Kun muut rajaavat ja itse venyy 12 tunnin päivät alkaa kyllästyttää
Viime aikoina on alkanut turhauttamaan työpaikkani työrytmi- ja aikataulumeininki.
Teen paljon iltapainotteista työtä, koska osa tehtävistä vaan osuu sinne väkisinkin ja jonkun ne hommat on tehtävä. Silti tuntuu, että ne, jotka voivat tehdä työnsä esim. klo 915, rajaavat aikansa tiukasti, eivätkä yhtään hahmota, miltä se näyttää niiden näkökulmasta, jotka suostuvat tekemään ne iltahommat.
Siis miten voi olla niin vaikea ymmärtää, että jos oma työ painottuu iltoihin, niin me muut emme vaan jaksa tehdä 12 tunnin päiviä?! Jos mun työpäivä loppuu klo 20, niin miksi minun pitää olla palaverissa klo 8 tai 9 aamulla? Eihän kukaan pyydä heitä tekemään mitään iltakuudelta tai -seitsemältä! Ja sitten ihmetellään, miksi olen väsynyt tai en koskaan ehdi osallistua. No en ehdi, koska olen vielä töissä silloin, kun te olette jo iltalenkillä, sohvalla perheen kanssa tai koisimassa.
Eikä muuten lohduta sekään, jos (etä)palaveri on vasta klo 1012 ja sitten tunnin tauko, jonka aikana ehtii syödä lounaan ja siirtyä toimistolle. Käytännössä päivä venyy silti sinne kahdeksaan, ja kaikki väliin jäävä aika on repaleista. Tai sitten voi siirtyä ennen kokousta, jolloin päivä on faktuaalisesti vielä pidempi ja saa pitää sen kahden tunnin tauon välissä jossain toimiston liepeillä. Ei siinä salille mennä eikä lenkille, kun keskelle päivää jää juuri sen verran taukoa, ettei ehdi oikeasti palautua.
Teen kuitenkin asiantuntijatyötä, en vuorotyötä, mutta osa hommista nyt vaan osuu iltoihin. Jos mäkin alkaisin rajaamaan yhtä tiukasti kuin nämä aamupaltsailevaiset, niin aika pian alkaisi heillekin tulla vaatimus hoitaa näitä iltaan osuvia juttuja. Sitten ei enää voisi sanoa, että kun työpäivä loppuu klo 15, koska silloin ei loppuisi. Kaduttaa, että alun perin suostuin näihin silloin luvattiin, että joustoa tulee sitten aamusta, mutta eipä aikataulut vaan mene ikinä yhteen.
Joskus mietin, että olisi pitänyt keksiä lapset itselleen se kun tuntuu olevan erittäin hyvä syy rajata työtään ja työaikoja.
Toisaalta erilaiset työajat voisivat olla hyvä tapa ottaa huomioon ihmisten erilaiset elämäntilanteet ja jaksaminen (kun töitä kerran on tehtävä eri aikoihin), jos tämä vain oikeasti toimisi niin, että se iltatyöläinen ei tekisi aina loputtoman pitkiä päiviä.
Onko muilla sama kokemus siitä, että joustavuus työelämässä tarkoittaa lopulta aina sitä, että samat ihmiset joustavat ja muut sitten rajaavat?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä ne omat rajat joutuu asettamaan ihan itse, ei sitä kukaan muu tee. Neuvoni:
1. Vaadi pomolta / työnantajalta kirjallinen vahvistus työajoistasi. Kuulostaa että tämä olisi 12-20.
2. Kun työaika on vahvistettu, blokkaat kalenterisi 20-12. Siis teet näkyväksi että sinä et ole saatavilla ennen klo 12, ja aseta automaattinen Decline kutsuille jotka osuvat työajan ulkopuolelle.
3. Jos joku valittaa, viittaa kirjalliseen vahvistukseen jonka sait kohdassa 1.
Ps. Jos kohtaa 1 ei haluta toimittaa sinulle, ilmoita kirjallisesti esim meilillä että koska työajat ovat epäselvät, alat noudattaa samoja aikoja kuin muutkin. Ja sen jälkeen blokkaat muut ajat kalenteristäsi seuraten kohtaa 2.
AP vastaa, että näin olen tehnytkin: kalenterista on blokattu aamut. Ei estä ihmisiä jatkuvasti sopimasta niihin aikoihin tapaamisia. Jos en m
Kyseessä on johtamisen ongelma, jos se ei tee tiimille selväksi että yhteiset palaverit pitää sopia tietylle aikaa, esim 12-15 välille, ja myös valvoa että se toteutuu. Ikävä kyllä et voi muuta kuin pitää ne omat tiukat rajat, ja yrittää 1 tai 2 kertaa eskaloida esimiehelle muiden nurinat. Jos tilanne ei parane, ei auta kuin kasvattaa paksu nahka tai etsiä uusi työ. Itsesi ja aikasi uhraaminen on se pahin vaihtoehto, vaikka lyhyellä aikavälillä tuntuisikin helpoimmalta. Sinä et saa siitä ikinä kiitosta, vaan vahvistat vain käsitystä että sinun kuuluukin tehdä 12h päiviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä ne omat rajat joutuu asettamaan ihan itse, ei sitä kukaan muu tee. Neuvoni:
1. Vaadi pomolta / työnantajalta kirjallinen vahvistus työajoistasi. Kuulostaa että tämä olisi 12-20.
2. Kun työaika on vahvistettu, blokkaat kalenterisi 20-12. Siis teet näkyväksi että sinä et ole saatavilla ennen klo 12, ja aseta automaattinen Decline kutsuille jotka osuvat työajan ulkopuolelle.
Ps. Jos kohtaa 1 ei haluta toimittaa sinulle, ilmoita kirjallisesti esim meilillä että koska työajat ovat epäselvät, alat noudattaa samoja aikoja kuin muutkin. Ja sen jälkeen blokkaat muut ajat kalenteristäsi seuraten kohtaa 2.
AP vastaa, että näin olen tehnytkin: kalenterista on blokattu aamut. Ei estä ihmisiä jatku
Vielä lisään, että ongelma on siinäkin, että työskentelen useassa tiimissä. Mutta totuus on juuri tuo, että paksu nahka on kasvatettava. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä jättäisin tekemättä osan hommia, selittäisin oikein tarkkaan miks ole ehtinyt tekemään, kun ne tekemättömät hommat tarpeeksi usein jää aamuvuolle niin alkaa kiinnostaa tehdä työnsä kunnolla.
Ongelman ydin ehkä on se, että jokaisella on hyvin itsenäisesti omat hommansa. Palaverit ja kokoukset yms tiimitapaamiset ovat vähän niin kuin niiden päälle. Jätän nytkin menemättä välillä aamuisin kokouksiin ja palavereihin, mutta tämä tulkitaan lusmuiluksi. A?
Etkö sä osaa puhua esimiehesi kanssa ja sopia asiaan joku oikeasti toimiva käytämtö. Ei mitään puolinaisia lupauksia vaan selkeät roolit ja vastuut sekä miten toimitaan. Se nyt pitäisi olla päivänselvää että jos joku joutuu työskentelemään illat päivätyön lisäksi niin se henkilö ei osallistu seuraavana päivänä aamupaltsuihin. Miksei esihenkilösi ole tehnyt tätä kaikille selväksi? Vqi kuuluuko hän samaan uuvattien laumaan? Toivottavasti muuten daat teilun korvauksen ylitöistä. Yksi vaihtoehto on lopettaa kaiken ylimääräisen tekeminen. Voi muutkin kokeilla välillä venymistä ja pakollisia aamupaltsuja siihen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä jättäisin tekemättä osan hommia, selittäisin oikein tarkkaan miks ole ehtinyt tekemään, kun ne tekemättömät hommat tarpeeksi usein jää aamuvuolle niin alkaa kiinnostaa tehdä työnsä kunnolla.
Ongelman ydin ehkä on se, että jokaisella on hyvin itsenäisesti omat hommansa. Palaverit ja kokoukset yms tiimitapaamiset ovat vähän niin kuin niiden päälle. Jätän nytkin menemättä välillä aamuisin kokouksiin ja palavereihin, mutta tämä tulkitaan lusmuiluksi. A?
Etkö sä osaa puhua esimiehesi kanssa ja sopia asiaan joku oikeasti toimiva käytämtö. Ei mitään puolinaisia lupauksia vaan selkeät roolit ja vastuut sekä miten toimitaan. Se nyt pitäisi olla päivänselvää että jos joku joutuu työskentelemään illat päivätyön lisäksi niin se henkilö ei osallistu seuraavana päivänä aamupaltsui
Eli kyse ei ole ylitöistä. Näen esihenkilöäni kaksi kertaa vuodessa ja silloin on paljon muitakin asioita sovittuna. Enkä tosiaan edes osannut ajatella, että tämä olisi näin vaikeaa! Minustakin nimittäin tuo on ihan päivänselvää, että jos edellisenä iltana töitä on kahdeksaan asti, ei seuraava työpäivä voi alkaa kahdeksalta tai yhdeksältä (kun kyse ei ole vuorotyöstä). AP
Esihenkilöön yhteys saman tien. Turha odottaa jotain kerran vuodessa käytävää kehityskeskusteluaikaa, jos ongelma on edessä nyt. Esihenkilön tehtäviin kuuluu hoitaa tällaisia asioita omien töittensä lisäksi, sen takia heille maksetaan enemmän.
Jos esihenkilöä ei kiinnosta tehdä esihenkilön tehtäviä, niin ota yhteys hänen esihenkilöön tai HR-osastoon. Työt pitää pystyä tekemään työajalla, eikä se voi olla jatkuvasti 12 tuntia päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Jos esihenkilöä ei kiinnosta tehdä esihenkilön tehtäviä, niin ota yhteys hänen esihenkilöön tai HR-osastoon. Työt pitää pystyä tekemään työajalla, eikä se voi olla jatkuvasti 12 tuntia päivässä.
Tai työsuojeluun.
Lisäksi rupeat pitämään itse kirjas toteutuneista työtunneista (todella outoa, että tunteja ei teillä kirjata).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö sä osaa puhua esimiehesi kanssa ja sopia asiaan joku oikeasti toimiva käytämtö. Ei mitään puolinaisia lupauksia vaan selkeät roolit ja vastuut sekä miten toimitaan. Se nyt pitäisi olla päivänselvää että jos joku joutuu työskentelemään illat päivätyön lisäksi niin se hen
Eli kyse ei ole ylitöistä. Näen esihenkilöäni kaksi kertaa vuodessa ja silloin on paljon muitakin asioita sovittuna. Enkä tosiaan edes osannut ajatella, että tämä olisi näin vaikeaa! Minustakin nimittäin tuo on ihan päivänselvää, että jos edellisenä iltana töitä on kahdeksaan asti, ei seuraava työpäivä voi alkaa kahdeksalta tai yhdeksältä (kun kyse ei ole vuorotyöstä). AP
Jos teillä tosiaan ei ole tuntiseurantaa ja olette periaatteessa kokonaistyöajassa, sitten oikeasti tekisin selväksi esimiehelle ja työkavereille, että koska sinulla on iltatöitä päivinä x ja y, aloitat noina päivinä klo z tai vaihtoehtoisesti otat ne tunnit jonain muuna päivänä takaisin. Ja pidät niistä itse kirjaa.
Mutta olen kyllä käsittänyt, että työsuojelun takia pitäisi olla edes jonkinainen tuntikirjanpito, vaikka sitten tosiaan itsellä. Ainakin mulla edellisessä työpaikassa täytyi pitää erikseen aloitus- ja lopeustajoista kirjaa etäpäivinä, vaikka tunnit kirjattiinkin (määrinä) työajanseurantaan. Tomistopäivinä ei tarvinnut kirjata alku- ja loppuaikoja, sillä ne pystyi tsekkaamaan kulunvalvonnasta tarvittaessa.
Mun miehellä ei ollut lainkaan kesälomaa, koska tietty projekti piti saada tehtyä. Elokuun lopussa mies alkoi kysellä lomansa ajankohtaa ja HR totesi, että sä olit heinäkuun lomalla, mitä ihmeen lisälomaa vielä tarvitaan? Siitä alkoi ihmeellinen prosessi, jossa pohdittiin moneen kertaan, oliko ylimmän johdon määräys tehdä tietyt työt (olla tavoitettavissa myös viikonloppuisin ja iltaisin) todella sellainen asia, että se esti kesäloman viettämisen. Eikö siinä muka ennätä hyvin lomailemaan, vaikka istuu klo 12 eteenpäin palavereissa? Kesällähän valvotaan muutenkin, ei se puhelu asiakkaalta klo 21 ole mikään ongelma muillekaan.
Viime viikolla tuli päätös siitä, että loma todella on pitämättä. Tarvittiin AVI:n työsuojelua kertomaan asia HR:lle, esimies oli koko ajan ollut sillä kannalla, että lomaa ei ole ollut.
Siis miten voi olla niin vaikea ymmärtää, että ei aloittajan tarvitse tehdä sen enempää kuin mistä maksetaan palkka.
Vaihda sinäkin aamuvuoroon, niin pääset helpommalla. Ja kyllä, työpaikalla voidaan huomioida iltatyöt. Jos iltatyötä tekevät eivät älyä tehdä asialle muuta kuin valittaa av-palstalla, niin sopii vaan jatkaa valitsemallaan tiellä.
Ja AP vielä huikkaa, että tietenkin etsin uutta työtä, mutta sellainen on kiven alla nykypäivänä!
Viimeksi tänään kieltäydyin ylitöistä. Se ei tullut edes pomoni ehdottamana vaan on kyseisen työpisteen "tapa" että yksi jää ja yksi joustaa AINA. No minä en ole tämä yksi enkä saa mitään kunniaa tai edes ylityökorvausta siitä että olisin jäänyt omalla ajallani tekemään jonkun joka ei ole esihenkilö ehdotuksesta jotain.
Vierailija kirjoitti:
Mulle jää tästä kaikesta nyt silti epäselväksi, että mitä on sellainen itsenäinen asiantuntijatyö, jota jonkun nyt vain on pakko tehdä klo 12-20 ja muut voivat silti tehdä klo 9-15? Jos teillä jokaisella on omat asiakkaat (jonkinlainen konsulttityö?), niin etkö sinä voi asiakkaidesi suuntaan asettaa rajoja ihan samalla tavalla kuin nuo kollegat? Jos sinulle taas on valikoitu asiakkaat, jotka syystä tai toisesta tarvitsevat asiantuntemustasi klo 15 jälkeen, joka on aika harvinaista, kun yleensä kaikki tietotyöläiset tykkäävät olla illat kotona, niin sittenhän asia pitää huomioida työpaikallasi myös noissa palavereissa ynnä muissa.
Se on varmaan semmoinen työ, missä jonkun on hoidettava asioita jenkkienkin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin puhuisin esimiehen kanssa että valitaan jokku blokkiaika jonka ulkopuolella on sun vapaa-aika. Siis just joku 12-20 tai vastaava.
Puhu myös tiimissä tämä selväksi. Sitten vaan kalenteriin blokki ajan ulkopuolisille jutuille. Ja jos joku jostain nillittää niin selität asiallisesti mikä on homman nimi.
Vaikeaa mutta mahdollista.
Suomessa on vielä niin vähän aikaa siitä, kun riennettiin aamulypsylle, että aamut mielletään ahkerien ja hyvien ihmisten työajaksi. Siksi aamuvirkku ei ymmärrä iltatyöläistä. Nukkuminen on syntiä! Paitsi ei illalla. Hyvä ihminen voi mennä nukkumaan iltayhdeksältä, mutta hän ei voi herätä vasta aamuyhdeksältä, vaikka olisi tehnyt töitä kolmeen yöllä.
Saikuta!