Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maailman onnellisin kansa jonottaa nyt autokorjaamoille

Vierailija
07.11.2025 |

Korjaamolla jonot ovat olleet pahimmillaan tuplasti tavoiteaikaa pidempiä. Ongelman ydin on siinä, että suomalaisen auto on keskimäärin jatkuvasti vanhempi.

Suomalainen ajaa routavaurioisilla teillä ikivanhoilla kotterolla mutta tyytyväisyys-gallupeja tehdessä suomalainen vain hymyilee onnellisena. Lieneekö syynä masennuslääkkeet joita lääkärit suoltavat heille tulostimestaan liukuhihnalta

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miten tätä tilastoidaan, tai elänkö kuplassa, mutta juuri Kreikasta palattuani, siellä autokannan ikä näkyi katukuvassa. Vanhoja kotteroita, jotka nitku ja natkui. Kotosuomessa kun liikun, niin pääosa liikenteessä olevista autoista näyttävät ainakin päälle päin ihan hyvältä ja jopa suht' uusilta...

Kreikassa on ikuinen kesä, siellä ei autot ruostu tiesuolassa ja kuraloskassa ryvettyessään kuten täällä Suomessa, joten vanhatkin autot voi siellä olla hyvässä kunnossa. Kuumuus tietysti voi kuivattaa nivelien rasvoja, mutta palloniveliä on paljon halvempi ja helpompi uusia kuin hitsailla laajoja ruostevaurioita katsastuskuntoon.

Maalipinnalle aurinko saattaa tehdä siellä "hallaa", haalistaa ja tekeekin sen näköiseksi että olis ihan vanha romu kyseessä. Maaseudulla ajellaan paljon viljelyksillä vanhoilla avolavoilla jotka on suunnilleen jesarilla koossa mutta ei mun mielestä siellä sen huonompi tai vanhempi autokanta ole. Verotus sielläkin korkea, sekä ostohinnoissa että käytössä. Enemmän "pikkuautoja" siellä liikenteessä kun ei tarvitse olla nelivetomaasturia - harvalla sellaisiin on varaakaan. Polttoaineet esim. samoissa hinnoissa kuin meillä, jopa kalliimpaa ja palkkataso on huomattavasti alhaisempi. 

Vierailija
42/90 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun kokoomus laskee keskiluokan elintasoa ja polkee palkkoja, niin ei siinä uusia autoja hankita. Mutta onneksi rikkaimmalla 1% on varaa kuluttaa. Sieltä sitten valuu kusi muidenkin päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa korjaa myös autoja itse, jotta pääsee autolla töihin. Puoliso työttömänä ja ansiosidonnaista leikattiin. 

Vierailija
44/90 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten kannattaisi lopettaa vuorotyöt ja siirtyä työkkärin listoille hakemaan päivätöitä mihin kulkee linja-auto ja auto laittaa kokonaan pois. 

Vierailija
45/90 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa korjaa myös autoja itse, jotta pääsee autolla töihin. Puoliso työttömänä ja ansiosidonnaista leikattiin. 

Youtubessa on korjaus ohjeita. Varaosat kolariautoista autohajottamolta tai ulkomailta. 

Vierailija
46/90 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvi on tulossa kokoomus Suomessa. Ihmisillä huonot talvirenkaat, itse korjatut autot ja ikivanhat silmälasit. 

Vierailija
47/90 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä uudempi sitä paskempi

Vierailija
48/90 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa, kyllä nainenkin osaa vaihtaa renkaat. Prle.

Jos nainen vie liikkeeseen vaihdattamaan se on osaamattomuutta ja hienostelua. Miehelle vain laiskuutta. 

Vierailija
49/90 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsaus oli ja läpi meni, mutta kuitenkin hajosi osa mikä pitää itse korjata. Hallitus leikkasi ansiosidonnaisen, mutta puolison pitää päästä autolla töihin. 

Vierailija
50/90 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nainen vie liikkeeseen vaihdattamaan se on osaamattomuutta ja hienostelua. Miehelle vain laiskuutta. 

Vaihdettiin itse auton kytkin yuotuben ohjeilla. Hallitus leikkasi ansiosidonnaisen. 

Vierailija
51/90 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä molemmat vaihdattaa ne liikkeessä ihan vaan laiskuuttaan. 

Vierailija
52/90 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, kun vaihtaa itse renkaat niin pitää vaan muistaa kiristää renkaat ettei lähde pikatiellä irti. Hallitus leikkaa ja kaikki tehdään itse. 

Vierailija
53/90 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en usko että uusi auto on onnellisuuden mittari. Enemmän toisi stressiä kun olisi  isompi osa toimeentulosta kiinni siinä. 

Ehkä ollaan priorisoitu oikein? 

Vierailija
54/90 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämäm koululaiselle tiedoksi, että Suomi on maailman onnellisin maa eikä kansa.

Mitä haluat tuolla kertoa. Tuntuisi, että olisi oikeampi sanoa, että suomalaiset ovat maailman onnellisin kansa, koska kansalaisilta onnellisuutta on kysytty. 

Missä kansalaisilta on kysytty? Tuo "maailman onnellisin" on määritelty ihan muilla tavoin kuin kansalaisgallupilla, eikö tätäkään ihmiset tiedä? 

Näin tulos on saatu: on pyydetty 1000  suomalaista arvioimaan omaa onnellisuuttaan asteikolla 0-10. Ja tulos on noiden arvoiden keskiarvo. Siis otos tuhat henkilöä kaikista suomalaisista. Tämä onnellisuustutkimus uutisoitiin aluksi väärin ja siksi monella on vieläkin väärä käsitys. Itse luin jo vuosia sitten alkuperäisen englanninkielisen raportin, jossa asia selvästi kerrottiin. Tosin esim. Hesarin toimittajat olivat aluksi käsittäneet menetelmän väärin tai se taho, jonka uutista Hesari uutisoi. Mutta viime vuosina Hesarikin on uutisoinut asian oikein.

Vierailija
55/90 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun korjaamon vakioasiakkaaksi alkaminen on haitallinen toimenpide auton omistajalle.

Sen jälkeen saa oikessti alkaa käyttämään autoaan vähän väliä kyseisellä korjaamolla ja kantamaan sinne rahaa.  Vakioasiakasta pidetään hieman yksinkertaisena ja kusetus alkaa.

Ikävä kyllä tämä tuntuu olevan nykyaikaa ja kuvaa maamme työmoraalia.

Vierailija
56/90 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungeissa on jonoja, koska uusissa autoissa valot välkkyvät ja ruudulle tulee tekstiä milloin mistäkin viasta. Vanhat autot maaseudulla ei vilkuttele huomiovaloja, siellä autot korjataan vain silloin, kun on muutakin vikaa kuin yhteysongelmia palvelimeen.

Vierailija
57/90 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi eläkkeitä maksetaan 40 miljardia vuodessa ja eläkeläisillä on rahaa viedä auto huoltoon. 

Työikäiset tekevät osa-aikatyötä ja määräaikaisuuksia ja puoliso työttömiä. Autot huolletaan ja korjataan itse. 

Vierailija
58/90 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupungeissa on jonoja, koska uusissa autoissa valot välkkyvät ja ruudulle tulee tekstiä milloin mistäkin viasta. Vanhat autot maaseudulla ei vilkuttele huomiovaloja, siellä autot korjataan vain silloin, kun on muutakin vikaa kuin yhteysongelmia palvelimeen.

Meillä kaupungissa on sellanen mittari millä selvitetään mikä välkkyy ja itse korjataan 

Vierailija
59/90 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisilta pitäs huostaanottaa huonot romuautot (yli 8-vuotiaat tai muuten paljon ajetut) ja pakottaa ostaan sähkis tilalle.

Vierailija
60/90 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on hyvä ja toimiva vanha auto. Sitä en Kokkareiden mieliksi vaihda. Katsotaan sitten 1,5 v kulttua

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän