Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten aikuisten naisten autismi ilmenee?

Vierailija
30.10.2025 |

Diagnosoidaan yleensä lapsilla ja teineillä, mutta miten se aikuisena ilmenee?

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

?

2/61 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googleta Sanantha Craft. Hän on kirjoittanut sellaisen listan, jossa on lueteltu piirteitä. 

🇺🇦🇮🇱

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työuupumus ainakin

Vierailija
4/61 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kiinnostunut, vaikka hyvää kilttimiestä tarjolla?

Vierailija
5/61 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso otsa, rumat kasvonpiirteet, aina paksut silmälasit ym. 

Vierailija
6/61 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nonbinaarin täytyy olla myös saletisti autisti.

Vierailija
7/61 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netistä löytyy paljon asiaa aiheesta. Diagnosoidaan myös aikuisilla. 

Vierailija
8/61 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aikuinen viisikymppinen autisti. Ei se paljon muuten ilmene, paitsi että olen omasta valinnastani erakko. En vaan kaipaa muiden ihmisten seuraa ollenkaan.

Vierailija
9/61 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aikuinen viisikymppinen autisti. Ei se paljon muuten ilmene, paitsi että olen omasta valinnastani erakko. En vaan kaipaa muiden ihmisten seuraa ollenkaan.

Samaa ikäluokkaa. Tuon kaipuun lisäksi en myöskään enää jaksa/kestä ihmisten seuraa. 

Vierailija
10/61 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso otsa, rumat kasvonpiirteet, aina paksut silmälasit ym. 

Ei pidä paikkaansa, vaan ihan normaalin näköisiä. Näyttävät usein ikäistään nuoremmilta. 

Vierailija
11/61 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilen tätä tekstiä. Koska jos et oikeasti kaipaisi muiden ihmisten seuraa, et olisi sosiaalisessa mediassa missä nimenomaan on muita ihmisiä.

Vierailija
12/61 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa ikäluokkaa. Tuon kaipuun lisäksi en myöskään enää jaksa/kestä ihmisten seuraa. 

Olet vaarallinen ympäristöllesi ja kuulut lukkojen taakse

Sitten kannattaa varmasti pysyä kaukana minusta. Onneksi olet sieltä suljetulta harvoin kotilomilla.

Vierailija
13/61 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään yhtä tapaa, miten se ilmenee. Autismia on niin monenlaista kuin on autisteja. Uskaltaisin myös väittää, että naisten kohdalla ei todellakaan diagnosoida yleensä lapsilla ja teineillä - tai siis että kun keski-ikäisten ja sitä vanhempien naisten lapsuudessa aspergeria ei diagnosoitu tytöillä, niin meidät on kaikki diagnosoitu vasta aikuisina. Ja yhäkin monet ammattilaiset on tosi huonoja tunnistamaan tyttöjen autismia. 

Vierailija
14/61 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työuupumus ainakin

Suurin osa autisteista on työttömiä.

Vierailija
15/61 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työuupumus ainakin

Suurin osa autisteista on työttömiä.

Luojan kiitos.

Vierailija
16/61 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä sen näkee harrastuksista. Naisilla se voi olla palapelit, käsityöt ja miehillä fiksaatio kauko-ohjattaviin, lentokonemallien tai kuorma-autojen tuntemiseen jne.

En oikein osaa sanoa, että on liika fetissi esimerkiksi myös joutsenten tai muiden lintujen kyttäämiseen merkki autismista.

Vierailija
17/61 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään yhtä tapaa, miten se ilmenee. Autismia on niin monenlaista kuin on autisteja. Uskaltaisin myös väittää, että naisten kohdalla ei todellakaan diagnosoida yleensä lapsilla ja teineillä - tai siis että kun keski-ikäisten ja sitä vanhempien naisten lapsuudessa aspergeria ei diagnosoitu tytöillä, niin meidät on kaikki diagnosoitu vasta aikuisina. Ja yhäkin monet ammattilaiset on tosi huonoja tunnistamaan tyttöjen autismia. 

Keski-ikäisten ja sitä vanhempien ihmisten lapsuudessa autismia ei diagnosoitu pojillakaan. Aikuisena ovat miehetkin diagnoosinsa saaneet.

Vierailija
18/61 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet vammainen, eikä sinulla ole normaaleja inhimillisiä tunteita muita kohtaan. 

Mikä sinua oikein vaivaa kun tuollaisia kirjoittelet? Pelkkä v-mäisyys vai jokin muu? 

Se taitaa olla vakiopalstahullu, jolla on joku käsittämätön autistiviha. Sillä on tapana vielä multipeukuttaa omia vihaviestejään (katsotaan, käykö tässä ketjussa niin, siitä aina tunnistaa kyseisen sekopään).

Vierailija
19/61 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet vammainen, eikä sinulla ole normaaleja inhimillisiä tunteita muita kohtaan. 

Mikä sinua oikein vaivaa kun tuollaisia kirjoittelet? Pelkkä v-mäisyys vai jokin muu? 

ei, en ole autisti. 

Tiedän, ettet ole kun vastasit asiattomasti. Autisti olisi vastannut fiksummin. 

Vierailija
20/61 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keski-ikäisten ja sitä vanhempien ihmisten lapsuudessa autismia ei diagnosoitu pojillakaan. Aikuisena ovat miehetkin diagnoosinsa saaneet.

Alettiin diagnosoida Suomessa 90-luvulla pojilla (ensimmäinen asperger-diagnoosi on Suomessa asetettu muistaakseni -89). Kyllä siis toki suuri osa miehistäkin on diagnosoitu vasta aikuisina (tai ei koskaan, niin kuin kahdeksankymppinen isäni), mutta pojilla tätä on silti diagnosoitu ja tunnistettu pidempään kuin tytöillä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän