Eläkejärjestelmä on romahtamassa.
Eläkeläiset ovat tilastollisesti rikkain ikäryhmä. Työläiset tienaa tilastollisesti entistä vähemmän ja työttömiä on jo yli 300 000. Työssä käyvät maksavat jokaisesta palkastaan neljäsosan veroja joka menee käytännössä vanhusten eläkkeisiin. Nyt eläkettä saava ryhmä myöskin luonnollisesti maksoi paljon vähemmän eläkemaksuja koska eläkejärjestelmä oli silloin vielä niin pieni. Nyt eläkeläisiä on kokoajan enemmän ja enemmän ja eliniät kasvaa, tällainen järjestelmä ei enää toimi näin pienessä maassa.
Kommentit (807)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä usko ihmiseen romahtaa ennemmin kuin eläkejärjestelmä näitä järjettömiä kommentteja lukiessa.
Ei ole yhtään järjettömiä, jos ottaa faktoista selvää eikä elä fantasia maailmassa.
Monet jauhavat ihan puppua. Eivät ole ottaneet selvää asioista. Monet eivät edes tajua perusasioita, kun ovat kateellisia vanhempien ihmisen eläkkeille verrattuna siihen mitä kuvittelevat itse saavansa. Lapsellista.
Nimenomaan on otettu selvää.
Ja "Eläkkeitä maksetaan 40,2 miljardia vuodessa." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…
Ansiosidonnaista maksettiin vuonna 2024 vain 2 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot
Vierailija kirjoitti:
Terveille ei enää kerry ansiosidonnaista palkkatukitöissä.
Palkkatukityön jälkeen saa 595 yleistuen.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Kyllä oon kateellinen. Kansakoulun käynyt äitini pääsi 56-vuotiaana eläkkeelle ja superkarttumalla saa nyt eläkettä 4100 euroa. Itse en insinöörinä saa noin paljon palkkaa.
Isän eläke on vielä suurempi, jäi 54 v eläkkeelle myös superkarttumalla , oli autonasentaja. Äiti joku hoitoapulainen, tutkinto joku apuhoitaja 60-luvulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähimmäiseläke on takuueläke 986 netto, ei mene veroa https://www.kela.fi/takuuelake
Työttömänä saat 595 netto. Työmarkkinatuesta menee 20 % veroa https://www.kela.fi/verotus#tyottomyystuet
Ei mene 20 % veroa. Se on vaan se summa, jonka Kela nappaa sun työmarkkinatuesta, koska et ole toimittanut verokorttia.
Fiksu ihminen laskee vuoden tulonsa ja pyytää sille summalle verokortin lähetettäväksi Kelaan heti alkuvuodesta. Jos haluat lisää neuvoja, voin kertoa miten se tehdään. Voit sen laskea itse Verohallinnon veroprosenttilaskurilla niin näet oikean veroprosenttisi.
Menee, työtön ei saa työtulovähennystä ja veroprosentti on isompi kuin palkan saajilla.
Ei pidä paikkaansa, ellet asu todella kalliissa kunnassa ja kuulu kirkkoon. Sittenkin luulet että pari prosenttia saisit alemmas. Laskitko verohallinnon laskurilla?
On paljon edullisempaa säätää verokortti tarkaksi, joten saat joka kuukausi hieman enemmän käteen. Tyhmää on antaa pienituloisena rahaa lainaksi ilman korkoa valtiolle. Inflaation takia rahanarvo myös pienenee ajan kuluessa, joten tavallaan kun rukkaat verokorttisi kuntoon, saat enemmän käteen nyt kun sitten kun se ylimääräinen vero palautetaan sinulle ensi vuonna veronpalauksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt eläkkeellä olevilla eläke on 60 % palkasta ja meille nuoremmille 50 % palkasta.
Täällä on ihmeellinen tapa niputtaa kaikki nykyiset eläkeläiset yhteen. Nyt eläkkeellä oleva on voinut jäädä eläkkeelle 40 vuotta sitten tai tänä vuonna.
Kun täällä kirjoittajien mielestä ei ole eläkkeellä kuin 1945 -1950 syntyneet 1, 6 milj. Kaikki jääneet nuorena superkarttumalla eläkkeelle. Eläkkeet jättimäisiä ja omaisuutta miljoonia
Nuorisopellet töihin! Esim. sirkuksissa on klovnin paikkoja paljon vapaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähimmäiseläke on takuueläke 986 netto, ei mene veroa https://www.kela.fi/takuuelake
Työttömänä saat 595 netto. Työmarkkinatuesta menee 20 % veroa https://www.kela.fi/verotus#tyottomyystuet
Ei mene 20 % veroa. Se on vaan se summa, jonka Kela nappaa sun työmarkkinatuesta, koska et ole toimittanut verokorttia.
