Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä juttu on tää "näytän nuoremmalta, koska mulla ei ole silmälaseja"?

Vierailija
15.09.2026 |

En ole koskaan ajatellut, että silmälasit olisivat jotenkin vanhojen ihmisten juttu. Itse sain ensimmäiset silmälasit 10-vuotiaana, joten varmaan sitten näytin todella vanhalta silloin?

Ps. Silmälasit saattavat jopa nuorentaa, kun linssit suodattavat uv-säteilyä ja silmänympärykset ei rypisty niin helposti

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako joku selittää?

Vierailija
2/18 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmälasit nuorentaa keski-iässä, koska vievät huomion pois alkavista rypyistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukulasit on vanhempien ihmisten juttu. Siksi

Vierailija
4/18 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukulasit on vanhempien ihmisten juttu. Siksi

Juuri näin, mitä et ymmärrä, ap?

Vierailija
5/18 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa googlata: Ikänäkö

Näön huononeminen liittyy ikääntymiseen.

Silmälasien käyttö korreloi siten yleensä ikääntyneisyyden kanssa; Vanhemmat ihmiset käyttävät keskimäärin useammin silmälaseja.

Ja sen vuoksi olemme tottuneet olettamaan, että silmälaseja käyttävä ihminen on iäkkäämpi.

Vierailija
6/18 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silmälasien käyttö korreloi siten yleensä ikääntyneisyyden kanssa; Vanhemmat ihmiset käyttävät keskimäärin useammin silmälaseja.

Ja sen vuoksi olemme tottuneet olettamaan, että silmälaseja käyttävä ihminen on iäkkäämpi.

Lähes 50 prosenttia nuorista aikuisista Yhdysvalloissa ja Euroopassa on likinäköisiä. Joissakin Itä-Aasian osissa luku on jo lähes 90 prosenttia.

https://tieku.fi/terveys/jopa-puolet-maailman-vaestosta-voi-pian-olla-l…

Kaikki silmälasit eivät suinkaan ole lukulaseja.

Ap

Vierailija
7/18 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytän hotimmalta koska mulla on silmälasit. 🤓🙂

Vierailija
8/18 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten pihalla voi ihminen olla?

Kyllä moni saa jo nuorena silmälasit. Mä en näe kauas hyvin sekä on taittovika ja sain silmälasit jo teininä. Ei liity millään tavalla ikääntymiseen.

Vierailija
9/18 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on ollut lasit 12-vuotiaasta asti, ja näytän ilman niitä ihan omituiselta kuikelolta, jolla on pitkä hevosnaama ja pienen pienet tihrusilmät.

Ei sillä, että näyttäisin erityisen hyvältä lasit päässä, mutta ilman niitä näytän kuin karikatyyriltä.

En tiedä, onko se pelkkä tottumiskysymys. Varmaan. Mutta tuntuu oudolla tavalla ihan kuin pään muoto olisi kasvanut niiden lasien ympärille...

Vierailija
10/18 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan oli sanonta: Men do not passes on girls who wear glasses. Sitten piilolinssit yleistyivät. Ja nykyään rillejäkään ei katsota pahalla, kun yleensä aina on vaihtoehtona käyttää piilareita. Ennen muinoin törmäiltiin sokkona festareilla ja bileissä, kun rillejä ei kehdannut pitää, eikä piilarit olleet kuin varakkaille.

Vierailija
11/18 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat ilman laseja niin puolisokeita ettei ne rypyt näy peilistä. 

Vierailija
12/18 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullakin on ollut lasit 12-vuotiaasta asti, ja näytän ilman niitä ihan omituiselta kuikelolta, jolla on pitkä hevosnaama ja pienen pienet tihrusilmät.

Ei sillä, että näyttäisin erityisen hyvältä lasit päässä, mutta ilman niitä näytän kuin karikatyyriltä.

En tiedä, onko se pelkkä tottumiskysymys. Varmaan. Mutta tuntuu oudolla tavalla ihan kuin pään muoto olisi kasvanut niiden lasien ympärille...

Onko sulla sitten ollut aina samantyyliset ja -muotoiset pokat?

Vierailija
13/18 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten vanhentaa se, että joku ei turhamaisuuttaan käytä silmälaseja. 

Vierailija
14/18 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä ihmistä nähnyt, joita lasit nuorentais.

Vierailija
15/18 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on näitä jotka ikäkriiseissään vakuuttelevat näyttävänsä nuoremmilta kuin ovat. Samat naiset postaavat filtteröityjä kuvia someen, että katsokaa miten nuorekas olen, minua luullaan aina tyttäreni siskoksi, hihi!

Oikeasti näyttävät ihan ikäisiltään eikä ketään oikeasti kiinnosta. Biologinen ikä kun ei muutu miksikään vaikka miltä näyttäisi.

Vierailija
16/18 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla sitten ollut aina samantyyliset ja -muotoiset pokat?

No ei ihan samanlaiset, mutta suunnilleen samankokoiset oli ainakin aina aiemmin. Nyt nykyiset on ärsyttävät hehtaarilasit, kun ei pienempiä ollut tarjolla optikolla silloin. Nämä ei kyllä sovi minulle yhtään.

Vierailija
17/18 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmälasit pienentävät ihohuokosiani. Mukavamman näköistä. Lisäksi minulla on vaaleat kulmakarvat. Silmälasit tavallaan luovat minulle luonnolliset kulmakarvat ilman, että tarvitsee värjätä. Joten minulle on sanottu, että valinta meni nappiin. Hehtaarilaseista on myös se hyöty, että näen nyt liikenteessä paremmin sivuille, ylös ja alas. Olen todella skarppi ja tietysti huomaavainen muita liikkujia kohtaan, kun näen jalankulkijat ja pyöräilijät, sekä muut autoilijat hyvin.

Vierailija
18/18 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi voi näyttää ikäistään vanhemmalta, jos hänellä on silmälasit. Mutta ei tuo päde yksikäsitteisesti enää edes teini-ikäisiin, saati sitä vanhempiin.

Toki lasien kehyksillä voi vaikuttaa siihen, miten paljon ne "vanhentavat" tai "nuorentavat".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kolme