Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jotain iloa työttömäksi jäämisestä

Vierailija
02.11.2025 |

Olen nyt ollut työttömänä reilun kuukauden ja ansiosidonnainen alkoi juosta. Ikää on 57v, joten kukaan ei tule enää koskaan tarjoamaan työtä. Päätin, että lähden pois Suomesta ainakin talven yli, kun on noita säästöjäkin jonkun verran. Laos ja Thaimaa kutsuu joulukuussa. Paluu on maaliskuun lopussa. 

Ensimmäistä kertaa työurani alkamisen jälkeen pääsen kerrankin vain olemaan useamman kuukauden ajaksi. Tavallaan tämän takia on aika zen-olo. Ihan eri fiilis, kun irtisanomisen jälkeinen ahdistus oli. Toki niitä pakollisia työhakuja teen Aasiasta käsin, mutta tiedän jo nyt, että yhteenkään haastatteluun ei edes tulla kutsumaan. 

Katsoin, että eläkettä olisi tulossa 2538 euroa kuussa sitten aikanaan. Jos kitsaasti elän, niin pitäisi kyllä säästöillä selvitä ensi vuosikymmenkin puolelle ennen kuin eläkettä alan saamaan. Näillä mennään kohti kuutta kymppiä.  

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vau, hienoa. Mukavaa lukea välillä iloisempaa tekstiä työttömältä. Olisi muutenkion jo pikkuhiljaa aika saada ylipäätään jotain valoisempia uutisia taloudesta ja työllisyydestä. 

Vierailija
42/57 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten vaan ap heti kreisibailaamaan kun kone laskeutuu Bangkokiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tasan ei mene nallekarkit. Itse olen 28 vuotias työtön. Työssä olen ollut opiskelujen jälkeen noin 4 vuoden  ajan. Tulevaisuus näyttää todella lohduttomalta, kun ei pääse enää edes työhaastteluihin. Minun pitäisi olla parhaassa työiässä, mutta työtä en vain saa.

Oot vielä sen verran nuori, että ehdit kokea ainakin neljä pahempaa laskukautta ja mahdollista työttömyyttä, ennen kuin olet siellä 70 vuoden iässä ja omassa eläkeiässä. Melko varmasti tulet saamaan työtä myös ja kokemaan nouskausia ja tekemään sitä työtä vielä vuosikymmeniä. On sitten eri asia, saatko siltä alalta jonne sinulla on koulutus, vai pitääkö sinun kouluttautua uudelleen. 

Vierailija
44/57 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai koet iloa työttömäksi jäämisestä. Se loukkaa meitä muita työttömiä, joilla ei ole asiat yhtä hyvin. Vähän arveluttavaa edes tehdä tuollaista aloitusta tälle palstalle. 

Vierailija
45/57 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri saa selville että olet Aasiassa ja se on sitten 3 kk karenssi.

Kyllä työtön saa matkustella, jos on kuitenkin tavoitettavsissa. Ja kyllä kaikilla jonkinlainen puhelin matkassa kulkee mukana.

Vierailija
46/57 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet ihan oikeassa. Kukaan ei tule enää työtä tarjoamaan tuon ikäiselle. Hyvä, että olet pelannut korttisi oikein ja sinulla on säästöjä. Niiden turvin sitten vain kitkuttelet kohti vanhuutta.

Olen samanaikäinen kuin aloittaja ja juuri tarjottiin lisää työtä, vaikka olen pääasiassa ollut kotona koko elämäni ja vasta keski-iän korvilla aloittanutkin työnteon.

Ymmärrät kai itsekin, että olet harvinaisuus tämän päivän työmarkkinoilla? Hyvin, hyvin harva ikäisesi työllistyy enää sen jälkeen, kun on tullut irtisanotuksi.

Vierailija
47/57 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai koet iloa työttömäksi jäämisestä. Se loukkaa meitä muita työttömiä, joilla ei ole asiat yhtä hyvin. Vähän arveluttavaa edes tehdä tuollaista aloitusta tälle palstalle. 

Diipa daapa ding dong. Kyllä nämä tiedetään.

Vierailija
48/57 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:lla on hieman keskitasoa parempi eläke tulossa, joten siitäkin saa vähän turvaa kiikkustuolissa. Ylipäätään maan ankea tilanne on ikävä juttu. Kaikki on enemmän tai vähemmän varpaillaan, että mitähän tässä seuraavaksi tapahtuu. Mitään talousnousua ei taatusti tule, jos kaikki vain odottaa. 

Vierailija
49/57 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea matkaan AP! 

Minulla aivan sama suunnitelma: 57-vuotiaana työttömäksi ja sitten eläkkeen odottelua.

Pitkä työura silloin jo takana ja paljon veroa maksaneena.

Priorisoin terveyden ja hyvän olon ennen korkeaa eläkettä.

Vierailija
50/57 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää reissua! Olet sen ansainnut.

Kotiinpaluun jälkeen voit aina tehdä pientä duunia. Elokuva-avustaja,  henkilökohtainen avustaja, vapaaehtoistyö jne.

Ehkä bongaat matkalla uuden ihmissuhteen!

Vierailija
51/57 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuin saamaan työpaikan 57-vuotiaana, taloushallinnosta, olen nainen Uudeltamaalta. Naamioin CV:hen aiemman työkokemukseni vaatimattomammaksi ja tietty hain vähemmän loistokasta työtä ja määräaikaista, vakituinen paikka olisi ollut ihan utopistinen tällä iällä. Pääsin irti työkkärin ahdistelusta, mikä helpotus!

Toivoisin kuitenkin, että meille vanhemmille olisi se eläkeputki tarjolla, olisin tarttunut siihen, ja tämänkin paikan olisi saanut innokas, työelämänsä alussa oleva nuori.

Vierailija
52/57 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä homo mitää työtä saa.

Vierailija
53/57 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna mennä; onnea! :)

Olen itse lähdössä kanariansaarille. Useampi työkaverini on kuollut syöpään juuri eläkkeellepääsyn kynnyksellä.

N63, eläkeputkessa

Vierailija
54/57 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin thaimaassa 3 kuukautta viime talvena. Olin vuokrannut rannalta talon ja minulla oli tapailunainenkin siellä koko ajan. Lähinnä makoilin ja treenasin mutta kävin myös juhlimassa. Kannattaa hommata nainen joka puhuu englantia niin se voi olla matkaopas samalla. Maksoin sille pientä korvausta. Kävimme monessa paikassa ja rannoilla ja veneretkillä

Vierailija
55/57 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä hallitus nostaa eläkeiän seitsemäänkymppiin, joten älä sitten kovasti törsäile siellä ulkomailla, koska työelämää on vielä yli kymmenen vuotta sinulla jäljellä.

Vasemmistolainen valhe.ei nosta.Mutta sosialistihallitus vei eläkeputken kiitos SDP oikea työväenpuolue.

Orpo on jo sanonut että nostaa. Asiaa on pohjustanut Risto Murto jo pidemmän aikaa.

Orpo sanoi että mieluummin nostetaan eläkeikää kuin leikataan eläkkeistä, koska leikkaaminen veisi isotuloisilta eläkeläisiltä rahaa ja Orpolle on ihan sama odottaako työtön köyhä eläkkelle pääsyä 65 vai 75 vuosiaaksi. Sen omaisuus sosialisoidaan kokoomukselle joka tapauksessa.

Vierailija
56/57 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uudelleenkoulutus lähihoitajaksi. Kerkeät vielä 10 vuotta painamaan hommia. Tuota työkkäri tulee sinulle ehdottamaan/pakottamaan.

Mitä vtu..n hommia? Juuri nyt ollaan poistamassa 130 hoitajaa kotisohvalle. Oli uutisissa jokunen päivä sitten.  Myös useampi tuttu lähäri on ilman töitä. Onneksi eläkeikä lähellä eli ei kuulemma haittaa.

Vierailija
57/57 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäpäs sen mukavampaa, kun poistua pakkasesta muualle, jos se on mahdollista. Palata sitten taas kun kevät koittaa ja valoisa aika alkaa. Tuohan on ihan unelmaa, jos ei ole taloudellista hätää olla työttömänä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän