NYT JYSÄHTI VOL 3! Pörssisähkön keskihinta vuonna 2025 on ollut vain 4,9 senttiä kilowattitunnilta. Kiinteähintaiset, hoi!
Pörssisähkön keskihinta vuonna 2025 (sis. alv 25,5%)
Tammikuu 6,63 snt
Helmikuu 5,93 snt
Maaliskuu 5,96 snt
Huhtikuu 5,99 snt
Toukokuu 2,30 snt
Kesäkuu 2,34 snt
Heinäkuu 3,03 snt
Elokuu 6,93 snt
Syyskuu 5,25 snt
KESKIHINTA 4,93 SNT ! ! !
Mitä järkeä tuhlata rahaa joihinkin 6 sentin kiinteähintaisiin sopimuksiin?? Miten tässä nyt TAAS kävi näin, että pörssisähkö on ollut edullisin myös 2025? Sama juttu 2024 ja 2023...
Kommentit (60)
Tuo ei lainkaan huomioi niiden tuntien hintaa, jolloin sitä sähköä tarvitsen. Mulle on ihan sama jos se on halpaa yöllä 02, silloin ei muuta käytetä kuin paria led-lamppua ja mahdollisesti lämminvesivaraajaa. Mutta klo 16 haluan valmistaa ruokaa ja kämppäkin saa olla lämmin päiväsaikaan, illemmalla ehdin heitellä klapeja takkaan.
Tein silloin joskus toissavuonna sen laskelman (oli excel tarjolla), kumpi mulle tuli edullisemmaksi tosiasiassa kun huomioitiin edellisen vuoden toteutunut kulutus tunteineen. Määräaikainen oli halvempi, ei paljoa, mutta halvempi.
Minulle keskihinta ei ole noinkaan korkea kun meillä on yösähkövaraaja ja melkein 2/3 sähkönkulutuksesta osuu yösähkön aikaan.
5-henkinen perhe jossa kolme urheilevaa teinityttöä niin 3000l varaaja riittää just lämpimään suihkuveteen *huokaus*.
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähkö on halvinta.
On se vaan ihan idiotismia maksaa samasta sähköstä enemmän...
Suomalaiset pitäisi lain voimalla pakottaa pörssisähköasiakkaiksi niin loppuisi rahantuhlaus...
Ymmärrän kiinteän, jos haluaa käyttää sitä sähköä, just silloin milloin haluaa eikä tarvitse seurata mihin aikaan sähkönhinta on alhaisin, että voiko lämmittää saunaa tänään.
Säkönkulutus mulla pieni samoin asunto, näillä mennään, max menot sähköön ja siirtoon jotain 30 euroa kk.
Sähkölämmitteisessä omakotitalossa sähkön kulutus painottuu aika pitkälti iltoihin, viikonloppuihin ja yöhön.
Illalla ja viikonloppuisin saunotaan, käytetään lämmintä vettä suihkussa ja öisin on keskimäärin kylmempää kuin päivisin. Yöllä kerran kaksi viikossa ladataan myös auto.
Että kummasti ihan itsestään merkittävä osa sähkönkulutuksesta painottuu keskihintaa edullisemmille tunneille ja pörssisähkön keskihinta jää alle neljään senttiin.
Kotona pörssisähkö kun on kaukolämpö. Mökillä on suora sähkö ja ilppi niin kyllä tasasoppari on siellä paras.
Isoimmat sähkösyöppö ovat varaava sähkölämmitys ja sähköauton lataus. Pörssisähkön keskihinta antaa liian synkän kuvan tilanteesta, sillä kulutuksen voi ajoittaa enimmäkseen aamuyölle.
Ei taida olla käytöllä painotettu keskiarvo? Talven pakkasilla käytetään suurin osa sähköstä ja se on julmetun kallista.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida olla käytöllä painotettu keskiarvo? Talven pakkasilla käytetään suurin osa sähköstä ja se on julmetun kallista.
Laskuista laskettu todellinen keskiarvo mitä maksettu.
"Tuo ei lainkaan huomioi niiden tuntien hintaa, jolloin sitä sähköä tarvitsen. Mulle on ihan sama jos se on halpaa yöllä 02, silloin ei muuta käytetä kuin paria led-lamppua ja mahdollisesti lämminvesivaraajaa. Mutta klo 16 haluan valmistaa ruokaa ja kämppäkin saa olla lämmin päiväsaikaan, illemmalla ehdin heitellä klapeja takkaan."
No tietenkään todellinen totuetunut hinta ei ole sama kuin keskihinta mutta kyllä kun ihmiset ovat laskeneet ihan toteutuneen keskihinnan niin sekin on useimmillä selkeästi alle kiinteiden hintojen.
Ruoanlaitto ei oikeasti vie kauheasti sähköä joten sillä ei saa sähköä valtavasti kulumaan. Lisäksi pitää huomioida että ulkolämpötila on käytännössä aina öisin alempi kuin päivällä joten lämmitys (jos käyttää sähköä) vie yöllä enemmän sähköä kuin päivällä (jolloin myös se kodin muu toiminta tuottaa hukkalämpöä enemmän).
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta sen enempää kantaa sähkön hintaan, ihmettelen miksi tuttavapiiriini kuuluvat pörssisähköläiset ulisevat jatkuvasti miten ei voi nyt lämmittää saunaa/pestä pyykkiä/ tehdä pataruokia yms., kun sähkön hinta pilvissä, jos se kuitenkin on niin todella halpaa? Ei kiinteän hinnan ihmiset valita noihin verrattuna yhtään.
Mulla on pörssisähkö, enkä tunne ketään joka ulisisi sähköbhinnasta koskaan mitään. Sen sijaan olen kuunnellut tuntitolkulla kiinteähintaista maksavan henkilön selostuksia, mitenkä fiksua on maksaa kiinteää sähkönhintaa, että voi lämmittää pizzaa ja käydä saunassa milloin lystää. Niin mekin teemme. Mutta hänellä on sähkölämmitys ja on kyllä hulluuden huipentuma selittää mitenkä se tuplasti kalliimpi kiinteä sähkönhinta siinä kannattaa. Hän on vielä sähkömies. Ei mikään penaalin terävin kynä ehkä.
Onneksi olkoon kaikille pörssisähkö omistajille, hyvä te. Itse ostan kuitenkin määräaikaisella sopimuksella jatkossakin.
Tajuavatko nämä pörssisähkön hirveää kalleutta päivittelevät, että se lukee niissä sähkölaskuissa se toteutunut sähkön keskihinta? Meillä se oli viime vuonna alle 4 snt, ilman mitään kellonkyttäyksiä tai muita miettimisiä.
Aika moni ottaa koti/palovakuutuksenkin, vaikka tulipalon riski on tosi pieni. Kiinteähintainen sopimus on vähän kuin vakuutus: todennäköisesti maksat vähän enemmän kuin pörssisähkössä, mutta toisaalta voit olla varma siitä, että ei tule katastrofaalisen isoja pomppuja. Ja sanon näin, vaikka itselläni on pörssisähkö.
Minulla 6,7 senttiä/kwh. Sama olisi ottaa black fridayna joku kiinteä soppari.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni ottaa koti/palovakuutuksenkin, vaikka tulipalon riski on tosi pieni. Kiinteähintainen sopimus on vähän kuin vakuutus: todennäköisesti maksat vähän enemmän kuin pörssisähkössä, mutta toisaalta voit olla varma siitä, että ei tule katastrofaalisen isoja pomppuja. Ja sanon näin, vaikka itselläni on pörssisähkö.
Toki se "katastrofaalisen iso pomppu" on sähkössa joku satanen joskus, tulipalossa voi mennä koko omaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Minulle keskihinta ei ole noinkaan korkea kun meillä on yösähkövaraaja ja melkein 2/3 sähkönkulutuksesta osuu yösähkön aikaan.
5-henkinen perhe jossa kolme urheilevaa teinityttöä niin 3000l varaaja riittää just lämpimään suihkuveteen *huokaus*.
Minulla taas laskettelukeskuksen lomaasunto, 80 % kulutuksesta osuu talveen ja 7-22 välille. Vaikka saisin yö- ja kesäsähköt ilmaiseksi, ei pörssisähkö ole edelleenkään paras vaihtoehto minulle.
Miksi yleistetään asioita AP:n toimesta,tässä kaksi ääriesimerkkiä , joiden perusteella AP:n aloitus on harhaanjohtava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3000 litran varaaja, 5-henkinen perhe ja just ja just riittää? Mitä ihmettä siellä oikein tapahtuu. Meillä on 140 litran varaaja ja se just ja just riitti 5-henkiselle perheelle kun tytöt asui vielä kotona. Ja minä pidin meidän perhettä tuhlareina. 300 litran varaajakin olisi rajusti ylimitoitettu.
3000l varaaja on lämmityksen varaaja josta tulee myös lämmin käyttövesi. Sulla ei oikeen ymmärrys ja osaaminen riitä nyt.
kiintäe hinta ollut 8 cent
kerrostaloasujan vuosisäästö 1200 kwh 37,20 e
Pörssisähkö on halvinta.
On se vaan ihan idiotismia maksaa samasta sähköstä enemmän...
Suomalaiset pitäisi lain voimalla pakottaa pörssisähköasiakkaiksi niin loppuisi rahantuhlaus...