Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tätäkö on kissan omistaminen

Vierailija
01.11.2025 |

Olen koira-ihmisiä ja minulla on ollut monia koiria, mutta mies ja lapset halusi kissan ja meille tuli nyt vähän alta vuoden ikäinen kissa viikko sitten. Perus ruokkimiset ja vessan tyhjentämiset ja karvat joo näitä perus juttuja, mutta muuten kissa vaan nukkuu, käy välillä silitettävänä ja on muuten omissa oloissaan. Välillä tietysti leikitetty, mutta olen nyt hämmentynyt tästä, että onko tämä nyt näin helppoa eli seuraavat 15 vuotta meillä on täällä hengailja, joka syö pari kertaa päivässä ja nukkuu? Jos näin on niin kissathan on mahtavia lemmikkejä ja ihan ihmettelen miten tätä näin kauan vastustelin!

Kommentit (109)

Vierailija
61/109 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta tulee ko. kissan lempiaika vuodesta: se, kun taloon tulee JOULUKUUSI. Kuusen värikkäiden pallojen tiputtaminen maahan ja jahtaaminen oli niin sen lempipuuhaa. Muuten ei juuri leluista välittänyt, vaan leikki lähinnä ulkona pyydystämillään hiirillä ennen kuin söi ne.

Minun ensimmäisen kissani silmät välähtivät, kun se näki elämänsä ensimmäisen kerran joulukuusen. Se vaan sattui olemaan myös maailman kiltein kissa, joten kun katsoin sitä silmiin ja sanoin "Ei", se vastasi alistuneesti mau ja meni tekemään muita puuhia. Mutta joka ikinen päivä sen joulun ajan se meni kuusen luo, odotti että sai katsekontaktin, ja nosti tassun alinta joulupalloa kohden kysyvästi. Olisi todella tehnyt mieli sanoa, että antaa mennä vaan, mutta sen nyt tietäisi, mitä silloin olisi tapahtunut. Se oli vielä sitä vanhaa aikaa, kun joulupallot olivat lasia, joten joka päivä sanoin sille kerran, että "Ei".

Vierailija
62/109 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnittelut, nyt tiedät miksi ihmiset tykkäävät kissoista.

Itsekin luulin aina olevani koiraihminen kunnes otin kissani ja tajusin että koiraa en halua enää ikinä työleirikseni.

Olen edelleen aivan hämmästynyt voiko näin helppoa ollakkaan. Vähän liian helppoa ja mukavaa, siksi haenkin vahvistusta täältä, että tämä on totta! AP

Mitä viihdykettä on ottaa kissa vangikseen  joka vaan nukkuu ja syö....näkee unta kissaeläinten vapaudesta luonnossa, ja itse salaa. 🐱

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/109 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissanlihakeiton keittäjälle: Tule kylään! Meidän takapihalla olisi sinulle hommia. Siellä on kuoppa valmiina, asetut vaan sen pohjalle pitkälleen. Minä hoidan loput 🐱Edellinen kissanvihaaja kasvaa jo koiranputkea 🌷

Vierailija
64/109 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten useassa kommentissa on sanottu, niin kissat ovat yksilöitä. Joskus olen nähnyt sanottavan, että pitäisi nähdä pennun emo, että tietäisi, millainen pennusta tulee. Miksi hitossa sitten, kun otat kaksi samasta pentueesta, niin ne onkin erilaiset luonteet ja saattavat tykätä ihan eri ruoista.

Ihan kuin sisarukset muutenkin: todennäköisyys olla samankaltainen on sattumaa suurempi, mutta se ei ole taattua.

Vierailija
65/109 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kissa omistaa ihmisen eikä ihminen kissaa. 

Samaa voisi sanoa muista villieläimistä. Kissahan ei ole täysin kesytetty.

Vierailija
66/109 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kissani rakasti joulukuusta. Ei tehnyt tuhoja mutta joka joulu kahdenkymmenen vuoden ajan makasi ja nukkui onnellisena sen alla, kuusenhavujen katveessa ja katseli kynttilöiden valoa. Sen kissan takia luovuttiin oikeista kuusenkynttilöistä ja ostettiin sähkökynttilät heti sen ensimmäisenä jouluna kun se oli vielä ihan pieni pallero <3

Vierailija
67/109 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vasta tutustuu teihin. Kissasta voi vilä kuoriutua oikea syliloinen tai sitten sellainen tapaus, joka päättää, että koska hän nousee ylös auringonnoustessa, niin ihmisetkin tuelvat nousemaan. Siitä voi tulla siis hyvinkin vaatelias, mutta voi toki olla omissa oloissaan viihtyvä koko loppeulämänsä ajan Korkeintaan ottaa teistä yhden ns. omaksi ihmisekseen, jonka kanssa hengailee ja muut perheenjäsenet ovat lähinnä laatua "Okei, ne saa multa luvan asua täällä ja silittää minua, jos antavat ruokaa ja putsaavat vessan)

Vierailija
68/109 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on n. Kuuden kuukauden ikäinen maine coon-pentu. Olen nimenomaan miettinyt, että eroaakohan tämä muutakan kuin pissatuksen ja koulutuksen puolesta hirveästi koiranpennusta. Meillä tosi nopeasti muodostui rutiinit; aamulla hän tulee herättämään, pitämällä ääntä ja tulemalla viereen haistelemaan. Päivän mittaan ruokimme n. Neljä kertaa raakaruualla. Lisäksi kaipaa jatkuvasti huomiota, seuraa huoneesta toiseen, ja alkaa levottomaksi, jos ei ole virikkeitä tai ei saa huomiota. Kaipaa siis myös ns. älyllistä virikettä. Olemme jopa ottaneet hänet muutaman kerran kylään mukaa ja alun piiloutuminen jälkeen tutkii ja haistelee innokkaana paikkoja. Joka päivä myös leikkiä ja muuta aktivointia. Sylissä ei juurikaan viihdy, mutta seuraa kaipaa lähes jatkuvasti. 

Eli kissoja on tosiaan erilaisia. Varmasti nämä ns. sylikissat ja itseseen viihtyvät ovat vähän helpompia tapauksia. 

Vierailija
69/109 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun kissani rakasti joulukuusta. Ei tehnyt tuhoja mutta joka joulu kahdenkymmenen vuoden ajan makasi ja nukkui onnellisena sen alla, kuusenhavujen katveessa ja katseli kynttilöiden valoa. Sen kissan takia luovuttiin oikeista kuusenkynttilöistä ja ostettiin sähkökynttilät heti sen ensimmäisenä jouluna kun se oli vielä ihan pieni pallero <3

Meillä oli samanlainen. Ja joka joulu piti tyjentää kuusesta alin rivi koristeista. Sitten oli kissa tyytyväinen kuusen koristeluun 

Vierailija
70/109 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kissanlihakeiton keittäjälle: Tule kylään! Meidän takapihalla olisi sinulle hommia. Siellä on kuoppa valmiina, asetut vaan sen pohjalle pitkälleen. Minä hoidan loput 🐱Edellinen kissanvihaaja kasvaa jo koiranputkea 🌷

Jostain syystä se ei tunge tuota kummallista pseudotarinaansa ainoastaan kissa-aiheisiin ketjuihin vaan ihan mihin vaan käyttäen jotain, usein heikkoakin ja kaukaa haettua, aasinsiltaa päästäkseen kertomaan saman kuluneen mukahauskan mukamuistelonsa. Ihme häiriintynyt tyyppi.

Vierailija
71/109 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli joulukuusessa joka vuosi latvatähtenä vähintään yksi kissa 🎄🐈🐈😹 Lasten aikuistuttua luovuttiin joulukuusista, mutta laitettiin pieniä pöytäkuusia ja niihin palloja roikkumaan, pelkästään kissojen leluiksi.

Vierailija
72/109 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on n. Kuuden kuukauden ikäinen maine coon-pentu. Olen nimenomaan miettinyt, että eroaakohan tämä muutakan kuin pissatuksen ja koulutuksen puolesta hirveästi koiranpennusta. Meillä tosi nopeasti muodostui rutiinit; aamulla hän tulee herättämään, pitämällä ääntä ja tulemalla viereen haistelemaan. Päivän mittaan ruokimme n. Neljä kertaa raakaruualla. Lisäksi kaipaa jatkuvasti huomiota, seuraa huoneesta toiseen, ja alkaa levottomaksi, jos ei ole virikkeitä tai ei saa huomiota. Kaipaa siis myös ns. älyllistä virikettä. Olemme jopa ottaneet hänet muutaman kerran kylään mukaa ja alun piiloutuminen jälkeen tutkii ja haistelee innokkaana paikkoja. Joka päivä myös leikkiä ja muuta aktivointia. Sylissä ei juurikaan viihdy, mutta seuraa kaipaa lähes jatkuvasti. 

Eli kissoja on tosiaan erilaisia. Varmasti nämä ns. sylikissat ja itseseen viihtyvät ovat vähän helpompia tapauksia. 

maine cooneista olen kuullut sanottavan, että on hyvin koiramainen rotu

Vierailija
73/109 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnittelen, omat kissat tuhosivat viherkasvit, tapetit ja pissivät kassiin ja  vuoteeseen. 

Stressaantunut kissa saattaa toimia noin. Mitä sinä peto niille oikein teit?

Ei hänen tarvitse olla tehnyt mitään pahaa.

Omat kissani sekosivat kahdesta muutosta. Ensiksi meni Feliwayllä se siirtymäaika ja moninainen oireilu mutta vuosien päästä seuraava muutto oli jo mahdoton.

Niitä oli koko ajan lellitty,  ulkoilutettu, hoidettu ja raksstettu kyllä ihan viimeisen päälle, mutta toinen elinympäristön muutos oli vain niin valtava kriisi. 

Jos siis otat kissan, älä muuta mielellään yhtään kertaa sen elinaikana. Niiden ihanat pikkupäät ei kestä :(

Olen elämäni aikana muuttanut useamman eri kissan kanssa sekä käynyt niiden kanssa useilla mökeillä, ei mitään ongelmaa. Uudessa paikassa käydään tutkimassa ja nuuhkimassa kaikki paikat ja sitten asetutaan taloksi. Aivan samalla tavalla on muutot menneet niin rohkeiden kuin arkojen kissojen kanssa. 

Vierailija
74/109 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin luulin aina olevani koiraihminen kunnes otin kissani ja tajusin että koiraa en halua enää ikinä työleirikseni.

Olen edelleen aivan hämmästynyt voiko näin helppoa ollakkaan. Vähän liian helppoa ja mukavaa, siksi haenkin vahvistusta täältä, että tämä on totta! AP

Mitä viihdykettä on ottaa kissa vangikseen  joka vaan nukkuu ja syö....näkee unta kissaeläinten vapaudesta luonnossa, ja itse salaa. 🐱

Kissaeläimet eli leijonat sun muut lepäilevät, kunnes tulee nälkä. Sitten saalistetaan. Sitten taas nukutaan. Se on ihan normaalia kissan elämää. 

Vierailija
75/109 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kissa vasta tutkiskelee teitä. Kun se on sitten lopulta todennu että tällasta sitte tästä lähin, niin alkaa yöhepulit, karvapalloshow ja yleinen perseily

Ja kaupan päälle toksoplasmoosi. 

Mistä se sen saa jos syö kotiruokaa eikä ole pakko pyydystellä mitään epämääräistä.  Munia ja toukkia voi olla  lihassa jota syöt ellet kypsennä. 

Tuo on kukkua että  ihmisravinnoksi olevassa lihassa olisi matoja 🤣🤣

Tarkastetussa ja kypsässä lihassa ei ole. Raa assa lihassa voi olla mitä vaan mikä tulee rehun

...  mitä tulee rehun mukana ??  Kukkua !  Olen alan asiantuntija ja ihmettelen väitettäsi🤣🤣

Vierailija
76/109 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kissa omistaa ihmisen eikä ihminen kissaa. 

Ei.  VAAN  IHMINEN OTTAA  ELÄIMEN  OMAKSI VANGIKSEEN .  EÄIN EI OTA IHMISTÄ. .  AAMEN. 🙏🙏🙏🙏.

Vierailija
77/109 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut nuoret kissat ovat riiviöitä. Mutta monet ovat ihan rauhallisia ja kaikki vanhemmat kissat erityisesti. Ne ovat siistejä ja hiljaisia lemmikkejä toisin kuin koirat, joista on jatkuvasti riesaa. Olen elänyt kolmen kissan kanssa ja kaikki olivat omanlaisiaan. Yksi oli nuorena kunnon tihulainen kyllä. Toinen taas oikein kiltteyden perikuva. 

Vierailija
78/109 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli joulukuusessa joka vuosi latvatähtenä vähintään yksi kissa 🎄🐈🐈😹 

Tyrskähdin ääneen tässä sohvalla niin, että vasemmalla puolellani kehräävä 14-vuotias vanhempi kissa hätkähti ja melkein hyppäsi pois. Se sama kissa siis, joka viime vuonna oppi istumaan saadakseen ruokaa, ja joka hakee oma-aloitteisesti palloja ja leluhiiriä.

Vierailija
79/109 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnittelen, omat kissat tuhosivat viherkasvit, tapetit ja pissivät kassiin ja  vuoteeseen. 

Et pitänyt hiekkalaatikoita tarpeeksi puhtaina. 

Lisäksi ne on syytä leikkauttaa. Silloin viimeistään merkkailu ympäriinsä loppuu.

Vierailija
80/109 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kissaeläimet eli leijonat sun muut lepäilevät, kunnes tulee nälkä. Sitten saalistetaan. Sitten taas nukutaan. Se on ihan normaalia kissan elämää. 

..ja sitä varten otetaan kissa vangiksi kotiin että  ihmistä viihdyttää katsoa eläintä että se vaan syö ja nukkuu  ja kärsii vapauden ja saalistamisen puutteesta. Nyyhhh