Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vapun aikoinaan juurihoidettu hammas seurauksena mätäpaise ja tulehdus. Onko muilla käynyt samoin?

Vierailija
05.11.2025 |

Minulla on. Tiedän lisäksi kolme muuta ihmistä, joilla käynyt samoin.

Kyseessä kaikilla yli 10 vuotta aiemmin juurihoidetut hampaat.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jösses, hoitakaa hampaitanne edes vähän paremmin.

Vierailija
22/42 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On käynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla juurihoidettiin aikoinaan kaksi vierekkäistä poskihammasta. Hampaat oireilivat satunnaisesti, outoa tykytystä, epämukavaa painetta jne.

Kävin vuosittain samalla hammasllääkärillä, joka sanoi, että eihän nyt juurihoidetut hampaat tunnukaan samalta ja eihän mitään kipua voi olla kun hammas on kuollut.

Näin mentiin vuosikausia. Välilllä otti sellaiset pikkukuvat (suuhun se pieni kuvalevy) ja mitään ei näkynyt.

Sitten vaihdoin hammaslääkäriä ja vaadin 3 D kuvausta (laite pyörii pään ympäri ja otetaan värillinen kolmiulotteinen kuva hampaistosta).

Siinähän sitten paljastui todella vakava tilanne, krooninen erittäin laaja mätäpaisetulehdus ja lääkäri sanoi, että hampaat pitää repiä heti pois.

Olin ollut tälllaisilla hampailla siis yli 10 vuotta, valittaen tykytyksestä jne. Olin jopa ollut sairaalassa leikkauksissa, joissa ei todellakaan saa olla suussa tällaisia mätäpaiseita.

&n

Voi tuntua kivalta käydä sen tutun sympaattisen yksityislääkärin luona, mutta fakta on että isoissa yksiköissä on parhaat kuvantamislaitteet. Koskee muutakin kuin hampureita.

Vierailija
24/42 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 4 juurihoidettua hammasta. Täytynee alkaa poistattamaan 1/v ja implantti tilalle. Jotain tonnin pintaanhan se on yksi. 

Vierailija
25/42 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 4 juurihoidettua hammasta. Täytynee alkaa poistattamaan 1/v ja implantti tilalle. Jotain tonnin pintaanhan se on yksi. 

2000-3000 euroa.

Vierailija
26/42 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
27/42 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jösses, hoitakaa hampaitanne edes vähän paremmin.

Ei kyse ole siitä, vaan pieleen menneistä juurihoidoista. Se, että joutuu juurihoitoon, ei välttämättä ole millään tavoin potilaasta itsestään kiinni.

Vierailija
28/42 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi tuntua kivalta käydä sen tutun sympaattisen yksityislääkärin luona, mutta fakta on että isoissa yksiköissä on parhaat kuvantamislaitteet. Koskee muutakin kuin hampureita.

Tämä on totta.

Kävin nimenomaan sympaattisen yksityislääkärin luona 20 vuoden ajan, pienen pieni klinikka, vain kaksi huonetta. Hän teki ne juurihoidot ja vähätteli oireitani vuodesta toiseen.

Sitten sisuunnuin ja vaihdoin todella isoon yksityiseen hammasllääkäriketjuun ja vaadin 3 D kuvauksen ja heti paljastui massiivinen ja krooninen mätäpaisetulehdus juurihoidettujen hampaiden kärjessä ja kudoksessa. Hampaat piti repiä heti pois.

Tästä viisastuneena käyn nykyään ainoastaan ensinnäkin tuossa isossa hammaslääkäriketjussa ja menen joka kerta eri hammaslääkärille ja myös eri suuhygienistille. Näin saan automaattisesti suuni kunnosta niin sanotun second opinionin ja toiset huomaavat asioita, joita toiset eivät jne.

Ei kannata mistään ihme uskollisuudesta ravata aina vain samalla hammaslääkärillä.

Itsekin ihmettelen, kun ajanvarauksessa aiemmin sanottiin, että "mun hammaslääkärille ei oo nyt aikoja tuolloin", niin ihmettelin, mikä ihme mun oma hammaslääkäri. Ei mulla ole mitään omaa hammaslääkäriä, vaan haluan nimenomaan käydä joka kerta eri hammaslääkärillä. Joillakin voin käydä toistekin, jos oli hyvä. Jos joku ei ollu hyvä, en tod mene uudelleen. Esim. yksi hammaslääkäri tarkasti hampaani jopa valokuidulla ja sanoi, että hyvässä kunnossa on hampaat, ei reikiä. Viikon kuluttua kovaa purressani takahampaani lohkesi ja sisältä pursusi ruskeaa limaa eli mätää. Menin heti päivystyksenä toiselle hammaslääkärille ja kappas vain, siellä olikin juureen asti mennyt reikä, joka piti juurihoidattaa kolmannella ja sekin meni ihan v*ituiks eli meni hampaan repimiseksi sekin. Ja mitään ei tarkastuksessa nähty viikkoa aiemmin. Just joo. Se hammaslääkäri ihmetteli, että olitko tosiaan viikko sitten täällä eikä toinen huomannu mitään. Joo, kyllä olin.

Kantsii rohkeesti kokeilla eri hammaslääkäreitä. Ette ole missään suhteessa tiettyyn yhteen hammaslääkäriin, että vain sillä yhdellä ja samalla pitäisi ravata. No ei todellakaan pidä.

Vierailija
29/42 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
30/42 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

uppista

Vierailija
31/42 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

upup

Vierailija
32/42 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurihoidettu hammas oireilee, jos hoidossa ei ole päästy juuren loppuun saakka.

Ennen tämä oli tyypillistä. Nykyisin hoito ja kuvantaminen on kehittyneempää, mutta totta on, etteivät kaikki osaa näitä erikoistöitä hoitaa. 

Epäonnistunutta juurihoidettua hammasta ei aina täydy poistaa. 

Poiston sijasta voidaan typistää juuren pää leikkauksella ja kaapia luu puhtaaksi mädästä. 

Vierailija
33/42 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Et saa tonnilla . 2 implanttihammasta laitettiin minulle ja lasku päälle 4000e. Olis saanut auton tuolla rahalla, meinasi pyörtyä. Kannattaa kysyä tarkka kustannusarvio toimenpiteistä ennen operaation alkamista.

Vierailija
34/42 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on noin 40 vuotta sitten tehty 2 juurihoitoa. Ei ole ollut mitään vaivaa niistä.

Vierailija
35/42 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hengitys haissut jo pitkään mädälle....YÄK

Vierailija
36/42 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kävi just noin, hammas lähti -22 oli juurihoidettu 2010. Mulla sen verran onnekkaampi tapaus, että tulehdus oli löystyttänyt hammasta jo ja lähti irti helposti.

Vierailija
37/42 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahteen en suostu, juurihoitoon enkä syömään statiineja

Vierailija
38/42 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On käynyt. 10 vuotta aiemmin juurihoidettu hammas. Oli jäänyt yksi juuri hoitamatta. Päätti yhtäkkiä mädäntyä ja aiheutti ihan tolkuttoman leukakivun. Röntgenkuvasta näkyi että luussa oli valtava tyhjä kohta pelkkää mätää. Hammaslääkäri purki vanhan paikan ja mätää pursusi hampaan juuresta ulos. 

Antibiootilla pahin parani ja pari vuotta myöhemmin otetussa kuvassa leuassa on taas mädän tilalla luuta. 

Vierailija
39/42 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vähemmän hampaille tekee, sen parempi. Hammas on erilaista luuta. Se muistaa kaikki poraukset. Mitä enemmän hampaille tekee, sen varmemmin tulee jotain ongelmia juureen. 

Hampaiden on tarkoitus kestää ihmisen elinikä. Muut luut kasvaa ja luutuu. Hammas ei. 

Toisaalta ihmisen elinikä on merkittävästi pidentynyt siitä mitä se alkuaikoina on ollut eli ne pysyvät hampaat kestää ehkä noin 40 vuotta hyvällä hoidolla ja napostelematta ja jos käy tuuri, ettei jostain lohkea palasta. Ihmisen ruokavalio- ja -rytmi on myös muuttunut eli vaikka ennen ei hampaiden pesusta oltu kuultukaan niin ei hampaat kuitenkaan olleet jatkuvasti happohyökkäystenkään kohteena.

Tuo on tosi huono asia, ettei kunnalliseen hammashoitoon ole koskaan aikuiset päässeet oikein mitenkään eli ongelmien ennaltaehkäi

No ei nyt sentään näin. En kyllä tiedä ketään ikäistäni, jolla hampaat olisi poistettu/tippuneet ja olen liki 60 vuotta. Mun vanhemmilla oli omat hampaat hautaan saakka, 40-luvun alkupuolella olivat syntyneet ja elivät noin seitsenkymppisiksi. Aiemmin hampaiden hoito (harjaus, lankaus) oli nykyistä paljon heikompaa ja ei ollut harvinaista, että rippilahjaksi saatiin tekarit.

Vierailija
40/42 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on käynyt monta kertaa kuinka joku kystä on hoidettu ja taas ilmoittanut itsestään. On siinäkin uutinen,  mätäpaise poskessa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi