Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos etätyö loppuu, sairausloma vai irtisanominen?

Vierailija
05.11.2025 |

Asun velattomasti hyvin pienessä asunnossa jossa edulliset asumiskustannukset ja jota ei myytyä saisi. Teen täyttä etätyötä työkykyneuvottelun tuloksena koska en pysty käymään toimistolla. Fyysiset syyt. Tämä ollut työnantajalle täysin ookoo.

Nyt väläytelty tulevaa että etätyöt loppuisi kaikilta. En tiedä koskeeko minuakin vaikka kyseessä terveyssyyt mutta luulen koskevan.

En voi alkaa kulkea toimistolla. Ei ole vaihtoehto koska menen huonoon kuntoon enkä siten kykene enää työhön lainkaan. En myöskään taloudellisesti voi muuttaa työpaikkakunnalle.

Onko niin että itse ei kannata irtisanoutua? Uutta työtä tuskin saan enää tässä iässä. Vaihtoehtona vain sairausloma?

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos teillä on työterveys niin pyydä sieltä työkykyneuvottelua jos muutos koskisi sinuakin. Siinä voitte työterveyden johdolla keskustella tilanteestasi ja vaihtoehdoista. Itse ei joka tapauksessa kannata irtisanoutua vaan odottaa että työnantaja irtisanoo. Sitten irtisanomisen voi halutessaan riitauttaa. 

Niin, että työntantaja joustaisi yhden kohdalla? Työpaikoilla on tasa-arvolaki ja yhdenvertaisuuslaki. 

On täysin yhdenvertaista ja tasa-arvoista, että jokainen jolla on samankaltainen terveydellinen syy saa etätyön.

Vierailija
22/61 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni työkaveri on pyörätuolissa.

Kun työpaikka muutti, häneltä kysyttiin haluaako katsoa paikan ja mitä mahdollisia aouvälineitä hommataan. Heillä sai itse päättää missä tekee työtä ja hän oli vuosia tehnyt etänä.

Henkilö oli sanonut hän ei ole tulossa takaisin toimistoon ja muutto tehtiin. Vuokra uudessa oli 10% vanhasta vuokrasta, siksi muutto

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitko myydä osaamistasi esim konsulttina? 

Joo, tämähän se on ratkaisu; alkaa vaan myymään osaamistaan! Hoi työttömätkin, miksi ette vaan ala myydä osaamistanne?

Vierailija
24/61 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tämähän se on ratkaisu; alkaa vaan myymään osaamistaan! Hoi työttömätkin, miksi ette vaan ala myydä osaamistanne?

Niinpä, mitä muuta työnteko on kuin osaamisensa myymistä?

Vierailija
25/61 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on se sairaus jolla pelkästään toimistolla ololla menet huonoon kuntoon etkä kykene enää työhön lainkaan?

Vierailija
26/61 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos teillä on työterveys niin pyydä sieltä työkykyneuvottelua jos muutos koskisi sinuakin. Siinä voitte työterveyden johdolla keskustella tilanteestasi ja vaihtoehdoista. Itse ei joka tapauksessa kannata irtisanoutua vaan odottaa että työnantaja irtisanoo. Sitten irtisanomisen voi halutessaan riitauttaa. 

Työkykyneuvottelu tottakai tulisi, se on selvä. Ja kiitos tätä juuri mietin ja kysyin että itse ei varmaan kannata tällaisessakaan tilanteessa irtisanoutua. Tässä siihen vastaus kiitos. Ap

Irtisanomisen riitauttaminen hankaloituu, jos eduskunta hyväksyy uuden lain irtisanomisista. Työnantaja ei sitten enää tarvitse painavaa ja asiallista syytä kenenkään irtisanomiseen. Eli ap saattaa olla heikoilla tuossa.

Älä jaksa puhua paskaa. Työnantaja tarvitsee edelleen asiallisen syyn, ainoastaan sana painava on poistettu JOS lakiesitys menee läpi. 

Vierailija
27/61 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla myös joku agorafobia tai paniikkihäiriö tms. Mulla oli kerran työkaveri joka kertoi, että oli ollut aiemmin pari vuotta pois työelämästä kun ei voinut henkisen trauman jälkeen poistua kotoaan. Hän sai pikkuhiljaa itsensä kuntoutettua ja lopulta pystyi alkaa käydä töissäkin. Pääsi töihin, koska oli merkinnyt tuon fobiakauden CV: hen vaan perhevapaaksi eikä kertonyt totuutta työhaastattelussa.

Vierailija
28/61 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista kyllä, miten työmatkat eivät onnistu, jos kuitenkin pystyt kotona tekemään työt 

En ole ap, mutta läheiseni ei voi istua muutamia minuutteja kauempaa vaikean selkäsairauden takia. Tämän vuoksi automatkat on aivan mahdottomia, työhön ja minne tahansa muuallekin. Etätyössä pärjää oikein hyvin, seisoo ja kävelee työpäivät. 

Kaverilla sama ongelma johtui lonkasta. Istuminen tosi paha. Vasta kuukausia leikkauksen jälkeen pystyi istumaan. 

Varmasti löytyy monta muutakin sairautta jotka estää matkustamisen tai autolla ajon ja kaikkialla ei julkiset kulje.

