Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näkeekö esimiehet työtyytyväisyyskyselyiden vastaukset??

Vierailija
01.11.2025 |

Aina sanotaan ettei pystytä näkemään, kuka on mitäkin vastannut.

Itse olen joskus ollut ainoa siihen ikähaarukkaan sopiva, joten olen vaihtanut ikäni ettei minua tunnisteta 

Ja kerran esimieheni sanoi kehityskeskustelussa jotenkin näin: "Olit vastannut esimiestyöhön liittyvässä kysymyksessä näin. .........".

Tämän jälkeen en ole uskonut hetkeäkään siihen, etteikö vastauksia pystytä personoimaan.

Mitä kokemuksia teillä muilla on? Olisi mielenkiintoista kuulla.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nämä ovat tyytyväisyys-kyselyjä, eihän suurin osa ole tyytyväisiä vaan tyytymättömiä.

Eikö nimen tulisi olla tyytymättömyys-kysely, koska siitähän on oikeasti kyse?

Vierailija
22/39 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienemmissä tiimeissä, joissa tuntevat alaisensa, pystyvät todellakin aina tunnistamaan, mikä on kenenkin kirjoittama, vaikkei tunnistetietoja edes kysytä. Monesti juuri tuollaiset, kuten ikä, palvelusvuodet jne. rajaavat porukkaa myös liian paljon, että pystyy tunnistamaan.

Minusta on ihan naurettavaa, että palautetta edes mukamas kerätään anonyymisti. Se onnistuu vain todella suurilla työpaikoilla. Jotenkin luulisi, että palautteisiin pystyttäisiin paremmin ja kohdennetummin reagoimaankin, jos ihan rehellisesti kysyttäisiin nimellä sitä palautetta. Eihän ne ko. henkilön asiat siitä parane, jos ei päästä huonon palautteen jälkeen aidosti selvittämään, että mistä kiikastaa, eli ihan turhaa tietoa siitä, että joku on tyytymätön, jos ei juurisyistä päästä keskustelemaan.

Lisäksi joskus nähnyt todella omituisia tulkintoja vastauksista. Esim. yhdellä työpaikalla moni vastasi, ettei firman työkalut (esim. softat) tue itse työn tekemistä. HR tulkitsi tämän niin, että pitää tehdä HR-järjestelmä, jossa seurataan henkilön suorituksia, tavotteita ja koulutuksia jne., ja kertoivat, että täten paransivat firman työkaluja, kuten järjestelmiä. Kaikki oli ihan että mitä ihmettä... edelleen siihen substanssiin ja varsinaiseen tekemiseen liittyvät työkalut olivat siis ihan surkeita, se HR-työkalu ei auttanut varsinaisen työn tekemiseen sitten millään. Näin käy, kun palaute on anonyymiä, eikä voida todella keskustella henkilön kanssa, että mistä palautteessa on kysymys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaiset kyselyt ovat turhinta soopaa ja ei tuollaisia pitäisi olla olemassakaan.

Esihenkilönä olen NIIN SAMAA MIELTÄ

Vierailija
24/39 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata laittaa mitään negatiivista. Vastaa, "en osaa sanoa", niihin kysymyksiin, joihin olis sanottavaa. Kokemuksesta tiedän, että kyllä kaikki ikäviä vastanneet yksilöidään ja YT:n jälkeen sellaisille vastaajille ekana potkut tai huonompi työ ja pienempi palkka. Näin ainakin julkisella puolen toimitaan.

En tiedä, missä julkisella puolella olet ollut, mutta itse olen valtiolla ja joitain vuosia sitten työtehtäviini HR:ssä kuului vuosittaisen työtyytyväisyyskyselyn tulosten käsittely. Vannon ja vakuutan, että vastauksia ei pystytty personoimaan mitenkään. Väitän siis, että tuo sinun ajatuksesi on ihan mutua. Meillä on virastossa ihan sellaisia julkivalittajia eli kommentoivat omalla nimellä ja naamallaan ikävästi ja negatiivisesti kaikkea ja kaikkia mahdollisia. Kummasti nekin vaan vuodesta toiseen porskuttaa töissään samojen valitusvirsiensä kanssa. Eli eiköhän ne potkujen syyt ym. löydy ihan jostain muusta kuin negatiivisesta palautteesta.

Vierailija
25/39 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastasin elämäni ensimmäistä kertaa viime talvena täysin rehellisesti ja laitoin kirjallista palautetta vapaamuotoisesti samalla, annoin palaa täydeltä laidalta. Sain seuraavissa YT-neuvotteluissa kenkää. Silti ei kaduta.

Työpaikka ei ole mikään sosiaalinen peli tai luokkasodan taistelutanner. Sopimattomat yksilöt poistuu itse tai ne poistetaan.

Esimiehen tehtävä on saada sinut suorittamaan ne työt, joista lukee sun työsopimuksessa ja mikäli sinussa on sairaus nimeltä laiskuus eli työnteko aiheuttaa merkittävää psyykkistä tai fyysistä tuskaa, niin esitän sinulle surunvalitteluni, sillä elämäsi on pilalla.

Sinä juopposurkimus et ole ollut päivääkään töissä, joten suuta soukemmalle ja keskityt siihen dokaamiseen nyt vaan (etkä tule jauhamaan tuota kännistä paskaa työtä tekeviä ihmisiä koskevaan ketjuun.) Kiitos!

-eri

Vierailija
26/39 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli töissä iso yksikkö, joten en usko, että vastauksia olisi voinut yhdistää kehenkään yksittäiseen työntekijään. Kyselyn jälkeen seuraavassa palaverissa esimies haukkui kaikki, kun kyselyyn oli kuulemma vastattu väärin.

Vierailija
27/39 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teillä jo hälytyskellot soi kun kysytään mihin ikäryhmään ja sukupuoleen kuulut  :D

Meidän tiimissä 10 naista ja 2 miestä. Ikähaarukka 25-65. Tuolta niin helppo päätellä kuka on kuka.

Sitten kun yt-neuvottelut koittaa, sieltä löytyy ne ruskeakielisimmät ja sitten ne, jotka lähtevät.

Älkää nyt hyvänen aika olko noin sinisilmäisiä!

Vierailija
28/39 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö teillä jo hälytyskellot soi kun kysytään mihin ikäryhmään ja sukupuoleen kuulut  :D

Meidän tiimissä 10 naista ja 2 miestä. Ikähaarukka 25-65. Tuolta niin helppo päätellä kuka on kuka.

Sitten kun yt-neuvottelut koittaa, sieltä löytyy ne ruskeakielisimmät ja sitten ne, jotka lähtevät.

Älkää nyt hyvänen aika olko noin sinisilmäisiä!

Juuri näin. Ikäryhmiä useampi,  tiimissä 10 naista. Ikähaarukka noin laaja. Hmm, kuka on kuka, hmm...

Vierailija
29/39 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittajan tyylin tietenkin tunnistaa vastauksista. En vastannut, hukkaan menee. Meillä 12/15 vastasi.

Valtava vaihtuvuus, esihenkilön mielestä kaikki on kunnossa.

Ei ole.

Vierailija
30/39 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kysely on netissä ja siihen pitää kirjautua omalla henkilöstönumerollaan, vaikka on muka anonyymia 🤣🤣🤣 Just joo, en vastaa niihin, vaikka pomo kuinka hiillostaa kaikkia vastaamaan. Rehellinen ei voi olla ja teeskentelyyn en jaksa vaivautua aikaa käyttämään.

Vierailija
31/39 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytetäänkö näitä tuloksia hyväksi tulevissa yt-neuvotteluissa?

Vierailija
32/39 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kysely on netissä ja siihen pitää kirjautua omalla henkilöstönumerollaan, vaikka on muka anonyymia 🤣🤣🤣 Just joo, en vastaa niihin, vaikka pomo kuinka hiillostaa kaikkia vastaamaan. Rehellinen ei voi olla ja teeskentelyyn en jaksa vaivautua aikaa käyttämään.

Ei voi olla totta! :D

Meilläkin tulee sähköpostiin linkki :D

Vierailija
33/39 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastasin elämäni ensimmäistä kertaa viime talvena täysin rehellisesti ja laitoin kirjallista palautetta vapaamuotoisesti samalla, annoin palaa täydeltä laidalta. Sain seuraavissa YT-neuvotteluissa kenkää. Silti ei kaduta.

Työpaikka ei ole mikään sosiaalinen peli tai luokkasodan taistelutanner. Sopimattomat yksilöt poistuu itse tai ne poistetaan.

Esimiehen tehtävä on saada sinut suorittamaan ne työt, joista lukee sun työsopimuksessa ja mikäli sinussa on sairaus nimeltä laiskuus eli työnteko aiheuttaa merkittävää psyykkistä tai fyysistä tuskaa, niin esitän sinulle surunvalitteluni, sillä elämäsi on pilalla.

Sinä juopposurkimus et ole ollut päivääkään töissä, joten suuta soukemmalle ja keskityt siihen dokaamiseen nyt vaan (etkä tule jauhamaan tuota kännistä paskaa työtä tekeviä

Kirjoitin ihan työelämän perusjuttuja.

Toiset leikkii työpaikalla jotain ammaliiton barrikadijeesusta ja toiset vetää kaunareita. Molemmat miettii, mikä mussa on vikana, kun joudun painelemaan samaa nappia vuodesta toiseen, kukaan ei arvosta ja mikään ei etene. No vikana sussa on just se.

Laiskojen kipuilua olen päässyt seuraamaan jo melkein kolme vuosikymmentä. Aivan hirveää katsoa, kun se työnteko sattuu syvälle laiskan sieluun ja tuska mädättää koko elämän perustan piloille, mutta pakko tehdä tai sitten antaa persettä kelalle. Näitähän se työyhteisö suorastaan vihaa, koska näistä on suoranaista haittaa.

Vierailija
34/39 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut esimiehenä keskijohdossa erittäin suuressa pörssiyhtiössä. En minä ainakaan nähnyt nimeltä kuka tiimistäni oli vastannut mitäkin eli minulle vastaukset olivat anonyymejä. En ollut töissä HR:ssä.

Itse en vastaa ikinä työtyytyväisyyskyselyihin, koska en luota anonymiteettiin näissä kyselyissä. 

Vierailija
35/39 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näkee. 

Meillä esimies vaatii tiedot siitä, ketkä ovat vastanneet milläkin tavalla ja hän myös tiedot on saanut (valtiolla) ja niiden perusteella käy kehityskeskustelut. Kuulemma esimiehenä hänellä on oikeus tietää pahanpuhujat.

Vierailija
36/39 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä näkee. 

Meillä esimies vaatii tiedot siitä, ketkä ovat vastanneet milläkin tavalla ja hän myös tiedot on saanut (valtiolla) ja niiden perusteella käy kehityskeskustelut. Kuulemma esimiehenä hänellä on oikeus tietää pahanpuhujat.

Ei juma. Arvatenkin kaikki tiimiläiset kehuu työtään ja esimiestään maasta taivaaseen.

Vierailija
37/39 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoittajan tyylin tietenkin tunnistaa vastauksista. En vastannut, hukkaan menee. Meillä 12/15 vastasi.

Valtava vaihtuvuus, esihenkilön mielestä kaikki on kunnossa.

Ei ole.

Millä luulet että ne asiat tulisi kuntoon jos et uskalla edes kertoa mikä on vialla?

Vierailija
38/39 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut esimiehenä keskijohdossa erittäin suuressa pörssiyhtiössä. En minä ainakaan nähnyt nimeltä kuka tiimistäni oli vastannut mitäkin eli minulle vastaukset olivat anonyymejä. En ollut töissä HR:ssä.

Itse en vastaa ikinä työtyytyväisyyskyselyihin, koska en luota anonymiteettiin näissä kyselyissä. 

En oikeasti ymmärrä millaisissa organisaatioissa ihmiset oikein on töissä. Kyllä minä annan palautetta ihan kasvotustenkin, miksi ihmeessä pitäisi pelätä anonymiteetin puolesta? Jos antavat potkut siksi että nostan esille epäkohtia niin miksi ihmeessä haluaisin sellaisessa firmassa muutenkaan olla töissä?

Vierailija
39/39 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HR ei ole ystäväsi. HR on rotta.

Jakkukalkkunat on yksiä piruja.