HS: Jotain on pielessä kun Suomen johtavat muotikaupat ovat Prisma ja Cittari 👗👔👠
Suomalaisella muotialalla on vakavia ongelmia. Ervin Latimerin syyttävä sormi osoittaa muun muassa hallitukseen ja keskiluokkaisiin kuluttajiin.
Kommentit (277)
Vierailija kirjoitti:
Suomessa suunniteltu muoti on pääosin kallista, joten ei ole mikään ihme ettei kuluttajia kiinnosta näillä nettopalkoilla maksaa jotain 150-300 euroa jostain rätistä... asumiseen monella menee jo melkein puolet pelkkään vuokraan. Monet niistä joilla asuminen on halvempaa joutuvat ylläpitämään omaa autoa. Ollaan taas hesarissa todellisuudesta niin vahvasti irrallaan ettei mitään rajaa.
Ja Suomessa suunniteltu/tehty on usein myös samanlaista väljää kolttua mitä saa prismasta halvemmalla.
Made in Finland trikootunika printillä maksaa monin kerroin kun se prisman tunika. Tai pellavatunika.
Vierailija kirjoitti:
Muotihan on suunnattu nimenomaan idiooteille. Jotain hyvää ja käyttökelpoista vaatetta ei pidetä, koska se ei ole muotia ja "aikansa elänyt". Joku vaate saattaa olla trenditietoisten mielestä ruma ja juntti, mutta annas olla, jos se kyseinen tyyli tuleekin muotiin muutaman vuoden päästä, niin yhtäkkiä ne kyseiset kledut onkin niin hienoja että! Täysin aivopestäville ameeboille suunnattu asia ylipäätään koko muoti.
Muoti vaihtelee. Tyyli on ikuista. Keskittykää omaan tyylinne. Se on asia, minkä avulla erotutte yksilöinä muista. Tyyliin keskittyminen tulee huomattavasti edullisemmaksi kuin muodin seuraaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti olen saanut nenänvarttapitkin katsomista kun menin ostamaan juhlanekkoa pienestä kivijalkaliikkeestä niin ei tee mieli niihin. Sokoksella saan hyvää palvelua täällä. Halosella en. Muut on teinikauppoja. Mulla on työvaatteita farkut koska käyn joskus työmailla eikä jakkupuku niihin sovellu. Jos meen töiden jälkeen farkuissa ja trikoopaidassa ns. hienoon kauppaan katsotaan tyyliin ei sulla ole varaa ostaa täältä. No kyllä olisi. T. Velaton insinööri, kaksi työtä.
Minä olen epäonnekseni perinyt vanhempieni pahimmat piirteet ja olen sellaisen maatiaisjuntin näköinen. Monissa putiikeissa oletetaan, että koska naamatauluni on juntti, minun ajatusmaailmanikin on sitten juntin ajatusmaailma. Minulle tarjotaan aivan järkyttäviä vaihtoehtoja ja niitäkin vain pitkin hampain. Siinä jäävät jäljelle market tai Sokos. Molemmissa minua on autettu neutra
Myyjäthän tuossa juntteja ovat.
Prisma on hyvä kauppa. Sieltä ainakin mies saa kaikki vaatteet ja kengät. Ihan laatumerkkejä ja hyvännäköisiä.
Nykyinen hallitus on sysip*ska ja isolta osalta vastuussa Suomen surkeasta taloustilanteesta, mutta jos jokainen suosisi kaikissa ostoksissaan kotimaista, niin ehkä tästä lamasta joskus noustaisiin. Toimeentulotuella elävät voidaan jättää pois näistä talkoista, mutta muut pystyvät kyllä, jos haluavat. Eli seuraavan kerran kun ostat vaatteen tai ihan mitä vaan, niin selvitä ensin, olisiko kotimainen vaihtoehto olemassa, ja valitse se.
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen hallitus on sysip*ska ja isolta osalta vastuussa Suomen surkeasta taloustilanteesta, mutta jos jokainen suosisi kaikissa ostoksissaan kotimaista, niin ehkä tästä lamasta joskus noustaisiin. Toimeentulotuella elävät voidaan jättää pois näistä talkoista, mutta muut pystyvät kyllä, jos haluavat. Eli seuraavan kerran kun ostat vaatteen tai ihan mitä vaan, niin selvitä ensin, olisiko kotimainen vaihtoehto olemassa, ja valitse se.
Kas. Palstan vakijankkaaja tuli paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat käytännöllisyyttä arvostavaa väkeä, ja se on ainoastaan hyvä asia. Mitä itse olen jotain Pariisin muotiluomuksia nähnyt, niin ei voi kuin ihmetellä, kuka sellaisia pellepukuja oikeasti päällensä pukee! Kertakäyttömuoti tuottaa valtavat määrät jätettä.
Hei tuota ei nyt sotketa mitää haute couture muotinäytöskamaa tähän. Eurooppalaiset ostavat vaan vähän laadukkaampaa vaatetta ja kenkää kuin pohjoisen asukkaat. Ja pistävät ne pois kun alkavat olla kuluneen näköisiä.
Ihan kuin Pohjoismaat eivät olisi Eurooppaa 😄 kohta varmaan sanotaan, että Moskova on muodin mekka ja eurooppalaisempi kuin Suomi...
Moskova oli muodikkaampi ja eurooppalaisempi kuin Suomi vielä muutama vuosi sitten.
Muahahaha... Venäläiset on tunnettuja huonosta mausta, vähän kuten brititkin. Siinä missä englannissa pistetään eläinkuosia ja tupeerataan hiukset, Venäjällä on kukkakuosia ja toppakenkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti olen saanut nenänvarttapitkin katsomista kun menin ostamaan juhlanekkoa pienestä kivijalkaliikkeestä niin ei tee mieli niihin. Sokoksella saan hyvää palvelua täällä. Halosella en. Muut on teinikauppoja. Mulla on työvaatteita farkut koska käyn joskus työmailla eikä jakkupuku niihin sovellu. Jos meen töiden jälkeen farkuissa ja trikoopaidassa ns. hienoon kauppaan katsotaan tyyliin ei sulla ole varaa ostaa täältä. No kyllä olisi. T. Velaton insinööri, kaksi työtä.
Minä olen epäonnekseni perinyt vanhempieni pahimmat piirteet ja olen sellaisen maatiaisjuntin näköinen. Monissa putiikeissa oletetaan, että koska naamatauluni on juntti, minun ajatusmaailmanikin on sitten juntin ajatusmaailma. Minulle tarjotaan aivan järkyttäviä vaihtoehtoja ja niitäkin vain pitkin hampain. Siinä jäävät jäljelle market tai Sokos. Molemmissa minua on autettu neutra
Totta. Monissa paikoin, mm. Stockmannilla, palvelu on niin ala-arvoista, että pitäkööt rättinsä. Turha vaan jälkikäteen ihmetellä, että mihin ne asiakkaat on kadonneet.
Suvut, perheet, arvot, traditiot, avioliitto, perinteet, kasvatus, miehet js naiset, tapakulttuuri. Niin.
Vierailija kirjoitti:
Vähemmän rahaa Netflixiin, Alkoon ja Kotipizzaan, niin riittää rahat laadukkaammin vaatteisiin, naiset!
Ostan vaatteeni Prisman tarjouksista ja laitan säästyneet rahat sijoituksiin. Ostele sinä niitä vaatteita isolla rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä myös näkyy katukuvassa, että vaatteet ostetaan Prismukasta :/
Kaikki yli 45-v maalaisakat!
Vai maalaisakat! Meillähän on Prismat ja cittarit 150 km päässä, varsinainen kenkä- ja vaateliike 40 km päässä, siinä sinulle maalaisakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat käytännöllisyyttä arvostavaa väkeä, ja se on ainoastaan hyvä asia. Mitä itse olen jotain Pariisin muotiluomuksia nähnyt, niin ei voi kuin ihmetellä, kuka sellaisia pellepukuja oikeasti päällensä pukee! Kertakäyttömuoti tuottaa valtavat määrät jätettä.
Hei tuota ei nyt sotketa mitää haute couture muotinäytöskamaa tähän. Eurooppalaiset ostavat vaan vähän laadukkaampaa vaatetta ja kenkää kuin pohjoisen asukkaat. Ja pistävät ne pois kun alkavat olla kuluneen näköisiä.
Ihan kuin Pohjoismaat eivät olisi Eurooppaa 😄 kohta varmaan sanotaan, että Moskova on muodin mekka ja eurooppalaisempi kuin Suomi...
Moskova oli muodikkaampi ja eurooppalaisempi kuin Suomi
Muahahaha... Venäläiset on tunnettuja huonosta mausta, vähän kuten brititkin. Siinä missä englannissa pistetään eläinkuosia ja tupeerataan hiukset, Venäjällä on kukkakuosia ja toppakenkiä.
Moskova ja muu Venäjä ovat eri maailmasta. Kyse oli Moskovasta arvon trolli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähemmän rahaa Netflixiin, Alkoon ja Kotipizzaan, niin riittää rahat laadukkaammin vaatteisiin, naiset!
Ostan vaatteeni Prisman tarjouksista ja laitan säästyneet rahat sijoituksiin. Ostele sinä niitä vaatteita isolla rahalla.
Näin olen tehnyt. Ei nyt eläkkeellä (60v.) tarvitse valittaa rahan puutetta. Elämä on valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomiakat ei osaa pukeutua tyylikkäästi. Saisivat ottaa mallia japanilaisista naisista.
Siis japanilaiset naisethan pukeutuu säkkeihin. Siis sellaisiin vaatteisiin, joissa ei vanhingossakaan yksikään vartalon kaari näy. Ei siinä mitään. Kivoiltahan ne usein näyttää, mutta en nyt ole pitänyt japanilaisten naisten vaatteita erityisen naisellisina tai sellaisina, joista suomalaisten pitäisi ottaa mallia. Täällä on niitä säkkivaatteita ihan tarpeeksi omasta takaa.
Joo mutta sekin on oma tyylinsä ja ne säkit on eri tavalla kaavoitettuja, kuin suomalainen trikootunika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä myös näkyy katukuvassa, että vaatteet ostetaan Prismukasta :/
Kunpa olisikin Prismukkaa! Katukuvasta näkee, että monille kirpputori ja etenkin UFFin alepäivät ovat ainoa konsti löytää vaatetta pääll ja estetiikka ei ole ykköstavoite pukeutumisessa. Nykysuomalaisen kansallispukuun kuuluu haalistunut musta trikookangas olennaisena osana. Ihmisillä ei ole edes varaa värjätä niitä vaatteitaan mustalla pesukonevärillä ehomman näköiseksi. Osa haalistuneista mustista trikoovaatteista on niin nyppyisiä, että pesukoneväripaketin käyttö niihin olisi tuhlaamista.
Haukut väärän puun alla. Elikä syyllistät syyttömiä. Jos kansalta on riistetty ostovoima, niin että jopa ruokaostoksilla tarvii tarkasti rahaa laskea, vaatteisiin, kenkiin, kodinkoneidiin sitten ei riittää enää. Syyttä tämän tilannen aiheuttajiaa, ei uhreja. Sitäpaitsi monet ovaat palkkatöissä, missä verotuksen, vuokraanmaksun ja laskujenmaksun jälkeen et voi enää ajatellakaan mitään muotivaatteita. Viisastelua ei laskettaa viisaudeksi. Muoti tulee ja menee. Vaan aivopestyt, heikon itsetunnon omaavat pellet juoksevat muodin perään ja nauravat ja haukuvat lyttyyn käytännöllisesti ajattelevia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Netflix on n. 16e/kk
En juo alkoholia!
En käy missään pizzeriassa enkä tilaa niistä!
"Moskova ja muu Venäjä ovat eri maailmasta. Kyse oli Moskovasta arvon trolli."
Moskova on aina ollut karvahattukaupunki, eikä mikään eurooppalainen kaupunki, kuten väitit, arvon iigori.
Rumathan ne vaatteilla koreilee, joten mitä uutta ja yllättävää on siinä, että härmäläiset ostavat kolttunsakin noista kahdesta päämerketista?
Tämä on SUOMI!
Vierailija kirjoitti:
Italiassa ja Ranskassa ihmisillä on varaa ostaa kunnollisia, hyvin tehtyjä ja kauniita vaatteita. Suomessa ihmiset kulkee markettirytkyissä. Italiassa ja Ranskassa ihmisillä on VARAA OSTAA, Suomessa ei ole. Suomessa kaikki rahat menevät asumiseen, sähköön, veteen, kalliiseen ruokaan, oikeastaan kaikki on kallista.
Todellakin on LOTTOVOITTO syntyä Suomeen, huomaa sarkasmi.
Oletko koskaan käynyt Ranskassa? Menepä Pariisiin, metrolla lähiöön, et näe muotivaatteita vaan samoja toppatakkeja kuin suomalaisetkin käyttävät. Ranskassakin vain varakkailla ja ylemmällä keskiluokalla on varaa pukeutua muotiluomuksiin.
Minä olen epäonnekseni perinyt vanhempieni pahimmat piirteet ja olen sellaisen maatiaisjuntin näköinen. Monissa putiikeissa oletetaan, että koska naamatauluni on juntti, minun ajatusmaailmanikin on sitten juntin ajatusmaailma. Minulle tarjotaan aivan järkyttäviä vaihtoehtoja ja niitäkin vain pitkin hampain. Siinä jäävät jäljelle market tai Sokos. Molemmissa minua on autettu neutraalimmin ja asiallisemmin kuin putiikeissa.