta:
Saman ikäluokan autolla myöskin ajelen, no props. Viherpiipertäjät saa haistella pakokaasuja jos haluavat. 🤗
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten tätä tilastoidaan, tai elänkö kuplassa, mutta juuri Kreikasta palattuani, siellä autokannan ikä näkyi katukuvassa. Vanhoja kotteroita, jotka nitku ja natkui. Kotosuomessa kun liikun, niin pääosa liikenteessä olevista autoista näyttävät ainakin päälle päin ihan hyvältä ja jopa suht' uusilta...
Kreikassa on ikuinen kesä, siellä ei autot ruostu tiesuolassa ja kuraloskassa ryvettyessään kuten täällä Suomessa, joten vanhatkin autot voi siellä olla hyvässä kunnossa. Kuumuus tietysti voi kuivattaa nivelien rasvoja, mutta palloniveliä on paljon halvempi ja helpompi uusia kuin hitsailla laajoja ruostevaurioita katsastuskuntoon.
Vihreiden vihreäunelma, sähköautoilu ei taida enää ollakkaan niin vihreää kuin enää unelmissa. Selvästi painavammat sähköautot ja nastarenkaat tekevät uraa asfalttiin todella tehokkaasti joten tietöitä ja asfaltin uusimista tulee riittämään ja oliko tämä nyt sitten sitä vihreää autoilua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liittyykö tämä johonkin uutiseen? Miksi visvakusipää ei ole laittanut linkkiä?
Et osaa googlata?
Googlasin mutta ei löytynyt mitään tällaista. Taitaa olla valetta.
No, on kyllä tämän aamun uutisissa. Löysin ihan googlaamattakin. Ei taida tavan tallaajilla enää aivot toimia? Huumeet?
Minun koslani valmistusvuosi on 1996 ja hyvin toimii edelleen. Tänä vuonna ja ainakin 6 edellistä läpi kerrasta katsastuksessa. Enempää en löytänyt paperia hanskiksesta ollut minulla 14 vuotta. Kaiken korjaan itse. Pystyy helposti kouluttamatonkin tämän ikäiseen tekemään. Vähän ollut vikoja tuon 14 vuoden aikana mutta toki niitä tullut. Mm. startti ja laturi ainakin vaihdettu kerran ja jarrupalat eteen ja taakse 2x näkyy "huoltokirjassa". Akkukin ostetaessa eli näköjään ollut hyvä akku sitten vaikka kalleinta en useinkaan osta. Omatekoinen sellainen. Ja kirjoitelma on totta vaikka mitä vinkuisitte.
Vierailija kirjoitti:
Taas perinteinen vanhoista autoista kansalaisia syyllistävä lehtijuttu.
Tämähän. Klaus Schwab vetelee naruista taustalla...
Mullon 2 autoa. Toinen vm2019 ja toinen vm 1999. Tuota uudempaa joutuu huollattamaan ja korjaamaan korjaamolla, mutta tuota toista voi ropata itse. Kun joudun ajamaan jonnekin perähikiän korpitielle ns hevonpersiinnevalle, jossa rospuutto on vienyt paikoin puolet tiestä mennessään, otan alle tuon vanhuksen. Kun saa ajaa tasaista asvaltoitua, valinta osuu uudempaan autoon. Vanhuksella pusketaan myös umpihangessa teitä, joita ei aurata viikonloppuisin.
Tällä hetkellä uudempi seisoo pihassa määräaikaiskatsastuksen vikalistan kanssa odottamassa korjaamon hankkimia varaosia, ehkä ensi viikolla pääsee korjattavaksi. Sillä aikaa vanhus kuljettaa kehoni töihin uskollisesti, tein sille itse huollon viikko sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämäm koululaiselle tiedoksi, että Suomi on maailman onnellisin maa eikä kansa.
Mitä haluat tuolla kertoa. Tuntuisi, että olisi oikeampi sanoa, että suomalaiset ovat maailman onnellisin kansa, koska kansalaisilta onnellisuutta on kysytty.
Missä kansalaisilta on kysytty? Tuo "maailman onnellisin" on määritelty ihan muilla tavoin kuin kansalaisgallupilla, eikö tätäkään ihmiset tiedä?
Onnellisuuttani ei häiritse varsinkaan tuo pihassa oleva "ikivanha kottero", jonka rajallisen tekniikan ymmärtää ihan itse läpikotaisin ja tietää etukäteen, mikä osa seuraavaksi menee vaihtoon. Renkailla vaustettu ja aina jotakin virhetilaa piipittävä tietokone, jota jotkut autoksi kutsuvat, aiheuttaisi stressiä ja mielipahaa moninverroin enemmmän.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu aika paljon missä päin Kreikassa?
Vanhempi autokanta on usein paljon luotettavampaa. Tietenkin kulutusosia pitää vaihtaa, mutta mikä vika on autokorjaamobisneksessä? Asiakkaita riittää.
Silloin kun itselläni oli vielä VW merkkisiä autoja, niin kyllä niitä korjattiin ihan massiivisesti heti uudesta alkaen. Yksi vuosi takuuna, ja sen jälkeen parhaimmillaan maksoin korjauksista lähes yhtä paljon yhteensä, kuin mitä koko auto maksoi uutena. Se kai on sitä after sales- liiketoimintaa. Mutta mulle on turha tulla selittämään, että uusia autoja ei tarvitse korjata. No, japanilaisia ei tarvitsekaan. Mut mulla meni vuosia ymmärtää se.
Suomi on hyvä ja tasa-arvoinen maa, täällä voi jopa presidentin poika päästä UPI:in harjoittelijaksi, jos vaan on ylivoimaisesti paras hakija.
Ap ei selvästikään tiedä mitä kriteerejä tutkimuksessa on käytetty. Siihen ei kuulu subjektiivinen arviointi tyytyväisyydestä omaan elämään.
Miksi pitäisi jonottaa korjaamolle? Huollan kyllä ihan vaan itse autoni. Se tuli Japanista. Käytin heti ekana ruostesuojauksessa. Sit vaihdoin jäähdytys- ja voimansiirron nesteitä. Jarrut huolsin joka nurkkaan ja maalasin satulat ja (uudet) rummut. Ja sit jotain pientä vielä. Eipä nuo huollot ole mitenkään mahdoton itse tehdä. Kyllä se onnistuu. Ajettukin tuo auto on alle 100k km. Tuosta riittää pitkäksi aikaa autoa. Edelliselläkin ajoin lähemmäs 10 vuotta.
Tottakai kun huolletaan takuun ja kilometrimäärien vuoksi ja pidetään muutenkin huolta, esim. öljynvaihdot eikä niitä hoida naapurin Reijo viinapullolla.