Jotain iloa työttömäksi jäämisestä
Olen nyt ollut työttömänä reilun kuukauden ja ansiosidonnainen alkoi juosta. Ikää on 57v, joten kukaan ei tule enää koskaan tarjoamaan työtä. Päätin, että lähden pois Suomesta ainakin talven yli, kun on noita säästöjäkin jonkun verran. Laos ja Thaimaa kutsuu joulukuussa. Paluu on maaliskuun lopussa.
Ensimmäistä kertaa työurani alkamisen jälkeen pääsen kerrankin vain olemaan useamman kuukauden ajaksi. Tavallaan tämän takia on aika zen-olo. Ihan eri fiilis, kun irtisanomisen jälkeinen ahdistus oli. Toki niitä pakollisia työhakuja teen Aasiasta käsin, mutta tiedän jo nyt, että yhteenkään haastatteluun ei edes tulla kutsumaan.
Katsoin, että eläkettä olisi tulossa 2538 euroa kuussa sitten aikanaan. Jos kitsaasti elän, niin pitäisi kyllä säästöillä selvitä ensi vuosikymmenkin puolelle ennen kuin eläkettä alan saamaan. Näillä mennään kohti kuutta kymppiä.
Kommentit (57)
Itse olen kanssa nyt työttömän statuksella. Aika nopeasti päivät muuttuu toistensa kaltaiksi, ei ole eroa onko arki vai pyhä. Päivät vaan matelee ohi. Haen ahkerasti töitä, myös niitä paljon puhuttuja piilotöitä. Mutta ne on niin helkkarin hyvin piilossa, että ei ole tärpännyt.
Ansaittu loma, jes 👍
En halua pilata tunnelmaa mutta sellainen kannattaa pitää mielessä että työkkäriltä voi tulla käskyjä, jotka edellyttää paikalla oloa. Näitä voi olla vaikkapa koulutus- ja esittelytilaisuudet joihin on pakko osallistua. Miten paljon näitä on niin tuskin kukaan osaa sanoa. Mutta mahdollisuus noihin aina on. Olen itse tuollaiseen ulkomailta joutunut.
Paljonko sulla menee vuodessa omaa ap ja paljon saat tukia?
Thaimaassa kyllä pärjää tonnilla kuussa kaikkine kuluineen varsin hyvin. Laosissa myös. Periaatteessa ap pärjää koko reissun ajan pelkillä ansiosidonnaisilla, ei tarvitse säästöihin kajota kuin lentolippujen osalta. Toki jos ja kun Suomessa on kämppä, niin siinä tietysti on omat kuukausittaiset kulunsa.
Mulla työttömällä ei ole varaa tollasiin eikä oikeastaan millasiinkaan reissuihin mutta muuten nautin suunnattomasti että ei ole melkein mitään pakollista ja aivan sama paljonko kello on. Sen verta pitää kattoa että kauppa on auki kun sinne lähtee ostoksille mutta muuten elän siten miltä tuntuu kullakin hetkellä eli syön kun on nälkä, juon kun on jano ja nukun kun nukuttaa. Ei tartte peseytyä eikä vaihtaa vaatteita, yövaatteissa on mukava olla. Hyvää matkaa Sulle!
Höpö höpö työkkäri mitään selville saa oletko missä. Ilmoitat heille vaan, että itsenäisesti haet avoimia paikkoja ja olet itse paras asiantuntija tietämään mitä haet.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö työkkäri mitään selville saa oletko missä. Ilmoitat heille vaan, että itsenäisesti haet avoimia paikkoja ja olet itse paras asiantuntija tietämään mitä haet.
Jos tämä viittaa noihin koulutus ja esittelykäskyihin niin ei sillä ole merkitystä, saavatko selville vai ei. Lähettävät sen käskyn postitse ja siinä se. Itse sain sen omaposti-sovellukseen. Myös kotiin tuli paperinen kirje. Osallistuttava oli. Muuten olisi tullut karenssi. Kyseessä oli puoli päivää kestänyt esittely jostain työllistymisohjelmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uudelleenkoulutus lähihoitajaksi. Kerkeät vielä 10 vuotta painamaan hommia. Tuota työkkäri tulee sinulle ehdottamaan/pakottamaan.
Nyt kun vastuu on siirtynyt kunnille, niin ap:ta tuskin kukaan lähestyy työllisyysasioissa ennen kesää.
Kyllä Keski-Uudellamaalla hyvin nopeasti tuli yhteydenotto, parin viikon päästä siitä, kun ansiosidonnainen alkoi juoksemaan. Mielestäni en ole priorisoitavien ikäryhmää, 63 v. Toivottavasti nuorempia "tuetaan" yhtä innokkaasti.
Valitettavasti se on totta, että nuoret ja yli viisikymppiset ei oikein tahdo saada töitä. Sikäli ap on kyllä realisti, että tästä eteenpäin täytyy vain sinnitellä ja odottaa eläkkeelle pääsyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uudelleenkoulutus lähihoitajaksi. Kerkeät vielä 10 vuotta painamaan hommia. Tuota työkkäri tulee sinulle ehdottamaan/pakottamaan.
Nyt kun vastuu on siirtynyt kunnille, niin ap:ta tuskin kukaan lähestyy työllisyysasioissa ennen kesää.
Kyllä Keski-Uudellamaalla hyvin nopeasti tuli yhteydenotto, parin viikon päästä siitä, kun ansiosidonnainen alkoi juoksemaan. Mielestäni en ole priorisoitavien ikäryhmää, 63 v. Toivottavasti nuorempia "tuetaan" yhtä innokkaasti.
Meillä mies jäi työttömäksi kesällä, ensimmäinen yhteydenotto tuli vasta viime kuussa, eli lokakuussa. Näin Pohjois-Savossa. Mitään kiirettä ei ollut. En sitten tiedä, onko täällä päin sama tilanne muillakin työttömäksi jääneillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ekat viikot on aika todennäköisiä että jotain kuuluu. Tietyt välietapit, tyyliin 3kk ja 6kk myös.
Vierailija kirjoitti:
Tasan ei mene nallekarkit. Itse olen 28 vuotias työtön. Työssä olen ollut opiskelujen jälkeen noin 4 vuoden ajan. Tulevaisuus näyttää todella lohduttomalta, kun ei pääse enää edes työhaastteluihin. Minun pitäisi olla parhaassa työiässä, mutta työtä en vain saa.
Ei ihminen ole kaksikymppisenä parhaimmillaan missään muussa iässä kuin biletysiässä. Kuntoa, järkeä, töitä ja rahaa tulee enemmän vasta kaksikymppisvuosien jälkeen. Kaksikymppinen on vielä todella raakile ihmisenä, vaikka biologiset ominaisuudet saavuttavatkin lakipisteensä.
Vierailija kirjoitti:
Yli 55 vuotiaiden uudelleen työllistyminen on tosi harvinaista. Sikäli eläkeputken poistaminen oli virhe.
Ap nauttikoon matkasta ja uudesta elämän vaiheesta työttömänä, sikäli kun siitä voi nauttia.
Eläkeputken poisto oli kieltämättä virhe, joka realisoituu nyt tässä ajassa.
Kiva kuulla, että joillekin työttömyys voi olla myös vapauttava asia. Omalla kohdallani työt päättyy tammikuussa, enkä tiedä miten selviän enää elämässä eteenpäin sen jälkeen. Minulla ei ole säästöjä, enkä kuulu liittoon, joten mitään ansiosidonnaista ei ole tulossa. Olen kauhusta jäykkänä. Pienistä palkkatuloista ei ole jäänyt säästöön, vaikka olen elännyt maltillisesti. Työttömänä minulla sitten tulee olemaan aikaa, mutta ei rahaa tehdä yhtään mitään.
Ap:lle hyvää matkaa. Nauti lämmöstä ja hyvästä ruuasta. Paluu kotimaahan voi ollakin sitten ankeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kanssa nyt työttömän statuksella. Aika nopeasti päivät muuttuu toistensa kaltaiksi, ei ole eroa onko arki vai pyhä. Päivät vaan matelee ohi. Haen ahkerasti töitä, myös niitä paljon puhuttuja piilotöitä. Mutta ne on niin helkkarin hyvin piilossa, että ei ole tärpännyt.
Mua kanssa huvittaa nämä ns piilotyöt. Ne on kyllä tosi hyvin piilossa ja tosi monelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 55 vuotiaiden uudelleen työllistyminen on tosi harvinaista. Sikäli eläkeputken poistaminen oli virhe.
Ap nauttikoon matkasta ja uudesta elämän vaiheesta työttömänä, sikäli kun siitä voi nauttia.
Eläkeputken poisto oli kieltämättä virhe, joka realisoituu nyt tässä ajassa.
Ja raha valuu muutenkin ulkomaille 🤗. Siihen valtiolla on näköjään varaa
Vierailija kirjoitti:
Thaimaan ymmärrän, mutta mitä siellä Laosissa oikein on?
Halvempaa. Keskimäärin 20% halvempaa kuin Thaimaassa. Mutta toisaalta ainakin 50% tylsempää. Luan Prabangin temppelialue on kyllä todella hieno ja ehdottomasti näkemisen arvoinen Laosissa. Se on myös UNESCO:n maailmanperintökohde.
Voi tuoda joka ilta kauniita naisia baarista kotiin.