Eläkejärjestelmä on romahtamassa.
Eläkeläiset ovat tilastollisesti rikkain ikäryhmä. Työläiset tienaa tilastollisesti entistä vähemmän ja työttömiä on jo yli 300 000. Työssä käyvät maksavat jokaisesta palkastaan neljäsosan veroja joka menee käytännössä vanhusten eläkkeisiin. Nyt eläkettä saava ryhmä myöskin luonnollisesti maksoi paljon vähemmän eläkemaksuja koska eläkejärjestelmä oli silloin vielä niin pieni. Nyt eläkeläisiä on kokoajan enemmän ja enemmän ja eliniät kasvaa, tällainen järjestelmä ei enää toimi näin pienessä maassa.
Kommentit (807)
Jos nyt tosiaan unohdetaan nuo kohta kuolevat suurten ikäluokkien edustajat hetkeksi, kun heihin verratessa tulee vaan paha mieli kaikille, niin ei tämä näytä yhtään pahalta.
Ensinnäkin eläketurva on ihan kohtuullisen hyvä. Ongelmana on tuo edellisessä ruotsinkielisessä tekstissä esitetty juttu, että meidän yhteiskunnassa ollaan kovin iso osa elämästä toisten kukkarolla. Siksi eläke ei voi olla mitenkään mahtavan suuri palkkaan verrattuna.
Olen itse viisikymppinen ja monella tapaa hyvin tavallinen tapaus. Olin koululaisena ja opiskelijana kesätöissä pienellä palkalla. Pääsin opiskelemaan haluamaani alaa vasta hiukan yli 20-vuotiaana. Valmistuin 26-vuotiaana, minkä jälkeen olen ollut melkein koko ajan töissä, aluksi pienellä palkalla ja nyt jo varsin hyvällä palkalla. Olen saanut kaksi lasta ja ollut yhteensä kolme vuotta perhevapailla. Perhevapaat tosin ovat hyödyllisintä, mitä voi eläkeasioiden eteen tehdä, koska vain niiden avulla voi oikeasti varmistaa omalle eläkkeelleen maksajia, ja pidempi perhevapaa elämän alussa auttaa lapsia kasvamaan oikeasti hyviksi veronmaksajiksi. Olen lisäksi muutaman kerran ollut pidemmällä saikulla, raskausajan ongelmien, vakavan tapaturman ja leikkaushoitoa vaatineen vaivan vuoksi. Nämä olleet yhteensä ehkä vuoden. Edelleen, raskausajan saikut ovat hyödyllisiä, koska niillä varmistetaan sikiön eli tulevan veronmaksajan hyvinvointi. En ole koskaan ollut työtön tai sapattivapaalla tms., siinä suhteessa olen ollut myös tavallista onnekkaampi.
Haaveilen työelämästä pois jäämisestä yksityisen lisäeläkkeen turvin ehkä 63-vuotiaana. Työvuosia olisi silloin takana 32. Odotettavissa oleva elinikäni on laskureiden mukaan 87 vuotta tai enemmän, joten olisin eläkkeellä noin 21 vuotta tai enemmän. Eläkkeen maksaminen alkaa toivottavasti noin 66 vuoden iässä. Eläke tulee olemaan noin 40% nykyisestä palkastani, jos oikein hyvin käy. Se tuntuu vähältä, mutta seuraava kappale valottaa, miksi se on oikeastaan aika hyvin.
Onhan tämä nimittäin nyt melkoista. Teen kokopäivätöitä 32 vuotta eli ehkä 37% elämästäni, käytän 3,5 vuotta eli noin neljä prosenttia elämästäni uuden sukupolven hyväksi, mikä on tietysti oikein hyvä juttu, MUTTA olen loput 59% elämästäni muiden elätti. Ensin noin 20 vuotta omien vanhempieni, mikä toki kompensoituu sillä, että minä vuorostani elätin omat lapseni aikuisuuteen asti. Sitten omilleen muuton jälkeen elin ensin opiskelijana pääosin tukien varassa kuusi vuotta. Lopulta olen varmaan eläkeläisenä yli 20 vuotta. Nöyräksi vetää tämä laskelma, vaikka juuri tällä hetkellä olen mahtava nettomaksaja. Sopii ollakin.
Silti meidän nykyinen systeemi toimii hyvin, jos suurin osa on kuten minä. Avainasemassa tosiaan ne kaksi lasta, mutta myös ehjä työura. On se kyllä oikeasti aika hieno systeemi, kun tällä tavalla pysyy pystyssä.
Syntyvyys on siis ainoa todellinen ongelma yhtälössä. Se on monimutkainen kysymys, joka liittyy nuorten aikuisten työtilanteeseen, lainapainotteiseen opintotukeen, asuntojen hintoihin ja vaikka mihin. Siihen tarttumalla koko yhtälö lähtee toimimaan oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeyhtiöt posdkutta ja taas tuli miljardeja lisää tuottoa,kyllä ne on muut mitkä romahtaa ennenkuin eläkeyhtiöt.
Eläkkeitä maksetaan 40,2 miljardia vuodessa ulos joka vuosi.
Ja maksajien määrä vähenee.
Vähenee ne työeläkeläisetkin. 62 000per vuosi. Muutaman vuoden päästä ei ole kuin kelaeläkeläisiä, jotka eivät ole maksaneet mitään suomalaisen yhteiskunnan eteen.
Tämähän siinä on, kun otetaan noita aikuisia tulijoita. Ei ole ymmärretty, että hekin ovat tulevia vanhuksia. Aika huono hyötysuhde, kun tulevat tänne vasta aikuisina eli työvuosia jo m
"Enemmänkin kuin (ehkä) tulevasta eläkepommista, meidän pitäisi keskustella siitä miten turvata seuraavien sukupolvien elämä."
Pensionsbomben briserade redan år 2005-2007. Alla visste att så skulle ske, redan förrän år 2000. Inget gjordes åt själva bomben. Nu är det frågan om hur unga pensionärer och kommande pensionärer skall klara sig då alla förmåner togs bort, pensionerna minskades och pensionsavgifterna flerdubblades.
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 2023 eläkkeitä maksettiin 39,1 miljardia ja vuonna 2024 jo 40,2 miljardia vuodessa.
Summa nousee joka vuosi.
Katsos kun koko maailman talous kasvaa joka vuosi ihan jo pelkän inflaation eli hintojen kallistumisen takia. Suomessa inflaatio onkin ainoa talouskasvun syy.
Asia on tietysti sinulle uusi koska sosialistisessa peruskoulussa ei opeteta taloustaitoja. Poliitikot hoitavat talousasita puolestasi eikä sinun tarvitse vaivata niillä päätäsi.
Tässä on juttua, kuinka Hallitus haluaa helpottaa lupa-asioita, jotta Suomeen saadaan ulkomailta töihin palomiehiä /pelastajia ja lääkäreitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 2023 eläkkeitä maksettiin 39,1 miljardia ja vuonna 2024 jo 40,2 miljardia vuodessa.
Summa nousee joka vuosi.
Katsos kun koko maailman talous kasvaa joka vuosi ihan jo pelkän inflaation eli hintojen kallistumisen takia. Suomessa inflaatio onkin ainoa talouskasvun syy.
Asia on tietysti sinulle uusi koska sosialistisessa peruskoulussa ei opeteta taloustaitoja. Poliitikot hoitavat talousasita puolestasi eikä sinun tarvitse vaivata niillä päätäsi.
Suomessa talouskasvu on laskemassa.
Ihmiset eivät kuluta vaan säästävät työttömyyden ja sairauden varalle. Hallitus heikentää irtisanomissuojaa.
Lisäksi Hallitus leikkasi sairaspäivärahaa eli 3000 brutto palkalla saa sairaspäivärahaa 1300 netto kuukaudessa, jos sairastuu syöpään.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison pienetkin tulot eikä lainat ole menoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua, ne pitää myydä.
Asumistuki ja toimeentulotuki säännöt ovat samat niin työttömille kuin syöpä sairaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Summa nousee joka vuosi.
Ihmiset eivät kuluta vaan säästävät työttömyyden ja sairauden varalle. Hallitus heikentää irtisanomissuojaa.
Lisäksi Hallitus leikkasi sairaspäivärahaa eli 3000 brutto palkalla saa sairaspäivärahaa 1300 netto kuukaud
Tuki, tuki, tuki. Ei talouskasvu kuule tuilla tapahdu. Lopeta se tukien miettiminen ja keskity ansiotöihin.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeisiin on saatava maksukatto tai sen tarpeellisuutta on harkittava kokonaan jos varallisuus on suurta.
Kyllä kaikki maksavat saman verran ja saavat saman verran takaisin
Palomies HÖNÖ-TÖNÖ Tiainen voi sairastua syöpään eikä saa omistusasuntoon asumistukea.
Asuntovelkainen lapsiperhe ei saa toimeentulotukea lasten ruokiin, koska lainat ei ole menoja toimeentulotuessa.
Palomiehen TÖNÖ myyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Summa nousee joka vuosi.
Lisäksi Hallitus leikkasi sairaspäivärahaa eli 3000 brutt
Juu, keskity töihin todellakin.
Tammikuusta alkaen saa irtisanoa helposti myös julkisella. Irtisanomiseen riittää asiallinen syy. Ei tarvitse enää painavaa syytä irtisanomiseen.
Se on pitkä kaffeetauot ja saikuttaminen loppu.
Jos lapset sairastuu vie ne mummolle hoitoon ettei tilallesi oteta lapsetonta. Sulla on asuntovelkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistetaas, että tällä hetkellä työllisiä työikäisiä on vielä miljoona enemmän kuin eläkeläisiä.
Tutkijat puhuvat tulevaisuudesta eli ellei tehdä mitään ongelmalle, niin se voi toteutua tulevaisuudessa.
Tällä hetkellä eläkevaroja on paljon, jokaisen eläkeläisen eläkkeet voidaan maksaa joka kuukausi.
Mitään ongelmaa ei ole siinä.
Viime vuonna eläkemaksuista (eläkkeiden sekä järjestelmän toimintamenojen jälkeen) jäi rahaa yli, niistä sekä sijoitustuotoista kertyi yhteensä 26,2 miljardia, joka lisättiin jo olemassaoleviin eläkevaroihin, joita oli vuoden lopulla 274,4 miljardia.
Enemmänkin meidän yhteiskuntaamme rasittaa tällä hetkellä se, että on paljon työikäisiä työttöminä ja sairaina.
Ja se että palkkataso on Suomessa liian alhainen.
Mutta näistä ongelmista hallitukset j
Varifrån kommenterar du om inte från Finland?
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt tosiaan unohdetaan nuo kohta kuolevat suurten ikäluokkien edustajat hetkeksi, kun heihin verratessa tulee vaan paha mieli kaikille, niin ei tämä näytä yhtään pahalta.
Ensinnäkin eläketurva on ihan kohtuullisen hyvä. Ongelmana on tuo edellisessä ruotsinkielisessä tekstissä esitetty juttu, että meidän yhteiskunnassa ollaan kovin iso osa elämästä toisten kukkarolla. Siksi eläke ei voi olla mitenkään mahtavan suuri palkkaan verrattuna.
Olen itse viisikymppinen ja monella tapaa hyvin tavallinen tapaus. Olin koululaisena ja opiskelijana kesätöissä pienellä palkalla. Pääsin opiskelemaan haluamaani alaa vasta hiukan yli 20-vuotiaana. Valmistuin 26-vuotiaana, minkä jälkeen olen ollut melkein koko ajan töissä, aluksi pienellä palkalla ja nyt jo varsin hyvällä palkalla. Olen saanut kaksi lasta ja ollut yhteensä kolme vuotta perhevapailla. Perhevapaat tosin ovat hyödyllisintä, mitä voi eläkeasioiden eteen tehdä, kos
Tack för en bra och grundlig beskrivning. Som du skriver, betalar andra 59 % av din livstid. Det är helt ohållbart och fungerar endast i början av ett pyramidspel. Nu attraherar inte spelet längre nya deltagare, så hur kommer detta att fortsätta?
Tässä on ulosottoviraston myyntisivut missä on myynnissä ihmisiltä ulosmitattuja asuntoja jne https://www.ulosottolaitos.fi/myynti-ilmoitukset/fi/index.html
Voi voi, kun kaikki työttömät ja sairastuneet ei saa toimeentulotukea lasten ruokiin eikä lääkkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläis HÖNÖT.
Moni on tippunut työmarkkinatuelle, ei ne enää ansiosidonnaista saa.
Ei eläkeläiset saa ansiosidonnaistakaan, kukahan on hönö 🤣
Vierailija kirjoitti:
Tässä on ulosottoviraston myyntisivut missä on myynnissä ihmisiltä ulosmitattuja asuntoja jne https://www.ulosottolaitos.fi/myynti-ilmoitukset/fi/index.html
Voi voi, kun kaikki työttömät ja sairastuneet ei saa toimeentulotukea lasten ruokiin eikä lääkkeisiin.
Ostakaa ulosmitattu rantakiinteistö vaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Summa nousee joka vuosi.
Vilken mardröm. Politiker som med sitt ekonomiska kunnande sköter andras ekonomi. Undrar om man får någon sömn i natt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläis HÖNÖT.
Moni on tippunut työmarkkinatuelle, ei ne enää ansiosidonnaista saa.
Ei eläkeläiset saa ansiosidonnaistakaan, kukahan on hönö 🤣
Sinä hönö 🥸🤡🥳👢. Et osaa lukea.
Olet sama kuin p u p p a 🥳
Vierailija kirjoitti:
Ulosmitattu Mersu.
Kuka ostaa?
Palomies Hönö - Tönö Tiainen.
Onks teillä säästöjä vai lähteekö omaisuutta ulosottovirastolle, jos irtisanotaan tai sairastuu.
By the way
Vuorokausi sairaalassa maksaa 49,90 siihen asti, kun maksukatto tulee täyteen niin sen jälkeen vuorokausi sairaalassa maksaa 25,80 vuorokausi.
Oot taas unohtanu ottaa ne lääkkeet.