Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

Etsin uutta asuntoa, ajatuksia? 😊

Vierailija
06.11.2025 |

Uusi koti hakusessa, tiedĂ€n itse aika hyvin minkĂ€laisen haluaisin, mutta kiinnostaa minkĂ€laista muut minun budjetillani hakisivat. 

Budjettini on noin miljoona euroa, ja HelsingistÀ kantakaupungin alueelta etsin.

Haluaisin 80-100m2 asunnon jossa on erillinen, hyvÀn kokoinen keittiö, missÀÀn nimessÀ ei avokeittiötÀ. Kaksi makuuhuonetta joista toinen toimisi työhuoneena. Parveke ja sauna olisi kiva, tavanomaista korkeampi kattokorkeus pakollinen. Rakennettu ennen vuotta 1950, eli jugendia tai funkkista. VihreÀt nÀkymÀt ikkunasta.

Hieman tiukka on tuo budjetti jos kaiken tuon haluaa, parvekkeesta ja saunasta saattaa joutua tinkimÀÀn jotta rahat riittÀÀ.

MinkĂ€laista te etsisitte? Siis kantakaupungin alueelta miljoonan budjetilla. 😊

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
06.11.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Funkkistalot on kyllÀ ihania! Jugend ei ehkÀ mulle niin kolahda, mutta sellaiset 40-50-lukujen funkkikset viehÀttÀÀ silmÀÀ... Ja ovat laadukkaasti rakennettuja.

Oma tontti olisi ehdoton, ja sellainen hieno funkkisparveke! 

40-luvulla sotien aikaan ja jÀlkeen oli materiaalipula, joten eivÀt ole aina laadukkaasti rakennettuja.

Vierailija
22/42 |
06.11.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KyllĂ€ tuolla budjetilla haluaisin jugendia, voisin tinkiĂ€ neliöistĂ€ hieman... 70m2 varmaankin riittĂ€isi. Muuten kuulostaa aika hyvĂ€ltĂ€. Parveke olisi minulle tĂ€rkeĂ€. 

Jugendeissa ei yleensÀ ole parvekkeita, ainakaan pieniÀ koristeparvekkeita ja tuuletusparvekkeita lukuunottamatta.

Jos haluaa suuren lasitetun parvekkeen, niin se aikakausi alkaa 60-luvulta ja jatkuu uudiskohteisiin.

KyllĂ€ parvekkeellisiakin on olemassa... 

Laita nyt sitten ihmeessÀ linkki Jugend-asuntoon, jossa suuri lasitettu parveke? YleensÀ ne on pieniÀ koristeellisia parvekkeita tai tuuletusparvekkeita. Isot parvekkeet tuli 60-luvulla.

Ei kai tÀÀllĂ€ kukaan ole lasitettua toivonut? 

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
06.11.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Funkkistalot on kyllÀ ihania! Jugend ei ehkÀ mulle niin kolahda, mutta sellaiset 40-50-lukujen funkkikset viehÀttÀÀ silmÀÀ... Ja ovat laadukkaasti rakennettuja.

40-luvulla sotien aikaan ja jÀlkeen oli materiaalipula, joten eivÀt ole aina laadukkaasti rakennettuja.

40-luvun ja vanhemmat talot HelsingissÀ nimenomaan ovat arvostettuja laadukkaan rakentamisen vuoksi. Ovat paikallaan rakennettuja, kunnon kivestÀ muurattuja taloja.

Elementtirakentaminen yleistyi 60-luvulla ja ne sitten eivĂ€t enÀÀ olekaan aivan vastaavaa laatua. 

Vierailija
24/42 |
06.11.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

En tinkisi parvekkeesta

Vierailija
25/42 |
06.11.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi miljoonan budjetti niin muuttaisin Lauttasaareen vanhalle puolelle tai Munkkiniemeen. Ihanan vihreitĂ€ alueita ja kivoja funkkistaloja. 

Larussa kuuluu aina se moottoritie, Àitini asuu siellÀ pohjoispuolella. Onhan se kyllÀ ihanan idyllinen alue, vÀljÀ, rauhallinen ja vihreÀ.

MĂ€ varmaan katselisin Ruskeasuota, sieltĂ€ saisi hieman enemmĂ€n tuolla summalla, ja on ihana, melkein maalaismainen ympĂ€ristö. 

Rakennettu kanapaskasta 50 luvulla. ÄÀnet ja hajut liikkuu asuntojen vĂ€lillĂ€ kuin omassa kodissa. NĂ€tti alue, mut talojen laatu ei puhuta.

Meilahti mieluimmin

Vierailija
26/42 |
06.11.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

40-luvun ja vanhemmat talot HelsingissÀ nimenomaan ovat arvostettuja laadukkaan rakentamisen vuoksi. Ovat paikallaan rakennettuja, kunnon kivestÀ muurattuja taloja.

Elementtirakentaminen yleistyi 60-luvulla ja ne sitten eivĂ€t enÀÀ olekaan aivan vastaavaa laatua. 

40-lukua vanhemmat, kyllÀ ja 50-luku. Mutta 40-luvulla sodittiin laajalti eikÀ rakentamisen taso aina ollut hyvÀÀ.

MissĂ€ ihmisten yleissivistys? 

Mun mielestÀ Ap:n kannattaa tehdÀ lista prioriteeteista, mitkÀ asiat on ehdottoman tÀrkeitÀ ja mitkÀ vÀhemmÀn.

Katajanokalle en itse muuttaisi, koska sen maaperÀ on paikoin pilaantunutta.

https://www.rakennuslehti.fi/2018/01/katajanokan-maapera-on-osin-pilaan

Vierailija
27/42 |
06.11.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KyllĂ€ tuolla budjetilla haluaisin jugendia, voisin tinkiĂ€ neliöistĂ€ hieman... 70m2 varmaankin riittĂ€isi. Muuten kuulostaa aika hyvĂ€ltĂ€. Parveke olisi minulle tĂ€rkeĂ€. 

Jugendeissa ei yleensÀ ole parvekkeita, ainakaan pieniÀ koristeparvekkeita ja tuuletusparvekkeita lukuunottamatta.

Jos haluaa suuren lasitetun parvekkeen, niin se aikakausi alkaa 60-luvulta ja jatkuu uudiskohteisiin.

Laita nyt sitten ihmeessÀ linkki Jugend-asuntoon, jossa suuri lasitettu parveke? YleensÀ ne on pieniÀ koristeellisia parvekkeita tai tuuletusparvekkeita. Isot parvekkeet tuli 60-luvulla.

Alla on spekseihin sopiva parvekkeellinen myöhĂ€iskauden jugend/funkkissekoitus. Lasituksista tai parvekkeen koosta en nĂ€hnyt keskustelussa toiveita muilta kuin sinulta. Kantakaupungin alueelta löysin 25 ennen vuotta 1920 rakennettua parvekkeellista asuntoa. Kaikki niistĂ€ ei jugendia toki ole, mutta kyllĂ€ niitĂ€ kuitenkin olemassa on, ja jos ei ole kiireessĂ€ ostamassa ja voi odotella niin se oikea tulee varmasti lopulta vastaan. 

https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/23785602

Vierailija
28/42 |
06.11.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

40-lukua vanhemmat, kyllÀ ja 50-luku. Mutta 40-luvulla sodittiin laajalti eikÀ rakentamisen taso aina ollut hyvÀÀ.

MissĂ€ ihmisten yleissivistys? 

Mun mielestÀ Ap:n kannattaa tehdÀ lista prioriteeteista, mitkÀ asiat on ehdottoman tÀrkeitÀ ja mitkÀ vÀhemmÀn.

Katajanokalle en itse muuttaisi, koska sen maaperÀ on paikoin pilaantunu tta.

Ne huonosti rakennetut ovat kĂ€ytĂ€nnössĂ€ kaikki purettu jo pois. NykyÀÀn kyllĂ€ jos 40-luvun asunnon Helsingin kantakaupungista ostaa niin voi olettaa ettĂ€ rakentaminen on ollut hyvinkin laadukasta, paljon parempaa kuin myöhemmin elementtikaudella. 

Vierailija
29/42 |
06.11.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alla on spekseihin sopiva

Niin. Kirjoitin siinÀ alkuperÀisessÀ kommentissani, ettÀ Jugend-taloissa on korkeintaan koristeellisia parvekkeita julkisivussa, tai tuuletusparvekkeita rappukÀytÀvÀssÀ sisÀpihan puolella. Kuten on tuossakin. Semmoinen parvekkeella oleilu, tai parvekkeen sisustaminen ei kuulunut siihen aikakauteen. Katso kuvia vaikka Huvilakadusta, tai HollantilaisentiestÀ. Valtaosassa asunnoista ei ole parvekkeita. Talon julkisivussa voi olla muutamia koristeellisia parvekkeita. Kaikkien asuntojen varusteluun ei sellainen kuulunut eikÀ nuo ole parvekkeita, joille laitat vaikka kalusteet, grillin, parvekeviljemiÀ jne. Se tuli myöhemmin 60-luvulla ja nykyÀÀn lÀhes kaikissa uudiskohteissa on suuret lasitetut parvekkeet.

Jos Ap haluaa parvekkeen, jolla tehdÀ kyseisiÀ asioita, niin vanha Jugend-talo tuskin on oikea valinta.

Vierailija
30/42 |
06.11.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

40-luku nÀyttÀisi pÀrjÀÀvÀn aivan erityisen hyvin vertailussa:

Miksi sata vuotta sitten osattiin rakentaa parempia taloja kuin nyt? | Rakennuslehti https://share.google/99neB2YipOWptVK7X

Vierailija
31/42 |
06.11.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Kirjoitin siinÀ alkuperÀisessÀ kommentissani, ettÀ Jugend-taloissa on korkeintaan koristeellisia parvekkeita julkisivussa, tai tuuletusparvekkeita rappukÀytÀvÀssÀ sisÀpihan puolella. Kuten on tuossakin. Semmoinen parvekkeella oleilu, tai parvekkeen sisustaminen ei kuulunut siihen aikakauteen. Katso kuvia vaikka Huvilakadusta, tai HollantilaisentiestÀ. Valtaosassa asunnoista ei ole parvekkeita. Talon julkisivussa voi olla muutamia koristeellisia parvekkeita. Kaikkien asuntojen varusteluun ei sellainen kuulunut eikÀ nuo ole parvekkeita, joille laitat vaikka kalusteet, grillin, parvekeviljemiÀ jne. Se tuli myöhemmin 60-luvulla ja nykyÀÀn lÀhes kaikissa uudiskohteissa on suuret lasitetut parvekkeet.

Jos Ap haluaa parvekkeen, jolla tehdÀ kyseisiÀ asioita, niin vanha Jugend-talo tuskin on oikea valinta.

Ap ei mitenkÀÀn sanonut ettĂ€ haluaisi kalustaa ja grillailla, ennemminkin sanoi ettĂ€ parveke on sellainen asia josta voi tinkiĂ€. 

Minulle itselleni ainakin parvekkeen tĂ€rkein ominaisuus on se, ettĂ€ voin siinĂ€ juoda kesĂ€llĂ€ aamukahvit ja katsella ihmisten touhuja. Kaikille ei ole tĂ€rkeÀÀ samat asiat kuin sinulle. Jos keskustasta etsii jugend-kotia jonka parvekkeesta voi tinkiĂ€ niin silloin joku parvekegrillailu tuskin on se tĂ€rkein asia. 😅

Vierailija
32/42 |
06.11.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Katajanokalle en menisi kun liikenne on sumppua ja sitten kun vielĂ€ Siljan laivat siirtyy sinne niin liikenneruuhkat on ihan omaa luokkaa. 

Mun yksi suosikkitaloista on vanha Yleisradion pÀÀkonttori kesĂ€katu2. 

Vierailija
33/42 |
06.11.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/23802793

TÀmÀ olisi aika ihana vaikka oma sauna olisikin kiva. Mutta ehkÀ amme pelastaisi paljon.

Onpa kaunis!

Unelmoida vaan voi... 😍

Ihanat ikkunat tuossa asunnossa.

Vierailija
34/42 |
06.11.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Olisipa miljoonan budjetti itsellĂ€kin... Ihan kiva tĂ€mĂ€ nykyinenkin kyllĂ€ on. 😊

Vierailija
35/42 |
06.11.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi miljoonan budjetti niin muuttaisin Lauttasaareen vanhalle puolelle tai Munkkiniemeen. Ihanan vihreitĂ€ alueita ja kivoja funkkistaloja. 

Larussa kuuluu aina se moottoritie, Àitini asuu siellÀ pohjoispuolella. Onhan se kyllÀ ihanan idyllinen alue, vÀljÀ, rauhallinen ja vihreÀ.

MĂ€ varmaan katselisin Ruskeasuota, sieltĂ€ saisi hieman enemmĂ€n tuolla summalla, ja on ihana, melkein maalaismainen ympĂ€ristö. 

Rakennettu kanapaskasta 50 luvulla. ÄÀnet ja hajut liikkuu asuntojen vĂ€lillĂ€ kuin omassa kodissa. NĂ€tti alue, mut talojen laatu ei puhuta.

Meilahti mieluimmin

Meilahdessa on todella paljon ihan pieniĂ€ asuntoja, sieltĂ€ voi olla vaikeaa löytÀÀ isompaa... Liekö moni niistĂ€ taloista rakennettu joillekin yksin asuville sairaalatyöntekijöille alunperin...? Ihan minejĂ€ 17-25m2 bokseja paljon. 

Vierailija
36/42 |
06.11.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alla on spekseihin sopiva

TÀÀ olis muuten aika hyvĂ€. Hoitovastike on TODELLA edullinen. 138m2 ja vastike alle 300. 

Vierailija
37/42 |
06.11.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Mulle olis tÀrkeÀÀ ulkoilureitit, vihreys, vÀljyys ja luonto muutenkin... Laru tai Munkka olis mulle parhaat paikat... Tuolla rahalla niistÀ sais jo ihan kivan kodin!

HyvĂ€ ruokakauppa myös, vaikka toki nykyÀÀn voi erikoosjuttuja tilata kotiinkin. 

TöölössĂ€ jonkun puiston reunalla varmaan olis myös kiva asua. 

Vierailija
38/42 |
06.11.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Kiva ajatusleikki! MÀ kyllÀ varmaan haluaisin jonnekin jossa ranta lÀhellÀ, piknikpaikkoja!

Ja modernit kaikki laitteet, ilmalĂ€mpöpumppu. EhkĂ€ mieluiten remppasin itseni nĂ€köiseksi, niin ei tarvisi olla hyvĂ€ssĂ€ kunnossa sisĂ€ltĂ€. Sit varmaan pitĂ€is jĂ€ttÀÀ budjetista osa remppaan... Jotain ihania vanhoja juttuja vois restauroida, ja kakluuni kruunais koko jutun! 

Vierailija
39/42 |
06.11.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilahti mieluimmin

MitÀ höpiset? SiellÀhÀn on todella laadukasta rakentamista. Olen Ruskeasuolla asunut parissa eri osoitteessa ja talot ovat ehkÀpÀ parhaita joissa olen kÀynyt... Ei kuulu ÀÀnet, ei tule mitÀÀn hajujakaan.

Oletko ehkĂ€ sekoittanut paikan johonkin toiseen? 

Vierailija
40/42 |
06.11.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilahti mieluimmin

MitÀ höpiset? SiellÀhÀn on todella laadukasta rakentamista. Olen Ruskeasuolla asunut parissa eri osoitteessa ja talot ovat ehk

Se on joku lyttÀÀjĂ€ ja trolli jota harmittaa kun jollain muulla on varaa ja sillĂ€ ei... 😆

Kirjoita seuraavat numerot perÀkkÀin: viisi viisi kaksi