Fiksu ihminen laskee vuoden tulonsa ja pyytää sille summalle verokortin lähetettäväksi Kelaan heti alkuvuodesta. Jos haluat lisää neuvoja, voin kertoa miten se tehdään. Voit sen laskea itse Verohallinnon veroprosenttilaskurilla niin näet oikean veroprosenttisi.
Menee, työtön ei saa työtulovähennystä ja veroprosentti on isompi kuin palkan saajilla.
No laskin oman veroprosenttini jos saisin ainoana tulona työmarkkinatukea (helsinkiläinen, ei kuulu kirkkoon). Veroprosenttini olisi 13,5 %.
Siis 6,5 % vähemmän kuin tuo 20 % jonka Kela ottaa joka kuukausi. Saisin käteen 643,73 e/kk, eli 48 euroa enemmän kuin se 595,36 e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
<
Laskitko oikealla laskurilla etkä palkan?
Työttömyyskorvauksen veroprosenttiin ei käytetä palkan verolaskuria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä et ressu ymmärrä nyt miten verotus Suomessa toimii. Mietipä mielessäsi sitä, että joka kunnassa on eri veroprosentti. Miten siis koko Suomessa kaikkien työmarkkinatukea saavien veroprosentti olisi se sama? Miten Kela tietää kuka kuuluu mihinkin uskontoon tai ei? Kirkkojen veroprosentit vaihtelevat nekin seurakunnittain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
<
En usko, koska itse laskin työmarkkinatuen veroprosentin 17 % ja tuli mätkyt.
Jos sulla on veroprosentti 13 % työmarkkinatuessa niin oletko ollut töissä tänä vuonna ja sulla on tulorekisterissä palkkatuloja myös?
Vierailija kirjoitti:
Te olette nyt aikuisia, nuoret. Nyt on teidän vuoro rakentaa tätä maata. Tehkää siitä sellainen kuin haluatte. Sen vaan sanon, ertä jos ei ole lapsia tai runsasta maahanmuuttoa niin eläkkeitä ette saa. Teidän nuorien vaan pitäisi saada kaikki ilman vaivannäköä, ettette ahdistu ja jää itsekin eläkkeelle 28-vuotiaana. Muista myös, että eläkeleikkaukset koskevat myös teitä nuoria mielenterveyseläkeläisiä, jotka olette eläkkeellä 60 vuotta.
Asian ytimeen. Nuorten tulisi saada tehdä tulevaisuudesta sellainen kuin haluavat.
Miksi valtio kerää suuria työeläkemaksuja ja samaan aikaan toteaa että eläkkeelle pääsette kuoleman kynnyksellä.
Olisikohan aika luopua koko järjestelmästä mikäli se ei toimi tässä yhteiskunnassa.
En ole synnyttänyt lapsiani palvelemaan valtiota nimeltä Suomi tekemällä työtä sen hyväksi loppuelämäänsä . Elämä on muutakin kuin työtä.
Antakaa nuorille mahdollisuus itse päättää miten sijoittavat omaan vanhuuteen ja lopettakaa työeläke maksujen kerääminen verojen tapaan. Itse maksanut nuorena 7v eläkettä jota en koskaan saa, olisi tuottanut jotain sekin jos itse olisin saanut päättää .
Vihainen kohta eläkeläinen
Jankutijankutijankuti jankutikutikutijankuti ja ajaa jankkaan jankkaan Jankutijankutijankuti jankkaan.......
......
Plaplaa
............
...
Ja ymmärrätkö sinä et työttömyyskorvauksen veroprosenttiin vaikuttaa myös se oletko ollut samana vuonna töissä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä oon kateellinen. Kansakoulun käynyt äitini pääsi 56-vuotiaana eläkkeelle ja superkarttumalla saa nyt eläkettä 4100 euroa. Itse en insinöörinä saa noin paljon palkkaa.
Isän eläke on vielä suurempi, jäi 54 v eläkkeelle myös superkarttumalla , oli autonasentaja. Äiti joku hoitoapulainen, tutkinto joku apuhoitaja 60-luvulta.
Ei sitä superkarttumaa saanut, jos tuon ikäisenä jäi eläkkeelle. Sen sai, jos jaksoi yli 63-vuotiaana vielä tehdä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
Et ainakaan osaa neuvotella omaa palkkaasi.
Jankutijankutijankuti jankutikutikutijankuti ja ajaa jankkaan jankkaan Jankutijankutijankuti jankkaanJankutijankutijankuti jankutikutikutijankuti ja ajaa jankkaan jankkaan Jankutijankutijankuti jankkaanJankutijankutijankuti jankutikutikutijankuti ja ajaa jankkaan jankkaan Jankutijankutijankuti jankkaanJankutijankutijankuti jankutikutikutijankuti ja ajaa jankkaan jankkaan Jankutijankutijankuti jankkaanJankutijankutijankuti jankutikutikutijankuti ja ajaa jankkaan jankkaan Jankutijankutijankuti jankkaanJankutijankutijankuti jankutikutikutijankuti ja ajaa jankkaan jankkaan Jankutijankutijankuti jankkaanJankutijankutijankuti jankutikutikutijankuti ja ajaa jankkaan jankkaan Jankutijankutijankuti jankkaanJankutijankutijankuti jankutikutikutijankuti ja ajaa jankkaan jankkaan Jankutijankutijankuti jankkaanJankutijankutijankuti jankutikutikutijankuti ja ajaa jankkaan jankkaan Jankutijankutijankuti jankkaanJankutijankutijankuti jankutikutikutijankuti ja ajaa jankkaan jankkaan Jankutijankutijankuti jankkaanJankutijankutijankuti jankutikutikutijankuti ja ajaa jankkaan jankkaan Jankutijankutijankuti jankkaanJankutijankutijankuti jankutikutikutijankuti ja ajaa jankkaan jankkaan Jankutijankutijankuti jankkaanJankutijankutijankuti jankutikutikutijankuti ja ajaa jankkaan jankkaan Jankutijankutijankuti jankkaanJankutijankutijankuti jankutikutikutijankuti ja ajaa jankkaan jankkaan Jankutijankutijankuti jankkaanJankutijankutijankuti jankutikutikutijankuti ja ajaa jankkaan jankkaan Jankutijankutijankuti jankkaanJankutijankutijankuti jankutikutikutijankuti ja ajaa jankkaan jankkaan Jankutijankutijankuti jankkaanJankutijankutijankuti jankutikutikutijankuti ja ajaa jankkaan jankkaan Jankutijankutijankuti jankkaanJankutijankutijankuti jankutikutikutijankuti ja ajaa jankkaan jankkaan Jankutijankutijankuti jankkaanJankutijankutijankuti jankutikutikutijankuti ja ajaa jankkaan jankkaan Jankutijankutijankuti jankkaanJankutijankutijankuti jankutikutikutijankuti ja ajaa jankkaan jankkaan Jankutijankutijankuti jankkaanJankutijankutijankuti jankutikutikutijankuti ja ajaa jankkaan jankkaan Jankutijankutijankuti jankkaanJankutijankutijankuti jankutikutikutijankuti ja ajaa jankkaan jankkaan Jankutijankutijankuti jankkaanJankutijankutijankuti jankutikutikutijankuti ja ajaa jankkaan jankkaan Jankutijankutijankuti jankkaanJankutijankutijankuti jankutikutikutijankuti ja ajaa jankkaan jankkaan Jankutijankutijankuti jankkaanJankutijankutijankuti jankutikutikutijankuti ja ajaa jankkaan jankkaan Jankutijankutijankuti jankkaanJankutijankutijankuti jankutikutikutijankuti ja ajaa jankkaan jankkaan Jankutijankutijankuti jankkaanJankutijankutijankuti jankutikutikutijankuti ja ajaa jankkaan jankkaan Jankutijankutijankuti jankkaanJankutijankutijankuti jankutikutikutijankuti ja ajaa jankkaan jankkaan Jankutijankutijankuti jankkaan
"Työttömien joukossa on paljon työkyvyttömiä, joiden taustalta löytyy kehitysvamma."
https://www.potilaanlaakarilehti.fi/kommentit/voiko-aikuiselle-asettaa-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä arvoisan avaajan kannattaisi hieman miettiä, kuinka vähän verorahoista loppujen lopuksi menee eläkkeisiin? Onkohan hän kuullut lainkaan eläkekassoista, joiden yhteenlaskettu pääoma on huomattavasti yli 200 miljardin ja vuosituotto useita miljardeja. Siitä sitten maksetaan eläkkeitä.
Rakastan sinua. Kiitoksia
Palstalla on riehunut monta tietämätöntä tolloa, jotka luulevat, että kaikki työeläkkeet ja työkyvyttömyyseläkkeet maksetaan Kelasta.
Tuntuu että joka päivä saisi olla täällä korjaamassa ihmisten tietoa. Hyvä että joku muukin jaksaa välillä
Valitettavasti näyttää siltä että näitä asioita ei opeteta koulussa(?). Itse opin nuorena aikuisena kun halusin ymmärtää omat asiani, töissä 15 vuotiaasta alkaen.
Jokaisen pitää itse selvittää miten verotus, palkanlasku, eläkkeet sun muut toimivat. Nykyään se on helppoa, koska on netti.
Kaupunki tarjosi siivoustyötä työmarkkinatorilla. Palkka 2000 brutto - verot ja eläkemaksut ja auto pitää olla käytössä ja kokoaikatyö.
Moni saa saman verran eläkettä.
Palkat ja eläkkeet on samansuuruisia.
Jankutijankutijankuti....
.......