Tätäkö on kissan omistaminen
Olen koira-ihmisiä ja minulla on ollut monia koiria, mutta mies ja lapset halusi kissan ja meille tuli nyt vähän alta vuoden ikäinen kissa viikko sitten. Perus ruokkimiset ja vessan tyhjentämiset ja karvat joo näitä perus juttuja, mutta muuten kissa vaan nukkuu, käy välillä silitettävänä ja on muuten omissa oloissaan. Välillä tietysti leikitetty, mutta olen nyt hämmentynyt tästä, että onko tämä nyt näin helppoa eli seuraavat 15 vuotta meillä on täällä hengailja, joka syö pari kertaa päivässä ja nukkuu? Jos näin on niin kissathan on mahtavia lemmikkejä ja ihan ihmettelen miten tätä näin kauan vastustelin!
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kissoja on erilaisia. Osa on hyvinkin itsekseen viihtyviä eivätkä tarvitse huomiota, nukkuvat, joskus hieman ottavat kontaktia. Toiset taas ovat vilkkaita, riehuvat yöt, mouruavat ja raapivat, kolistelevat suljettuja ovia, tiputtavat tavaroita. Meillä oli tällainen viimeisenä mainittu pentu, joka rauhoittui vasta n. 2,5 vuotiaana. Sosiaalisuudessa on eroja paljon eri kissojen välillä. Toiset eivät juuri ihmisistä välitä ja ovat etäisiä, toiset seuraavat huoneesta toiseen, tunkevat syliin, nukkuvat kaulaliinana, jatkuvaa kehräystä, vaativat kommunikaatiota ja huomiota. Ja kuten joku tuossa jo aiemmin totesi, niin kissanne voi vielä olla tutustumassa uuteen kotiin ja ihmisiin ja vapautuu myöhemmin olemaan täysin oma itsensä, mitä se sitten pitääkin sisällään :D Ihania, lumoavia eläimiä joka yksilö.
Mahtaako tämä olla rotukohtaista? Tämä meidän kissa on britt
Eri kissarotujen luonteilla on valtava ero. Esimerkiksi maine coon on oikea ripustautuja, kiintyy voimakkaasti ihmisiin ja juttelee erilaisilla äänillä omistajilleen lähes lakkaamatta. Nykyinen kissa on maatiainen ja todella hellyttävä ja vaatimaton luonteeltaan, tulee aina oven taakse vastaan kuin koira, kun tulen töistä kotiin. Viihtyy sylissä sopivasti, leikkii sopivasti, nukkuu usein aamuisin vieressä odottaen ilmeisesti että herään ja annan aamuruuan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kissalla pitäisi olla kyllä myös kaveri seurana.
Kissa ei ole laumaeläin, se ei kaipaa kaveria vaan stressaantuu siitä.
Tämä myytti on kumottu jo vuosikymmeniä sitten.
Kissa on löyhä laumaeläin, ja kaveri yleensä parantaa sen hyvinvointia selkeästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätsin luonne kysymys. Mä olen 40 vuotta hoitanut kissoja (rescue toiminta) ja nähnyt sekä vastaanottanut jos jonkunmoista kodin etsijää. Osaa kaipaa kaveria ja vanhakin kissa herää suorastaan uuteen nuoruuteen kun saa kaverin, ja suree silmin nähden yksin jäädessään, siinä missä joku toinen on stressaantunut "kaverista" niin että on kehittänyt virtsakivet ja tulee etsimään "yksinäistä" kotia, eikä millään siedä lajitovereitaan. Tähän ei hei todellakaan ole noin mustavalkoista vastausta kun "kissa kaipaa kaveria" tai "kissa ei ole laumaeläin". Kyllä niistä osa kaipaa ja osa sit taas inhoaa. Kun kuitenkin olen useamman sata kissaa maailmalle hoitanut ja kasvattanut, näiden parissa sen 40 vuotta toiminut, (lisäksi omia ollut yli 50 vuotta) niin väittäisin otantani olevan melko kattava ja kokemukseni melko laaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnittelut, nyt tiedät miksi ihmiset tykkäävät kissoista.
Itsekin luulin aina olevani koiraihminen kunnes otin kissani ja tajusin että koiraa en halua enää ikinä työleirikseni.
Olen edelleen aivan hämmästynyt voiko näin helppoa ollakkaan. Vähän liian helppoa ja mukavaa, siksi haenkin vahvistusta täältä, että tämä on totta! AP
Kun et laiskistuisi. Jos opetat kissan valjaisulkoiluun, on lähdettävä kyllä säännöllisesti!
Jep -annoit sitten periksi...
Seuraava perheen ulkomaan/ ym. matka saa jo funtsimaan asian järkevyyttä, eikä se ikuinen karvojenkaan siivoaminen mitään hupia ole.
Kissakin pitää olla kytkettynä, ellei ole hypertiiviis 20 metrin korkealla kiviaidattu piha, joten siitä sitten vahtimaan ja juoksemaan perässä, sillä kissa ei kutsuttuna todellakaan tule, jos sitä ei huvita.
Kissa karkaa joka tapauksessa niin halutetessaan sekunnissa ja niitä katoaa liki 10 kertaa enemmän kuin koiria, joten lohdutuksen sanoja ja tekoja kannattaa miettiä hyvissä ajoin lapsille etukäteen.
Mutta mukavia kissantäytteisiä päiviä kaikesta huolimatta 🙂
Vierailija kirjoitti:
Kissa vasta tutkiskelee teitä. Kun se on sitten lopulta todennu että tällasta sitte tästä lähin, niin alkaa yöhepulit, karvapalloshow ja yleinen perseily
Meillä yöllä nukkuvat, 8 kpl eri ikäisiä
Kissa nukkuu 15-20 tuntia vuorokaudessa, pennut ja vanhemmat enemmän. Kunhan kotiutuu kunnolla niin kyllä sieltä se toinen puolikin löytyy, eli verhot lähtee ikkunoista, kukkapurkit tipahtelee jne. Ja muistakaa joulukuusi sitten sitoa jollakin seinään kiinni, muuten kaatuu päivittäin, paketit piiloon muuten nekin repii ja kissalle paljon pahvilaatikoita
Vierailija kirjoitti:
Kerroin jo eilen (ja jo aiemmiin, en halua toistaa itsenäni, meinasin :) )
En silloin käsittänyt sitä, että siitä kollista oli tullut vanha, pulskiintui eikä sitä "nopeutta" enää löytynyt. ... Nyt olen itse samanlainen :(
Näin sen pentuna; itsekin olin teini, pyöri aina jaloissa, kun mun piti tehdä jotain (tiskata, siivota ....).
...
Mutta uutta tietoa mulle oli se, että kissa on laktoosi-intorantti. Siis miten voi olla, kun pappa laittoi minut sille laittamaan maitoa teevadille - litki sen. Pappa sanoi: katohan - kohta napsahtaa (Kummeli-tyyliiin :))). Kyllä, kissa "tsemppaili" pitkin seiniä ja matot tuvassa rutussa (niin oli sitä raakamaitoa, lehmänlypsämää). .... Sitten, iän myötä se ei enää kelvannut.
Oisko niin, että se laktoosi-intoleranssi tulee vasta iän myötä (kuin myös meillä 2-jalkasilla) ?
Suoraan tankista otettu maito ei aiheuta vatsavaivaa. Iät ja ajat on lypsyn jälkeen annettu maitoa kissoille- Itsekin annoin, 40 v kokemus asiasta. Sama itsellä. Tankkimaitoa join joka päivä, purkkimaitoa ei vatsa kestä, ellei ole homogenisoimatonta luomua
Voi hyvinkin olla noin helppoa jatkossa kissan kanssa. Tai sitten ei. Aika näyttää!
Meillä oli aika rauhallinen yksilö. Kun äitinsä kuoli, ei sohvia enää kynsitty eikä paikkoja tuhottu. Söi, joi, nukkui. Välillä kävi ulkona ja välillä otti sisällä omia spurtteja.
Kohta tulee ko. kissan lempiaika vuodesta: se, kun taloon tulee JOULUKUUSI. Kuusen värikkäiden pallojen tiputtaminen maahan ja jahtaaminen oli niin sen lempipuuhaa. Muuten ei juuri leluista välittänyt, vaan leikki lähinnä ulkona pyydystämillään hiirillä ennen kuin söi ne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnittelen, omat kissat tuhosivat viherkasvit, tapetit ja pissivät kassiin ja vuoteeseen.
Et pitänyt hiekkalaatikoita tarpeeksi puhtaina.
Kissa ei normaalisti pissaa laatikon ulkopuolelle, mutta sairaana tai muuten stressaantuneena saattaa sen tehdä. Erityisesti virtsatievaivat aiheuttavat sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku 15-20min per päivä yleensä. Joskus enemmän ja joskus vähemmän riippuen muista kiireistä. Yleensä aloitan leikit sellaisiin ajankohtiin, kun huomaan kissan olevan leikkisällä tuulella (omasta kissasta sen oppii tunnistamaan pikkuhiljaa). Sylissä kissa on aina kun hal
Tähän vielä lisäyksenä, että kumppanini leikittää kissaa myös. Joten ehkä yhteismäärä on joku 30-40min päivästä riippuen.
Sillä määrällä pysyy kissan mieli virkeänä. Maatiaiskissa on aktiivinen helposti 10 tuntia vuorokaudessa, mutta reilusti vähempikin aktiviteetin määrä (yleensä) riittää.
No ei meillä ole yksikään kissa 10 tuntia aktiivinen. Kun kissa saa ruokansa , ei sillä ole syytä olla jatkuvasti aktiivinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätsin luonne kysymys. Mä olen 40 vuotta hoitanut kissoja (rescue toiminta) ja nähnyt sekä vastaanottanut jos jonkunmoista kodin etsijää. Osaa kaipaa kaveria ja vanhakin kissa herää suorastaan uuteen nuoruuteen kun saa kaverin, ja suree silmin nähden yksin jäädessään, siinä missä joku toinen on stressaantunut "kaverista" niin että on kehittänyt virtsakivet ja tulee etsimään "yksinäistä" kotia, eikä millään siedä lajitovereitaan. Tähän ei hei todellakaan ole noin mustavalkoista vastausta kun "kissa kaipaa kaveria" tai "kissa ei ole laumaeläin". Kyllä niistä osa kaipaa ja osa sit taas inhoaa. Kun kuitenkin olen useamman sata kissaa maailmalle hoitanut ja kasvattanut, näiden pariss
Minä myös, paitsi että olen omistanut kissoja koko ikäni - 60 v. Väitän, että lajitoverin seura, edes vertaistukena, on aina hyväksi, edellyttäen että asunto on tarpeeksi iso molemmille/ kaikille. Kissojen olisi hyvä olla samanikäisiä tai edes saman energiatason omaavia, villi ja rauhaton pentu yksinoloon tottuneen vanhuksen kanssa ei ole hyvä idea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnittelen, omat kissat tuhosivat viherkasvit, tapetit ja pissivät kassiin ja vuoteeseen.
Stressaantunut kissa saattaa toimia noin. Mitä sinä peto niille oikein teit?
Ei hänen tarvitse olla tehnyt mitään pahaa.
Omat kissani sekosivat kahdesta muutosta. Ensiksi meni Feliwayllä se siirtymäaika ja moninainen oireilu mutta vuosien päästä seuraava muutto oli jo mahdoton.
Niitä oli koko ajan lellitty, ulkoilutettu, hoidettu ja raksstettu kyllä ihan viimeisen päälle, mutta toinen elinympäristön muutos oli vain niin valtava kriisi.
Jos siis otat kissan, älä muuta mielellään yhtään kertaa sen elinaikana. Niiden ihanat pikkupäät ei kestä :(
Kuten useassa kommentissa on sanottu, niin kissat ovat yksilöitä. Joskus olen nähnyt sanottavan, että pitäisi nähdä pennun emo, että tietäisi, millainen pennusta tulee. Miksi hitossa sitten, kun otat kaksi samasta pentueesta, niin ne onkin erilaiset luonteet ja saattavat tykätä ihan eri ruoista.
Vierailija kirjoitti:
Jep -annoit sitten periksi...
Seuraava perheen ulkomaan/ ym. matka saa jo funtsimaan asian järkevyyttä, eikä se ikuinen karvojenkaan siivoaminen mitään hupia ole.
Joopa joo.
Kissakin pitää olla kytkettynä, ellei ole hypertiiviis 20 metrin korkealla kiviaidattu piha, joten siitä sitten vahtimaan ja juoksemaan perässä, sillä kissa ei kutsuttuna todellakaan tule, jos sitä ei huvita.
Jos kissa ei tule sisälle nyt, niin sitä voi kysyä tunnin kuluttua. Ja jos ei huvita tulla sisälle ihmisten nukkumaanmenoaikana, niin eipä ole minulle vielä käynyt 20 vuoden aikana, ettei olisi aamulla sisääntulo kelvannut. Mitä tulee sinun hypertiiviiseen 20-metriseen aitaasi, niin tiedät itsekin että puhut paskaa.
Kissa karkaa joka tapauksessa niin halutetessaan sekunnissa ja niitä katoaa liki 10 kertaa enemmän kuin koiria, joten lohdutuksen sanoja ja tekoja kannattaa miettiä hyvissä ajoin lapsille etukäteen.
Joopa joo.
Mutta mukavia kissantäytteisiä päiviä kaikesta huolimatta 🙂
Olitko aikoinaan koulukiusaaja? Jutut ainakin ovat sen tasoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stressaantunut kissa saattaa toimia noin. Mitä sinä peto niille oikein teit?
Ei hänen tarvitse olla tehnyt mitään pahaa.
Omat kissani sekosivat kahdesta muutosta. Ensiksi meni Feliwayllä se siirtymäaika ja moninainen oireilu mutta vuosien päästä seuraava muutto oli jo mahdoton.
Niitä oli koko ajan lellitty, ulkoilutettu, hoidettu ja raksstettu kyllä ihan viimeisen päälle, mutta toinen elinympäristön muutos oli vain niin valtava kriisi.
Jos siis otat kissan, älä muuta mielellään yhtään kertaa sen elinaikana. Niiden ihanat pikkupäät ei kestä :(
Olen muuttanut kissan kanssa, ei mitään ongelmaa
Olen matkustanut useamman kanssa ulkomailla, hotellista nauttivat selvästi
Ei yksi ongelmakissa tarkoita, että kaikki olisivat
Muuttahan kissa silloinkin kun hankkii pentuna jostain
Vierailija kirjoitti:
Kissa omistaa ihmisen eikä ihminen kissaa.
Ei. VAAN IHMINEN OTTAA ELÄIMEN OMAKSI VANGIKSEEN . EÄIN EI OTA IHMISTÄ. . AAMEN. 🙏🙏🙏🙏
Vierailija kirjoitti:
Kuten useassa kommentissa on sanottu, niin kissat ovat yksilöitä. Joskus olen nähnyt sanottavan, että pitäisi nähdä pennun emo, että tietäisi, millainen pennusta tulee. Miksi hitossa sitten, kun otat kaksi samasta pentueesta, niin ne onkin erilaiset luonteet ja saattavat tykätä ihan eri ruoista.
Niinpä, kaikenlaista ihmiset sanovat mikä ei pidä paikkaansa
Vierailija kirjoitti:
Kissa nukkuu 15-20 tuntia vuorokaudessa, pennut ja vanhemmat enemmän. Kunhan kotiutuu kunnolla niin kyllä sieltä se toinen puolikin löytyy, eli verhot lähtee ikkunoista, kukkapurkit tipahtelee jne. Ja muistakaa joulukuusi sitten sitoa jollakin seinään kiinni, muuten kaatuu päivittäin, paketit piiloon muuten nekin repii ja kissalle paljon pahvilaatikoita
Nyt on taas ihan vähän liioittelua ilmassa. Ihan alkaen siitä, että vain masentunut kissa nukkuu 20 tuntia vuorokaudessa.
Ainoa, mikä omalla kohdallani noista on pitänyt paikkansa, on että yksi kissa kerran päätti kiivetä joulukuusen. Sähähdin ja karjaisin kuusen kaatuessa siihen malliin, että katti tajusi sen jälkeen jättää kuusen rauhaan. Tämä tapahtui siis muistaakseni vuonna 2012, kun nykyinen kissa oli 1-vuotias.
Olen edelleen aivan hämmästynyt voiko näin helppoa ollakkaan. Vähän liian helppoa ja mukavaa, siksi haenkin vahvistusta täältä, että tämä on totta! AP