Maailman onnellisin kansa jonottaa nyt autokorjaamoille
Korjaamolla jonot ovat olleet pahimmillaan tuplasti tavoiteaikaa pidempiä. Ongelman ydin on siinä, että suomalaisen auto on keskimäärin jatkuvasti vanhempi.
Suomalainen ajaa routavaurioisilla teillä ikivanhoilla kotterolla mutta tyytyväisyys-gallupeja tehdessä suomalainen vain hymyilee onnellisena. Lieneekö syynä masennuslääkkeet joita lääkärit suoltavat heille tulostimestaan liukuhihnalta
Kommentit (96)
Valtion mies päällikkö.
Viikonloppuna menen uimaan ja ravintolaan syömään ja käyn pelaamassa tennistä.
Ai niin, kaikki paikat on kiinni. Osa-aikatyötä tekevillä ei ole rahaa autoon eikä he tee enää vuorotyötä.
Vierailija kirjoitti:
Korjaamoilla näyttää eniten viihtyvän nämä uudemmat autot.
Koska muilla ei ole varaa omiaan korjata...
Uusilla myös keskimäärin ajetaan enemmän.
Ei sen puoleen, kyllähän uusissa autoissa on liikaa (EUnkin vaatimia) härpäkkeitä ja päästöjä minimaalisesti rajoittavia tekniikoita, jotka lisäävät vikaantumisia.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilta pitäs huostaanottaa huonot romuautot (yli 8-vuotiaat tai muuten paljon ajetut) ja pakottaa ostaan sähkis tilalle.
Mun 9v vanhalla autolla on ajettu vasta 140 000km. Olisi tyhmää romuttaa se.
Eikös se olisi ihan hyvä, että ainut paikka mikä olisi iltaisin ja viikonloppuisin auki olisi sairaalan päivystys.
Tehdään niin, että kukaan ei enää suostu tekemään osa-aikatyötä eikä nolla - sopimuksia.
Kokoomus voisi kertoa millä rahalla korjataan autoa kaupan alalla, missä palkka 1300 netto ja soviteltua 140 euroa ja vuokra 800.
Laitetaan kaupat ja ravintolat viikonloppuna kiinni. Kansanedustajien toive.
Vierailija kirjoitti:
Kokoomus voisi kertoa millä rahalla korjataan autoa kaupan alalla, missä palkka 1300 netto ja soviteltua 140 euroa ja vuokra 800.
Laitetaan kaupat ja ravintolat viikonloppuna kiinni. Kansanedustajien toive.
Sitten pitää osata kaikkien tehdä itse ruokaa tai syödä kaupan valmisaterioita mitkä on haettu viikolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilta pitäs huostaanottaa huonot romuautot (yli 8-vuotiaat tai muuten paljon ajetut) ja pakottaa ostaan sähkis tilalle.
Mun 9v vanhalla autolla on ajettu vasta 140 000km. Olisi tyhmää romuttaa se.
Onkohan eun päätökset suomalaisten kannalta aina olleet muutenkaan niin järkeviä saati taloudellisesti yksilöille kannattavia?
Suomessa autojen huoltaminen on aina ollut toisarvoista. Paljon syystä, että ihmiset ovat ostaneet kalliimpia autoja, kuin mihin heillä oikeasti olisi ollut varaa. Nähnyt tuon tuhansia kertoja, enkä usko että tapa ikinä muuttuu. Eikä tämä nyt liity maamme autojen ikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nytkin välkkyy joku valo. Pitää ottaa ratti irti, että saa korjattua itse. Monimutkaisia nuo nyky autot.
Pitäisikö perustaa tänne joku ketju, missä voi neuvoa auton korjauksessa. Ansiosidonnaista leikattiin ja puolison pitää päästä töihin. Ei ole rahaa maksaa autokorjaamolle.
Perusta ihmeessä.
Olen mukana.
Hyvä uutinen. Käytetään ja korjataan tuotteita niin kauan kuin voi. Säästää planeettaa ja parantaa vaihtotasetta.
Demarisyöpäisessä 0-ostovoima kommariutopiassa nyt vain menee näin. Demaripaskojen äänestäjäthän tunnetusti eivät ole mitään penaalin terävimpiä kyniä.
Ei ole lääkkeet syynä. Katsos kun onnellisuudella voi olla monta mittaria, ja ne on jokaisella omansa. Noh, saattaa valjeta sullekin ajan kans, vaikka rohkenen eppäillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten auton ikä liittyy onnellisuuteen? Itselläni 2005 auto ja juuri meni 400 000km rikki. Niin kauan, kuin menee peruskorjauksilla läpi, en näe mitään syytä vaihtaa, kunnes tulee oikeasti elinkaarensa päähän. En näe mitään ekologista siinä, että vaihtaisin uuteen, muuta kun paperilla, kun päästöt vähenee. Kukaanhsn ei valmistamisen päästöjä näihin laske, koska menevät toisen maan päästöjen piikkiin.
Mulla on 10 vuotta vanha Pesukone.
15 vuotta vanha Mikro. 20 vuotta vanha Moottorisaha.
18 vuotta vanha Auto. Miksi pitäisi ostaa uusi toimivan laitteen tilalle ?
Kai sä jotain mukavuuttakin haluat siihen autoiluun? Käy koeajamassa joku 0-5v ikäinen auto niin taivas aukenee!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten auton ikä liittyy onnellisuuteen? Itselläni 2005 auto ja juuri meni 400 000km rikki. Niin kauan, kuin menee peruskorjauksilla läpi, en näe mitään syytä vaihtaa, kunnes tulee oikeasti elinkaarensa päähän. En näe mitään ekologista siinä, että vaihtaisin uuteen, muuta kun paperilla, kun päästöt vähenee. Kukaanhsn ei valmistamisen päästöjä näihin laske, koska menevät toisen maan päästöjen piikkiin.
Mulla on 10 vuotta vanha Pesukone.
15 vuotta vanha Mikro. 20 vuotta vanha Moottorisaha.
18 vuotta vanha Auto. Miksi pitäisi ostaa uusi toimivan laitteen tilalle ?
Kai sä jotain mukavuuttakin haluat siihen autoiluun? Käy koeajamassa joku 0-5v ikäinen auto niin taivas aukenee!
Moni vanha auto on parempi ajaa kuin joku uusi. Ajo-ominaisuuksiin vaikuttaa iän sijaan niin moni muu asia.
Vanhan auton liikennekäytössä pitäminen minusta ainakin on hauska ja kehittävä harrastus. Olen jo kertaalleen rakentanut toisen autoni moottorin uudelleen. Minusta on erityisen mielenkiintoista kuinka esim. Etelä-Amerikassa mekaanikot korvaavat vioittuneita auton osia niin että tekevät niitä itse uudelleen. Se on kuin haastava palapeli. Valitettavasti uusissa autoissa tämä voi olla toisella tavoin haasteellista, koska jotkin sähköosat ovat digitaalisesti rekisteröity auton sarjanumerolle ja pelkästään tehdasvalmisteisen tarvikeosan vaihtokin voi vaatia kalliin ohjelmiston mitä ei ole edes tarkoitettu normikuluttajille. Varmaan kiertoreittejä on, mutta nautin nyt näistä vanhemmista autoista kun niitä on. Ne myös muistuttavat vanhoista hyvistä ajoista kun maailmankirjat eivät olleet ihan sekaisin. Uusista autoista tulee lähinnä mieleen Black Mirror ja vuonna 1984.
Viekää ne autot Pärnäsen korjaamolle molle molle. Pirkka-Pekka pistää kuntoon.