Jos etsisit omakotitaloa, olisiko miinus, jos talossa ei olisi sisäsaunaa lainkaan?
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi miinus vaan plussa. Pihasauna on paljon tunnelmallisempi.
Kun tuolta tihkusateesta kastuneena rämpii kotiin on kyllä mukava napsauttaa sähkökiuas päälle tai avata hetivalmiin luukku ja lämmitellä itsensä sisäsaunassa. Aika monella on sekä pihasauna että sisäsaunassa eri tarpeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso miinus jos en aikoisi rakentaa sisäsaunaa tai eläisi siinä loppuun asti. On meinaan nykypäivänä todella vaikea myydä tuollaista kohdetta ja vaan vaikenee.
Mikä vika ulkosaunassa? Harvalla se tontti on niin iso, etteikö sinne jaksaisi kävellä. Vielä mukavampi jos siinä on pieni saunatupa, kaminalla tai ilman.
Kun ikää tulee, niin ei se vaan innosta talvipakkasella kipaista ulkosaunaan.
Paljonko sulla on ikää, ettet enää tuohon pysty? Itselläni on 52, vanhemmillani 85 ja hyvin onnistuu.
Tää palsta on kyl aivoja surkastuttava. Se että yksilöt tekevät jotain ei tarkoita että suurin osa olisi samanlaisia. Mun tuttu ei pysty kävelemään. Se ei tarkoita et
Yksilö ja yksilö. Turha sun on mitään keltään edes kysellä, koska he on vaan yksilöitä 😂😂😂
Susta huomaa että olet yksilö, joka on vastaan aivan kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Haittaisko sua sisävessan puuttuminen, jos pihalla olis kuitenkin kunnon huussi?
Meillä on pelkästään se ulkohuussi 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso miinus jos en aikoisi rakentaa sisäsaunaa tai eläisi siinä loppuun asti. On meinaan nykypäivänä todella vaikea myydä tuollaista kohdetta ja vaan vaikenee.
Mikä vika ulkosaunassa? Harvalla se tontti on niin iso, etteikö sinne jaksaisi kävellä. Vielä mukavampi jos siinä on pieni saunatupa, kaminalla tai ilman.
Paljonko sulla on ikää, ettet enää tuohon pysty? Itselläni on 52, vanhemmillani 85 ja hyvin onnistuu.
Tää palsta on kyl aivoja surkastuttava. Se että yksilöt tekevät jotain ei tarkoita että suurin osa olisi samanlaisia.
Mä olen yksilö joka on tehnyt viimeisen 25v töitä kiinteistöjen kanssa. Mä tiedän erittäin hyvin mitkä asiat vähentävät ostajia ja mitkä ei. Esim saunan puuttuminen sisätiloista vähentää kiinnostusta. Nykyään jopa se puukiuas sisällä on negatiivinen asia myyntiä ajatellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää palsta on kyl aivoja surkastuttava. Se että yksilöt tekevät jo
Toki tällä palstalla tilastot ja kokemus ei meinaa yhtään mitään koska mä jaksan, tai mun tutun kämppä myytiin yms.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen yksilö joka on tehnyt viimeisen 25v töitä kiinteistöjen kanssa. Mä tiedän erittäin hyvin mitkä asiat vähentävät ostajia ja mitkä ei. Esim saunan puuttuminen sisätiloista vähentää kiinnostusta. Nykyään jopa se puukiuas sisällä on negatiivinen asia myyntiä ajatellen.
Kyllähän noita kermaperseitä kaupungeista löytyy. Vaan ei se mitään faktaa ole. Se on vain sinun, yhden yksilön mielipide. Siinä kuin muutkin.
Toisekseen jos et osaa lukea edes aloitusta, on kanssasi keskusteleminen täysin turhaa. Byebye 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän noita kermaperseitä kaupungeista löytyy. Vaan ei se mitään faktaa ole. Se on vain sinun, yhden yksilön mielipide. Siinä kuin muutkin.
Toisekseen jos et osaa lukea edes aloitusta, on kanssasi keskusteleminen täysin turhaa. Byebye 😄
Tää yksilö on myynyt ja remontoinut enemmän omakotitaloja. Kuin missä sä olet todennäköisesti edes käynyt.
Otsikossa kysytään onko miinus.. Vastaus siihen on kyllä ja vielä erittäin iso miinus.
Meillä on vain vanha, kohta 100-vuotias pihasauna peseytymispaikkana. Ei siis sisällä mitään kylppäriä, eikä suihkua saunassakaan. Puut kannetaan vajasta ja vedet navetalta.
Alkuun kun tähän muutettiin, oli ajatuksena tehdä sisälle kph ja wc. Myöhemmin todettiin että ei ole tarpeen. Iso remontti ollaan tehty, mutta noita ei 😊 Sisäsauna tiedettiin jo alun alkaen turhaksi. Pihasaunasta kun on kokemusta jo edellisestä talosta. Siinä ei ole meille ollut mitään hankalaa, päinvastoin saunan lämmittäminen on aina rentouttava ja hyvä kokemus. Ja jos kertakaikkiaan joskus ei jaksa lämmittää, niin sitten ei lämmitä. Ei se ole ongelma.
Ihan joka vuodenaikaan pihasauna on vaan aivan parasta! Syyssateen ropistessa, kesällä lintujen laulellessa, kevätauringossa mutta ehkä kaikkein ihaninta on kirpeät pakkasillat. Kävellä kuumasta saunasta hiljaa rauhassa sisälle. Kunpa tulisikin pian talvi!
Eli siis ei, ei ole ollut eikä ole este. Itse asiassa ollaan katsottu mökkejä, pihasaunalla ja huussilla, jonne voitaisiin myöhemmin muuttaa kokonaan asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on vain vanha, kohta 100-vuotias pihasauna peseytymispaikkana. Ei siis sisällä mitään kylppäriä, eikä suihkua saunassakaan. Puut kannetaan vajasta ja vedet navetalta.
Alkuun kun tähän muutettiin, oli ajatuksena tehdä sisälle kph ja wc. Myöhemmin todettiin että ei ole tarpeen. Iso remontti ollaan tehty, mutta noita ei 😊 Sisäsauna tiedettiin jo alun alkaen turhaksi. Pihasaunasta kun on kokemusta jo edellisestä talosta. Siinä ei ole meille ollut mitään hankalaa, päinvastoin saunan lämmittäminen on aina rentouttava ja hyvä kokemus. Ja jos kertakaikkiaan joskus ei jaksa lämmittää, niin sitten ei lämmitä. Ei se ole ongelma.
Ihan joka vuodenaikaan pihasauna on vaan aivan parasta! Syyssateen ropistessa, kesällä lintujen laulellessa, kevätauringossa mutta ehkä kaikkein ihaninta on kirpeät pakkasillat. Kävellä kuumasta saunasta hiljaa rauhassa sisälle. Kunpa tulisikin pian talvi!
Eli siis ei, ei ole ollut eikä
Olet tainnut kirjoitella tänne aiemminkin. Kiva kuulla sinustakin pitkästä aikaa:) Saitteko tehtyä ne suunnitellut remontit? Kerro toki myös, jos löydätte sen mökin.
Vierailija kirjoitti:
Minua haittaisi, en haluaisi muuttaa jonnekin 1950-luvun oloihin jossa sauna on jossain piharakennuksessa talon ulkopuolella. Talvipakkasella erittäin inhottava käydä saunomassa, varsinkin saunalta taloon välimatka. Mummolassa oli semmoinen joten kokemusta on.
Sehän vasta kivaa onkin. Muistan ajat mummolasta. Mulle kyllä kelpaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua haittaisi, en haluaisi muuttaa jonnekin 1950-luvun oloihin jossa sauna on jossain piharakennuksessa talon ulkopuolella. Talvipakkasella erittäin inhottava käydä saunomassa, varsinkin saunalta taloon välimatka. Mummolassa oli semmoinen joten kokemusta on.
Se oli kyl mukavaa aikaa, odotti vaan kun faija sanoi et sauna on lämmin. Sitten kun vetovastuu siirtyi itselle alkoi vähän vituttaa. Kolaat lumet, kannat vedet ja halot. Melko harvoin tulee enää nykyään lämmitettyä. Pitäisi vesiputket vetää saunalle niin varmasti lisäisi käyttöä.
Vinkkihinkkinä asunnon ja talonostajille: ei kannata miettiä pelkästään sitä mitä itse haluaa, vaan myös niitä asioita jotka on muille kauhistus mutta itselle ihan sama tai jopa plussaa.
Esim monella lapsiperheellä paljonkin väliä mikä matka mihinkin kouluun tai päivökotiin. Jos sinulla ei ole, hyödynnä sitä tietoa.
Tai jos olet lentokoneintoilija, niin siinä missä muut kiukuttelee melusta helsinki-vantaan vieressä, sinä istut katolla radion ja kiikareiden kanssa etumus pullottaen seuraamassa lentoliikennettä.
Tietty ne halutut asiat on hyvin monella hyvin samanlaiset, kuten nyt tästä saunakeskustelusta huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vinkkihinkkinä asunnon ja talonostajille: ei kannata miettiä pelkästään sitä mitä itse haluaa, vaan myös niitä asioita jotka on muille kauhistus mutta itselle ihan sama tai jopa plussaa.
Esim monella lapsiperheellä paljonkin väliä mikä matka mihinkin kouluun tai päivökotiin. Jos sinulla ei ole, hyödynnä sitä tietoa.
Tai jos olet lentokoneintoilija, niin siinä missä muut kiukuttelee melusta helsinki-vantaan vieressä, sinä istut katolla radion ja kiikareiden kanssa etumus pullottaen seuraamassa lentoliikennettä.
Tietty ne halutut asiat on hyvin monella hyvin samanlaiset, kuten nyt tästä saunakeskustelusta huomaa.
Asunnon ostamisessa jos nyt ei satu rahaa olemaan ihan loputtomasti kannattaa aina miettiä tilannetta että asunnon joutuu myymään. Jos se junarata mikä on 70m päässä talosta ei haittaa sua ja ostat talon ihan fine. Mutta kannattaa tiedostaa se että se junarata tekee siitä talosta todella haastavan myydä. Ja jos ajaudutaan tilanteeseen että on pakko myydä ja äkkiä voi tulla takkiin ja reippaasti. Ihan sama kuin tässä sauna keskustelussa se että sua ei haittaa pesutilojen puute sisällä on ihan hienoa. Mutta se haittaa keskiverto okt ostajaa todella usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun tuolta tihkusateesta kastuneena rämpii kotiin on kyllä mukava napsauttaa sähkökiuas päälle tai avata hetivalmiin luukku ja lämmitellä itsensä sisäsaunassa. Aika monella on sekä pihasauna että sisäsaunassa eri tarpeisiin.
Miksei sulla ole säänmukaisia vaatteita, jos on pakko tihkusateessa rämpiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo kunnollinen kylppäri sisällä on ihan ehdoton vaatimus. Huonosti jälkikäteen remontoitu sisäsauna olisi turnoff. Joku sähkösauna ihan sama, onko vai eikö. Hyvä puulämmitteinen sauna pihalla sisäsaunan sijasta ei olisi kynnyskysymys, saunon kuitenkin suhteellisen harvoin. Mutta sit siellä pihasaunalla pitää olla sellaiset tilat, ettei tarvitse värjötellä saunan jälkeen pakkasessa, kuivata kylmään ja kosteaan pyyhkeeseen tai kikkailla riisumisten ja pukemisten kanssa tms.
Meillä on pyyhkeet saunan ovella, sisäpuolella, eli lämpimät ja kuivat ovat. Aloitan kuivaamisen siinä, sitten astun saunatuvan puolelle, jossa ei lämmitystä. Kuivaan siellä loput, puen kylpytakin ja tallustelen sisälle, usein tähtitaivasta ihaillen. Joskus vapaaehtoisesti paljain jaloin 😉 On ihanaa!
Se on kiva, että sinä nautit. Minä en mielelläni kuivaa enkä pue kylmässä tilassa, enkä kulje paljain jaloin kuin keskikesällä, silloinkin harvoissa ja valituissa paikoissa. En myöskään varsinaisesti nauti jäätyvistä hiuksista enkä monesta muustakaan täällä mainitusta asiasta, ja kuten sanoin, pihasauna on ihan jees, kunhan tilat ovat sellaiset, että siellä voi saunoa mukavasti ja miellyttävästi ja palelematta. Mutta onneksi meidän ei tarvitse olla samaa mieltä, aloittajahan kysyi ihmisten mielipiteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei sulla ole säänmukaisia vaatteita, jos on pakko tihkusateessa rämpiä?
Ei ne säänmukaiset vaatteet sitä sadetta lopeta.
Ohis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oli kyl mukavaa aikaa, odotti vaan kun faija sanoi et sauna on lämmin. Sitten kun vetovastuu siirtyi itselle alkoi vähän vituttaa. Kolaat lumet, kannat vedet ja halot. Melko harvoin tulee enää nykyään lämmitettyä. Pitäisi vesiputket vetää saunalle niin varmasti lisäisi käyttöä.
Niin no tuollaista vähän veltompaa yksilöä varmaan vituttaakin. Kaikki ei ole samanlaisia.
"Asunnon ostamisessa jos nyt ei satu rahaa olemaan ihan loputtomasti kannattaa aina miettiä tilannetta että asunnon joutuu myymään. Jos se junarata mikä on 70m päässä talosta ei haittaa sua ja ostat talon ihan fine. Mutta kannattaa tiedostaa se että se junarata tekee siitä talosta todella haastavan myydä. Ja jos ajaudutaan tilanteeseen että on pakko myydä ja äkkiä voi tulla takkiin ja reippaasti. Ihan sama kuin tässä sauna keskustelussa se että sua ei haittaa pesutilojen puute sisällä on ihan hienoa. Mutta se haittaa keskiverto okt ostajaa todella usein. "
Mä tulkitsin, että se vinkkihinkki liittyi just siihen, että jos sattuu tykkäämään jostain, mistä muut ei, sen oman unelmakodin voi saada hyvin edullisesti. Silloin se tappion mahdollisuus pakkoraossa myydessä pienenee, tai ainakin mahdollisen tappion suuruus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnon ostamisessa jos nyt ei satu rahaa olemaan ihan loputtomasti kannattaa aina miettiä tilannetta että asunnon joutuu myymään. Jos se junarata mikä on 70m päässä talosta ei haittaa sua ja ostat talon ihan fine. Mutta kanna
Ja taas meni väärin. Tuossa pääradan varressa on pilvin pimein taloja, joiden tontti päättyy suojalehtoon, ja joskus ei ole edes sitä suojalehtoa. Näitä ostetaan ja myydään kaiken aikaa, oikein hyvilläkin hinnoilla. Rata on ylipäätään aivan yhdentekevä asia vilkasliikenteiseen tiehen verrattuna, koska radan melu on hetkittäistä, tieliikenteen melu jatkuvaa.
Se pelkkä ulkosauna lienee nykyään harvinaista. Muuten kyseessä oli ihan tavallinen talo pikkukaupungin taajaman ulkopuolella ja jopa alle 4000 neliön tontilla.