Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

NYT JYSÄHTI VOL 3! Pörssisähkön keskihinta vuonna 2025 on ollut vain 4,9 senttiä kilowattitunnilta. Kiinteähintaiset, hoi!

Vierailija
30.10.2025 |

Pörssisähkön keskihinta vuonna 2025 (sis. alv 25,5%)

Tammikuu 6,63 snt

Helmikuu 5,93 snt

Maaliskuu 5,96 snt

Huhtikuu 5,99 snt

Toukokuu 2,30 snt

Kesäkuu 2,34 snt

Heinäkuu 3,03 snt

Elokuu 6,93 snt

Syyskuu 5,25 snt

KESKIHINTA 4,93 SNT ! ! ! 

Mitä järkeä tuhlata rahaa joihinkin 6 sentin kiinteähintaisiin sopimuksiin?? Miten tässä nyt TAAS kävi näin, että pörssisähkö on ollut edullisin myös 2025? Sama juttu 2024 ja 2023...

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime yönä taas auton akku täyteen alle 7 sentillä, sis siirrot ja verot. Nam.

Vierailija
42/60 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla kiinteä sopimus + aurinkopaneelit; vajaa 2000 kwh omaan käyttöön ja hiukan yli 2000 kwh myyntiin.

Ihan ok, en ole ainakaan vielä pörssisähköä miettinyt.

Aika surkee jos noin vähän tuottaa. Talvella tulee hattiwatteja.

Ongelma ei ole tuotto vaan oma käyttö; kun oma käyttö olisi suurempi niin kannattavuus on parempi.

Itse en ole laittanut aurinkopaneeleja juuri siitä syystä, että kun sähköä tuottaa niin silloin ei ole kotona sitä käyttämässä. Joten oma käyttö jää hyvin vähäiseksi. Ei maksa investointi itseään ikinä takaisin.

Eikö teidän perheessänne kukaan käy koskaan pesulla? Kyllä vesi pysyy kuumana varaajassa siihen saakka kun sitä tarvitaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole mitään puskuria, millä maksella yhtäkkiä jotain tonnin sähkölaskuja jos hinta pomppaa. 

Ellet maksaisi sähköstä(kin) koko ajan liikaa niin sinulle olisi kertynyt helposti tonnin puskuri yllättäviin menoihin.

Vai juotko aina joka euron jonka käteesi saat?

Vierailija
44/60 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mulla ei ole mitään puskuria, millä maksella yhtäkkiä jotain tonnin sähkölaskuja jos hinta pomppaa. Siksi kiinteä."

No kiinteiden hinta seuraa kyllä niitä pörssihintoja. On ihan tuurista kiinni että onnistutko saamaan kiinteän juuri ennen hintojen nousua halvalla vai käykö niin että joudut ottamaan uuden kalliin kiinteän juuri kun hinnat ovat huipussaan.

Aika moni oli pulassa aikanaan kun tarjolla ei ollut kuin jotain 25snt/kWh kiinteitä soppareita vuodeksi ja entinen loppui juuri.

En kyllä ymmärrä, miksi ihmiset ottivat noita kalliita kiinteähintaisia ja määräaikaisia sopimuksia, ja sitten vähän ajan päästä itkevät, että on kallis sopimus eikä sitä voi muuttaa, kun se on määräaikainen. Olisihan yksinkertaisesti voinut ottaa toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen, joka voi vaihtaa toiseen heti kun haluaa.

Vierailija
45/60 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla kiinteä sopimus + aurinkopaneelit; vajaa 2000 kwh omaan käyttöön ja hiukan yli 2000 kwh myyntiin.

Ihan ok, en ole ainakaan vielä pörssisähköä miettinyt.

Aika surkee jos noin vähän tuottaa. Talvella tulee hattiwatteja.

Ongelma ei ole tuotto vaan oma käyttö; kun oma käyttö olisi suurempi niin kannattavuus on parempi.

Itse en ole laittanut aurinkopaneeleja juuri siitä syystä, että kun sähköä tuottaa niin silloin ei ole kotona sitä käyttämässä. Joten oma käyttö jää hyvin vähäiseksi. Ei maksa investointi itseään ikinä takaisin.

Tähän on keksitty ratkaisu: akut

Ja akut ovat niin kalliita, että tuskin elinaikana maksavat itseään takaisin.

Vierailija
46/60 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viime yönä taas auton akku täyteen alle 7 sentillä, sis siirrot ja verot. Nam.

On kyllä halpa siirto tai pieni lataustarve. Mulla olisi mennyt pelkän kwh:n siirtoon enemmän rahaa.

Rapiat 6snt siirto ja verot. Halvemmallakin saisi jos ottaisi aikatariffin mutta sitten kkmaksu paisuu niin ettei kannata minulla.

Vierailija
47/60 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei lainkaan huomioi niiden tuntien hintaa, jolloin sitä sähköä tarvitsen. Mulle on ihan sama jos se on halpaa yöllä 02, silloin ei muuta käytetä kuin paria led-lamppua ja mahdollisesti lämminvesivaraajaa. Mutta klo 16 haluan valmistaa ruokaa ja kämppäkin saa olla lämmin päiväsaikaan, illemmalla ehdin heitellä klapeja takkaan.

Tein silloin joskus toissavuonna sen laskelman (oli excel tarjolla), kumpi mulle tuli edullisemmaksi tosiasiassa kun huomioitiin edellisen vuoden toteutunut kulutus tunteineen. Määräaikainen oli halvempi, ei paljoa, mutta halvempi.

Lämminvesivaraaja vie enemmän sähköä kuin ruuanlaitto, jos et joka päivä pidä uunia tuntikausia päällä. Asuin aiemmin sähkölämmitteissä asunnossa ja siinäkin pörssisähkö tuli halvemmaksi vaikka ilmalämpöpumppu oli koko päivän päällä ja lämminvesivaraaja vain öisin. Mutta en tosiaan tee kovin usein uuniruokia.

Vierailija
48/60 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mulla ei ole mitään puskuria, millä maksella yhtäkkiä jotain tonnin sähkölaskuja jos hinta pomppaa. Siksi kiinteä."

No kiinteiden hinta seuraa kyllä niitä pörssihintoja. On ihan tuurista kiinni että onnistutko saamaan kiinteän juuri ennen hintojen nousua halvalla vai käykö niin että joudut ottamaan uuden kalliin kiinteän juuri kun hinnat ovat huipussaan.

Aika moni oli pulassa aikanaan kun tarjolla ei ollut kuin jotain 25snt/kWh kiinteitä soppareita vuodeksi ja entinen loppui juuri.

Itse vaihdoin pörssisähköön, kun edellinen 4 snt/kWh soppari loppui ja sähköyhtiö tarjosi heidän mukaansa edullista 22 snt/kWh hintaa.

Vierailija
49/60 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Tarvetta olisi ainakin yhdelle samanlaiselle ydinvoimalalle lisää. Sähköä tuodaan Suomeen Ruotsista ja Norjasta koko ajan suunnilleen yhden ison ydinvoimalan tuotannon verran, keskitalvella tuplaten."

Paitsi että Suomi on vuositasolla omavarainen joten jatkuvasti ei todellakaan tuoda. Välillä tuodaan ja välillä viedään.

Lisäksi sähkön hinta on niin alhainen että uusien ydinvoimaloiden rakentaminen ei tällä hetkellä ole taloudellisesti kannattavaa. Eli tarvettakaan ei oikein ole.

Vierailija
50/60 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aritmeettinen keskihinta ei kuvaa oman kulutuksen hintaa, jos käytät sähköä eniten kalliiden tuntien aikaan.

Nämä tunnit ovat niitä, jolloin sähköä tarvitset. Yöllä useimmat haluavat nukkua rauhassa, vaikka silloin olisi edullista huudattaa kuivureita ja muita tehokoneita.

Jep, ei kun lataa käyttötietonsa fingridin datahubista ja itse tai liukuri.fi laskurin avulla laskee paljonko olisi säästänyt kiinteä vs pörssi ja tekee sen perusteella johtopäätökset. 

Vierailija
51/60 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nämä tunnit ovat niitä, jolloin sähköä tarvitset."

No se tavallisen ihmisen tarve ei ole oikeasti mitenkään iso sähkön kuluttaja. Esim. ruoan valmistus kuluttaa lopulta varsin vähän sähköä ja talvella sen hukkalämpö sitäpaitsi vähentää lämmitystarvetta vastaavasti.

Suurimmat sähkön kuluttajat ovat veden lämmitys (joka tapahtuu öisin) ja lämmitys (joka sekin vie enemmän öisin). 

Vierailija
52/60 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säkönkulutus mulla pieni samoin asunto, näillä mennään, max menot sähköön ja siirtoon jotain 30 euroa kk.

Eli helposti vitosen putoaa kun pörssin saa ilman kk maksua.  Niin se on vaan vitonen, mutta miksi myös kaupassa vahtaat tarjouksia kun säätö vaan kymmeniä senttejä?

Vierailija
53/60 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se tavallisen ihmisen tarve ei ole oikeasti mitenkään iso sähkön kuluttaja. Esim. ruoan valmistus kuluttaa lopulta varsin vähän sähköä ja talvella sen hukkalämpö sitäpaitsi vähentää lämmitystarvetta vastaavasti.

Suurimmat sähkön kuluttajat ovat veden lämmitys (joka tapahtuu öisin) ja lämmitys (joka sekin vie enemmän öisin). 

Niinhän se tuppaa olemaan.  Nyt vaan määräaikaiset kilvan näitä totuuksia alanuolittamaan niin tulette hyvälle mielelle.

"Kotitalouden suurin sähkönkuluttaja on yleensä lämmitys, erityisesti sähkölämmitteisessä talossa. Seuraavaksi eniten kuluttaa lämmin käyttövesi, ja sen jälkeen tulevat kodinkoneet, kuten kylmälaitteet ja kuivausrummut, sekä sauna, kodin elektroniikka ja valaistus. 

Vierailija
54/60 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pörssisähkö on halvinta.

On se vaan ihan idiotismia maksaa samasta sähköstä enemmän...

Suomalaiset pitäisi lain voimalla pakottaa pörssisähköasiakkaiksi niin loppuisi rahantuhlaus...

Ymmärrän kiinteän, jos haluaa käyttää sitä sähköä, just silloin milloin haluaa eikä tarvitse seurata mihin aikaan sähkönhinta on alhaisin, että voiko lämmittää saunaa tänään. 

Meillä pörssisähkö, ja suorasähköllä lämpiävä okt 120 neliötä yhdessä kerroksessa. Lisäksi ilmalämpöpumppu ja varaava takka. Sähköä kuluu noin 18 000 kwh vuosi. Sähkön siirtohinnat, verot ja muut sähköön liittyvät kiinteät hinnat (joita ei voi kilpailuttaa eikä valita) ovat jo niin korkeita, että niiden osuus laskusta on huomattava, meidän sähkölaskuista ne ovat yleensä noin puolet. Pörssisähköllä pääsee joskus nauttimaan nollahinnasta, mutta silloinkin nuo muut maksut rullaa. Meillä ei siis jakseta miettiä koskaan pestäänkö astioita, pyykkejä tai saunotaanko kun sähkön hinta on välillä 0 - 15 senttiä ja tähän haarukkaan mahtuu lähes koko vuosi. Yksittäinen pesukoneen käyttökerta on melko halpa käytännössä vielä vaikka sähkö maksaisi 30c/kwh joten se on aika harhaa jos joku luulee että pörssisähköläinen voi pestä astioita ja pyykkejä ja saunoa vain silloin tällöin yöllä. Tottakai, niinä yksittäisinä hetkinä kun sähkö on yli 20c/kwh niin pyritään välttämään ylimääräistä sähkön käyttöä, mutta kuitenkin suurin osa meidänkin käytöstä tulee talon ja veden lämmityksestä (talon lämmityksestä huolehtii näin syksyllä pääasiassa vain ilmalämpöpumppu, talvella myös takka). Meillä kalleimmat sähkölaskut viimetalvena tammi-helmikuussa reilu 400€/kk halvimmat kesällä 70€/kk. En näe mitään syytä siirtyä kiinteään sähkönhintaan, ellei tule taas niitä noin 5c/kwh sopimuksia. No ehkä vielä kuuteen voisi venyä. Mutta ei kuitenkaan viitsi maksaa 7-10c/kwh kun tosiaan kesskimäärin pörssisähkö on aika edulista, ja toisaalta ei se määrää koko laskun hintaa lainkaan.

Vierailija
55/60 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aritmeettinen keskihinta ei kuvaa oman kulutuksen hintaa, jos käytät sähköä eniten kalliiden tuntien aikaan.

Nämä tunnit ovat niitä, jolloin sähköä tarvitset. Yöllä useimmat haluavat nukkua rauhassa, vaikka silloin olisi edullista huudattaa kuivureita ja muita tehokoneita.

Jep, ei kun lataa käyttötietonsa fingridin datahubista ja itse tai liukuri.fi laskurin avulla laskee paljonko olisi säästänyt kiinteä vs pörssi ja tekee sen perusteella johtopäätökset. 

Data driven decisions, ei tarvi mutuilla. 

Vierailija
56/60 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytär sai opiskelupaikan ja vuokrasi yksiön kerrostalosta eli siihen kuului jo lämmitys ja lämmin vesi maksetaan erikseen nuppiluvun mukaan.

Käytti päiväkausia vertailemalla eri sähkösopimuksia ja soitteli minulle ties miten monta kertaa eikä uskonut kun sanoin että voit ottaa sokkona ensimmäisen tarjouksen ja unohtaa koko jutun.

Kauhean valinnan jälkeen lopputulos oli se että sähkölasku on alle 20€ kuukaudessa eikä summassa olisi millään sopimuksella ollut juuri euroa suurempaa eroa.

Se oli vähän toista kotona kun meillä on yösähkövaraaja, ilpit ja yli 200m2 omakotitalo .

Vierailija
57/60 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi sain edullisesti polttopuita. Pörssisähkö on, mutta jos hinnat ampaisevat talvella, lämmitän vain puu-uunin, -lieden, -kiukaan. Jää energian myyjä nuolemaan näppejään. 😁

Vierailija
58/60 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tammikuu 25: 5,84

Helmikuu 25: 5,41

Maaliskuu 25: 5,15

Huhtikuu 25: 5,51

Toukokuu 25: 3,06

Kesäkuu 25: 2,38

Heinäkuu 25: 3,37

Elokuu 25: 6,52

Syyskuu 25: 4,97

Lokakuu jäänee syyskuun tuntumaan, on eiliseen päivään mennessä 4,68. Hinnat on omat marginaaleineen (0,39)

Sähkölämmitteinen omakotitalo, ilmalämpöpumppu ja varaava takka. Katto- ja lattialämmitys. Vuosikulutus n. 21000 kWh. Ja kyllä vaan ruokaa teen joka arkipäivä ihan normaalisti työpäivän jälkeen. Ja ihan normaalia elämää elän sen enempää miettimättä. Varmasti saisi "optimoinnilla" alemmas hintaa, mutta en jaksa vaivautua.

Tämän vuoden keskihinta siis ollut itsellä 5,01 snt/kWh 14165 kWh kulutuksella. Lämmityskauden 24-25 (loka-huhti, 15406 kWh) oli 5,07 snt/kWh.

Vierailija
59/60 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppohan se työttömänä on leijua kun pystyy ajottamaan elämänsä niille halvemmilla tunneille ja kun muutenkin veronmaksajat maksaa sen laskun. Työläiset kun joutuu elämään sillon kun kerkiää eikä silloin kun on halvinta ja työläiset joutuu maksamaan ihan kaiken itse 

Olen työtön ja älyrele ohjaa silti lämmitysvaraaja. Ei tarvitse itse tehdä mitään. Noin 500€ säästyy vuodessa verrattuna 7c määräaikaiseen.

Vierailija
60/60 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä nyt kukin kiksinsä saa? Voi seurata sähkönhintaa tai olla seuraamatta. Ja mennä kiinteällä. Varsinkin kerrostaloasunnossa jossa kulutus päivä ja ilta-aikaan on varmasti ostettu keskihinta hyvin lähellä kiinteitä soppareita.

Täällä kerrostaloasukas jonka kulutus on päivä ja ilta-aikaan. Pörssisähkön hintaa en seuraa yhtään, mutta pörssisähkössä olen. Tämän vuoden toteutunut keskihintani 5,1 snt + marginaali. Ei saa kiinteää lähellekään tuohon hintaan.

Oma suositus on nimeomaan, että ota kerrostaloon pörssisähkö ja unohdat koko asian ja nautit pienemmistä laskuista, viimeksi yksittäinen kuukausi kiinteällä olisi tullut edullisemmaksi 2024 tammikuussa. 

ja ei en ole ikinä pessyt koneellistakaan pyykkiä yöllä enkä pese :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä