Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sähkölämmitys ja ILP / Onko avotakan lämmittäminen yhtä tyhjän kanssa? Sähkölaskua ajatellen siis. Polttopuut ostetaan, ei ole metsää.

Vierailija
04.11.2025 |

Meillä on keskellä taloa avotakka, jota lämmitetään lähes päivittäin. Talo lämpenee muuten sähköpattereilla ja ilmalämpöpumpulla. Onkohan tää ihan +-0 hommaa pitää takassa tulta, kun polttopuut joudutaan ostamaan? Onko kenelläkään kokemusta vaikuttaako minkään vertaa sähkölaskuun? Ei ole varaa varaavaan takkaan tällä hetkellä, maksavat niin hitosti. 

Kovilla pakkasilla tuntuu tosi hyvältä, että tuvassa on hehkuvaa lämpöä takasta. Mut ei ole mitään tuntumaa, ehtiikö muutaman tunnin tulien polttelusta nuo ilpin ja pattereiden termostaatit reagoida ja lämmittää vähemmän. Onko tietoa tästä kenelläkään? 

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisin takan kylmänä ja pellin kiinni. ILP tavoitelämmöt jonnekin +25 C yläpuolelle ja puhallus isolle. Itse olen asettanut hakemaan +28 C, onhan se sisäyksikkö kuitenkin liki katonrajassa. Näillä syksyn plussakeleillä ILP jauhaa sen ison säästön lämmityksessä.    

Avotakkaa käyttäisin itse vain tunnelman luonaja silloin kuin haluaisin. Lämmityksen kannalta hyvin turha kapistus. Takkasydän siihen kannattaa hankkia, jos ei sitten pura pois kokonaan ja rakennuta tilalle varaavaa takkaa. Kovalla -25 asteen pakkasella sitä pakkasilmaa tulee sisälle samaan tahtiin, mitä se takka imee siitä suuresta aukosta sitä ulos. Ja päälle kun tuli sammuu, niin se avotakan tiilet ei ole paljoa varanneet lämpöä, koska iso osa lämmöstä on mennyt savukaasuissa harakoille.

Vierailija
22/46 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisin takan kylmänä ja pellin kiinni. ILP tavoitelämmöt jonnekin +25 C yläpuolelle ja puhallus isolle. Itse olen asettanut hakemaan +28 C, onhan se sisäyksikkö kuitenkin liki katonrajassa. Näillä syksyn plussakeleillä ILP jauhaa sen ison säästön lämmityksessä.    

Avotakkaa käyttäisin itse vain tunnelman luonaja silloin kuin haluaisin. Lämmityksen kannalta hyvin turha kapistus. Takkasydän siihen kannattaa hankkia, jos ei sitten pura pois kokonaan ja rakennuta tilalle varaavaa takkaa. Kovalla -25 asteen pakkasella sitä pakkasilmaa tulee sisälle samaan tahtiin, mitä se takka imee siitä suuresta aukosta sitä ulos. Ja päälle kun tuli sammuu, niin se avotakan tiilet ei ole paljoa varanneet lämpöä, koska iso osa lämmöstä on mennyt savukaasuissa harakoille.

Takkasydän maksaa useamman tonnin. Kolmella tonnilla saa jo uuden varaavan takan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos on varaamaton takka, jossa lasiluukku? Onko tuo korvausilmahävikki ihan yhtä iso?

Vierailija
24/46 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiinnostaa, onko hyötysuhde parempi jos takassa on lasiluukut? Mutta takka ei ole varaava. 

Vierailija
25/46 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa asennuttaa takkaan sydän/kasetti.

benjamin
26/46 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takka antaa ehdottomasti kodikasta lämpöä, varsinkin pakkasella, mutta on totta, että lämpö ei aina leviä tasaisesti taloon. Monissa kokoonpanoissa ilmalämpöpumppu ja sähkölämmittimet käynnistyvät silti, ellei huonelämpötila niiden antureiden lähellä nouse niin paljon, että ne pysähtyvät. Saatat huomata sähkönkulutuksen jonkin verran laskua, mutta luultavasti ei suurta, ellei takan lämpö saavuta termostaatteja. Silti tuollaista luonnollista lämpöä on vaikea voittaa talvella.

Vierailija
27/46 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa asennuttaa takkaan sydän/kasetti.

Joo, katselin näitä, kiitos. Hinnat ovat tosiaan monta tonnia! Miten tämä eroaa siitä, että asennuttaisi pelkät luukut takkaan? Noissa on ilmeisesti kaikissa varausominaisuus? 

Ap

Vierailija
28/46 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Takkasydän maksaa useamman ton

No saa uuden varaavan takan juu, mut kumpi nopeampaa ja helpompaa. Tietysti laittaa se sydän siihen vanhaan takkaan.

Vierailija
29/46 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
30/46 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos on varaamaton takka,

No aika lailla yhtä tyhjän kanssa, kun ei se mihinkään sitä lämpöä varaa.

Vierailija
31/46 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä ostat polttopuita ? Tokmanniltako ?

Nesteeltä, sellaisissa säkeissä, 8,90e säkki.

Vierailija
32/46 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avotakka on huono lämmitin, joka kaiken lisäksi vetää huoneesta lämmitettyä sisäilmaa harakoille. Usein avotakan voi modifioida uuniksi, jolloin se muuttuu hyödylliseksi lämmittimeksi.

Miten se käytännössä vetää sitä harakoille?

-eri

Voi jeesus perkele kuinka tyhmää sakkia sitä vapaana kulkeekaan????

Paljonko veikkaat että palava puu tarvii litroina happea? Mistä se happi tulee? Mikä sen sisääntulevan ilman lämpö on talvella? Mikä on lämpötilaero?

Vierailija
33/46 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avotakka on huono lämmitin, joka kaiken lisäksi vetää huoneesta lämmitettyä sisäilmaa harakoille. Usein avotakan voi modifioida uuniksi, jolloin se muuttuu hyödylliseksi lämmittimeksi.

Miten se käytännössä vetää sitä harakoille?

-eri

Palaminen vaatii happea, se otetaan huoneilmasta joka sitten palokaasuina (savu) poistuu piipusta taivaalle.

Eli sekö ei sitten konkreettisesti menekään minkään fysiikan lain vaikutuksesta suoraan harakanpesään? Kun tämmöinen kuva tuli tuosta sanonnasta, niin ajattelin varmistaa.

Vierailija
34/46 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne sellaiset puristettua sahajauhoa sisältävät pötköt ovat lämpöarvoltaan hyviä. Lisäksi piippu pysyy puhtaana, mutta jos oikein tykittää old school tyylillä pökköä pesään, niin arina saattaa vääntelehtiä.

Vierailija
35/46 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avotakka imee pelkästään ulkoa kylmää korvausilmaa. Makkaran paistoon se menettelee jos ei ole mitään muuta paikkaa makkaran paistoon.

Vierailija
36/46 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata lämmittää avotakalla. Toki onhan niitäkin varaavana mut perus avotakka syö puuta niinpaljon ettei mitään järkeä taloudellisesti

Vierailija
37/46 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avotakka imuroi hormiin palamiseen tarvittavan ilman lisäksi paljon enemmän lämmintä huoneilmaa aivan turhaan. Säteillylämpöä siitä toki vähän tulee.

Takkasydäntä suosittelen, alkaa oikeasti lämmittämään huonetta kun lämmintä ilmaa menee hormiin lähinnä se määrä, minkä palaminen tarvitseen. Ei toki ole varaavan takan veroinen, mutta huomattavan halvalla ja helposti saa avotakankin lämmittämään takkasydämellä. 

Vierailija
38/46 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En polta kotona takkaa, vaikka minulla on omaa metsää. Pörssisähkö on ollut niin halpaa, ettei maksa vaivaa kuljetella ja pieniä puita. Mökillä poltan puita kylläkin.

Vierailija
39/46 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ostat polttopuita ? Tokmanniltako ?

Nesteeltä, sellaisissa säkeissä, 8,90e säkki.

👍

Vierailija
40/46 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Takkasydän maksaa useamman ton

Onhan niiden hinnat noussu kovasti, mutta vielläki löytyy edukkaita. En kyllä ymmärrä miks jotkut maksaa saman kuin takka.

Tuo esim 579€

https://www.netrauta.fi/takkasydan-invicta-foyer-eos-700-8-kw-102-kg&nb…;

Ja onhan takkasydän paljon helpompi asentaa kuin purkaa vanha ja tehä uus takka.