Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kannattaisi opiskella, että olisi töitä? Mikään ei kiinnosta! Joku ammattikoulu, mutta en halua lähihoitajaksi!.

Vierailija
31.10.2025 |

Miten voi olla mahdollista, että yhtikäs mikään ei kiinnosta! Olen ihan aikuinen alanvaihtaja.

Kommentit (109)

Vierailija
61/109 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AI  kertoo:

Tulevaisuuden ammatit liittyvät vahvasti teknologiaan, kuten tekoälyyn, data-analytiikkaan ja kyberturvallisuuteen, mutta myös vihreään teknologiaan, kiertotalouteen ja terveydenhuoltoon. Kasvavia aloja ovat muun muassa digitaalinen markkinointi, energian ja ympäristöteknologian alat sekä monenlaiset teknologia- ja insinööritieteiden ammatit. Samalla jotkin perinteiset rutiinitehtävät, kuten pankkivirkailijan ja sihteerin työt, ovat vaarassa automatisoitua. 

Vierailija
62/109 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maanviljelys ja vaikka ruoka-alat tulevat jatkossakin tarvitsemaan työvoimaa.

No minulla on  koulutus aika lähellä maanviljelystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/109 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue eläinlääkäriksi, saavat itse määrätä palkkansa, niistä on hirveä pula ja kipeitä eläimiä riittää. 

Ei kai valmistu ammattikoulusta.

Ei tietenkään, pitäisi lukea pikkasen enemmän, mutta eläinhoitajaksi muistaakseni eräs tuttavani luki amispohjalta. 

Vierailija
64/109 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valokuvaaja

Tämä voisi olla kiinnostava.

Ei ole jos tarkoitus oli elättää itsensä työllä. Valokuvaus on hieno harrastus ja sellaisena se kannattaa myös pitää. Harrastuksena.

Vierailija
65/109 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AI  kertoo:

Tulevaisuuden ammatit liittyvät vahvasti teknologiaan, kuten tekoälyyn, data-analytiikkaan ja kyberturvallisuuteen, mutta myös vihreään teknologiaan, kiertotalouteen ja terveydenhuoltoon. Kasvavia aloja ovat muun muassa digitaalinen markkinointi, energian ja ympäristöteknologian alat sekä monenlaiset teknologia- ja insinööritieteiden ammatit. Samalla jotkin perinteiset rutiinitehtävät, kuten pankkivirkailijan ja sihteerin työt, ovat vaarassa automatisoitua. 

Niinpä. Tuntuu, että olen yksinkertaisesti liian tyhmä kaikkeen nykyään.

Vierailija
66/109 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka sanoit naismainen, niin kuulemma naiset on hyviä maansiirtokoneiden kuljettajia. Se on myös ala, jota ei ihan heti robotein korvata, sillä siinä täytyy olla tarkka tietyllä tapaa.  

Vierailija
67/109 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valokuvaaja

Tämä voisi olla kiinnostava.

Ei ole jos tarkoitus oli elättää itsensä työllä. Valokuvaus on hieno harrastus ja sellaisena se kannattaa myös pitää. Harrastuksena.

Juu, tämän kyllä tajuan. Olen aiemmat koulutukset valinnut pelkästään harrastusten ja kiinnostusten pohjalta. Nyt pitäisi miettiä järjellä.

Vierailija
68/109 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, Fysioterapauteille on ehkä jatkossa töitä. Kun sohvalla istunut kännykkäsukupolvi alkaa olla niitä käynnyköitään naputellut 10 vuotta, tulee sellaiset selkävaivat mitä ei vielä tänä päivänä olla nähty ja lisäksi peukalonivelten kulumavammat on totta nuorillakin ihmisillä.  Sitten ne jotka urheilevat, liioittelevat ja heillä on taas urheiluvammoja, kiitos nykyajan tasovaatimusten että jotain saavuttaa.  

Vierailija
69/109 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue eläinlääkäriksi, saavat itse määrätä palkkansa, niistä on hirveä pula ja kipeitä eläimiä riittää. 

Melko kaukana ammattikoulusta ja helvetin vaikea päästä.

Ulkomailla monet on valmistuneet lääkäreiksi, jopa vanhemmalla iällä, eivät ole niin ikärasisteja, kuin täällä.

Jenkeissä "hyvä tyyppi" pääsee melkein vaikka minne ja ilman koulutustakin. 

Vierailija
70/109 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai valmistu ammattikoulusta.

Ei tietenkään, pitäisi lukea pikkasen enemmän, mutta eläinhoitajaksi muistaakseni eräs tuttavani luki amispohjalta. 

Siinäkin pitäisi ensin suorittaa maatalousalan perustutkinto ja siitä eläintenhoidon osaamisala, että voisi opiskella eläintenhoidon ammattitutkinnon. Tai sitten olla vankka osaaminen alasta.

Vierailija
71/109 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka sanoit naismainen, niin kuulemma naiset on hyviä maansiirtokoneiden kuljettajia. Se on myös ala, jota ei ihan heti robotein korvata, sillä siinä täytyy olla tarkka tietyllä tapaa.  

Aikaisemmassa koulussa tajusin, että kaikki koneet ovat minulle liian vaikeita. En oppinut niitä käyttämään.

Vierailija
72/109 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Logistiikka

Muuten hyvä, mutta kohta robotiikka ja muu automatisointi vie näitäkin töitä.

Ja on yhä vanhemman tavaraa, jota roudata edestakaisin. :'D

No, mutta kyllä ainakin kaikki jäte liikkuu - ja postimyyntipaketit.

Vierailija
73/109 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, Fysioterapauteille on ehkä jatkossa töitä. Kun sohvalla istunut kännykkäsukupolvi alkaa olla niitä käynnyköitään naputellut 10 vuotta, tulee sellaiset selkävaivat mitä ei vielä tänä päivänä olla nähty ja lisäksi peukalonivelten kulumavammat on totta nuorillakin ihmisillä.  Sitten ne jotka urheilevat, liioittelevat ja heillä on taas urheiluvammoja, kiitos nykyajan tasovaatimusten että jotain saavuttaa.  

Sekin Amk. 

Vierailija
74/109 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ehdotan myös noita teknisiä aloja, kohta kun pitää alkaa rakentamaan jäänmurtajia jenkeille niin tarvitaan työvoimaa.

Sitten voi miettiä ihmisten perustarpeita: asuminen, ruoka, terveys ja vaatteet. 

Näistä tulee mieleen kiinteistöhuolto, siivooja, kokki, leipuri, hammashoitaja, vaatemyyjä (merkonomi)

Vaatemyyjänä olin monta vuotta, ei enää kaupan töitä minulle. Kokkiakin olen miettinyt.

Kokilla pitää olla lehmän hermot, kun tilauksia alkaa yhtäkkiä tulla tusinoittain, ei saa panikoida. 

Vierailija
75/109 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AI  kertoo:

Oletko ollut ammatinvalinnan ohjauksessa?

Äläkä katso sitä, mihin sukulaisesi ovat valmistuneet, vaan mieti mikä juuri sinua kiinnostaa. 

Vierailija
76/109 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta se olisi amk.

Alapeukuttajille tiedoksi, että en usko, että pärjäisin amkissa, ja olen liian eläinrakas. En kestäisi sitä.

Eiköhän kaikki mä mukaan lukien alapeukuttanut sen vuoksi, että eläinlääkäriksi opiskellaan yliopistossa. Mitä et voi tuota tietää? Mä olen tuollaisen asian tiennyt jo lapsena.

Vierailija
77/109 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ehdotan myös noita teknisiä aloja, kohta kun pitää alkaa rakentamaan jäänmurtajia jenkeille niin tarvitaan työvoimaa.

Sitten voi miettiä ihmisten perustarpeita: asuminen, ruoka, terveys ja vaatteet. 

Näistä tulee mieleen kiinteistöhuolto, siivooja, kokki, leipuri, hammashoitaja, vaatemyyjä (merkonomi)

Vaatemyyjänä olin monta vuotta, ei enää kaupan töitä minulle. Kokkiakin olen miettinyt.

Kokilla pitää olla lehmän hermot, kun tilauksia alkaa yhtäkkiä tulla tusinoittain, ei saa panikoida. 

Tämän takia en ole kokiksi hakenutkaan opiskelemaan. Stressaan helposti ja siellä keittiössä on kuuma!

Vierailija
78/109 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta se olisi amk.

Alapeukuttajille tiedoksi, että en usko, että pärjäisin amkissa, ja olen liian eläinrakas. En kestäisi sitä.

Eiköhän kaikki mä mukaan lukien alapeukuttanut sen vuoksi, että eläinlääkäriksi opiskellaan yliopistossa. Mitä et voi tuota tietää? Mä olen tuollaisen asian tiennyt jo lapsena.

Juu, korjasin tuolla jo aiemmassa viestissä, että laitoin väärin. Tästä huomaa hyvin, että olen liian tyhmä nykyään mihinkään, kun tuonkin väärin laitoin.

Vierailija
79/109 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AI  kertoo:

Oletko ollut ammatinvalinnan ohjauksessa?

Äläkä katso sitä, mihin sukulaisesi ovat valmistuneet, vaan mieti mikä juuri sinua kiinnostaa. 

Olen ollut jossain valmennuksessa, mutta en tullut sen viisaammaksi. Ja olen aiemmat tutkinnot valinnut juuri kiinnostuksen mukaan, vaikka olen tiennyt, että ovat epävarmoja aloja. Nyt on pakko miettiä järjellä.

Vierailija
80/109 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Amis.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä