Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos etätyö loppuu, sairausloma vai irtisanominen?

Vierailija
05.11.2025 |

Asun velattomasti hyvin pienessä asunnossa jossa edulliset asumiskustannukset ja jota ei myytyä saisi. Teen täyttä etätyötä työkykyneuvottelun tuloksena koska en pysty käymään toimistolla. Fyysiset syyt. Tämä ollut työnantajalle täysin ookoo.

Nyt väläytelty tulevaa että etätyöt loppuisi kaikilta. En tiedä koskeeko minuakin vaikka kyseessä terveyssyyt mutta luulen koskevan.

En voi alkaa kulkea toimistolla. Ei ole vaihtoehto koska menen huonoon kuntoon enkä siten kykene enää työhön lainkaan. En myöskään taloudellisesti voi muuttaa työpaikkakunnalle.

Onko niin että itse ei kannata irtisanoutua? Uutta työtä tuskin saan enää tässä iässä. Vaihtoehtona vain sairausloma?

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos teillä on työterveys niin pyydä sieltä työkykyneuvottelua jos muutos koskisi sinuakin. Siinä voitte työterveyden johdolla keskustella tilanteestasi ja vaihtoehdoista. Itse ei joka tapauksessa kannata irtisanoutua vaan odottaa että työnantaja irtisanoo. Sitten irtisanomisen voi halutessaan riitauttaa. 

Ei ole laitonta sanoa irti jos työntekijä ei suoriudu työstään.

Ei toki milloinkaan laitonta irtisanoutua, mutta jos jää, siis  itse jättäytyy tyhjän päälle so työttömäksi, ei taida olla oikeutettu  työttömyyskorvauksiin.  Mutta mietin syytä siihen, ettei voi olla  fyysisesti läsnä työpaikalla, millainen terveysperuste mahtaa takana olla. Sosiaalinen ahdistuneisuus?  Kandee olla yhteydessä työterveyshuoltoon.  En

Jatkan: Onko sairaus sellainen, että Kela hyväksyisi sen sairauslomaan oikeuttavaksi sairaudeksi. Ei ollenkaan läpihuutojuttu, jos työkykyinen nyt vaivan kanssa ollut. Neuvoni: älä irtisanoudu, ota yhteyttä tth, sitä kautta järjestynee neuvottelu työnantajan kanssa asiassasi.  

Kela hyväksyy tottakai. Olen joutunut olemaan sairauslomilla aikaisemmin paljonkin ja joskus ma työkyvyttömyyseläkkeelläkin. Etätyön myötä en enää juuri lainkaan. Normi flunssan välillä sairastan mutta ei muuta. Ap

Vierailija
62/83 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Etätyö ei ole mikään ns saavutettu etu tai lakisääteinen oikeus. Työnantaja saa vapaasti päättää missä määrin työpaikalla sallitaan etätyötä. Jos päädytään tilanteeseen että etätyötä ei haluta, se on sitten siinä. Ei ole mitään pakkoa järjestää sitä lääkärin lausunnon perusteella. Jos ei tällaisessa tapauksessa pysty tekemään toimistolla töitä, on työkyvytön. Pitkään jatkunut ja ilman parantumisennustettu oleva työkyvyttömyys on kyllä irtisanomisperuste: miten firma muka voisi jatkaa sellaisen ihmisen palkkaamista, joka ei kykene tekemään työtä?

Miten henkilö nyt on työkyvytön jos pystyy työtä etänä tekemään ja sitä on etänä myös sopimuksen mukaan tehty? Työnantaja kun ei siitä työkyvyttömyydestä päätä. Tässä tapauksessa on vieläpä käyty työkykyneuvottelu ja sen perusteella kolmikantaisesti päätetty toimista työkyvyn ylläpitämiseksi ja työn jatkamiseksi. Eri asia on jos työnkuva muuttuisi niin, että työ vaatii fyysistä läsnäoloa ihan käytännön tasolla ja mikäli näin on, on silloin käytävä muutosneuvottelut perusteineen millä osoittaa sitten syyt irtisanomisille tai työtehtävien muutoksille.

Että en nyt näiden tietojen perusteella pysty millään näkemään asiaa niin että työntekijä olisi tehtäväänsä työkyvytön tai perustetta irtisanomiselle. 

Näin se on. Kykenen työhöni ja teen työni oikein hyvin. En ole työkyvytön. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveys menee edellä. Myös monella työnantajalla. 

Vierailija
64/83 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on monet ihmetellyt, miten voi tehdä töitä kotona muttei konttorilla.

En ole ap, mutta täällä jo mainittujen fyysisten syiden lisäksi (selkä ei kestä matkustusta, vastustuskyky, paniikkihäiriö), jotkut saa niin pahan migreenin toimiston valoista, että siksi etätyö.

Minulla taas oli niin hankala allergia hajusteille, etten voinut tehdä suuressa avokonttorissa töitä. Työnantaja ei halunnut vaatia muilta hajusteettomuutta.

Työnantaja ei voi päättää millä pesuaineella työntekijät vaatteitaan pesee tai mitä saippuoita/shampoita/voiteita yms. työntekijät käyttää.

Vierailija
65/83 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos teillä on työterveys niin pyydä sieltä työkykyneuvottelua jos muutos koskisi sinuakin. Siinä voitte työterveyden johdolla keskustella tilanteestasi ja vaihtoehdoista. Itse ei joka tapauksessa kannata irtisanoutua vaan odottaa että työnantaja irtisanoo. Sitten irtisanomisen voi halutessaan riitauttaa. 

Niin, että työntantaja joustaisi yhden kohdalla? Työpaikoilla on tasa-arvolaki ja yhdenvertaisuuslaki. 

On täysin yhdenvertaista ja tasa-arvoista, että jokainen jolla on samankaltainen terveydellinen syy saa etätyön.

Pitääkin alkaa hakemaan diagnoosia. 

Tässä hyvä esimerkki tyhmyydestä.

Vierailija
66/83 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi asunto pitäisi myydä? Asumistuki ei kata lähellekään koko vuokraa, jos sitä mietit.

Vaikka sen takia, että myynnistä saa rahaa, jonka voi käyttää elämiseen. Vuokra-asunnosta on myös helpompi lähteä toiselle paikkakunnalle työn perässä, jos työ löytyy muualta.

Vierailija
67/83 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloudellisesta näkökulmasta katsoen itse ei kannata irtisanoutua, ellei saa mahdollisuutta kunnon irtisanoutumispakettiin. Jos tilanne ei ole psyykkisesti liian kuormittava niin odottaisin rauhassa ja katsoisin kuinka käy.

Psyykkisestä näkökulmasta katsoen tilanne voi olla kuitenkin joskus toinen, irtisanoutumisella voi katkaista kuormittavan tilanteen, ja se voi joskus kannattaa hyvinvoinnin kannalta, jos talous on muulla tavoin turvattu. 

Vierailija
68/83 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei toki milloinkaan laitonta irtisanoutua, mutta jos jää siis,  itse jättäytyy tyhjän päälle so työttömäksi, ei taida olla oikeutettu  työttömyyskorvauksiin.  Mutta mietin syytä siihen, ettei voi olla  fyysisesti läsnä työpaikalla, millainen terveysperuste mahtaa takana olla. Sosiaalinen ahdistuneisuus?  Kandee olla yhteydessä työterveyshuoltoon.  En tiedä, onko uusitun lainsäädännön myötä saira

On oikeutettu työttömyyskorvauksiin karenssin jälkeen, vaikka irtisanoutuisi itsekin. Karenssi on yleensä tuollaisessa tapauksessa 8 viikkoa, ja siihen tulee lisäksi viikon omavastuuaika. Mutta en kyllä itse menisi tuossa ap:n tapauksessa itse irtisanoutumaan. Tottakai työnantaja voi irtisanoa työntekijän, jos työntekijä ei pysty tekemään enää työtään. Mutta voi olla mahdollista, että poikkeustapauksissa saa erityisjärjestelyjä, ja voi kuitenkin jatkaa etätöissä. 

Vierailija
69/83 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se niin on että saikuttaminen yleistyy jos etätyöt viedään.  Ja ihan aiheellistakin sairastamista tulee esiintymään ihan eri tavalla. Se on lippaasta laatikkoon valtaapitäjille. Joko on jengi kotona töissä ja maksaa veroa ja käyttää vähemmän terveydenhuoltopalveluja, ja myös ostaa vähemmän työasuja. Tai sitten saavat kiinteistömogulit taas kassavirtansa kuntoon, jakkupukuja myydään enemmän mutta sairauskustannukset nousee. Hur man än vänder sig har man reven bak.

Mun työpaikalla on ollut jo joitain vuosia nuoria naisoletettuja joilla ei kertynyt lomaa, jotka istuvat toimistolla lähes joka päivä lähes 10 tuntia kerätäkseen saldovapaataa. Onhan se nyt sanomattakin selvää, etteivät he mitään töitä tee koko ajan. Ihan melko perushommissa ovatkin. Eivät kehtää kerryttää työtunteja turhaan himassa, ihan kuin sillä olisi mitään eroa. Kun on töissä niin on töissä. Pomo ei kuitenkaan sano mitään. Minua ahdistaa mennä toimistolle kun ne istuvat siellä kuin tatit ja ikään kuin katsovat ikävästi, että tuo on vain 7 h täällä. ... Ja muutenkin siellä toimistolla on hälinää kun on liian paljon jengiä suhteessa tuoleihin. Niin sitten jos ei tule paikalle 7.50 ei saa paikkaa niin joutuu  menemään johonkin koppiin tai toiseen kerrokseen missä pomo ei kuitenkaan näe. Ihme meinikiä todellakin tämä koko keskustelu.

Vierailija
70/83 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos voisin olla toimistolla esim klo 10-17 ja pari pv etänä niin fine. Mutku ei, vaikka on ihan normi tstotyö niin "oltava" ennen klo 9. Oon tosi hidas aamuisin, vaikka heräisinkin ajoissa. Olen ennen ollut pitkään töissä missä sai aloittaa klo 10 (siis ei etä). Voin kyllä aloittaa klo 8 sängyltä, mutta koko elämä kaatuu jos pitää jotain alkaa pukeutumaan ja meikkaamaan klo 7.30 joka pv.  Töihin kestää 25 min jos osuu pysäkille just oikeaan aikaan. Mutta siis se, että alkaisin elämästäni heittämään pois TUNNIN aamulla siirtymiseen ja laittautumiseen, kotimatkanhan voi ottaa hyötyliikuntana ja kävellä kotiin omassa tahdissa.  Forgetaboutit.

Olen siis ollut noin 20 v lähitöissä ja kerran asuin jopa niin että oli ajettava autolla yli tunti koska ei ollut julkisia. Juu, meni ikä ja terveys. Ja nyt sitten pitäisi maksaa lipusta joka on kallis mutta siitä ei kuitenkaan saa verovähennystä koska se ei ole tarpeeksi hintava. Hommaan parkkipaikan töistä ja kuljen autolla 2 km ja rupeen sitten tekemään 80 % ja yksi pv etänä niin ei tarvii kuin 3 pv toimistolle. Vapaapäivänä teen keikkaduunia ja hoidan istumisen aiheuttamia haittoja kuntoon.

Vierailija
71/83 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihan oikeasti pääsisin ja päätyisin sairauslomalle, jos en voisi tehdä etätöitä. Kärsin suolistosairaudesta, ja enkä selviä edes kauppareissusta silloin kun vointi on huonoimmillaan. En pystyisi edes matkustamaan toimistolle. Etätöitä sen sijaan pystyn tekemään ilman ongelmia huonoinakin päivinä, kun pystyn syömään niin kuin parhaiten sopii ja pääsen vessaan kiireellisesti.

Vatsa myös menee entistä huonommaksi silloin kun stressaan sitä. Siitä tulee kierre. Mutta kun tiedän, ettei ole pakko lähteä mihinkään, voi suhtautua rennommin niihin kipeämpiinkn päiviin.

Vierailija
72/83 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohtahan riittää vain pätevä syy, joka käytännössä voi olla ihan mitä tahansa.

Vierailija
73/83 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainakin lukee ihan työkykyneuvottelupapereissa allekirjoitettuna ja esihenkilön lausumana että olen etätyössä suoriutunut töistä todella hyvin. Ja että teen työni erittäin hyvin ilman virheitä tai valittamista. Ja ilman sairauslomia. Että ei ihan heti liene perustetta irtisanoakaan. Ap

Vierailija
74/83 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, että työntantaja joustaisi yhden kohdalla? Työpaikoilla on tasa-arvolaki ja yhdenvertaisuuslaki. 

Kyllä, terveysperusteisesti voi ja täytyykin joustaa. Jos muilla ei ole terveysperustetta, heidän kohdallaan joustoa ei tarvita.

Minun kohdalla lääkäri pystyi vain suosittelemaan osittaista etätyötä. Edellisen päällikön kanssa oli kauhea vääntö asiasta, mutta nykyisen päällikön kanssa asia on OK. Hän olisi suostunut suurempaan prosenttiin etätyötä, mutta ylhäältä tulleiden määräysten vuoksi ei voinut. Onneksi hän ei vahdi kuin haukka kuten edellinen päällikkö teki. Jos minulla on keskittymistä vaativa homma meneillä olen joskus suurempi prosentti etätöissä kun sopimuksessa lukee, koska en pysty keskittymään avokonttorissa. Nykyinen päällikkö pitää tärkeämpänä, että saan työt tehtyä sovitusti.

Vierailija
75/83 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä irtisanoutuisin ettei tarvitse valehdella lääkärille, en edes osaisi. Saathan sinä pari vuotta ansiosidonnaista eli miksi ei kannata. Pieni karenssi siihen tulee  muutama viikko.

Vierailija
76/83 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kumpikaan. Jos et saa jatkaa etätyötä, odotat sitten, että työnantaja irtisanoo sinut. Heillä pitää siis olla sitten pätevä syy irtisanomiseen. Itse ei kannata irtisanoutua ja et kai sinä ikuisesti voi olla sairaslomallakaan. 

Veikkaisin kyllä, että etätyön loppuminen ei koske sinua, jos siihen on kerrran terveydelliset syyt. Mielenkiintoista kyllä, miten työmatkat eivät onnistu, jos kuitenkin pystyt kotona tekemään työt 

Ei terveydelliset syyt ole este irtisanomiselle. Terveyssyiden takia ei saa irtisanoa, mutta ei se tarkoita irtisanomissuojaa. 

Vierailija
77/83 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vierailija kirjoitti: Etätyö ei ole mikään ns saavutettu etu tai lakisääteinen oikeus. Työnantaja saa vapaasti päättää missä määrin työpaikalla sallitaan etätyötä. Jos päädytään tilanteeseen että etätyötä ei haluta, se on sitten siinä. Ei ole mitään pakkoa järjestää sitä lääkärin lausunnon perusteella. Jos ei tällaisessa tapauksessa pysty tekemään toimistolla töitä, on työkyvytön. Pitkään jatkunut ja ilman parantumisennustettu oleva työkyvyttömyys on kyllä irtisanomisperuste: miten firma muka voisi jatkaa sellaisen ihmisen palkkaamista, joka ei kykene tekemään työtä?"

Jos työ aikaisemmin on onnistunut etänä, niin miten se yhtääkkiä ei enää onninstikaan? Kyllä työnantajalla on velvollisuus sovittaa työt sairauden tai vamman vuoksi jos työt muuten sujuvat, muu on syrjintää.

Vierailija
78/83 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vierailija kirjoitti: Etätyö ei ole mikään ns saavutettu etu tai lakisääteinen oikeus. Työnantaja saa vapaasti päättää missä määrin työpaikalla sallitaan etätyötä. Jos päädytään tilanteeseen että etätyötä ei haluta, se on sitten siinä. Ei ole mitään pakkoa järjestää sitä lääkärin lausunnon perusteella. Jos ei tällaisessa tapauksessa pysty tekemään toimistolla töitä, on työkyvytön. Pitkään jatkunut ja ilman parantumisennustettu oleva työkyvyttömyys on kyllä irtisanomisperuste: miten firma muka voisi jatkaa sellaisen ihmisen palkkaamista, joka ei kykene tekemään työtä?"

Jos työ aikaisemmin on onnistunut etänä, niin miten se yhtääkkiä ei enää onninstikaan? Kyllä työnantajalla on velvollisuus sovittaa työt sairauden tai vamman vuoksi jos työt muuten sujuvat, muu on syrjintää.

Kyllä sairaus tai vamma voi johtaa vaikka sairaseläkkeeseen tai sitten johonkin vastaavaan. Ei työnantajalta voida vaatia enempää mihin on resursseja.

Vierailija
79/83 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on monet ihmetellyt, miten voi tehdä töitä kotona muttei konttorilla.

En ole ap, mutta täällä jo mainittujen fyysisten syiden lisäksi (selkä ei kestä matkustusta, vastustuskyky, paniikkihäiriö), jotkut saa niin pahan migreenin toimiston valoista, että siksi etätyö.

Minulla taas oli niin hankala allergia hajusteille, etten voinut tehdä suuressa avokonttorissa töitä. Työnantaja ei halunnut vaatia muilta hajusteettomuutta.

Työnantaja ei voi päättää millä pesuaineella työntekijät vaatteitaan pesee tai mitä saippuoita/shampoita/voiteita yms. työntekijät käyttää.

Elintarvikealalla voivat tiettyyn rajaan saakka. Silloin työnantaja tarjoaa vaatteet ja tarvittavat välineet.

Vierailija
80/83 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joutuu vammansa vuoksi tekemään etätyötä niin ei kai niihin puututa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän