Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

NYT JYSÄHTI VOL 3! Pörssisähkön keskihinta vuonna 2025 on ollut vain 4,9 senttiä kilowattitunnilta. Kiinteähintaiset, hoi!

Vierailija
30.10.2025 |

Pörssisähkön keskihinta vuonna 2025 (sis. alv 25,5%)

Tammikuu 6,63 snt

Helmikuu 5,93 snt

Maaliskuu 5,96 snt

Huhtikuu 5,99 snt

Toukokuu 2,30 snt

Kesäkuu 2,34 snt

Heinäkuu 3,03 snt

Elokuu 6,93 snt

Syyskuu 5,25 snt

KESKIHINTA 4,93 SNT ! ! ! 

Mitä järkeä tuhlata rahaa joihinkin 6 sentin kiinteähintaisiin sopimuksiin?? Miten tässä nyt TAAS kävi näin, että pörssisähkö on ollut edullisin myös 2025? Sama juttu 2024 ja 2023...

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kiinteä sopimus + aurinkopaneelit; vajaa 2000 kwh omaan käyttöön ja hiukan yli 2000 kwh myyntiin.

Ihan ok, en ole ainakaan vielä pörssisähköä miettinyt.

Vierailija
22/60 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tämän pörssisähkövouhotuksen pitäisi minuun vaikuttaa? Sähkölaskun on alle 20e/kk (sisältää siirtomaksun). Se on minusta ihan riittävän halpa.

T. Kiinteä soppari

Joopa joo. Pelkkä sähkönsiirron perusmaksu on useimmilla ihmisillä enemmän. Eiköhän se kokonaislasku .Toiseksi säästän jokaisen helpon euron minkä voin. Jos saan sähkön myynnin osuuden parikin euroa halvemmalla niin otan sen. Käytän sähköä silloin kun tarvitsen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla kiinteä sopimus + aurinkopaneelit; vajaa 2000 kwh omaan käyttöön ja hiukan yli 2000 kwh myyntiin.

Aika surkee jos noin vähän tuottaa. Talvella tulee hattiwatteja.

Vierailija
24/60 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minulla taas laskettelukeskuksen lomaasunto, 80 % kulutuksesta osuu talveen ja 7-22 välille. "

Sen uskon että kulutuksesta 80% osuu talveen mutta en sitä että 80% kulutuksesta osuisi 7-22 välille.

Vierailija
25/60 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuaako pörssisähkö fanaatikot että määräaikainen sopimus on järkevää kun sähkön myyntilasku on 19 euron paikkeilla ja siirron 57 euron korvilla. Sähköä kuluu silloin kun pörssisähkö on kalleinta. Pörssisähkö on kuin uskonto, sen hyvyyttä pitää todistella muille, aivan kuten sähköauto.

Vierailija
26/60 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, eihän se pörssisähkö kaikille sovi tietenkään. Itsellä mahdollisuus varata lämpöä isoon varaajaan halpoina tunteina ja kalliina voin laittaa varaajan kuumaksi puilla jos tarvetta. Sauna puilla tietenkin joka päivä.

Noin 4,3c/kWh vuositasolla.

Vierailija
27/60 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle keskihinta ei ole noinkaan korkea kun meillä on yösähkövaraaja ja melkein 2/3 sähkönkulutuksesta osuu yösähkön aikaan.

5-henkinen perhe jossa kolme urheilevaa teinityttöä niin 3000l varaaja riittää just lämpimään suihkuveteen *huokaus*.

3000 litran varaaja, 5-henkinen perhe ja just ja just riittää? Mitä ihmettä siellä oikein tapahtuu. Meillä on 140 litran varaaja ja se just ja just riitti 5-henkiselle perheelle kun tytöt asui vielä kotona. Ja minä pidin meidän perhettä tuhlareina. 300 litran varaajakin olisi rajusti ylimitoitettu.

3000l varaaja on lämmityksen varaaja josta tulee myös lämmin käyttövesi. Sulla ei oikeen ymmärrys ja osaaminen riitä nyt.

Sitä samaa vettä se käyttää suihkussa kuin lämmityksessäkin. Aika roimasti saa suihkutella 3000 litran varaajalla et lämmitys kärsii

Vierailija
28/60 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä nyt kukin kiksinsä saa? Voi seurata sähkönhintaa tai olla seuraamatta. Ja mennä kiinteällä. Varsinkin kerrostaloasunnossa jossa kulutus päivä ja ilta-aikaan on varmasti ostettu keskihinta hyvin lähellä kiinteitä soppareita.

T: Sähköllä lämmittävä OKt Pörssisähköasiakas ilman automatiikkaa ja tän vuoden ostettu keskihinta jotain 5,2c luokkaa.

Kallein kuukausi taisi olla tyyliin elokuu? 

Mutta kun vaikutus on jotain kymppejä max per kk. niin ihan hyvä ratkaisu se kiinteäkin on ettei tuu sellaisia 40€/ vrk päiviä vahingossakaan vastaan. 

Vierailija
29/60 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä teille. Itse en menetä yöunia noin 8 snt/kwh kesät talvet. Kerrostalokämpässä on melkein sama, mitä sähkö maksaa. Etenkin kesällä sähköä kuluu todella vähän, kun olen paljon poissa. Talvella ei myöskään tarvitse kytätä, mitä tekee milloinkin ja mitä sähkö maksaa. Voi käydä saunassa milloin huvittaa. 

Vierailija
30/60 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinteä hintainen täällä. Mulla perus osuus 4,43 euroa ja siihen päälle + 7,47 senttiä per kwh. Silti kuukaudessa tulee vain maksettavaa 10-12 euroa. Hui kauhea.

Vierailija
31/60 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mulla ei ole mitään puskuria, millä maksella yhtäkkiä jotain tonnin sähkölaskuja jos hinta pomppaa. Siksi kiinteä."

No kiinteiden hinta seuraa kyllä niitä pörssihintoja. On ihan tuurista kiinni että onnistutko saamaan kiinteän juuri ennen hintojen nousua halvalla vai käykö niin että joudut ottamaan uuden kalliin kiinteän juuri kun hinnat ovat huipussaan.

Aika moni oli pulassa aikanaan kun tarjolla ei ollut kuin jotain 25snt/kWh kiinteitä soppareita vuodeksi ja entinen loppui juuri.

Vierailija
32/60 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma ei ole tuotto vaan oma käyttö; kun oma käyttö olisi suurempi niin kannattavuus on parempi.

Vierailija
33/60 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma ei ole tuotto vaan oma käyttö; kun oma käyttö olisi suurempi niin kannattavuus on parempi.

Kai sä nyt oot hommaamassa jonkun 10ke akkujärjestelmän älyohjauksella? Että saa kaikki watit talteen? Nuo on kyllä sellaisia himmeleitä, että näin lyhyellä matikalla en millään saa kannattavaksi. Ehkä sitten joskus tulevaisuudessa? 

T: myös paneelit katolla

Vierailija
34/60 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheen sähkölaskut  (sähkölämmiteinen omakotitalo) vie 0.8% vuosituloista. Jos vaihtaisin pörssisähkön niin säästäisin ehkä 10%. Jos minulla on varaa ajella isolla autolla 13 l 100 km ja vesiskootterilla 60 l H ja matkustella 4 krt ulkomaille niin en hirveästi jaksa miettiä kymppien säästämistä. Tulot kuin ovat tarpeeksi isot niin ei tarvitse ulista menoista. 

Vierailija
35/60 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sä nyt oot hommaamassa jonkun 10ke akkujärjestelmän älyohjauksella? Että saa kaikki watit talteen? Nuo on kyllä sellaisia himmeleitä, että näin lyhyellä matikalla en millään saa kannattavaksi. Ehkä sitten joskus tulevaisuudessa? 

T: myös paneelit katolla

Oon hommaamassa sähköauton. Paneelien appi kertoo minulle rahan mitä olen säästänyt ja n. 15 vuotta riittää paneelien hankinnan kuittaukseen.

Vierailija
36/60 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei lainkaan huomioi niiden tuntien hintaa, jolloin sitä sähköä tarvitsen. Mulle on ihan sama jos se on halpaa yöllä 02, silloin ei muuta käytetä kuin paria led-lamppua ja mahdollisesti lämminvesivaraajaa. Mutta klo 16 haluan valmistaa ruokaa ja kämppäkin saa olla lämmin päiväsaikaan, illemmalla ehdin heitellä klapeja takkaan.

Tein silloin joskus toissavuonna sen laskelman (oli excel tarjolla), kumpi mulle tuli edullisemmaksi tosiasiassa kun huomioitiin edellisen vuoden toteutunut kulutus tunteineen. Määräaikainen oli halvempi, ei paljoa, mutta halvempi.

Saman laskutoimen tein, laskin tuntikohtaisen kulutuksen hinnan. Pörssi olisi ollut 0,2 senttiä halvempi kuin määräaikainen. Pieni raha mielenrauhasta.

Vierailija
37/60 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mulla ei ole mitään puskuria, millä maksella yhtäkkiä jotain tonnin sähkölaskuja jos hinta pomppaa. Siksi kiinteä."

No kiinteiden hinta seuraa kyllä niitä pörssihintoja. On ihan tuurista kiinni että onnistutko saamaan kiinteän juuri ennen hintojen nousua halvalla vai käykö niin että joudut ottamaan uuden kalliin kiinteän juuri kun hinnat ovat huipussaan.

Aika moni oli pulassa aikanaan kun tarjolla ei ollut kuin jotain 25snt/kWh kiinteitä soppareita vuodeksi ja entinen loppui juuri.

Kuka käskee ottaa vanhan sopimuksen päättyessä uuden kiinteähintaisen, jos tarjottu uusi kiinteä hinta on huono? Siinä vaiheessa voi aina vaihtaa pörssisähköön ja jäädä odottamaan parempaa kiinteähintaista tarjousta.

Vierailija
38/60 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole laittanut aurinkopaneeleja juuri siitä syystä, että kun sähköä tuottaa niin silloin ei ole kotona sitä käyttämässä. Joten oma käyttö jää hyvin vähäiseksi. Ei maksa investointi itseään ikinä takaisin.

Vierailija
39/60 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, eihän se pörssisähkö kaikille sovi tietenkään. Itsellä mahdollisuus varata lämpöä isoon varaajaan halpoina tunteina ja kalliina voin laittaa varaajan kuumaksi puilla jos tarvetta. Sauna puilla tietenkin joka päivä.

Noin 4,3c/kWh vuositasolla.

Samalainen systeemi meillä ja yli kaksi vuotta oltu pörssisähköllä. Noin 4,5c. En ymmärrä miksi kerrostalo ja muut vähän kuluttavat edes kommentoivat kun säästöt on pieniä. Ihmisillä tuntuu olevan ymmärrys aika heikkoa.

Vierailija
40/60 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei taida olla käytöllä painotettu keskiarvo? Talven pakkasilla käytetään suurin osa sähköstä ja se on julmetun kallista.

Tammikuun toteutunut hinta 5,5snt, kulutusvaikutusmiinusta yli sentin.

-ohis

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan