Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puoliso manipuloi väsymyksellä

Vierailija
31.10.2025 |

En nyt tiedä onko otsikko täysin kuvaava, mutta tilanne on siis se, että puolisollani on itseaiheutettu nukkumisongelma, jonka vuoksi hän on jatkuvasti väsynyt. Kyseessä on aikuinen perheellinen jhminen, joka on vastuullisessa kokoaikatyössä. Niin kauan kuin olemme olleet yhdessä (yli 10v), hän on iltaisin vitkutellut nukkumaan menon kanssa, saattaa alkaa pelata videopeliä klo 22 illalla, vaikka herätyskello soi klo 06.30. Aloittaa vakavia keskusteluja siinä vaiheessa kun minä olen pesemässä hampaita jne. Hän menee siis jatkuvasti liian myöhään nukkumaan, stressaa sängyssä sitä, ettei heti pysty nukahtamaan ja sitten ei tietenkään heti uni tule. Aamuisin on luonnollisesti väsynyt.

Työn hoitaa moitteetta, mutta me muut perheen jäsenet saadaan koko ajan kuulla kuinka väsynyt hän on. Viikonloppuisin aamupalapöydässä on poissaoleva, minä saan vastailla lasten kysymyksiin ja olla henkisesti läsnä koko ajan. Jos huomautan asiasta, niin vastaus on että hän on väsynyt. Joku aika sitten minulla meni hermot tähän ja sanoin, että en aio jatkossa reagoida mitenkään ilmoituksiin väsymyksestä. Tästä seurasi pitkä keskustelu siitä kuinka en tue häntä ja minulle ei pysty kertomaan ollenkaan negatiivisia asioita kun odotan vain täydellistä suoriutumista kaikessa jne.

Kun olimme vielä lapsettomia, ei tämä haitannut kun pystyi aamulla nukkumaan pidempään tai ottamaan päikkärit. Nyt homma on mennyt siihen, että minä kannattelen liian usein yksin perheen sisäistä harmoniaa sillä, että olen emotionaalisesti saatavilla ja pystyn olemaan läsnä lapsille. Mies kyllä tekee lasten kanssa juttuja, mutta lähes päivittäin tarvitsee enemmän lapsivapaata kun on niin väsynyt. Minusta tuntuu, että käyttää tätä manipuloinnin välineenä. 

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli tuota samaa ongelmaa, ratkesi sillä että pleikkari otettiin pois viimeistään klo 18. Poika on nyt 7v ja nukkuu hyvin.

Vierailija
2/2 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, sama. Meillä tuon nukkumisongelman lisäksi mies terrorisoi p a s k adällään ja hikoamisellaan. Kuulostaa naurettavalta, mutta täyttä totta. Eli mies saattoi mennä vessaan 2-3 kertaa päivässä ja istui helposti siis 30min kerralla. Saatiin vauva ja itse käyn p a s k a lla n. minuutissa ja ovi auki, mies ei tajunnut mikä tässä ongelma? eikö saa käydä edes vessassa? Ihan järkyttävää alistamista. Just nukkuminen kans yksi ohjelmanumero, nukkui päikkärit ja nukahti suureleisesti aina kun pääsi sohvalle ja sit ihmetteli että miten voi aina kärsiä unettomuudesta? Kun yritin sanoa että joo, muakin alkaa väsyttää kun oikein sohvalle, mutta en kauaa kerkeä makaamaan tai jos meinaan nukahtaa niin nousen että saan yöllä nukuttua niin mies sanoi että helppohan mun on kun en kärsi unettomuudesta. Jep, jep. 

Miehen hikoaminen oli myös meillä sellainen koko perheen romuttava ongelma. Siitä sen kuumasta sai kuulla vähintään 4 x päivässä, suureleisesti riisuu aina paitansa, tuuletteli sillä itseään, haaveili sellaisen jättimäisen ilmalämpöpumpun asentamisesta paraatipaikalle, lattiatuulettimia piti olla joka paikassa, kesähelteillä istui verhot kiinni ja valitti, ei suostunut tekemään mitään, siis edes liikkumaan kun pelkäsi että tulee kuuma.

Miten kaikki ratkesi? Meni hermot, huusin sille täällä pääpunaisena 30 min putkeen kuinka on neiti ja huomionkipeä, läski ja vaan laiska ja saa ettiä oman asunnon. Siivosin tuulettimet pois, käskin ottamaan lapsen mukaan vessaan näille sen istunnoille jotka mystisesti väheni sen jälkeen 1-2, max 5 min. ja aina kun valittaa kuumaa sanon että laihduttaa koska se ylimääräinen läski pitää lämpimänä. Unettomuuden kuittasin sanomalla voi, voi, elämä vaan on sellaista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla