Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten aikuisten naisten autismi ilmenee?

Vierailija
30.10.2025 |

Diagnosoidaan yleensä lapsilla ja teineillä, mutta miten se aikuisena ilmenee?

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vittumaisuus, itsekkyys, moniongelmaisuus: polyamoriset, erityisherkät, therianit ym vammaset

Minä Vanhapiika  olen tommonen, lisäksi ryyppäsin pääni tohjoksjo nuorena ja mööllötön läskeineni hullun eläkkeellä...🎀

Just nämä entiset mt jäskijopot antaa omastamielestään muka neuvoja ihan hihasta..😆😆😆😆😁😁😁

Vierailija
42/61 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vittumaisuus, itsekkyys, moniongelmaisuus: polyamoriset, erityisherkät, therianit ym vammaset

Minä Vanhapiika  olen tommonen, lisäksi ryyppäsin pääni tohjoksjo nuorena ja mööllötön läskeineni hullun eläkkeellä...🎀

Just nämä entiset mt jäskijopot antaa omastamielestään muka neuvoja ihan hihasta..😆😆😆😆😁😁😁

Jos ylipaino riittää, niin Suomessa on paljon autisteja. 

Huomasiko videoiden linkittäjä, että niissä on mies tai teinipoika, eikä nainen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa artikkeli aikuisesta autistinaisesta:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010500950.html

Ei ole. 

Lyödäänkö vetoa että tuo Kaloriina on autisti?

Lyö sinä pääsi seinään... ja mee välillä kuselle.

Vierailija
44/61 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon lyhyitä suhteita ja heitä hyväksikäyttäneitä miehiä. 

Onko hyviä sängyssä?

Osa ei ole ollenkaan seksistä kiinnostuneita, varsinkaan irtoseksistä. Mene pervo tiehesi.

Vierailija
45/61 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huivi kaulassa aina, vaatteet ylisuuria ja jollain itse viritetyllä narulla sidottu, jotta ei kiristä. Asunnossa ei voi olla kelloa, joka tikuttaa tai mitään muutakaan ääniä ja kaikki lamput säädettäviä. Sama asunto 20 vuotiaasta asti, koska kaikki muutokset ovat ylivoimaisia. Vapaa-ajan ongelma, koska ei keksi itse tekemistä ja ystäviä on vähän ja porukoista tippuu pois.

Vierailija
46/61 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aikuinen viisikymppinen autisti. Ei se paljon muuten ilmene, paitsi että olen omasta valinnastani erakko. En vaan kaipaa muiden ihmisten seuraa ollenkaan.

Olet vammainen, eikä sinulla ole normaaleja inhimillisiä tunteita muita kohtaan. 

Mikä sinua oikein vaivaa kun tuollaisia kirjoittelet? Pelkkä v-mäisyys vai jokin muu? 

Se taitaa olla vakiopalstahullu, jolla on joku käsittämätön autistiviha. Sillä on tapana vielä multipeukuttaa omia vihaviestejään (katsotaan, käykö tässä ketjussa niin, siitä aina tunnistaa kyseisen sekopään).

Tekee tällaisia näennäisen asiallisia aloituksia, ja sitten postaa niihin noita räyhäviestejä.

On se mt läski Vanhapiika  🤮🤮🤮🤮🤮🤮

Vierailija
47/61 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huivi kaulassa aina, vaatteet ylisuuria ja jollain itse viritetyllä narulla sidottu, jotta ei kiristä. Asunnossa ei voi olla kelloa, joka tikuttaa tai mitään muutakaan ääniä ja kaikki lamput säädettäviä. Sama asunto 20 vuotiaasta asti, koska kaikki muutokset ovat ylivoimaisia. Vapaa-ajan ongelma, koska ei keksi itse tekemistä ja ystäviä on vähän ja porukoista tippuu pois.

Huomattu on... 🎀  🐖  hyiii...

Vierailija
48/61 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lähiperhepiirissä yli kuusikymppinen nainen, jolla on minusta aika voimakkaita ja selkeitä asperger-piirteitä. Hänen pojallaan nämä piirteet ovat vielä voimakkaampia, ja sehän on periytyvää, joten ei yllätä. Toisaalta perheen elämäkin asperger-piirteisen äidin kanssa on ollut varmasti aika erikoista.

Ilmenee muun muassa niin, että on hyvin introvertti, viihtyy kotona ja yksin. Ei halua kotiinsa koskaan vieraita eikä koskaan itse käy missään kylässä. Ystäviä, perhetuttuja tms ei ole. Sosiaaliset suhteet ovat vaikeita ja välttelee esim. perhejuhlia. Joskus vaikkapa elokuvaa tai tv-sarjaa katsoessa hänen tulkintansa jostakin sosiaalisesta tilanteesta voi olla aivan käsittämätön, ei selvästi ymmärrä esim. ihmisten ilmeitä. 

On hyvin järjestelmällinen ja ruutineissa kiinni. Päivät kuluvat samaa rataa ja esimerkiksi kaupassa käy aina samaan aikaan ja tietysti siinä samassa kaupassa. Muutoksen rutiineihin vaativat huolellista suunnittelua ja valmistautumista. Saattaa suunnitella kuukausia, että menee esim. eri kauppaan kuin yleensä. Rakastaa kaikenlaisia listoja. Mieleeni on jotenkin erikoisena yksityiskohtana jäänyt, että hän oli kirjannut ylös lastensa kaikkien legopakettien sarjanumerot - järjestykseen paperille lyijykynällä kymmeniä numerorimpsuja.   

Erikoinen ihminen, joka iän myötä on varmaan oppinut hiukan luovimaan maailmassa ja on pärjännyt työelämässä hyvin, on työskennellyt alalla, jossa em. piirteistä on hyötyäkin: Rutiinit, tarkkuus jne. 

Vierailija
49/61 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko hyviä sängyssä?

Osa ei ole ollenkaan seksistä kiinnostuneita, varsinkaan irtoseksistä. Mene pervo tiehesi.

Minä taas olen, kai tätä kutsuttaisiin hyperseksuaalisuudeksi tai jotain. Palstapervolle siitä ei toki ole mitään iloa. 

Vierailija
50/61 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko hyviä sängyssä?

Minä taas olen, kai tätä kutsuttaisiin hyperseksuaalisuudeksi tai jotain. Palstapervolle siitä ei toki ole mitään iloa. 

Minullakin oli. Loppui kuin seinään vaihdevuosissa. En ole enää kiinnostunut mistään seksuaalisesta missään muodossa. 

Vierailija
51/61 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko hyviä sängyssä?

Minullakin oli. Loppui kuin seinään vaihdevuosissa. En ole enää kiinnostunut mistään seksuaalisesta missään muodossa. 

Minullakin on kyllä hiipunut hieman tuo näin esivaihdevuosien aikana. En kyllä missään nimessä haluaisi luopua seksuaalisuudesta kokonaan, kun se on ollut kantavin voimavarani koko aikuisen elämäni ajan. 

Vierailija
52/61 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kattelee nenttioletettujen kommentteja ja kiittää Luojaa ( kukaan ei oo voinu pitävästi todistaa,ettei Luojaa ole,niin se voi hyvin olla) assburgeriaivoista 😂

Vierailija
53/61 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kattelee nenttioletettujen kommentteja ja kiittää Luojaa ( kukaan ei oo voinu pitävästi todistaa,ettei Luojaa ole,niin se voi hyvin olla) assburgeriaivoista 😂

Mun burgeriaivot sanoo, että evoluutio todistaa, ettei luojaa voi olla, koska luoja olisi voinut kehittyä vain evoluution kautta. 

Vierailija
54/61 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on lähiperhepiirissä yli kuusikymppinen nainen, jolla on minusta aika voimakkaita ja selkeitä asperger-piirteitä. Hänen pojallaan nämä piirteet ovat vielä voimakkaampia, ja sehän on periytyvää, joten ei yllätä. Toisaalta perheen elämäkin asperger-piirteisen äidin kanssa on ollut varmasti aika erikoista.

Ilmenee muun muassa niin, että on hyvin introvertti, viihtyy kotona ja yksin. Ei halua kotiinsa koskaan vieraita eikä koskaan itse käy missään kylässä. Ystäviä, perhetuttuja tms ei ole. Sosiaaliset suhteet ovat vaikeita ja välttelee esim. perhejuhlia. Joskus vaikkapa elokuvaa tai tv-sarjaa katsoessa hänen tulkintansa jostakin sosiaalisesta tilanteesta voi olla aivan käsittämätön, ei selvästi ymmärrä esim. ihmisten ilmeitä. 

On hyvin järjestelmällinen ja ruutineissa kiinni. Päivät kuluvat samaa rataa ja esimerkiksi kaupassa käy aina samaan aikaan ja tietysti siinä samassa kaupassa. Muutoksen rutiineihin vaativat h

Älä aina Vanhapiika  kirjoita näitä pitkiä paskajuttujasi .. ei kiinosta eikä jaksa lukea. 🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮

Vierailija
55/61 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuuooookkooo... nuo kiusaaaaaa.... 😂😂😂😂😂

Vierailija
56/61 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun burgeriaivot sanoo, että evoluutio todistaa, ettei luojaa voi olla, koska luoja olisi voinut kehittyä vain evoluution kautta. 

Mun burgeriaivot vastaavasti muistaa,että ihminen on erehtyväinen ja lehmä märehtiväinen. Ihminen tekee tiedettä jne. Lisäksi tieteen pitää kestää kyseenalaistaminen. Älä pliis yllytä...mä joudun jo istumaan sormieni päällä,ettei lähtisi pitkä ja puuduttava analyysi tulille 😁

Vierailija
57/61 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa rasittuessa tai väsyessä käyttäytyy kuin olisi vähän autistinen. Tai jos suorittaa ja liikkuu vaan. Usein sosiaalisuus vaatii palautumista ja omaa aikaakin. Myös taukoja muista. Ajattelua, lähiluontoa, koti. Empatiaa ja oikein ymmärtämistä, hahmottaminen. -Jos painaa joka päivä sata lasissa ja on aina puhelimen päässä kaikille, joku läheinen jää ilman kontaktia tai apua.

Vierailija
58/61 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostava ketju. Kiitos ap kun alotit tämän.

Meiltä löytyy eri kirjaindiagnooseja suvusta, muita mt diagnooseja, dyslexiaa ja myös autistisia piirteitä. Löytyy myös näitä jotka tykkää omasta sukupuolestaan, lesboja sekä homoja. Valehtelematta ainakin neljästä polvesta löyty/löytyy extra kirjaimia.

Myös työelämässä tapaan paljon kirjainihmisiä. Tosin heidän lapsillaan on diagnoosit paperilla ja avoimmat ovat sitten todenneet että heiltä varmasti periytynyt. Sitten tietty on pari selvääkin selvempää kirjainihmistä jotka pitävät itseään täydellisinä, eivätkä ollenkaan ymmärrä mistä lapsi on perinnyt kirjaingeenit.

Useasti suvuissa näitten kirjainihmisten käytös on kaikkien mielestä normaalia, pikku Kallehan on vaan kun vaarinsa, tai setänsä, samanlainen luonne. Että sille käytökselle olis niminkin/diagnoosi saattaa olla vaikea suvun sulattaa.

Tosta naisten autismista, viihdyin hyvin omassa seurassa pikkutyttönä ja luin alakouluikäsenä tietosanakirjoja. Multa löytyy ADD tä sekä autistisia piirteitä, mutta mitään ei ole paperilla.

Lääkäri aikoonaan totesi että mitä sitä tutkimaan kun olen näinki hyvin pärjänyt elämässä.

Burn out ollut pari kertaa.

Vierailija
59/61 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoista on.

Vierailija
60/61 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun burgeriaivot vastaavasti muistaa,että ihminen on erehtyväinen ja lehmä märehtiväinen. Ihminen tekee tiedettä jne. Lisäksi tieteen pitää kestää kyseenalaistaminen. Älä pliis yllytä...mä joudun jo istumaan sormieni päällä,ettei lähtisi pitkä ja puuduttava analyysi tulille 😁

Onko siinä sormessa se verakkula runkkaamisesta mitä esittelit 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi