Niin vaan se pimeys iski päin kasvoja. Mitä hyvää tästä pimeydestä keksii?
Hirveetä taas. Ei oo aikaa eikä rahaa lähtee minnekkään lomalle, pakoon tätä. Mietin jouluvalojen laittamista, jospa piristäis mutta aika pieneltä laastarilta tuntuu.
mitä hyvää te keksitte tästä pimeydestä?
Kommentit (117)
On todella tunnelmallista, kun ulkona hämärtyy ja valot syttyvät. Miettikääpä, mitä pimeys olisi ilman sähköä? Miten olisitte pärjänneet maalla vuosikymmeniä sitten?
Minulle kelpaisi hyvin se kompromissi, että päivä ja yö olisivat yhtä pitkät läpi vuoden. Päivällä olisi riittävästi valoa, ja yöllä riittävästi pimeyttä. Se tosin edellyttäisi, että maapallon akseli olisi suorassa, jolloin ei olisi vuodenaikoja. Vaihtelua halutakseen pitäisi matkustaa aina etelään tai pohjoiseen, kun olisi koko ajan samanlainen vuodenaika.
Talven pimeys on tavallaan velanmaksua siitä, että kesällä on tarpeettoman valoisaa.
Vierailija kirjoitti:
Talven pimeys on tavallaan velanmaksua siitä, että kesällä on tarpeettoman valoisaa.
Ja se on vielä typerää velanottoa, kun valoisuudella ei tee mitään kesäöisin, kun on nukkumassa. Onneksi tosin siitä ei voi ketään ihmistä syyttää, koska vuodenajat nyt vain ovat sellaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi vıttu, että ihmisillä on kyllä elämässä pienet murheet, kun jaksetaan joka syksy kitistä jostain pimeydestä. Tällaisten ihmisten pitäisi kohdata elämässään jotain oikeita tragedioita ja vastoinkäymisiä, niin saisivat hieman mittasuhteita että mistä ulista. Vıttu eläkää sitä elämäänne, oli valoisaa tai hämärää. Käykää samaan tapaan ulkona, töissä, kaupassa tai missä nyt käytte. Ei se valoisuus tai sen puute asioiden tekemistä estä. Ihan teidän oman pään sisällä luotte tämän ongelman itsellenne.
Voi se pimeys masentaa ja ahdistaa vaikka kokisi/olisi kokenut elämässään minkälaisia tragedioita ja murheita. Oletko muuten koskaan kuullut esim aivokemioista? Ei ihminen (ainakaan kaikki) luo näitä ongelmia itse, hän ei voi sille mitään että aivot reagoivat kuten reagoivat.
Masentuuko tällainen ihminen nukkuessaankin, kun silmät on kiinni ja pimeää?
Minä pidän pimeästä ja ns. hämärän hyssystä. Olen ulkoillut, nostellut puntteja, siivonnut kaappeja, lukenut, katsonut sarjoja suoratoistosta. Aurinkoisilla keleillä on aina jotenkin syyllinen olo, jos ei lähde ulkoilemaan. Nyt saa halutessaan vain olla möllöttää.
Itse asiassa minullakaan ei olisi mitään sitä vastaan, että valoisa aika olisi klo 6.00-18.00. Mutta Suomessa eletään ja näillä mennään. Kun tulee viileämpi ja kuivempi ilma, ei ole ihan niin pimeääkään, kuin tässä kosteudessa. Kuura heijastaa hyvin valoa, ja tietysti myös lumi. Liukkaita ja loskaa en kaipaa, mutta pakkaslumi olisi jees.
Yhhyhhyyy kun aikuisella ihmisellä on taas vaikeaa :'((( Tämä kuukausi ja joulukuu. UV:n jälkeen valon määrä lisääntyy. Ihan järkyttävän raskasta, minäkin varmaan kuolen tähän raskaaseen pimeyteen tänään.
Vierailija kirjoitti:
Minulle kelpaisi hyvin se kompromissi, että päivä ja yö olisivat yhtä pitkät läpi vuoden. Päivällä olisi riittävästi valoa, ja yöllä riittävästi pimeyttä. Se tosin edellyttäisi, että maapallon akseli olisi suorassa, jolloin ei olisi vuodenaikoja. Vaihtelua halutakseen pitäisi matkustaa aina etelään tai pohjoiseen, kun olisi koko ajan samanlainen vuodenaika.
Jännä juttu, että ihmisten päivien pituus vaihtelee. Minulla vuorokausi on aina, siis AINA 24 tuntia. 😂😂😂
Näitä on kiva lukea, niin muistaa joka kerta miksi asun Etelä-Espanjassa 🍋🌞 22 C ja Aurinkoa. Yes!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hyvää aikaa rauhoittua ja hyggeillä. Tropiikissa aurinko laskee ja nousee aina samaan aikaan ja koko ajan on kuuma. Se on kiva lomailuun, mutta en haluaisi elää siellä.
Mitä on hyggeily?
Makoillaan viiltin alla, tuijotetaan netflixiä ja woltataan ruokaa. Palstalaisten lempiharrastus ympäri vuoden.
Kysyjälle sanon: googleta. saat paremman ja kattavamman vastauksen kuin tuon.
Ihan riittävän hyvä vastaus oli ilman "kuukletustakin"!
Vierailija kirjoitti:
On todella tunnelmallista, kun ulkona hämärtyy ja valot syttyvät. Miettikääpä, mitä pimeys olisi ilman sähköä? Miten olisitte pärjänneet maalla vuosikymmeniä sitten?
Samalla tavalla kuin silloin pärjättiin. Öljy tai kaasulampun tai kynttilän valossa, hätätilassa päreen.
Byäääähhhh byhyyy! Kamalaaa! Sniffelis...
Ainahan Suomessa näin ollut. Johtuu maapallon kalliasusnulmasta, aurinko nyt kaukana pohjoiselta pallonpuoliskolta. Ei minulle mikään yllätys ole.
Vierailija kirjoitti:
Ainahan Suomessa näin ollut. Johtuu maapallon kalliasusnulmasta, aurinko nyt kaukana pohjoiselta pallonpuoliskolta. Ei minulle mikään yllätys ole.
Siis kallistuskulmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi vıttu, että ihmisillä on kyllä elämässä pienet murheet, kun jaksetaan joka syksy kitistä jostain pimeydestä. Tällaisten ihmisten pitäisi kohdata elämässään jotain oikeita tragedioita ja vastoinkäymisiä, niin saisivat hieman mittasuhteita että mistä ulista. Vıttu eläkää sitä elämäänne, oli valoisaa tai hämärää. Käykää samaan tapaan ulkona, töissä, kaupassa tai missä nyt käytte. Ei se valoisuus tai sen puute asioiden tekemistä estä. Ihan teidän oman pään sisällä luotte tämän ongelman itsellenne.
Voi se pimeys masentaa ja ahdistaa vaikka kokisi/olisi kokenut elämässään minkälaisia tragedioita ja murheita. Oletko muuten koskaan kuullut esim aivokemioista? Ei ihminen (ainakaan kaikki) luo näitä ongelmia itse, hän ei voi sille mitään että aivot reagoivat kuten reagoivat.
Masen
Kaamosmasennus on ihan todellinen asia ja se johtuu luonnonvalon puutteesta
Vierailija kirjoitti:
Asiaa helpottaisi ainakin edes vähän, kun jäisimme kesäaikaan ja valoa olisi se tunti pidempään illalla
Pidän hämäryydestä, kun taas auringonvalo toisi ikävästi esiin kaiken sen, minkä haluaisi piilottaa.
Sen, että hellehulluja ottaa päähän. Toivottavasti mahdollisimman paljon. Sai sitä veetuilua lukea helteiden aikaan niin paljon. Kärsikää te nyt vuorostanne, minä nautin viileydestä ja pimeydestä.
Mikseivät tästä samasta asiasta valittajat voisi muuttaa asumaan sellaiseen maahan, joka ei ole näin äärimmäisen pohjoisessa? Tuolla energialla, mitä he käyttävät valittamiseen, olisi muutto etelään jo hoidettu.
Voi lenkkeillä omassa rauhassaan ja huomiotta, jos haluaa olla yksin. Kukaan ei huomaa, ovatko vaatteet kuluneet tai onko ilman meikkejä tms. Taajamissa näkee samalla, onko seutu entisellään tai onko naapurilla jo 100 jouluvaloa.