Vapun aikoinaan juurihoidettu hammas seurauksena mätäpaise ja tulehdus. Onko muilla käynyt samoin?
Minulla on. Tiedän lisäksi kolme muuta ihmistä, joilla käynyt samoin.
Kyseessä kaikilla yli 10 vuotta aiemmin juurihoidetut hampaat.
Kommentit (26)
Jösses, hoitakaa hampaitanne edes vähän paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla juurihoidettiin aikoinaan kaksi vierekkäistä poskihammasta. Hampaat oireilivat satunnaisesti, outoa tykytystä, epämukavaa painetta jne.
Kävin vuosittain samalla hammasllääkärillä, joka sanoi, että eihän nyt juurihoidetut hampaat tunnukaan samalta ja eihän mitään kipua voi olla kun hammas on kuollut.
Näin mentiin vuosikausia. Välilllä otti sellaiset pikkukuvat (suuhun se pieni kuvalevy) ja mitään ei näkynyt.
Sitten vaihdoin hammaslääkäriä ja vaadin 3 D kuvausta (laite pyörii pään ympäri ja otetaan värillinen kolmiulotteinen kuva hampaistosta).
Siinähän sitten paljastui todella vakava tilanne, krooninen erittäin laaja mätäpaisetulehdus ja lääkäri sanoi, että hampaat pitää repiä heti pois.
Olin ollut tälllaisilla hampailla siis yli 10 vuotta, valittaen tykytyksestä jne. Olin jopa ollut sairaalassa leikkauksissa, joissa ei todellakaan saa olla suussa tällaisia mätäpaiseita.
&n
Voi tuntua kivalta käydä sen tutun sympaattisen yksityislääkärin luona, mutta fakta on että isoissa yksiköissä on parhaat kuvantamislaitteet. Koskee muutakin kuin hampureita.
Mulla on 4 juurihoidettua hammasta. Täytynee alkaa poistattamaan 1/v ja implantti tilalle. Jotain tonnin pintaanhan se on yksi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 4 juurihoidettua hammasta. Täytynee alkaa poistattamaan 1/v ja implantti tilalle. Jotain tonnin pintaanhan se on yksi.
2000-3000 euroa.
Jos juuri on vähän käyrä, niin kuin joskus on, eikä sitä välttämättä näe röntgenkuvassa, juurenpää voi tulehtua, koska juuren tyhjennys ei onnistu täysin niillä metallipiikeillä sorkkimalla.
Minulle kävi niin noin pari vuotta juurihoidon jälkeen, kyseessä oli yläleuan kulmahammas. Tehtiin juurenpäänleikkaus ja sen jälkeen hammas on ollut ihan ok, n. 20 vuotta.
Myös monihaaraiset poskihampaan juuret on hankalia putsata.