Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun muut rajaavat ja itse venyy 12 tunnin päivät alkaa kyllästyttää

Vierailija
31.10.2025 |

Viime aikoina on alkanut turhauttamaan työpaikkani työrytmi- ja aikataulumeininki.

Teen paljon iltapainotteista työtä, koska osa tehtävistä vaan osuu sinne väkisinkin ja jonkun ne hommat on tehtävä. Silti tuntuu, että ne, jotka voivat tehdä työnsä esim. klo 915, rajaavat aikansa tiukasti, eivätkä yhtään hahmota, miltä se näyttää niiden näkökulmasta, jotka suostuvat tekemään ne iltahommat.

Siis miten voi olla niin vaikea ymmärtää, että jos oma työ painottuu iltoihin, niin me muut emme vaan jaksa tehdä 12 tunnin päiviä?! Jos mun työpäivä loppuu klo 20, niin miksi minun pitää olla palaverissa klo 8 tai 9 aamulla? Eihän kukaan pyydä heitä tekemään mitään iltakuudelta tai -seitsemältä! Ja sitten ihmetellään, miksi olen väsynyt tai en koskaan ehdi osallistua. No en ehdi, koska olen vielä töissä silloin, kun te olette jo iltalenkillä, sohvalla perheen kanssa tai koisimassa.

Eikä muuten lohduta sekään, jos (etä)palaveri on vasta klo 1012 ja sitten tunnin tauko, jonka aikana ehtii syödä lounaan ja siirtyä toimistolle. Käytännössä päivä venyy silti sinne kahdeksaan, ja kaikki väliin jäävä aika on repaleista. Tai sitten voi siirtyä ennen kokousta, jolloin päivä on faktuaalisesti vielä pidempi ja saa pitää sen kahden tunnin tauon välissä jossain toimiston liepeillä. Ei siinä salille mennä eikä lenkille, kun keskelle päivää jää juuri sen verran taukoa, ettei ehdi oikeasti palautua.

Teen kuitenkin asiantuntijatyötä, en vuorotyötä, mutta osa hommista nyt vaan osuu iltoihin. Jos mäkin alkaisin rajaamaan yhtä tiukasti kuin nämä aamupaltsailevaiset, niin aika pian alkaisi heillekin tulla vaatimus hoitaa näitä iltaan osuvia juttuja. Sitten ei enää voisi sanoa, että kun työpäivä loppuu klo 15, koska silloin ei loppuisi. Kaduttaa, että alun perin suostuin näihin silloin luvattiin, että joustoa tulee sitten aamusta, mutta eipä aikataulut vaan mene ikinä yhteen.

Joskus mietin, että olisi pitänyt keksiä lapset itselleen se kun tuntuu olevan erittäin hyvä syy rajata työtään ja työaikoja.

Toisaalta erilaiset työajat voisivat olla hyvä tapa ottaa huomioon ihmisten erilaiset elämäntilanteet ja jaksaminen (kun töitä kerran on tehtävä eri aikoihin), jos tämä vain oikeasti toimisi niin, että se iltatyöläinen ei tekisi aina loputtoman pitkiä päiviä.

Onko muilla sama kokemus siitä, että joustavuus työelämässä tarkoittaa lopulta aina sitä, että samat ihmiset joustavat ja muut sitten rajaavat?

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos on luvattu, että tulee joustoa aamuisin, niin miksei tule? Juttele pomon kanssa, mitä se auttaa täällä nillittää?? Yhyyhyy pitää tehdä töitä

Vierailija
2/57 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellinen työpaikka jos työvuorot ei kierrä niin että kaikki tekee aamua ja iltaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä turhautumisesi, ja varmasti tuntuu raskaalta, jos työpäivät venyvät noin pitkiksi. Mutta haluan tuoda myös vähän toisenlaista näkökulmaa. Itse olen sellainen, että aivot toimivat parhaiten aikaisin aamulla, ja jo klo 14 jälkeen tuntuu, että ajatus ei enää kulje. Siksi esimerkiksi iltapalaverit ovat mulle ihan tuskaa, kun pää on jo  ihan tyhjä.

Ongelma ei ehkä ole siinä, että jotkut ovat aamu- ja toiset iltavirkkuja, vaan siinä, ettei työpaikalla oikeasti sovita pelisääntöjä niin, että kaikille löytyisi järkevä rytmi. Jos iltatyöläisillä on iltapainotteisia hommia, niin silloin palaverit voisi ihan hyvin olla myöhemmin. Samoin jos joku aloittaa työnsä aikaisin, niin miksei hän voisi lopettaa aikaisemmin??

Ehkä tarvittaisiin enemmän reilua koordinointia eikä oletusta, että kaikki pystyvät venymään mihin kellonaikaan tahansa.

Vierailija
4/57 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan nähdä sen keskusteliun HR:n kanssa, jossa selität, miksi piti keksiä lapsia, AP!!!

Vierailija
5/57 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellinen työpaikka jos työvuorot ei kierrä niin että kaikki tekee aamua ja iltaa...

Eli kyseessä asiantuntijatyö, ei vuorotyö. Ei ole mitään vuoroja, on asiakkaita, palavereja ja koulutuksia sekä tilaisuuksia, jotka pitää pitää eri aikaan. Jos olisi kyseessä oikeat vuorot, niin asia olisikin varmasti helpompi sopia. Tai ainakin ongelma olisi näkevä. AP

Vierailija
6/57 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jättäisin tekemättä osan hommia, selittäisin oikein tarkkaan miks ole ehtinyt tekemään, kun ne tekemättömät hommat tarpeeksi usein jää aamuvuolle niin alkaa kiinnostaa tehdä työnsä kunnolla.

Vierailija
7/57 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimiehet jalkautumaan muutamaksi viikoksi niin tulee kantapään kokemusta eikä tarvitse selitellä kädet rautalangasta ruvella.

Vierailija
8/57 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluan nähdä sen keskusteliun HR:n kanssa, jossa selität, miksi piti keksiä lapsia, AP!!!

Tajuan tavallaan AP:n turhautumisen. Tämähän on yleisjuttu, yksi työntekijä lähteeä hakemaan lapsia päikystä. Tässä asiassa hän ei voi joustaa, mutta muut jäävät tekemään työt joka iltapäivä.

Vierailija
9/57 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä jättäisin tekemättä osan hommia, selittäisin oikein tarkkaan miks ole ehtinyt tekemään, kun ne tekemättömät hommat tarpeeksi usein jää aamuvuolle niin alkaa kiinnostaa tehdä työnsä kunnolla.

Ongelman ydin ehkä on se, että jokaisella on hyvin itsenäisesti omat hommansa. Palaverit ja kokoukset yms tiimitapaamiset  ovat vähän niin kuin niiden päälle. Jätän nytkin menemättä välillä aamuisin kokouksiin ja palavereihin, mutta tämä tulkitaan lusmuiluksi. A?

Vierailija
10/57 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräässä tietohallinnossa ne jotka ratkovat muiden vaikeimmat tekniset ongelmat ovat todella usein kymmenen tuntia tai enemmän lähes päivittäin. Ylitöitä tehdään jopa lain salliman maksimin yli tai omalla ajalla palkatta. Kyllä perusprojektien pyörittäjiä ja muita yleishenkilö Jantusia on liikaakin. Niitä ei montaa ole, jotka oikeasti osaa.

Vierailija
11/57 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä ne omat rajat joutuu asettamaan ihan itse, ei sitä kukaan muu tee. Neuvoni:

1. Vaadi pomolta / työnantajalta kirjallinen vahvistus työajoistasi. Kuulostaa että tämä olisi 12-20.

2. Kun työaika on vahvistettu, blokkaat kalenterisi 20-12. Siis teet näkyväksi että sinä et ole saatavilla ennen klo 12, ja aseta automaattinen Decline kutsuille jotka osuvat työajan ulkopuolelle.

3. Jos joku valittaa, viittaa kirjalliseen vahvistukseen jonka sait kohdassa 1.

Ps. Jos kohtaa 1 ei haluta toimittaa sinulle, ilmoita kirjallisesti esim meilillä että koska työajat ovat epäselvät, alat noudattaa samoja aikoja kuin muutkin. Ja sen jälkeen blokkaat muut ajat kalenteristäsi seuraten kohtaa 2.

Vierailija
12/57 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimiehet jalkautumaan muutamaksi viikoksi niin tulee kantapään kokemusta eikä tarvitse selitellä kädet rautalangasta ruvella.

Näen esihenkilöäni kahdesti vuodessa. Esihenkilöt tekevät ihan samaa asiantuntijatyötä kuin muutkin ja siihen päälle esihenkilöhommat. Mutta varmasti aamuisin saavat hekin aloittaa ja lopettaa ennen iltakahdeksaa.

Vierailija
13/57 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin lopetat ylimittaisten päivien tekemisen tyystin. 8h riittää. Älä ole kynnysmatto.

Vierailija
14/57 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloituksessa lukee, että ap ei tee vuorotyötä vaan asiantuntijatyötä.

Ja siis vaikkapa IT-alalla voi olla tilanteita, missä joku asiantuntija joutuu tekemään töitä iltapainotteisesti, jos on vaikka jotain ylläpitotöitä sovittu tehtäväksi asiakkaan ympäristössä virka-ajan ulkopuolella. Siinä se asiantuntija sitten aloittelee töitään siinä vaiheessa, kun asiakasyrityksessä suljetaan koneita (ja siellä asiantuntijan omassakin firmassa toiset sulkevat koneitaan).

Vierailija
15/57 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä ne omat rajat joutuu asettamaan ihan itse, ei sitä kukaan muu tee. Neuvoni:

1. Vaadi pomolta / työnantajalta kirjallinen vahvistus työajoistasi. Kuulostaa että tämä olisi 12-20.

2. Kun työaika on vahvistettu, blokkaat kalenterisi 20-12. Siis teet näkyväksi että sinä et ole saatavilla ennen klo 12, ja aseta automaattinen Decline kutsuille jotka osuvat työajan ulkopuolelle.

Ps. Jos kohtaa 1 ei haluta toimittaa sinulle, ilmoita kirjallisesti esim meilillä että koska työajat ovat epäselvät, alat noudattaa samoja aikoja kuin muutkin. Ja sen jälkeen blokkaat muut ajat kalenteristäsi seuraten kohtaa 2.

AP vastaa, että näin olen tehnytkin: kalenterista on blokattu aamut. Ei estä ihmisiä jatkuvasti sopimasta niihin aikoihin tapaamisia. Jos en mene, olen yhteistyökyvytön enkä osallistu. Jos menen, tulee pitkät päivät. Jos joustan kerran, miksi en jousta toisen kerran? jos en jousta, miksi en pysty edes kerran  joustamaan?

Mutta tottahan tämä on, pitää vaan olla tiukka. Ehkä oma ongelmani onkin olla töissä organisaatiossa, jossa pitää olla kova ja tiukka. Kun kaikki ovat kovia ja tiukkoja, kaikki kivuus, ilma ja joustavuus jää pois työkavereiden... anteeksi kollegoiden väliltä. Mutta näin siis pitää vaan toimia ja näin se management by perkele ja suomalainen työelämä onkin selitetty.

Vierailija
16/57 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle jää tästä kaikesta nyt silti epäselväksi, että mitä on sellainen itsenäinen asiantuntijatyö, jota jonkun nyt vain on pakko tehdä klo 12-20 ja muut voivat silti tehdä klo 9-15? Jos teillä jokaisella on omat asiakkaat (jonkinlainen konsulttityö?), niin etkö sinä voi asiakkaidesi suuntaan asettaa rajoja ihan samalla tavalla kuin nuo kollegat? Jos sinulle taas on valikoitu asiakkaat, jotka syystä tai toisesta tarvitsevat asiantuntemustasi klo 15 jälkeen, joka on aika harvinaista, kun yleensä kaikki tietotyöläiset tykkäävät olla illat kotona, niin sittenhän asia pitää huomioida työpaikallasi myös noissa palavereissa ynnä muissa. 

Vierailija
17/57 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP vastaa, että näin olen tehnytkin: kalenterista on blokattu aamut. Ei estä ihmisiä jatkuvasti sopimasta niihin aikoihin tapaamisia. Jos en m

Juuri tämä. Meilläkin duunissa jokaisella on vastuu omasta työstä, mutta ei todellisuudessa valtaa vaikuttaa sen rajoihin. Siinä on psykologisen turvattomuuden ydin.

Organisaatiossa puhutaan osallisuudesta ja yhteistyöstä, mutta rakenteet eivät tue niitä. Kun vastuu ja päätösvalta erkanevat, ihmiset alkavat suojata itseään eli blokataan kalentereita, vetäydytään, varotaan sanomasta mitään väärää tai sanotaan valheita, koska ei uskalleta sanoa, mikä oikeasti mättää. Kaikki luottamus ihmisten väliltä katoaa ja yhteistyö muuttuukin selviytymiseksi.

Ja lopulta joustaminen tarkoittaa sitä, kuka jaksaa joustaa eniten ja sitten pitää muuttua rajojaan vahtivaksi eli kovaksi ja tiukaksi, kuten sanoit. Kun kaikki ovat kovia ja tiukkoja, kaikki kivuus ja inhimillisyys katoaa. Siinä se on: suomalainen työelämä pähkinänkuoressa.

Vierailija
18/57 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle jää tästä kaikesta nyt silti epäselväksi, että mitä on sellainen itsenäinen asiantuntijatyö, jota jonkun nyt vain on pakko tehdä klo 12-20 ja muut voivat silti tehdä klo 9-15? Jos teillä jokaisella on omat asiakkaat (jonkinlainen konsulttityö?), niin etkö sinä voi asiakkaidesi suuntaan asettaa rajoja ihan samalla tavalla kuin nuo kollegat? Jos sinulle taas on valikoitu asiakkaat, jotka syystä tai toisesta tarvitsevat asiantuntemustasi klo 15 jälkeen, joka on aika harvinaista, kun yleensä kaikki tietotyöläiset tykkäävät olla illat kotona, niin sittenhän asia pitää huomioida työpaikallasi myös noissa palavereissa ynnä muissa. 

Tätäpä juuri perään, että voitaisiinko huomioida työpaikalla nämä iltatyöt. En ala avaamaan työtehtäviä sen enempää täällä palstalla. AP.

Vierailija
19/57 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP vastaa, että näin olen tehnytkin: kalenterista on blokattu aamut. Ei estä ihmisiä jatkuvasti sopimasta niihin aikoihin tapaamisia.

Osaltaan kuulostaa siltä, että työkulttuurissa olisi aikalailla kehitettävää. Ymmärrän tuskasi siinä mielessä, että viheliäistä on kun ihmiset eivät viitsi tai halua kunnioittaa toisten kalenteria ja kalenterivarauksia.

Vierailija
20/57 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, kommentoin tätä, kun kerrankin kolahti! Itse olen nimenomaan ottanut itselleni tällaisia iltapainoitteisia juttuja omalla työpaikalla. Se tarkoittaa, että saan tehdä työt silloin, kun olen parhaimmillani eli illalla ja nukkua silloin, kun  aivojeni mukaan pitääkin eli aamulla. Toimii, en ole ikinä voinut paremmin! Työnantajakin on iloinen,  ja oikeastaan kaikki voittavat. Mutta en tietenkään vastaavasti tekisi aamulla töitä, sitä paitsi nukun silloin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä