Mitkä asiat aikaisemmilta vuosikymmeniltä tuntuu olevan nykynuorille lähes mahdotonta ymmärtää?
Olen itse huomannut, että monelle, joka on elänyt koko elämänsä internetin kanssa ja tottunut siihen että aiheesta kuin aiheesta löytyy helposti ties kuinka paljon tietoa, tuntuu olevan hyvin vaikeaa ymmärtää että ihmiset aiemmin olivat paljon tietämättömämpiä eri asioista ihan vain johtuen siitä tosiseikasta, että tällaista nykyisen kaltaista helpoti saatavilla olevaa tietomäärää ei yksinkertaisesti aiemmin ollut saatavilla. Toki oli olemassa tietokirjoja ja tietosanakirjoja, mutta ei niissä todellakaan ollut ajantasaisia tietoja ja yksityiskohtia samaan tapaan saatavilla kuin vaikka jostain wikipediassa.
Kommentit (267)
Vierailija kirjoitti:
Yhdellä aiemmalla työpaikalla 3,5" disketti oli eräälle täysin vieras näky. Ihmetteli, että mitä hän tällä tekee. Häntä opastettiin, että tallennat verkosta irti olevalta koneelta tiedostot tähän, ja siirrät ne ulkoisen levykeaseman avulla moderniin koneeseen. Koneet olivat iäkkäitä ja vanhoilla käyttöjärjestelmillä, mutta tälle oli syynsä miksi näin oli.
Ei kai noin tietämättömälle uskalla edes antaa sitä korppua käsiteltäväksi, tietämättään vielä poistaa levykkeen kesken tallennuksen ja korruptoi koko levykkeen.
Vierailija kirjoitti:
Homot olivat piilossa loukoissaan, eivätkä örveltäneet kadulla sateenkaarilippuineen.
Ne on tulleet kaapista kun tynkkynen kannusti?
Ystävän kanssa tapaaminen sovittiin jo koulussa. Toinen vaihtoehto oli mennä suoraan kotiin ja soittaa/odottaa puhelua. Tai sovittiin etukäteen esim. soittoaika pe klo 17, jos ystävä asui kauempana ja ei tavattu usein. Kotona syötiin, jotta jaksettiin taas mennä ja elää nuoruutta. Polkupyörällä pääsi paremmin kuin jalkaisin.
Mulla oli parikymmentä kirjeenvaihtoystävää ympäri maailmaa. Postimerkkeihin kului markkoja aikalailla joka kuukausi.
Lähetettiin omaisille ja kavereille joulukortteja.
Asunnin hinnoista. 1982 uusi saunallinen kolmio ison kaupungin lähiössä luhtitalossa maksoi (235 kmk) nykyrahassa 116.000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Että Suomi oli käytännössä täysin valkoinen vuoteen 2015 asti. Kaupungeissa oli vain kourallinen lähi-itäläisiä ja afrikkalaisia ennen tuota (Helsinkiä lukuun ottamatta). Maalla ei n e e k ereitä nähty välttämättä edes kerran vuodessa. Ja yhteiskunta pyöri oikein hyvin! Ei tarvittu nigerialaisia hoitajia tai senegalilaisia siivoojia.
Kyllä m.muuton vaikutukset näkyivät ja tuntuivat jo 2005 paikkeilla. Lähes kaikki kebab-pizzeriat olivat jo tuolloin turkkilaisten hallussa ja eväiden laatu romahdutettu.
Kyllä ennen oli kaikki paremmin
Laput joita vietiin kavereiden postiluukkuihin,saattettiin polkea pyörällä 5km viemään lappu ja takaisin kotiin.
Järkyttävät ekat meikit jotka johtui siitä että oppia imettiin äitien vanhoista naistenlehdistä.
Että samassa työpaikassa oltiin vuosikymmeniä, jopa eläkeikään saakka.
Kannoin hsl bussiaikataulukirjaa aina mukana. Ja osasin ulkoa tärkeiden bussien aikataulut.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijat eivät asuneet saunallisissa yksiöissä kaupungin kalleimmilla asuinalueilla veronmaksajien piikkiin. Asunto saattoi löytyä sukulaisen pihavajasta tai 4 hengen soluasunnosta, jossa ei ollut "turvallisia tiloja" pikkumussukoiden neurooseja lievittämään.
En olisi kyllä mistään hinnasta asunut saunallisessa asunnossa tai kalliilla asuinalueella, sen paremmin kuin solussakaan. Ja itse maksoin vuokran.
Opiskelijana 2000-luvulla.
Muistatteko kun luokkakavereille annettiin pienikokoisia sööttejä joulukortteja joihin kirjoitettiin vastaanottajan nimi ja "Käteen".
Joskus jopa lyijykynällä.
Että viisikymppinen nainen panee parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että töihin päästiin ilman mitään koulutusta tai kokemusta ja palkoilla pystyi ostamaan omakotitalon, pari autoa, mökin ja pari ulkomaanmatkaa vuodessa.
Taas tätä pskaa. Ymmärrä jo, että sulle on valehdeltu. Ihan turhaan kadehdit.
Tämä on totta ainakin minun lapsuudestani. Isäni on käynyt kansakoulun, äiti lukion, ja heillä oli hyväpalkkaiset vakituiset työpaikat. Meillä oli 250-neliöinen omakotitalo, kaksi henkilöautoa, vene, asuntoauto ja kesämökki. Ulkomailla ei kyllä käyty, kun kumpikaan vanhemmistani ei puhu muuta kuin suomea, mutta Suomen sisällä matkusteltiin paljon. Meitä lapsia oli viisi ja meille on maksettu soittotunnit ja ratsastusleirit.
Kumpikin vanhemmistani on syntynyt 60-luvulla.
Varsinkin miehet pääsivät paperitehtaalle töihin kansakoulun ja armeijan käytyään. Jos isä ja isoisä olivat paperitehtaalla töissä, sitä varmemmin sai työpaikan. Vaimo sitten samaan paikkaan töihin. Paperitehtaalla palkat ja edut olivat hyviä. Kykeni ostamaan omakotitalon, autot ja muut. Mutta ulkomaille ei monikaan paperiduunari lähtenyt , kun ei uskaltanut ja häpesivät kielitaidottomuuttaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että töihin päästiin ilman mitään koulutusta tai kokemusta ja palkoilla pystyi ostamaan omakotitalon, pari autoa, mökin ja pari ulkomaanmatkaa vuodessa.
Taas tätä pskaa. Ymmärrä jo, että sulle on valehdeltu. Ihan turhaan kadehdit.
Tämä on totta ainakin minun lapsuudestani. Isäni on käynyt kansakoulun, äiti lukion, ja heillä oli hyväpalkkaiset vakituiset työpaikat. Meillä oli 250-neliöinen omakotitalo, kaksi henkilöautoa, vene, asuntoauto ja kesämökki. Ulkomailla ei kyllä käyty, kun kumpikaan vanhemmistani ei puhu muuta kuin suomea, mutta Suomen sisällä matkusteltiin paljon. Meitä lapsia oli viisi ja meille on maksettu soittotunnit ja ratsastusleirit.
Kumpikin vanhemmistani on syntynyt 60-luvulla.
Syntynyt 60-luvulla ja käynyt vain kansakoulun? Mä olen syntynyt -64 eikä silloin kukaan kuudennen luokan jälkeen töihin mennyt.
Oot sitten vielä ulilaudan parikymppinen jätkänpaskiainen, kun et ole kuullut kuin sipilän ja persujen tuomasta laumasta. Mutta tuli niitä jo viime vuosituhannella vietnamista ym. Ovat kovia tekemään töitä, toisin kuin ulilaudan persujonnet.