Vierailija
29/61 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, että työntantaja joustaisi yhden kohdalla? Työpaikoilla on tasa-arvolaki ja yhdenvertaisuuslaki. 

On täysin yhdenvertaista ja tasa-arvoista, että jokainen jolla on samankaltainen terveydellinen syy saa etätyön.

Pitääkin alkaa hakemaan diagnoosia. 

Vierailija
30/61 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole laitonta sanoa irti jos työntekijä ei suoriudu työstään.

Etänä selvästi suoriutuu.

Vierailija
31/61 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista kyllä, miten työmatkat eivät onnistu, jos kuitenkin pystyt kotona tekemään työt 

En ole ap, mutta läheiseni ei voi istua muutamia minuutteja kauempaa vaikean selkäsairauden takia. Tämän vuoksi automatkat on aivan mahdottomia, työhön ja minne tahansa muuallekin. Etätyössä pärjää oikein hyvin, seisoo ja kävelee työpäivät. 

Kaverilla sama ongelma johtui lonkasta. Istuminen tosi paha. Vasta kuukausia leikkauksen jälkeen pystyi istumaan. 

Varmasti löytyy monta muutakin sairautta jotka estää matkustamisen tai autolla ajon ja kaikkialla ei julkiset kulje.

Kummasti nämä henkilöt kuitenkin pystyy matkustamaan ulkomaille tai viettämään baari-iltoja. :D 

Vierailija
32/61 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se tosiaan on se, mitä työttömän pitää tehdä. Ilman osaamista on sitten työtön ihan omaa syytään, onneksi nämä tiputetaan pian sosiaaliturvan ulkopuolelle.

Vierailija
33/61 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummasti nämä henkilöt kuitenkin pystyy matkustamaan ulkomaille tai viettämään baari-iltoja. :D 

Ei kaikki harrasta tuollaisia. Itse olen matkustanut ulkomaille viimeksi 1990-luvulla, eikä baareissa ole tullut käytyä opiskeluaikojen jälkeen, eli 30 vuoteen.

Vierailija
34/61 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät muuten pysty. Kommenttisi kertoo todella paljon sinusta. Kateellinen sairaille ja kipeille ihmisille, ei ole ihan kaikki kotona.

Vierailija
35/61 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos vaikka on pyörätuolissa ja ei onaa autoa käytössä voi työmatka olla hankala mutta ei se estä työntekoa. On niitä. Meillä on nuori joka ei voi matkustaa julkisilla ja ajokorttia ei saa mutta on täysin työkykyinen kevyeen työhön. Hänellä konttori lähellä joten toimistopäivät ei ole ongelma kun muut tietää. 

Vierailija
36/61 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milläs ne sairaudetkin saataisiin jaettua tasa-arvoisesti ja yhdenvertaisesti?

Vierailija
37/61 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ennenkin kehottanut tällä palstalla etätyöläisiä hankkimaan plan b:n takataskuun valmiiksi sitä hetkeä varten jos tulee kutsu takaisin 100% lähityöhön. Itse olen ollut koronan alusta lähtien etätöissä ja olen samalla kehittänyt kaksikin eri sivubisnestä ja perustanut firman sitä varten. Teen tällä hetkellä noita sivubisneksiä päivätyön ohella. En pystyisi enää siihen avokonttorihelvettiin mitä työpaikat nykyään on, ja jos päädyn tilanteeseen että etätöitä ei olisi enää tarjolla niin sitten lopettaisin palkkatyön kokonaan ja panostaisin täysillä yrittämiseen.

Ja ei, sivubisnekselläni ei ole mitään tekemistä palkkatyöni kanssa, en ole kilpailija enkä vie asiakkaita työnantajaltani.

Vierailija
38/61 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas taas typeriä ihmisiä ketjussa! Meillä yksi työntekijä on etänä, koska vakavan sairauden myötä vastustuskyky on vaarallisen alhainen, ja flunssa tms voisi vaarantaa hengen. 

Totta hemmetissä tällaisissa tilanteissa saa ja täytyy saada olla etänä, jos ja kun työt niin hoituu! 

Vierailija
39/61 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyö ei ole mikään ns saavutettu etu tai lakisääteinen oikeus. Työnantaja saa vapaasti päättää missä määrin työpaikalla sallitaan etätyötä. Jos päädytään tilanteeseen että etätyötä ei haluta, se on sitten siinä. Ei ole mitään pakkoa järjestää sitä lääkärin lausunnon perusteella. Jos ei tällaisessa tapauksessa pysty tekemään toimistolla töitä, on työkyvytön. Pitkään jatkunut ja ilman parantumisennustettu oleva työkyvyttömyys on kyllä irtisanomisperuste: miten firma muka voisi jatkaa sellaisen ihmisen palkkaamista, joka ei kykene tekemään työtä?

Vierailija
40/61 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on monet ihmetellyt, miten voi tehdä töitä kotona muttei konttorilla.

En ole ap, mutta täällä jo mainittujen fyysisten syiden lisäksi (selkä ei kestä matkustusta, vastustuskyky, paniikkihäiriö), jotkut saa niin pahan migreenin toimiston valoista, että siksi etätyö.

Minulla taas oli niin hankala allergia hajusteille, etten voinut tehdä suuressa avokonttorissa töitä. Työnantaja ei halunnut vaatia muilta hajusteettomuutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi