Kun muut rajaavat ja itse venyy 12 tunnin päivät alkaa kyllästyttää
Viime aikoina on alkanut turhauttamaan työpaikkani työrytmi- ja aikataulumeininki.
Teen paljon iltapainotteista työtä, koska osa tehtävistä vaan osuu sinne väkisinkin ja jonkun ne hommat on tehtävä. Silti tuntuu, että ne, jotka voivat tehdä työnsä esim. klo 915, rajaavat aikansa tiukasti, eivätkä yhtään hahmota, miltä se näyttää niiden näkökulmasta, jotka suostuvat tekemään ne iltahommat.
Siis miten voi olla niin vaikea ymmärtää, että jos oma työ painottuu iltoihin, niin me muut emme vaan jaksa tehdä 12 tunnin päiviä?! Jos mun työpäivä loppuu klo 20, niin miksi minun pitää olla palaverissa klo 8 tai 9 aamulla? Eihän kukaan pyydä heitä tekemään mitään iltakuudelta tai -seitsemältä! Ja sitten ihmetellään, miksi olen väsynyt tai en koskaan ehdi osallistua. No en ehdi, koska olen vielä töissä silloin, kun te olette jo iltalenkillä, sohvalla perheen kanssa tai koisimassa.
Eikä muuten lohduta sekään, jos (etä)palaveri on vasta klo 1012 ja sitten tunnin tauko, jonka aikana ehtii syödä lounaan ja siirtyä toimistolle. Käytännössä päivä venyy silti sinne kahdeksaan, ja kaikki väliin jäävä aika on repaleista. Tai sitten voi siirtyä ennen kokousta, jolloin päivä on faktuaalisesti vielä pidempi ja saa pitää sen kahden tunnin tauon välissä jossain toimiston liepeillä. Ei siinä salille mennä eikä lenkille, kun keskelle päivää jää juuri sen verran taukoa, ettei ehdi oikeasti palautua.
Teen kuitenkin asiantuntijatyötä, en vuorotyötä, mutta osa hommista nyt vaan osuu iltoihin. Jos mäkin alkaisin rajaamaan yhtä tiukasti kuin nämä aamupaltsailevaiset, niin aika pian alkaisi heillekin tulla vaatimus hoitaa näitä iltaan osuvia juttuja. Sitten ei enää voisi sanoa, että kun työpäivä loppuu klo 15, koska silloin ei loppuisi. Kaduttaa, että alun perin suostuin näihin silloin luvattiin, että joustoa tulee sitten aamusta, mutta eipä aikataulut vaan mene ikinä yhteen.
Joskus mietin, että olisi pitänyt keksiä lapset itselleen se kun tuntuu olevan erittäin hyvä syy rajata työtään ja työaikoja.
Toisaalta erilaiset työajat voisivat olla hyvä tapa ottaa huomioon ihmisten erilaiset elämäntilanteet ja jaksaminen (kun töitä kerran on tehtävä eri aikoihin), jos tämä vain oikeasti toimisi niin, että se iltatyöläinen ei tekisi aina loputtoman pitkiä päiviä.
Onko muilla sama kokemus siitä, että joustavuus työelämässä tarkoittaa lopulta aina sitä, että samat ihmiset joustavat ja muut sitten rajaavat?
Kommentit (57)
Epäreilua. Tuosta on kyllä sanottava pomolle ja sovittava reilummasta joustamisesta. Tiedän tasan tarkkaan nämä tyypit, jotka eivät ikinä jousta. Silloin muut joustavat enemmän ja epäreilummin. Ei nykyään voi tehdä niin, että kukaan ei joustaisi. Lääkärinä minulle ei tulisi mieleenikään olla joustamatta, jos minun täytyy hoitaa potilas loppuun, vaikka se menisikin vuoroni ylitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä ne omat rajat joutuu asettamaan ihan itse, ei sitä kukaan muu tee. Neuvoni:
1. Vaadi pomolta / työnantajalta kirjallinen vahvistus työajoistasi. Kuulostaa että tämä olisi 12-20.
2. Kun työaika on vahvistettu, blokkaat kalenterisi 20-12. Siis teet näkyväksi että sinä et ole saatavilla ennen klo 12, ja aseta automaattinen Decline kutsuille jotka osuvat työajan ulkopuolelle.
3. Jos joku valittaa, viittaa kirjalliseen vahvistukseen jonka sait kohdassa 1.
Ps. Jos kohtaa 1 ei haluta toimittaa sinulle, ilmoita kirjallisesti esim meilillä että koska työajat ovat epäselvät, alat noudattaa samoja aikoja kuin muutkin. Ja sen jälkeen blokkaat muut ajat kalenteristäsi seuraten kohtaa 2.
AP vastaa, että näin olen tehnytkin: kalenterista on blokattu aamut. Ei estä ihmisiä jatkuvasti sopimasta niihin aikoihin tapaamisia. Jos en mene, olen yhteistyökyvytön enkä osallistu. Jos menen, tulee pitkät päivät. Jos joustan kerran, miksi en jousta toisen kerran? jos en jousta, miksi en pysty edes kerran joustamaan?
Mutta tottahan tämä on, pitää vaan olla tiukka. Ehkä oma ongelmani onkin olla töissä organisaatiossa, jossa pitää olla kova ja tiukka. Kun kaikki ovat kovia ja tiukkoja, kaikki kivuus, ilma ja joustavuus jää pois työkavereiden... anteeksi kollegoiden väliltä. Mutta näin siis pitää vaan toimia ja näin se management by perkele ja suomalainen työelämä onkin selitetty.
Näin. Sinun kollegasi eivät ole mukavia ja joustavia. Se ei muutu sillä, että sinä olet mukava ja joustava. Jos sä haluat työkulttuuriin muutosta, sun pitää alkaa katsella työpaikka toisaalta, työelämästäkin löytyy vielä ihan selväjärkistä porukkaa. Sillä välin pidät ne rajat, koska kusipäiden takia joustaminen ei kannata.
Mulla on työkaveri joka suostuu tekemään ylitöitä,mut sit se jaksaa aina valittaa silti siitä. Meillä kun ei ole pakko suostua ylitöihin. Jos se haluaa tehdä,en jaksa kuunnella valituksia. Huomenna olen sen valittajan kanssa työvuorossa,joku päivä vielä räjähdän sille et pitää turpansa kiinni kun ei jaksa kuunnella.
Eikö ap:lla ole työaikaa tai mahdollisuutta tehdä lyhyempää päivää näiden 12h päivien tasoittamiseksi?
Tää ketju oli silmiäavaava. Aika pienestä ongelmasta päädyttiin koko suomalaisen työkulttuurin ydinongelmaan ja silti osa jankuttaa, että sun pitää itse vetää rajat tai öhööhö ei voi olla noin eli just niin kuin AP esitti. Tässä työajalla palstailen koska työ ottaa päähän ja nyt tajuan miksi!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä ne omat rajat joutuu asettamaan ihan itse, ei sitä kukaan muu tee. Neuvoni:
1. Vaadi pomolta / työnantajalta kirjallinen vahvistus työajoistasi. Kuulostaa että tämä olisi 12-20.
2. Kun työaika on vahvistettu, blokkaat kalenterisi 20-12. Siis teet näkyväksi että sinä et ole saatavilla ennen klo 12, ja aseta automaattinen Decline kutsuille jotka osuvat työajan ulkopuolelle.
3. Jos joku valittaa, viittaa kirjalliseen vahvistukseen jonka sait kohdassa 1.
Ps. Jos kohtaa 1 ei haluta toimittaa sinulle, ilmoita kirjallisesti esim meilillä että koska työajat ovat epäselvät, alat noudattaa samoja aikoja kuin muutkin. Ja sen jälkeen blokkaat muut ajat kalenteristäsi seuraten kohtaa 2.
AP vastaa, että näin olen tehnytkin: kalenterista on blokattu aamut. Ei estä ihmisiä jatku
Näin. Sinun kollegasi eivät ole mukavia ja joustavia. Se ei muutu sillä, että sinä olet mukava ja joustava. Jos sä haluat työkulttuuriin muutosta, sun pitää alkaa katsella työpaikka toisaalta, työelämästäkin löytyy vielä ihan selväjärkistä porukkaa. Sillä välin pidät ne rajat, koska kusipäiden takia joustaminen ei kannata.
TÄMÄ KOMMENTTI ON TIMANTTINEN. Aion printata ja kehystää sen aivoihini. Siellä se printti saa asua vuokratta ikuisesti ja ikuisesti ja aion katsella sitä aina välillä.
Vierailija kirjoitti:
No mikä työehtosopimus? Ylityöhön pitää aina olla työntekijän suostumus, käytännössä esimiehen on pyydettävä sinut jäämään hoitamaan homma ja sina suostut tai et suostu. Esimiehen ongelma on löytää työntekijä tai työ jää tekemättä. Jos oot urakkasopparilla min sulle maksetaan per hoidettu hugi. Etkä tietenkään tee enemmän kuin yhden ihmisen työpanos. Eli mikä on ongelmasi. Marttyyrius?
En ole urakkasopparilla, mutta iltatyöt eivät ole ylitöitä. Nyt olen päättänyt, että loppuvuodesta laitan kalenteriin ne tunnit, jotka teen pitkää päivää ja pidän ne vapaata. Eipä tarvite enää olla marttyyri.
Tuttua. Meillä töissä on oltava 9-15 ja eilen oli palaveri 20-22. Tänään eka palaveri alkoi 04.00. Tänään kyllä lopetin työt jo yhdeltä, mutta piti ottaa palkattomana vapaana tuo 13-15. Vaikka tekee näitä töitä eri aikavyöhykkeille, niin joustoa tuosta 9-15 vaateista ei ole. Ylitöistä ei luonnollisesti makseta ja liukumat kertyy 06.00-20.00. Näiden ulkopuolella tehtävät työt on talkoita ja kertyneitä liukumia ei saa käyttää 9-15 välillä.
Vierailija kirjoitti:
Eräässä tietohallinnossa ne jotka ratkovat muiden vaikeimmat tekniset ongelmat ovat todella usein kymmenen tuntia tai enemmän lähes päivittäin. Ylitöitä tehdään jopa lain salliman maksimin yli tai omalla ajalla palkatta. Kyllä perusprojektien pyörittäjiä ja muita yleishenkilö Jantusia on liikaakin. Niitä ei montaa ole, jotka oikeasti osaa.
Tyhmästä päästä kärsii.
Vierailija kirjoitti:
Oma vika jos sen olet ristiksesi valinnut.
Joo, tämä on viimeinen kerta, kun joustan. Alun perin ajattelin, että teen mielelläni ne iltahommat, jotta kollegat, joilla on lapsia, välttyvät niiltä. Mutta nyt kun tehtäviä taas jaetaan, en aio enää joustaa silloin iltavuorot menevät niille, joille ne eivät sovi, vaikka ne sopisivat minulle paremmin. Kaikki häviävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tämä on viimeinen kerta, kun joustan. Alun perin ajattelin, että teen mielelläni ne iltahommat, jotta kollegat, joilla on lapsia, välttyvät niiltä. Mutta nyt kun tehtäviä taas jaetaan, en aio enää joustaa silloin iltavuorot menevät niille, joille ne eivät sovi, vaikka ne sopisivat minulle paremmin. Kaikki häviävät.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP, printtasin juuri aivoihin ikiaiseksi kommentin, joka oli tuolla ylhäällä. Joku sen sanoi aiemmin ja nyt toistan timanttisen totuuden. Kuuntele tarkasti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä työehtosopimus? Ylityöhön pitää aina olla työntekijän suostumus, käytännössä esimiehen on pyydettävä sinut jäämään hoitamaan homma ja sina suostut tai et suostu. Esimiehen ongelma on löytää työntekijä tai työ jää tekemättä. Jos oot urakkasopparilla min sulle maksetaan per hoidettu hugi. Etkä tietenkään tee enemmän kuin yhden ihmisen työpanos. Eli mikä on ongelmasi. Marttyyrius?
En ole urakkasopparilla, mutta iltatyöt eivät ole ylitöitä. Nyt olen päättänyt, että loppuvuodesta laitan kalenteriin ne tunnit, jotka teen pitkää päivää ja pidän ne vapaata. Eipä tarvite enää olla marttyyri.
Eli oot/olette keksineet jotan omia käytäntöjä ja nyt kitiset kun et ole lukenut työehtosopimusta. Ota nyt se pumaska käteen tai kysy luottamusmieheltä neuvoa, jatkuva alimiehitys tietää rekrytarvetta. Ja se resursointi ei ole sinun vastuullasi
Eikö teillä AP ole minkäänlaista tuntiseurantajärjestelmää, joka kerryttäisi liukumatunteja noista ajoista, jolloin joustat? Vai oletko kokonaistyöajalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli oot/olette keksineet jotan omia käytäntöjä ja nyt kitiset kun et ole lukenut työehtosopimusta. Ota nyt se pumaska käteen tai kysy luottamusmieheltä neuvoa, jatkuva alimiehitys t
En aio nyt kertoa tarkemmin työtehtävistä tai TES:stä, mutta meidän sopimus mahdollistaa sekä aamu- että iltatyön, ja työnantaja voi jakaa tehtäviä näiden puitteissa.
Ongelmaksi kuitenkin muodostuu se, ettei työaikaa ole selkeästi rajattu esimerkiksi päivällä tehtävään työhön, vaan osa pakollisista tehtävistä väistämättä sijoittuu iltaan esimerkiksi asiakkaiden toiveiden tai eri aikavyöhykkeiden vuoksi.
Ongelman ydin on siis siinä, että teoriassa työntekijä voi vaikuttaa työaikoihinsa ja kieltäytyä aamutöistä, jos tekee iltaa tai pyrkiä suunnittelemaan ajankäytön niin, että työpäivät eivät venyisi. Käytännössä se on vaikeaa, koska kalenteriin ilmestyy silti palavereita ja yhteisiä tilaisuuksia aamuun. Jos niihin ei osallistu, on helposti yhteistyöhaluton. Jos taas menee mukaan, päivistä tulee helposti 1012 tunnin mittaisia.
Työehtosopimuksen ja todellisuuden väliin jää siis iso kuilu: paperilla on joustavuutta ja käytännössä ei ainakaan pidä joustaa. AP
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä AP ole minkäänlaista tuntiseurantajärjestelmää, joka kerryttäisi liukumatunteja noista ajoista, jolloin joustat? Vai oletko kokonaistyöajalla?
Ei ole tuntienseurantaa. Eräänlainen kokonaistyöaika kyseessä vaikka ei aivan. AP