Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos etsisit omakotitaloa, olisiko miinus, jos talossa ei olisi sisäsaunaa lainkaan?

Vierailija
04.11.2025 |

Vain ulkosauna, puulämmitys.

Kommentit (122)

Vierailija
81/122 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rantasauna ihana, kun järveen saa pulahtaa, muuten sisäsauna riittää, pääseehän siitäkin ulos vilvoittelemaan.

Vierailija
82/122 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on vain vanha, kohta 100-vuotias pihasauna peseytymispaikkana. Ei siis sisällä mitään kylppäriä, eikä suihkua saunassakaan. Puut kannetaan vajasta ja vedet navetalta. 

Alkuun kun tähän muutettiin, oli ajatuksena tehdä sisälle kph ja wc. Myöhemmin todettiin että ei ole tarpeen. Iso remontti ollaan tehty, mutta noita ei 😊 Sisäsauna tiedettiin jo alun alkaen turhaksi. Pihasaunasta kun on kokemusta jo edellisestä talosta. Siinä ei ole meille ollut mitään hankalaa, päinvastoin saunan lämmittäminen on aina rentouttava ja hyvä kokemus. Ja jos kertakaikkiaan joskus ei jaksa lämmittää, niin sitten ei lämmitä. Ei se ole ongelma.

Ihan joka vuodenaikaan pihasauna on vaan aivan parasta! Syyssateen ropistessa, kesällä lintujen laulellessa, kevätauringossa mutta ehkä kaikkein ihaninta on kirpeät pakkasillat. Kävellä kuumasta saunasta hiljaa rauhassa sisälle. Kunpa tulisikin pian talvi!

Eli siis ei, ei ole ollut eikä

Me laitetaan saunassa retkisuihku ämpäriin,ihan paras suihku😁

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/122 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millään muulla ei saunan suhteen ole merkitystä kuin

1. Kiukaan lämmitys tapahtuu puilla, mielellään kertalämmitteinen kiuas tai ainakin kiuas voidaan sellaiseen vaihtaa

2. Sauna on riittävän iso, mutta ei liian iso kukaan kuutiomäärään

3. Saunan ja pesuhuoneen välissä on kunnon seinä, ei mitään lasiviritelmää

4. Saunan tuuletusta varten on tuuletusikkuna. 

Vierailija
84/122 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tavallaan ihailen teitä, jotka jaksatte extreme-elämää ihan arjessanne. Itse kun yrittää repiä silmänsä auki ennen kuutta, että pääsee lähtemään suihkun kautta töihin, niin ei kyllä ihan yhtäkkiä tule ajatelleeksi, että olis tosivau, jos kantaisi vedet kylmään saunaan ja peseytyisi siellä joko kuupalla tai retkisuihkulla.

Vierailija
85/122 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkäsauna on ekologisin ratkaisu. Sen lämmitys ja rakennuskustannuksetkin ovat kaikkia muita vaihtoehtoja huomattavasti edullisemmat. Toisaalta, selkäsaunan omistaja, saattaa pitemmän päälle kokea negatiivisia terveysvaikutuksia, huomattavasti normisaunan omistajia enemmän. Nämä näkyvät usein älyllisten toimintojen ennenaikaisina rappeutumina, kuten kuolan valumisina rinnuksille, epämääräisinä ölähtelyinä ja vasemmistolaisuutena.

Vierailija
86/122 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi se miinus, mutta ei suuri jos hyvä puusauna löytyy.

Vierailija
87/122 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on vain vanha, kohta 100-vuotias pihasauna peseytymispaikkana. Ei siis sisällä mitään kylppäriä, eikä suihkua saunassakaan. Puut kannetaan vajasta ja vedet navetalta. 

Alkuun kun tähän muutettiin, oli ajatuksena tehdä sisälle kph ja wc. Myöhemmin todettiin että ei ole tarpeen. Iso remontti ollaan tehty, mutta noita ei 😊 Sisäsauna tiedettiin jo alun alkaen turhaksi. Pihasaunasta kun on kokemusta jo edellisestä talosta. Siinä ei ole meille ollut mitään hankalaa, päinvastoin saunan lämmittäminen on aina rentouttava ja hyvä kokemus. Ja jos kertakaikkiaan joskus ei jaksa lämmittää, niin sitten ei lämmitä. Ei se ole ongelma.

Ihan joka vuodenaikaan pihasauna on vaan aivan parasta! Syyssateen ropistessa, kesällä lintujen laulellessa, kevätauringossa mutta ehkä kaikkein ihaninta on kirpeät pakkasillat. Kävellä kuumasta saunasta hiljaa rauhassa sisälle. Kunpa tulisikin pi

Olet tainnut kirjoitella tänne aiemminkin. Kiva kuulla sinustakin pitkästä aikaa:) Saitteko tehtyä ne suunnitellut remontit? Kerro toki myös, jos löydätte sen mökin.

Olen kirjoitellut, kyllä, ja varmasti kanssasi jutellut toisessa ketjussa! En nyt muista mikä remontti on silloin ollut meneillään, mutta nyt on kaikki suunnitellut jutut jo loppusuoralla ja alkaa olla valmista. 

Itse asiassa tuo mökkiasia ei todennäköisesti etene, koska kyttäämme erästä tiettyä mökkiä 😄 Siihen saakka ollaan tässä, ellei nyt joku aivan ohittamaton mahdollisuus tule vastaan.

Miten teillä sujuu?

Vierailija
88/122 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua haittaisi, en haluaisi muuttaa jonnekin 1950-luvun oloihin jossa sauna on jossain piharakennuksessa talon ulkopuolella. Talvipakkasella erittäin inhottava käydä saunomassa, varsinkin saunalta taloon välimatka. Mummolassa oli semmoinen joten kokemusta on.

Sehän vasta kivaa onkin. Muistan ajat mummolasta. Mulle kyllä kelpaisi.

Se oli kyl mukavaa aikaa, odotti vaan kun faija sanoi et sauna on lämmin. Sitten kun  vetovastuu siirtyi itselle alkoi vähän vituttaa. Kolaat lumet, kannat vedet ja halot.  Melko harvoin tulee enää nykyään lämmitettyä. Pitäisi vesiputket vetää saunalle niin varmasti lisäisi käyttöä.

Eihän se pakko ole. Meillä tuo "talviongelma" ratkaistiin sillä, että saunalle kannetaan kerralla paljon puita, ja paljon vettä. Siellä on siis isot saavit jotka kannetaan täyteen vettä ja kansi päälle, niin ei jäädykään herkästi vaikka pääsisi miinukselle. Saunatuvan puolella isot laatikot puita ja sytykkeitä. Tällä systeemillä saa saunoa monta kertaa, ennen kuin tarvitsee seuraavan kerran mitään kantaa. Sopii meille! 

Vierailija
89/122 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen yksilö joka on tehnyt viimeisen 25v töitä kiinteistöjen kanssa. Mä tiedän erittäin hyvin mitkä asiat vähentävät ostajia ja mitkä ei. Esim saunan puuttuminen sisätiloista vähentää kiinnostusta. Nykyään jopa se puukiuas sisällä on negatiivinen asia myyntiä ajatellen.

Kyllähän noita kermaperseitä kaupungeista löytyy. Vaan ei se mitään faktaa ole. Se on vain sinun, yhden yksilön mielipide. Siinä kuin muutkin. 

Toisekseen jos et osaa lukea edes aloitusta, on kanssasi keskusteleminen täysin turhaa. Byebye 😄

Tää yksilö on myynyt ja remontoinut enemmän omakotitaloja. Kuin missä sä olet todennäköisesti edes käynyt. 

Otsikossa kysytään onko miinus.. Vastaus siihen on kyllä ja vielä erittäin iso miinus.

No kerropa millainen saunan pitää olla, ettei ole miinus?

Puu- vai sähkökiuas

Suihku-, (pore)amme-, vai kuumavesipata peseytymistä varten

Mitä muuta huomioitavaa

Ja ihan tiedoksi, että jos vastaat eritavalla kuin itse ajattelen, olet ehdottomasti väärässä....🤣😂🤣

Vierailija
90/122 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Asunnon ostamisessa jos nyt ei satu rahaa olemaan ihan loputtomasti kannattaa aina miettiä tilannetta että asunnon joutuu myymään. Jos se junarata mikä on 70m päässä talosta ei haittaa sua ja ostat talon ihan fine. Mutta kannattaa tiedostaa se että se junarata tekee siitä talosta todella haastavan myydä. Ja jos ajaudutaan tilanteeseen että on pakko myydä ja äkkiä voi tulla takkiin ja reippaasti. Ihan sama kuin tässä sauna keskustelussa se että sua ei haittaa pesutilojen puute sisällä on ihan hienoa. Mutta se haittaa keskiverto okt ostajaa todella usein. "

Mä tulkitsin, että se vinkkihinkki liittyi just siihen, että jos sattuu tykkäämään jostain, mistä muut ei, sen oman unelmakodin voi saada hyvin edullisesti. Silloin se tappion mahdollisuus pakkoraossa myydessä pienenee, tai ainakin mahdollisen tappion suuruus.

Tämä. Ja "keskiverto okt ostajan" puolesta ei kukaan yksittäinen ihminen voi puhua.

Vierailija
91/122 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen yksilö joka on tehnyt viimeisen 25v töitä kiinteistöjen kanssa. Mä tiedän erittäin hyvin mitkä asiat vähentävät ostajia ja mitkä ei. Esim saunan puuttuminen sisätiloista vähentää kiinnostusta. Nykyään jopa se puukiuas sisällä on negatiivinen asia myyntiä ajatellen.

Kyllähän noita kermaperseitä kaupungeista löytyy. Vaan ei se mitään faktaa ole. Se on vain sinun, yhden yksilön mielipide. Siinä kuin muutkin. 

Toisekseen jos et osaa lukea edes aloitusta, on kanssasi keskusteleminen täysin turhaa. Byebye 😄

Tää yksilö on myynyt ja remontoinut enemmän omakotitaloja. Kuin missä sä olet todennäköisesti edes käynyt. 

Otsikossa kysytään onko miinus.. Vastaus siihen on kyllä ja vielä erittäi

Sähkösauna nykyään. + Jos joskus ollut puukiuas että hormit valmiina. 

Poreamme on aina plussaa jos tilava kylpyhuone. Vaikka tämäkin on suurimmalle osalle ihmisistä turha.

Vierailija
92/122 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin ostan asunnon/talon kodiksi. Sillä miten se palvelee itseä on paljon suurempi merkitys kuin sillä, että haluaako joku sen joskus ostaa. En ymmärrä, miksi pitäisi itse asua ihan ok kodissa, jotta sen saa myytyä. Miksei samantien asua täydellisessä kodissa ja nauttia elämästä siinä täysillä.

Vierailija
93/122 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan joka vuodenaikaan pihasauna on vaan aivan parasta! Syyssateen ropistessa, kesällä lintujen laulellessa, kevätauringossa mutta ehkä kaikkein ihaninta on kirpeät pakkasillat. Kävellä kuumasta saunasta hiljaa rauhassa sisälle. Kunpa tulisikin pi

Me laitetaan saunassa retkisuihku ämpäriin,ihan paras suihku😁

Mekin ostettiin retkisuihku, kun sitä niin moni kehui. Mutta eih, se oli kamala, vaikka oli vielä halpisversioita tehokkaampi 😄 Vettäkään ei säästänyt, ihan mittasimme. Palasimme tyytyväisinä takaisin vati+vesikauha-yhdistelmään ja siinä pysytään. 

Mutta se retkisuihku on nykyään käytössä koirien pesussa, ja siinä on kyllä näppärä 😄

Vierailija
94/122 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikkei olisi saunaa ollenkaan, niin ei haittaisi. 38 vuotta kävin ulkosaunassa ja 1997 lopetin saunomisen kokonaan. Hyvin olen pärjännyt pelkällä suihkulla.

Sama täällä, lopetin saunomisen muutama vuosi sitten ja sitä ennen harvensin. Syynä varmaan heikko kunto, kuuma suihku saa nyt hoitaa puhdistumisen.

Vierailija
95/122 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sähkösauna nykyään. + Jos joskus ollut puukiuas että hormit valmiina. 

Poreamme on aina plussaa jos tilava kylpyhuone. Vaikka tämäkin on suurimmalle osalle ihmisistä turha."

Sähkösauna toimii vasta, jos se on niin iso, että siellä on sellainen iso julkisen saunan sähkökiuas. Muussa tapauksessa ehdottomasti puulämmitys kiukaassa, jos haluaa tehdä SAUNAN. Jonkun höyrykopin tai kuivauskaapit saa pienellä sähkökiukaalla pieneen tilaan...

Vierailija
96/122 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Asunnon ostamisessa jos nyt ei satu rahaa olemaan ihan loputtomasti kannattaa aina miettiä tilannetta että asunnon joutuu myymään. Jos se junarata mikä on 70m päässä talosta ei haittaa sua ja ostat talon ihan fine. Mutta kannattaa tiedostaa se että se junarata tekee siitä talosta todella haastavan myydä. Ja jos ajaudutaan tilanteeseen että on pakko myydä ja äkkiä voi tulla takkiin ja reippaasti. Ihan sama kuin tässä sauna keskustelussa se että sua ei haittaa pesutilojen puute sisällä on ihan hienoa. Mutta se haittaa keskiverto okt ostajaa todella usein. "

Mä tulkitsin, että se vinkkihinkki liittyi just siihen, että jos sattuu tykkäämään jostain, mistä muut ei, sen oman unelmakodin voi saada hyvin edullisesti. Silloin se tappion mahdollisuus pakkoraossa myydessä pienenee, tai ainakin mahdollisen tappion suuruus.

Tämä. Ja "keskiverto okt ostajan" puolesta ei

Keskiverto omakotitalon ostaja= pariskunta jolla lapsia tai suunnitteilla lapsia. Eli aikalailla 30v pariskunta +-5v. Nykyään arvostetaan helppoutta kaikessa. Harvemmin esim kysellään tulipesistä mitään. Kysellään onko ilmalämpöpumppu/ maalämpö ym lämmitys kustannukset. 20v sitten tosi yleinen kysymys oli ja ihailun kohde oli takka jossa leivinuuni. Nykyään ei paljon kiinnostele nykyihmisiä. Tästä trendistä kertoo myös se että uusiin taloihin rakennetaan enää erittäin harvoin oikeasti toimivia tulisijoja. Ei niitä kukaan jaksa tai edes osaa lämmittää oikein.

Vierailija
97/122 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on upea ulkosauna sähköillä ja talvisin myös käytettävissä hyvin, niin riittäisi hyvin!

Vierailija
98/122 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tavallaan ihailen teitä, jotka jaksatte extreme-elämää ihan arjessanne. Itse kun yrittää repiä silmänsä auki ennen kuutta, että pääsee lähtemään suihkun kautta töihin, niin ei kyllä ihan yhtäkkiä tule ajatelleeksi, että olis tosivau, jos kantaisi vedet kylmään saunaan ja peseytyisi siellä joko kuupalla tai retkisuihkulla.

Itse käyn pesulla iltaisin, niin aamuisin ei tarvitse. Paitsi poikkeusaamuina, kuten sairaalaan mennessä, kun piti peseytyä. Silloin kävin pesulla ennen viittä aamulla.

Siellä saunalla aiemmin käytiin aamuviideltä pesemässä kylmällä vedellä kasvot ja hampaat, nykyään pestään sisällä tuvassa. Tosin edelleen kylmällä vedellä 😄 Lämmintä ei hanasta tule.

Mitä tulee kylmässä saunassa peseytymiseen, niin ihmeesti siihenkin tottui todella nopeasti. Niin kauan kun peseytyy, ei pakkasasteetkaan haittaa. Kylmä ehtii tulla vain kuivaamisvaiheessa, mutta se ei kauaa kestä, kun saa kylpytakin päälle. Ja hyvä olo on aina sen jälkeen. Meille tämä sopii. 

Vierailija
99/122 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sauna vie säilytystilaa ja aiheuttaa kosteusongelmia. Ulkosauna on mitä parhain ratkaisu, jos sauna on oltava.

Vierailija
100/122 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin ostan asunnon/talon kodiksi. Sillä miten se palvelee itseä on paljon suurempi merkitys kuin sillä, että haluaako joku sen joskus ostaa. En ymmärrä, miksi pitäisi itse asua ihan ok kodissa, jotta sen saa myytyä. Miksei samantien asua täydellisessä kodissa ja nauttia elämästä siinä täysillä.

Kuten sanottua ihmisillä on makuja. Eikä siinä jos talous on oikeasti turvattu eikä joudu missään tilanteessa myymään taloa pakolla.  Silloin tää toimii hyvin. Suurimman osan kannattaa varsinkin nykymailmassa myös varautua niihin katastrofi skenaarioihin eikä ostaa asuntoa joka ei mene kaupaksi millään.