Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos etsisit omakotitaloa, olisiko miinus, jos talossa ei olisi sisäsaunaa lainkaan?

Vierailija
04.11.2025 |

Vain ulkosauna, puulämmitys.

Kommentit (158)

Vierailija
141/158 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi parasta saunaa, jossa itse olen saunonut, ovat pihasaunoja. Toki näin kerrostalossa asuvana on joutunut tyytymään taloyhtiön saunaan. Onneksi meidän talossa on hyvä sellainen. Tarpeeksi tilava ja tilaan sopivan tehokas kiuas vaikuttavat paljon, ettei happi lopu kesken. 

Vierailija
142/158 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisäsauna. Ei ole talvella kiinnostusta liukastella pihassa saunaan tai tehdä sinne lumitöitä/hiekoittaa ja lämmitellä puukiuasta vaikka töiden jälkeen.

Yksi ylimääräinen rakennus, jota pitää tarvittaessa remontoida ja huoltaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/158 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ihanne olisi varsinaisista asuintiloista (lasi)terassilla erotettu saunarakennus. Näitä olen muistaakseni nähnyt  viime vuosien asuntomessuillakin.

Tilat nykyaikaiset, voisi olla jopa sekä sähkö- että puukiuas, suihkut, wc, pukeutumistila, oleskelu/takkahuone saunarakennuksessa. Kulku suojaisa terassin kautta. Mutta kuitenkin erillisenä.

Vierailija
144/158 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni sotkee sähkösaunankin tollasen perus Harvian 150€ kiukaaseen missä 8kiveä ja sauna 4 neliöinen.  Mä olen kans puu/ ulkosauna fani tai olin kunnes muutin 2020 rakennettuun hirsitaloon missä Torni sähkökiuas/ n200kg kiveä ja saunan koko 12neliötä. Kosteutta säätelee tietokone. Voin kertoa että en ole ikinä kokenut parempaa saunaa.

Vierailija
145/158 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni sotkee sähkösaunankin tollasen perus Harvian 150€ kiukaaseen missä 8kiveä ja sauna 4 neliöinen.  Mä olen kans puu/ ulkosauna fani tai olin kunnes muutin 2020 rakennettuun hirsitaloon missä Torni sähkökiuas/ n200kg kiveä ja saunan koko 12neliötä. Kosteutta säätelee tietokone. Voin kertoa että en ole ikinä kokenut parempaa saunaa.

On hyvä varmasti, muttei pärjää (savusaunan) kertalämmitteiselle kiukaalle. 

Vierailija
146/158 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin joskus tälläisen kommentin. Hyvän saunan tekee riittävä ilmatila ja ilmanvaihto. Yhdistettynä isoon määrään kiviä ja tasaiseen lämpöön.  Ilmanvaihto kun on ohjattu tietokoneen perässä se on aina täydellinen. Kiuas kivet eivät tiedä millä ne lämpenee, mitä tasaisempi lämpö sen paremmat löylyt..

Totta kuitenkin se että visuaalisesti ja tunnelmallisesti savusauna voittaa.

Vierailija
147/158 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan, jos olisin vanhempi ihminen, niin pihasaunan lämmitys voisi työllistää liikaa ja haluaisi helpon sähkösaunan sisälle. Ehkä vauvaperheissä myös hankalaa...Mutta muuten ulkosauna ihana.

Vierailija
148/158 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvän saunan edellytyksiä ovat juurikin nuo riittävä ilmanvaihto ja tilavuuteen sopiva kiuaskivimäärä. Tästä syystä usein esimerkiksi uimahallien sähkökiukaista saadaan paremmat löylyt kuin pienen saunan pieenestä sähkökiukaasta. Kivet eivät tiedä, lämmitetäänkö ne sähköllä vai puulla, mutta löylyn pehmettyä lisää se, että kivet on lämmitetty sopivan hitaasti ennen saunomista ja lämmön annetaan tasaantua ennen saunomista. Tähän ei tietokonekaan kykene niin hyvin kuin kokenut saunanlämmittäjä. Toki vielä aikaa, että sauna lämpiää, ei ole kiireisen ihmisen hommaa. Ilmeisesti tuo tornikiuas on vähän samanlainen kuin aurinkokiuas, jossa siis on yhdistetty puu- ja sähkölämmitys samaan kiukaaseen. 

Vierailija
149/158 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvän saunan edellytyksiä ovat juurikin nuo riittävä ilmanvaihto ja tilavuuteen sopiva kiuaskivimäärä. Tästä syystä usein esimerkiksi uimahallien sähkökiukaista saadaan paremmat löylyt kuin pienen saunan pieenestä sähkökiukaasta. Kivet eivät tiedä, lämmitetäänkö ne sähköllä vai puulla, mutta löylyn pehmettyä lisää se, että kivet on lämmitetty sopivan hitaasti ennen saunomista ja lämmön annetaan tasaantua ennen saunomista. Tähän ei tietokonekaan kykene niin hyvin kuin kokenut saunanlämmittäjä. Toki vielä aikaa, että sauna lämpiää, ei ole kiireisen ihmisen hommaa. Ilmeisesti tuo tornikiuas on vähän samanlainen kuin aurinkokiuas, jossa siis on yhdistetty puu- ja sähkölämmitys samaan kiukaaseen. 

Tässä ei ole puupuolta. Merkki ei ole torni. Vaan torni kuvaa mallia. Totta kun lämmittää pitkään kiuasta löylyt vaan paranee. Jotenkin huvittavaa niin mökki sauna on puukiukaalla. Siellä täydellinen löyly tulee 80-90 välissä. Tuolla tornilla ylivoimaisesti paras löyly tulee kun saunan lämpötila on säädetty 62 asteeseen. 

Vierailija
150/158 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi iso miinus. 

Se olisi, jos ei olisi puulämmitteistä saunaa ollenkaan. Sähkösaunat ei kiinnosta.

Vierailija
151/158 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä saunomme iltaisin, pimeällä joten helpompi on liukastella ulkona, koska saunaan en varmastikaan haluaisi mennä nastakengillä. Olen vain mukavuudenhaluinen. Olen koko lapsuuteni saunonut ulkosaunassa, joten ei kiitos enää.

N65

Vierailija
152/158 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Mulla on nykyisessä talossa sauna, asumut tässä yli 10 vuotta ja olen lämmittänyt sen ehkä neljästi, kavereille. Itse en ole saunonut siinä koskaan, enkä tule saunomaan kun en saunomisesta pidä. Käytän sitä nykyään varastona, enkä lämmitä edes kavereille. Tarkoitus onkin purkaa koko paska pois ja rakentaa tilalle varastohuone. 

Vierailija
153/158 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai ei kiuaskivet tiedä millä lämpenevät. Luepas niistä positiivisista ja negatiivisista ioneista saunassa sekä niiden vaikutuksesta.

Vierailija
154/158 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen remonttia meidän sisäsauna toimi lähinnä varastona. Purettiin sisäsauna pois ja panostettiin spa tunnelmaiseen kylppäriin poreammeineen. Tynnyrisauna on pihalla, siinä tulee jopa käytyä välillä kun on niin tunnelmallinen.

Vierailija
155/158 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niin. Savusaunassa on eniten negatiivisia ioneja. Sen jälkeen puu-  jonka jälkeen sähkösauna, jossa on eniten positiivisia ioneja joista johtuu huonot löylyt.

Vierailija
156/158 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niin. Savusaunassa on eniten negatiivisia ioneja. Sen jälkeen puu-  jonka jälkeen sähkösauna, jossa on eniten positiivisia ioneja joista johtuu huonot löylyt.

Jos mennään ioni höpötyksen tasolle. Puukiuas ei pysy tasalämpöisenä hetkeäkään. Joka taas aiheuttaa sen että jokainen saunakerta on erilainen. Vähänkin liikaa lämpöä kokemus on huono. Liian vähän lämpöä sama juttu.   Jopa täydellisessä lämmössä tapahtuu pitkän saunomisen aikana heitto lämpötilassa, jolloin jossain vaiheessa kokemus on huonompi

Vierailija
157/158 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti omakotitalossani kuuluu olla sisäsauna. Pihasauna kuulostaisi alkeelliselta.

Vierailija
158/158 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan haittaisi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi