Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka yksin asuva voi tietää onko yöllä hengityskatkoksia eli uniapneaa?

Vierailija
30.10.2025 |

Hoitaja kyseli eilen onko mulla noita mainitsemiani katkoksia. En tiedä onko. Ei ole edes ystäviä joita voin kutsua yökylään kuuntelemaan hengitystäni. 

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä kimmoisa selkätyyny myös joskus ok tai patjaa kohottava kiila.

Vierailija
22/30 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostamalla halvan älykellon ja laittamalla sen mittaamaan unen aikaista hengitystä

Eivät toimi, kun ei kalliitkaan toimi tuohon tarkoitukseen. Puhelimeen saa ilmaisen äpin jolla voi nauhoittaa yön aikaiset äänet. SnoreLab esimerkiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asentoja tukevat tyynyt, kohotus ja pieni painon pudotus voi olla ok. Kävely joskus. Niskan ja hartian asento. Allergian hoitaminen ja nenän kosteutus kohtuudella.

Tarkoitat varmasti hyvää, mutta tälleen keskivaikeaa uniapneaa hoikkana ja sporttisena sairastavana mua ärsyttää joka kerran noi vinkit: "nuku kyljellään, osta isompi tyyny ja reippaile joskus". Ihan kuten se tauti tuolla paranisi, koska kysehän on oikeasti taudista.

Samaa kategoriaa on sanoa infuenssapotilalle, että syö jotain C-vitamiinipitoisia hedelmiä. Tai vaikka nivelrikkopotilalle, että osta hei kunnolliset kävelykengät.

Joo ei voi väittää etteikö niistä mitään apua olisi, mutta ei ne nyt tautia varsinaisesti helpota - saati paranna.

Vierailija
24/30 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos saa sellaisen maskin onko sitä pidettävä koko yö? Saako se kasvoilla nukuttua?

Saat ohjeet mukaan kun laitteet annetaan. Ainakin minulle ja muille laitteen hakijoille järjestettiin opastustilaisuus.   Itselleni oli hankala nukahtaa piuhojen kanssa, testi piti toistaa ja kolmas  nukkumiskerta  onnistui.Uniapneaa ei ihmeekseni todettu, muuten vain kuorsaan. Voi johtua esim.hengitysteiden rakenteesta. Joku saanut apua poistamalla täysin maitotuotteet ruokavaliostaan, hoikka ja hyväkuntoinen henkilö.  Yksilöllisiä syitä kuorsaamiseen  on useita.

Vierailija
25/30 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lataa älypuhelimeen Sleep tracker. Se kertoo uniapneariskistä. 

Vierailija
26/30 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimmillaan keskellä yötä herää siihen tunteeseen, ettei saa happea. Se on jo melkoisen varma merkki. Mulla näitä oli joka yö vähintään kerran. C pap laitteen jälkeen ei lainkaan.

Itse en päässyt tutkimuksiin työterveyden kautta vaikka pyysin ja kwrroin oireista, menin yksityiselle jota kautta testiin (olisko tämä maksanut noin 700e) ja todettiin kyljellään keskivaikea ja selällään vaikea apnea. Laitteen sain julkisen kautta enkä haluaisi enää nukkua ilman sitä. Parantanut paljon nukkumisen ja elämän laatua.

Vierailija
27/30 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nauhoita hengitysäänesi yön ajan.

Vei niinsanotusti sanani suusta, itse en kyllä äänittänyt sen takia vaan jäi kerran kännissä äänitys päälle, kyllä sieltä kuului kohtuullisen tasaista henkitystä, kuorsausta ja välillä pieru ym, ei pitempiä hengitysvälejä ollut.Pitäisi joku yö taas laittaa nauhoitus päälle,tietäisi että mikä on tilanne nykyisin.

Vierailija
28/30 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko aamuisin nenä-nielun, otsan alueella semmoinen karhea tuntemus, kuin olisit kurluttanut kurkkua tosi paljon? Päiväväsymystä? Heräätkö joskus omaan kuorsaukseesi? Syketasot?

Vierailija
29/30 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahimmillaan keskellä yötä herää siihen tunteeseen, ettei saa happea. Se on jo melkoisen varma merkki. Mulla näitä oli joka yö vähintään kerran. C pap laitteen jälkeen ei lainkaan.

Itse en päässyt tutkimuksiin työterveyden kautta vaikka pyysin ja kwrroin oireista, menin yksityiselle jota kautta testiin (olisko tämä maksanut noin 700e) ja todettiin kyljellään keskivaikea ja selällään vaikea apnea. Laitteen sain julkisen kautta enkä haluaisi enää nukkua ilman sitä. Parantanut paljon nukkumisen ja elämän laatua.

Tosiaan, työterveyden kautta tutkimukseen pääsevät vain ammattiautoilijat. Ei kannata mennä yksityisen  kalliisiin tutkimuksiin, hakeudu omalle terveysasemalle, lääkäri hommaa lähetteen jolla pääset hakemaan laitteen.

Vierailija
30/30 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan, työterveyden kautta tutkimukseen pääsevät vain ammattiautoilijat. Ei kannata mennä yksityisen  kalliisiin tutkimuksiin, hakeudu omalle terveysasemalle, lääkäri hommaa lähetteen jolla pääset hakemaan laitteen.

Pääset siis hakemaan laitteet joilla kotona tutkitaan uniapnean mahdollisuus.  Jos apnea todetaan, pian tulee tieto tuloksista ja saat noutaa Cpap-laitteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi