Taloutta on sopeutettava kahden seuraavan vaalikauden aikana noin 12 miljardilla eurolla, valtiovarainministeriön kansliapäällikkö
Suhteessa bruttokansantuotteeseen julkisyhteisöjen velka oli syyskuun lopussa 88,3 prosenttia.
90 prosentin rajan ylittyminen johtaisi velkaturvalausekkeen käynnistymiseen, mikä tarkoittaisi Majasen mukaan automaattisesti hyvin suurta sopeutustarvetta.
- 90 prosentin rikkomista pitäisi varoa. Sen tähden olisi hyvä, että työryhmä päätyisi hiukan suurempaan sopeutukseen, jos valitsette seitsemän vuoden sopeutusjakson, Majanen evästi työryhmää.
Pitäkää siis euroistanne kiinni ja venyttää joka centti soikiaksi.
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Pelkkiin maanpuolustuskuluihin tarvitaan noin 3000€/kansalainen vuonna 2030. Joko maksetaan veroja tai leikataan hyvinvointiyhteiskunnan rippeistä lisää.
Öööh, joops, se vaan maksaa FYFFEE ne Donaldin maan aseet ja vermeet jota kiintiö-ostetaan varuskuntiin pölyttymään. Suomettumista parhaimmillaan. Etkä sinäkään halua tulla kovin monesti ryöstetyksi tai lopettaa iltaisin ulkona liikkumisen eiks je?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikataan leikataan... eikö nämä huippukoulutetut ihmiset oikeasti keksi mitään keinoa kasvattaa valtion tuloja?!
Tämä!! Ihan käsittämätöntä! Toki siis tulojen lisääminen on se vaikein osuus ja ei pidä verrata kotitalouteen, mutta kyllä tavallinen ihminen pystyy tuohon aika vähälläkin osaamisella.
Helppoahan sen täytyy olla, veroaste on vielä alle 100%. Eikun lisää ja kovempaa sosialismia, verot 100% ja kaiken omaisuuden takavarikointi valtiolle!
Ainiin, tätä on kokeiltu eikä se toimi.
Aika kokeilla jotain muuta kuin sosialismia.
No ihan tällaisella terveydenhuoltoalan koulutuksella ja lukiomatematiikalla olen lisännyt tulojani, vuokratuotoilla, indeksirahastoilla, osakekaupoilla,
Näin kuuluukin tehdä.
Nyt kysynkin paljonko olet valmis luopumaan sijoitustesi tuotoista valtion hyväksi?
Tätä kysymystä pohtiessasi voit miettiä mistä valtio voi luopua ettei kenenkään yksityissijoittajan tarvitse.
-Näin kuuluukin tehdä.
Nyt kysynkin paljonko olet valmis luopumaan sijoitustesi tuotoista valtion hyväksi?
Tätä kysymystä pohtiessasi voit miettiä mistä valtio voi luopua ettei kenenkään yksityissijoittajan tarvitse.-
No olisko valtiovarainministeriön syytä etsiä näitä tulopuolia myös valtiolle? Muitakin kuin veroja. Jos tähän pystyy taviksetkin, niin tämän pitäisi olla helppoa talouden ammattilaisille.
Ja siis itse koen, että pääomavero voisi olla suurempi, vaikka 5 prosenttia. Toki siis näiden rahojen pitäisi mennä suomen kansan hyväksi universaaleihin palveluihin eikä yksityisen terveydenhuollon kautta veroparatiiseihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä enemmän leikataan niin sitä vähemmän ostetaan. Koskee myös työllisiä.
Kelaloisten kulutus on miinussummapeliä. Minä voin kuluttaa itseni tienaamat rahat, en minä siihen sinua tarvitse.
Minä olen ihan tavallinen työssäkäyvä. Kuluta minunkin puolestani jos perssaus kestää, koska en usko että tällä hallituksella halua saati kykyä nostaa ihmisten tulevaisuudenuskoa. Jos se on sinusta ok, niin mene toki kaupoille ja osta vaikka porsche. Minun (ja monen muun) rahat menevät säästöön silpuksi saksitun tulevaisuuden varalle.
Itse ostan ainoastaan siivousaineita, hygienia tuotteet ja ruokaa. Siivoan joka päivä kotona, kun töitä ei ole.
Verot tulee nousemaan ja myös sen myötä vuokran, ruuan hinta, bensan hinta.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä siivojien ja roskakuskien pitäisi mennä lakkoon, niin ekonomistitkin huomaisivat mitkä työt ovat oikeasti tärkeitä ja merkityksellisiä.
Älä.
Kyllä tuo sopeutus täytyy aloittaa noista suuripalkaisista ja turhista eduista vetävistä seuraavaksi .Kansanedustajat jotka eivät edusta kansaa ja heidän turhista avustajistaan ja nepotismista joita he harjoittavat todella törkeästi.
Vierailija kirjoitti:
Ja aamutelkkarissa ihmettelivät, miksi ihmiset ei vieläkään kuluta, vaikka esimerkiksi juuston hinta ei enää nouse. Todellisuudesta vieraantunutta sakkia on paljon tuolla ekonomisteissa ja valtion johdossa.
Minä en maksa 30% kalliimpaa juustoa parin vuoden takaiseen verrattuna vaikka valtion kassa riippuisi yksin siitä. Ihan niinkuin pitäisi olla kiitollinen että hintojen viikottainen nousu ei enää huitele taivaissa. Keskusliikkeet vetelevät huipputuloksia siitä muuvista ja pitää olla tyhmä, kuuro ja sokea jos ei tajua mitä tapahtui. Minä en maksa, ja ihmetelköön sitä jota se ihmetyttää. Pitää kyllä olla vajaa.
Vierailija kirjoitti:
VM on kokoomuksen taskussa.
Valtiovarainministeriö rakennuksineen ja henkilöstöön ei mahdu kenenkään taskuun.
Absurdi väite.
Kansliapäällikkö? Mikä se on? Joku konttorirotta joka tekee etätöitä? Varmaan palstamamma.
Vierailija kirjoitti:
Pelkkiin maanpuolustuskuluihin tarvitaan noin 3000€/kansalainen vuonna 2030. Joko maksetaan veroja tai leikataan hyvinvointiyhteiskunnan rippeistä lisää.
Yksityisellä sektorilla kokoaikaisia täysiaikaisia palkansaajia on noin 1,3M, joten tuo tekee n. 11000€ per reaalimaksaja.
Palvelut on nollassa ja verotus äärimmäistä, joten aika huteralla pohjalla alkaa olla oikeutus Suomen valtion olemassaololle.
Vierailija kirjoitti:
Kokkarit ja persut ei osaa kuin leikata
Osaa ne myös kupata valtion rahat omiin ja kavereiden taskuihin. Ovat moniosaajia.
Vierailija kirjoitti:
Ja aamutelkkarissa ihmettelivät, miksi ihmiset ei vieläkään kuluta, vaikka esimerkiksi juuston hinta ei enää nouse. Todellisuudesta vieraantunutta sakkia on paljon tuolla ekonomisteissa ja valtion johdossa.
Opiskelija ekonomista tulee egonomisti kun pääsee hillopurkin kimppuun.
Hallituksen sopeuttaminen tarkoittaa selkosuomeksi sitä, että köyhien pitää sopeutua vielä syvempään köyhyyteen, kun terveysjätit ja rikkaat rikastuvat. Onneksi sentään junat kulkee 10 minuuttia nopeammin kuin ennen. Mitäs ette kuluta.
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen sopeuttaminen tarkoittaa selkosuomeksi sitä, että köyhien pitää sopeutua vielä syvempään köyhyyteen, kun terveysjätit ja rikkaat rikastuvat. Onneksi sentään junat kulkee 10 minuuttia nopeammin kuin ennen. Mitäs ette kuluta.
Selkosuomeksi: Hallitus on paniikissa, eikä ohjaa enää mitään.
Suomi on konkurssissa ja nyt on käynnissä varallisuutemme ja tulevaisuutemme konkurssihuutokauppa.
Mutta kun miljardeja menee ukrainaa jatkossakin ja eulle ja tis minne. Ei se sopeuttaminen auta yhtikäs mitään suomen talouteen vaan kurjistaa enemmän. Kun työntekeminen on tehty kannattamattomaksi niin ei valtio saa tuloja. Valtio luulee että parin jäänmurtajan tekeminen pelastaa suomen talouden. Kun ei pelasta koska ulkomaalaiset nitä rakentaa eikä kovin moni suomalainen saa töitä niissä projekteissa.