Jos etätyö loppuu, sairausloma vai irtisanominen?
Asun velattomasti hyvin pienessä asunnossa jossa edulliset asumiskustannukset ja jota ei myytyä saisi. Teen täyttä etätyötä työkykyneuvottelun tuloksena koska en pysty käymään toimistolla. Fyysiset syyt. Tämä ollut työnantajalle täysin ookoo.
Nyt väläytelty tulevaa että etätyöt loppuisi kaikilta. En tiedä koskeeko minuakin vaikka kyseessä terveyssyyt mutta luulen koskevan.
En voi alkaa kulkea toimistolla. Ei ole vaihtoehto koska menen huonoon kuntoon enkä siten kykene enää työhön lainkaan. En myöskään taloudellisesti voi muuttaa työpaikkakunnalle.
Onko niin että itse ei kannata irtisanoutua? Uutta työtä tuskin saan enää tässä iässä. Vaihtoehtona vain sairausloma?
Kommentit (61)
Yskötkö usein tai onko kehossasi haavoja, jotka eivät parane?
Olet varmaan yli 40-vuotias ja olet työskennellyt samassa yrityksessä nuoresta asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä on työterveys niin pyydä sieltä työkykyneuvottelua jos muutos koskisi sinuakin. Siinä voitte työterveyden johdolla keskustella tilanteestasi ja vaihtoehdoista. Itse ei joka tapauksessa kannata irtisanoutua vaan odottaa että työnantaja irtisanoo. Sitten irtisanomisen voi halutessaan riitauttaa.
Ei ole laitonta sanoa irti jos työntekijä ei suoriudu työstään.
Ei toki milloinkaan laitonta irtisanoutua, mutta jos jää, siis itse jättäytyy tyhjän päälle so työttömäksi, ei taida olla oikeutettu työttömyyskorvauksiin. Mutta mietin syytä siihen, ettei voi olla fyysisesti läsnä työpaikalla, millainen terveysperuste mahtaa takana olla. Sosiaalinen ahdistuneisuus? Kandee olla yhteydessä työterveyshuoltoon. En tiedä, onko uusitun lainsäädännön myötä saira
Jatkan: Onko sairaus sellainen, että Kela hyväksyisi sen sairauslomaan oikeuttavaksi sairaudeksi. Ei ollenkaan läpihuutojuttu, jos työkykyinen nyt vaivan kanssa ollut. Neuvoni: älä irtisanoudu, ota yhteyttä tth, sitä kautta järjestynee neuvottelu työnantajan kanssa asiassasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä on työterveys niin pyydä sieltä työkykyneuvottelua jos muutos koskisi sinuakin. Siinä voitte työterveyden johdolla keskustella tilanteestasi ja vaihtoehdoista. Itse ei joka tapauksessa kannata irtisanoutua vaan odottaa että työnantaja irtisanoo. Sitten irtisanomisen voi halutessaan riitauttaa.
Ei ole laitonta sanoa irti jos työntekijä ei suoriudu työstään.
Ei toki milloinkaan laitonta irtisanoutua, mutta jos jää siis, itse jättäytyy tyhjän päälle so työttömäksi, ei taida olla oikeutettu työttömyyskorvauksiin. Mutta mietin syytä siihen, ettei voi olla fyysisesti läsnä työpaikalla, millainen terveysperuste mahtaa takana olla. Sosiaalinen ahdistuneisuus? Kandee olla yhteydessä työterveyshuoltoon. En tiedä, onko uusitun lainsäädännön myötä saira
Alapeukutusta todenmukaiseen vastaukseeni en lainkaan ymmärrä, etenkään, jos petkuttaja on ap. Minähän en tilanteessasi lainkaan päätä, kerron vain ammatti-ihmisenä, miten asiat ovat ja mitä ei kannata tehdä. Miksi edes kysyt?
Vierailija kirjoitti: Etätyö ei ole mikään ns saavutettu etu tai lakisääteinen oikeus. Työnantaja saa vapaasti päättää missä määrin työpaikalla sallitaan etätyötä. Jos päädytään tilanteeseen että etätyötä ei haluta, se on sitten siinä. Ei ole mitään pakkoa järjestää sitä lääkärin lausunnon perusteella. Jos ei tällaisessa tapauksessa pysty tekemään toimistolla töitä, on työkyvytön. Pitkään jatkunut ja ilman parantumisennustettu oleva työkyvyttömyys on kyllä irtisanomisperuste: miten firma muka voisi jatkaa sellaisen ihmisen palkkaamista, joka ei kykene tekemään työtä?
Mä melkeinpä toivoisinkin, että työnantajani olisi niin tyhmä että keksisi pakon lähityöhön. Mielelläni nostaisin neljän tonnin työkyvyttömyyseläkettäni sen sijaan että teen töitä. Sut pitäis palkata kyllä valtiontalouden tasapainottajaksi, olisi tosi kannattavaa päästää minut ja kaltaiseni nauttimaan ja sä maksaisit vähän lisää veroja tämän mahdollistamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, että työntantaja joustaisi yhden kohdalla? Työpaikoilla on tasa-arvolaki ja yhdenvertaisuuslaki.
Se että joku tekee vaikkapa niitä etätöitä jonkun syyn perusteella, ei tarkoita että silloin muillakin olisi siihen oikeus ilman vastaavaa perustetta. Aloittajallahan on jo työkykyneuvottelun perusteella ja työnantajan hyväksymänä oikeus etätöihin. Sinun mielestäsi tuon lain perusteella kohtelu olisi syrjivää muita kohtaan. Syrjivää se olisi muita kohtaa ainoastaan silloin, jos heillä olisi myös työkykynevottelun perusteella ja työnantajan hyväksymänä oikeus niihin etätöihin ja se heiltä kiellettäisiin.
Kannattaa irtisanoutua itse. Karenssi 45 päivää. Töihin et pääse jos työnantaja irtisanoo sut. Mun puoliso irtisanoi itse itsensä ja löysi uuden työpaikan. Säästöt mahdollisti tämän. Ekaksi neuvotella tilanteestasi.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa irtisanoutua itse. Karenssi 45 päivää. Töihin et pääse jos työnantaja irtisanoo sut. Mun puoliso irtisanoi itse itsensä ja löysi uuden työpaikan. Säästöt mahdollisti tämän. Ekaksi neuvotella tilanteestasi.
Tämä on tärkeä pointti, eli miltä se papereissa näyttää jos siinä todetaan että työsuhde päättyi työntekijän tai sitten työnantajan aloitteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Etätyö ei ole mikään ns saavutettu etu tai lakisääteinen oikeus. Työnantaja saa vapaasti päättää missä määrin työpaikalla sallitaan etätyötä. Jos päädytään tilanteeseen että etätyötä ei haluta, se on sitten siinä. Ei ole mitään pakkoa järjestää sitä lääkärin lausunnon perusteella. Jos ei tällaisessa tapauksessa pysty tekemään toimistolla töitä, on työkyvytön. Pitkään jatkunut ja ilman parantumisennustettu oleva työkyvyttömyys on kyllä irtisanomisperuste: miten firma muka voisi jatkaa sellaisen ihmisen palkkaamista, joka ei kykene tekemään työtä?Mä melkeinpä toivoisinkin, että työnantajani olisi niin tyhmä että keksisi pakon lähityöhön. Mielelläni nostaisin neljän tonnin työkyvyttömyyseläkettäni sen sijaan että teen töitä. Sut pitäis palkata kyllä valtiontalouden tasapainottajaksi, olisi tosi kannattavaa päästää minut ja kaltaiseni nauttimaan
Minä en työnantajana voi ottaa kantaa yksittäisten työntekijöiden työkyvyttömyyseläkkeisiin, mutta sen tiedän että se ei ole peruste pitää huonosti tuottavaa yksilöä töissä vaan että tämä ei päätyisi veronmaksajien rasitteeksi. Jos on työkyvytön niin on työkyvytön, ei sellaista määritelmällisesti voi pitää töissä.
Saikut tulee lisääntymään huomattavasti.
Meillä etätyön vuoksi henkilökunta pysyy huonosti palkatussa työssään.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole nyt syytä sekoittaa termejä saikku ja ketutus. Edelliseen tarvitaaan sekä kirjoittaja että hyväksyjä, joka saikun maksaa, jälkimmäistä voi harjoittaa omalla päätöksellä, ja se on itse itseään ruokkiva tunnetila. (Syöttö suoraan alapeukuttajan lapaan.)
Otat yhteyttä työnantajaan ja kysyt asiaa koska sairautesi takia on etätyö tähän asti sopinut,
itse sain jatkaa etätöitä diagnoosini takia.
Millä perusteella etätyötä tekevä on huonosti tuottava? Pitkä työmatka väsyttää, konttorissa on häiriötekijöitä enemmän yms. Tunnollinen ihminen on aina etätyössä tuottavampi kuin jossain lähityössä, varsinkin jos saa tehdä töitä itse. Itse teen konttorilla käytännön syitä, mutta pomo saattaa kesken lauseen kirjoittamisen tulla sanomaan "missä mun se ja se juttu on", minkä on itse hävittänyt. Kun sanon että teen tämän loppuun ja katson sitten, niin loukkaantuu, jos en heti singahda etsimään hänen jonnekin jättämäänsä paperia.
Vierailija kirjoitti: Etätyö ei ole mikään ns saavutettu etu tai lakisääteinen oikeus. Työnantaja saa vapaasti päättää missä määrin työpaikalla sallitaan etätyötä. Jos päädytään tilanteeseen että etätyötä ei haluta, se on sitten siinä. Ei ole mitään pakkoa järjestää sitä lääkärin lausunnon perusteella. Jos ei tällaisessa tapauksessa pysty tekemään toimistolla töitä, on työkyvytön. Pitkään jatkunut ja ilman parantumisennustettu oleva työkyvyttömyys on kyllä irtisanomisperuste: miten firma muka voisi jatkaa sellaisen ihmisen palkkaamista, joka ei kykene tekemään työtä?
Miten henkilö nyt on työkyvytön jos pystyy työtä etänä tekemään ja sitä on etänä myös sopimuksen mukaan tehty? Työnantaja kun ei siitä työkyvyttömyydestä päätä. Tässä tapauksessa on vieläpä käyty työkykyneuvottelu ja sen perusteella kolmikantaisesti päätetty toimista työkyvyn ylläpitämiseksi ja työn jatkamiseksi. Eri asia on jos työnkuva muuttuisi niin, että työ vaatii fyysistä läsnäoloa ihan käytännön tasolla ja mikäli näin on, on silloin käytävä muutosneuvottelut perusteineen millä osoittaa sitten syyt irtisanomisille tai työtehtävien muutoksille.
Että en nyt näiden tietojen perusteella pysty millään näkemään asiaa niin että työntekijä olisi tehtäväänsä työkyvytön tai perustetta irtisanomiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, että työntantaja joustaisi yhden kohdalla? Työpaikoilla on tasa-arvolaki ja yhdenvertaisuuslaki.
Höpöhöpö. Jos on terveydellisiä haasteita, työnantajalla on velvollisuus ottaa ne huomioon töitä järjestellessä. Kaikki eivät ole samalla viivalla, jos lääkäri toteaa että erikoisjärjestelyjä tarvitaan. Potkuja ei voi antaa ihmiselle, joka pystyisi työn tekemään kohtuullisin järjestelyin, ja etätyö on juuri sitä.
80-luvulla yhdelle työntekijälle jo järjestettiin esteetön huone ja tila alakerrasta, kun hissiä ei ollut. Muidenkin olisi pitänyt yhdenvertaisuusperiaatteen perusteella vaatia samaa kuin pyörätuolin käyttäjälle? Näin siis jo silloin.
Vierailija kirjoitti:
Jos oma työ päättyy terveyssyistä, ei se estä uuden, erilaisen työn saamista. Kokemusta on. Kroppa hajosi yhden, toisen, kolmannen ja neljännenkin työn takia. Saikkuja on takana paljon. Myös pieniä pätkiä työttömyyttä saikkujen jälkeen. Ja nyt sain taas vakityön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tärkeä pointti, eli miltä se papereissa näyttää jos siinä todetaan että työsuhde päättyi työntekijän tai sitten työnantajan aloitteesta.
Siinä voi lukea myös "yhteisestä sopimuksesta: terveyssyyt". Kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Etätyö on ainoa syy miksi olen nykyisessä työssä. Ohis
Terveydellisistä syistä on yleensä saanut tehdä etätyötä jos on näyttöä että se onnistuu.
Ne on ne terveet jotka joutuvat takaisin toimistolle.
Ei toki milloinkaan laitonta irtisanoutua, mutta jos jää siis, itse jättäytyy tyhjän päälle so työttömäksi, ei taida olla oikeutettu työttömyyskorvauksiin. Mutta mietin syytä siihen, ettei voi olla fyysisesti läsnä työpaikalla, millainen terveysperuste mahtaa takana olla. Sosiaalinen ahdistuneisuus? Kandee olla yhteydessä työterveyshuoltoon. En tiedä, onko uusitun lainsäädännön myötä sairaus painava peruste irtisanomiseen, mutta vahva vahva epäily, ettei ole.