Niin vaan se pimeys iski päin kasvoja. Mitä hyvää tästä pimeydestä keksii?
Hirveetä taas. Ei oo aikaa eikä rahaa lähtee minnekkään lomalle, pakoon tätä. Mietin jouluvalojen laittamista, jospa piristäis mutta aika pieneltä laastarilta tuntuu. 

mitä hyvää te keksitte tästä pimeydestä?
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Pimeällä on kaunista! Päivisin on tylsän harmaata, mutta pimeän tullen maisemat kaunistuu. Etenkin merenrannalla on hienon näköistä.
Niin varmaan, kun ei näe mitään
Vierailija kirjoitti:
Tunnelmavaloja, ledejä. Valoverhot ovat hienot. Voi laittaa vaikka mitä valoja pihalle tai parvekkeelle, ilman että olisivat jouluisia.
Eli. Ulos ei nenää laiteta
Just
Vierailija kirjoitti:
Tää pimeys näin syksyllä ja ennen joulua, kun joka puolella näkyy paljon valoja on ihan ok. Voi alkaa tunnelmoimaan joulua . Vielä muutama viikko ja voi korkata ekat glökit ja joulutortut, käpertyä sohvalle katsomaan tv:tä tai lukemaan tai muuten vain tunnelmoimaan.
Meillä on jo kausivalot sisällä ja pari lyhtyä, joiden sisällä on ledit. Ne eivät ole jouluisia, vaan toimivat ihan vaan tunnelmavaloina esim eteisaulassa.
Miksi kökkiä pimeässä, kun pikkurahalla saa valoa ja tunnelmaa pimenevään syksyyn.
Ja vajaa kaksi kuukautta ja taas mennään kohti valoa.
Tunnelmavalot kuulostaa hyvältä ja niitähän voi tosiaan alkaa käyttää heti kun illat alkavat pimentyä elokuussa. Pohjoisessa syyskuussa.
Mutta minun mielestä marraskuussa voi ihan hyvin laittaa jo jouluisiakin valoja. Joulu on niin iso juhla, että kyllä siihen voi hyvin alkaa valmistautua jo marraskuussa. Kyllähän pikkujoulujakin vietetään usein marraskuussa. Kuusenkin voi tuoda olohuoneeseen ja koristella valmiiksi, viimeistään adventtina.
En ole yhtään kausivalojen ja kynttilöiden kuluttaja. En myöskään odota joulua, jota pitäisi jo nyt valmistella kaamosahdistusta helpottamaan. Olen vain muuttanut asennettani ja hyväksynyt, miten meidän leveysasteilla on pimeää ja päivisin harmaata. Sitä kautta olen nauttinut marraskuun graafisista näkymistä (puut ovat upeita lehdettöminäkin) ja illalla omasta rauhasta.Ihmiset vetäytyvät koteihinsa märehtimään ja samalla kaikki hiljenee eri tavoin kuin kesäkaudella. 
MInun mielestäni kotona  ei tarvitse tehdä yhtään mitään, jos ei huvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnelmavaloja, ledejä. Valoverhot ovat hienot. Voi laittaa vaikka mitä valoja pihalle tai parvekkeelle, ilman että olisivat jouluisia.
Just
Ei, ei minua saa ulos jos on kylmää, märkää ja pimeää. Onneksi ei ole pakko.
Onneksi voi nukkua koko päivän ilman että aurinko häikäisee terv. Läski
Juuri nyt menee minusta hyvin. Eilenkin oli kaunis usva, metsässä oli ihanan rauhallista kävellä. Ja sitten kotiin tunnelmavalaistukseen.
Kärsimys alkaa, kun tulee ensimmäiset lumet ja jalkakäytävät jäätyvät.
Voi ulkoilla niin, ettei kukaan näe onko naamassa näppyjä, tai onko rönttösvaatteet päällä.
Voi testata heijastimia 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just
Pyydä äitiäsi auttamaan pukeutumisessa. Kait nyt iso ihminen osaat katuvalojen loisteessa ulkona kävellä? Et ilmeisesti ole työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just
Juuri näin. Kaikki kotona kyhjöttävät peikot nauttivat pimeydestä. Kukaan normaali ihminen taas ei
Tunnelmavalaistus? Minulla tunnelmavalaistus on sitä, että joka huoneessa on täydet valot päällä koko hereilläoloajan.
Voi käydä rauhassa juoksulenkillä miettimättä näyttääkö nololta, kun pimeässä ei kukaan näe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just
Juuri näin. Kaikki kotona kyhjöttävät peikot nauttivat pimeydestä. Kukaan normaali ihminen taas ei
Pelkäätkö pimeää? Älä sure, se on normaali vaihe lapselle 😁
Olen yrittänyt istuttaa pihalle sellaisia kasveja, jotka näyttäisivät hyviltä vielä marraskuussakin. Havuja on muutamia erilaisia, ja lumimarjaa. Pensaissa pieniä ledivaloja. Monivuotisista sinivuokko, mahonia ja herttavuorenkilpi ovat vihreitä edelleen. Muut vinkit tervetulleita.
Kausi-istutuksissa toki kanervat ja callunat, vaikka tuntuvat jotenkin tylsiltä, tuovat kuitenkin vähän väriä.
Tunnelma, ulkona liikkuessa täysi anonyymius, kukaan ei odota että pirteenä riekkuisit missään vaan saa olla kotona sohvannurkassa halutessaan.
Minä nautin.
Metsä on miltei äänetön, ilma satamattomasta vedestä raskas, sammalet, jäkälät ja varpukasvit pääsevät oikeuksiinsa muiden lakastuttua. Linnut tekevät lähtöä, hallan askel tiukkuu hopeaa.
Olen martaan morsian, loppuvuoden kalmankylmyydelle lupautunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just
Pyydä äitiäsi auttamaan pukeutumisessa. Kait nyt iso ihminen osaat katuvalojen loisteessa ulkona kävellä? Et ilmeisesti ole työelämässä.
Teen etätöitä. En ole koskaan tykännyt kylmästä, pimeästä tai märästä. Miksi ihmeessä pitäisi kävellä ulkona katuvalojen loisteessa, jos ei tykkää eikä ole pakko? Useimmiten vietän pimeän ajan muualla, paremmassa ilmastossa, ja olen nähnyt vaivaa ammatinvalintaan ja etätyön hankkimiseen. Mutta se on pitkä prosessi eikä ap:lla sitä mahdollisuutta nyt ole, joten suosittelen, että kannatta nauttia tunnelmavaloista ja ledeistä. Nimittäin ihminen, joka sydämestään inhoaa pimeää ja märkää, ei ala niistä nauttimaan sillä, että pukeutuu ja menee ulos kävelemään. Voiko joku olla noin tyhmä, ettei tuota ymmärrä?
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin. Muuta neuvoa ei tule.
Miten töihin meno onnistuu, kun aamulla ei näe mennä mihinkään ja jos näkisi, niin pois tullessa on niin pimeää, ettei löydä kotiin!
Nyt varmaan puhutaan ulkoilusta. Oletko laittanut ledin päähäsikin, syönyt ehkä älynlahjojen perusteella pari?