Miehen paikka maailmassa, erään miehen näkökulma
Olen etsinyt omaa miehisyyttäni ja olen löytänyt sisältäni sen, joka haluaa suojella ja elättää perheeni (provide & protect).
Tämä on minulle kunniatehtävä.
Rakkaan vaimoni ei tarvitse tuoda perheeseen pennin latia ellei hän halua (vaikka hän siihen pystyykin).
Ole löytänyt itsestäni kohdan, jolle on kunniatehtävä pitää perheestä huoli ja tuoda kaikki materiaalinen hyvä, mitä perhe tarvitsee.
Kun tuon rahan perheelle, se käytetään seuraavassa järjestyksessä:
1. Vaimo saa mitä haluaa
2. Lapset saavat mitä tarvitsevat
3. Minä hankin itselleni lopuilla mitä tarvitsen
Aiemmin järjestykseni oli käänteinen.
Ajattelin ensin itseäni.
Olin itsekäs.
"Minä, minä, minä" oli mantrani, johon henkinen etsintäni minut ajoi:
Puhdistin ITSEÄNI. Etsin MINUN traumojani. Kävin läpi MINUN tuskaani. Etsin ITSEÄNI. Oli MINUN prosessit.
Elin minun harhassa.
Olen huomannut, että moni henkinen kulkija astuu samaan minä-ansaan. On omat prosessit, oma kipu, omat ongelmat. Prosessit ovat nousseet Jumalan asemaan.
Kyse elämässä ei kuitenkaan ole minusta.
Kyse on siitä, mitä puun hedelmiä ympärilleni jaan. Miten palvelen.
Ja ensisijaisesti palvelen perhettäni. Sen jälkeen ihmisiä ympärilläni.
Vanhoillisissa arvoissa on jotain todella kaunista, kun ne lähtevät puhtaista lähtökohdasta.
Parisuhteessa kyse ei ole vaihtokaupasta eikä toisen kontrolloinnista.
Kyse on siitä, että toteuttaa korkeamman tehtävää YHDESSÄ. Siitä myös avioliitossa on pohjimmiltaan kyse pyhästä sidoksesta miehen ja naisen välillä.
Parisuhteessa kyse EI ole arjen pyörittämisestä, vaan sen puhtaimmassa muodossa kyse on korkeamman toteuttamisesta YHDESSÄ.
Parisuhde on kuin tanssi.
Mies vie, nainen seuraa.
Miehen pitää olla se Mies, jota nainen HALUAA seurata.
Olla sen arvoinen, jotta oma jumalatar sen haluaa tehdä. Näin Nainen voi laskeutua omaan feminiinisyyteensä ja pitää kaiken yhdessä. Olla liima ihmisten välillä.
Tarjota rakkauden, johon mies pääsee itsessään tutustumaan naisen avulla.
Molemmat ovat tanssissa täysin tasavertaisia ja he toimivat tiiminä.
Kumpikaan ei ole toista yläpuolella.
On vain eri roolit.
Ja tämä on ajatukseni miehille:
Älkää kontrolloiko rahalla.
Älkää pistäkö itseänne etusijalle.
Älkää tehkö mitään saadaksenne jotain takaisin.
Elämä EI ole vaihtokauppaa.
Sen sijaan:
Olkaa niitä Miehiä, jotka tuovat rahan pöytään.
Jos rahaa ei ole tarpeeksi, kehitä taitojasi, hommaa palkankorotus ja hoida homma kotiin. Pystyt siihen.
Olkaa niitä Miehiä, jotka pistävät perheensä itsensä edelle.
Pitäkää huolta rakkaistanne. Näyttäkää se ja sanokaa se.
Olkaa niitä Miehiä, jotka pitävät sanansa. Joilla on pokkaa puhua totta ja olla totta, vaikka se aiheuttaisi vastustusta ympärillä.
Olkaa niitä Miehiä, jotka ottavat oman tonttinsa anteeksipyytelemättä ja suojelevat perhettä ilman ketunhäntää kainalossa. Ilman omia salaisia agendoja.
Kommentit (37)
En minä halua seurata miestä. Miksi haluaisin? Haluan myös omat rahat ja kehittää itseäni ja osaamistani työelämässä. Miksi haluaisin jäädä kotiin näpertelemään pyykkien ja ruoanlaiton kanssa? Kuulostaa kamalalta. Mielummin olisin yksin.
Siitossuhteessa ei ole mitään kaunista. Jos rakastat naista siskonasi ja solidaarisuudesta etkä koske tähän, siinä on ehkä jotain kaunista. Jos sen sijaan lahjot häntä siemenpatjaksesi, se ei ole kaunista.
Jotenkin kuulostaa, ettei ap halua osallistua kotitöihin ja lastenhoitoon ja siksi tekee omasta töissäkäynnistään sankarillisen miestehtävän :D
Niin. Noinhan se voisi hyvinkin olla. Olisi oikein toimivaa, jos se sopisi molemmille osapuolille.
Tuossa mallissa nainen kuitenkin ottaa valtavan riskin siitä, että sinun itsesi etsimisen projektisi jatkuu tuosta ja saa uusia käänteitä.
Voit ajatella nyt noin, ja 20 vuoden kuluttua aivan toisin. Saatat löytää maailman ihanimman naisen, ja unohtaa tylsän pikku elämäsi ja sen velvoitteet, hylätä puolisosi ja muuttaa palmun alle.
Tai puolisosi alkaakin inhota likaisia sukkiasi ja jeesusteluasi, mutta kärvistelee suhteessa koska hänellä ei ole varaa erota. Suhteenne kuolee pystyyn, sisältäpäin.
Tai sitten elätte onnellisina elämänne loppuun asti. Ken tietää?
Vierailija kirjoitti:
Niin. Noinhan se voisi hyvinkin olla. Olisi oikein toimivaa, jos se sopisi molemmille osapuolille.
Tuossa mallissa nainen kuitenkin ottaa valtavan riskin siitä, että sinun itsesi etsimisen projektisi jatkuu tuosta ja saa uusia käänteitä.
Voit ajatella nyt noin, ja 20 vuoden kuluttua aivan toisin. Saatat löytää maailman ihanimman naisen, ja unohtaa tylsän pikku elämäsi ja sen velvoitteet, hylätä puolisosi ja muuttaa palmun alle.
Tai puolisosi alkaakin inhota likaisia sukkiasi ja jeesusteluasi, mutta kärvistelee suhteessa koska hänellä ei ole varaa erota. Suhteenne kuolee pystyyn, sisältäpäin.
Tai sitten elätte onnellisina elämänne loppuun asti. Ken tietää?
Tuohan koskee kaikkia parisuhteita.
Me olemme eläneet tuolla periaatteella jo melkein 37 vuotta yhdessä. Mieheni on aina tukenut minua kaikessa mihin ryhdyn, oli se sitten työelämässä tai kotona. En ole koskaan pyytänyt häntä panemaan itseäni ja perhettä etusijalle, hän on itse halunnut niin. Koska hän on maskuliininen mies. Isäni oli myös samanlainen, äitini oli uranainen.
Mutta en näe tuossa roolituksessa mitään vanhanaikaista. Ap ei kirjoita mitään sellaista, että naisen paikka on kotona.
Ap:n tekstistä puuttuu se, että naisen tulee olla miehen vastinpari, muuten tämä skenaario ei onnistu. Siinä mielessä vaihtokauppaa pitää olla.
En ole ap.
Vierailija kirjoitti:
En minä halua seurata miestä. Miksi haluaisin? Haluan myös omat rahat ja kehittää itseäni ja osaamistani työelämässä. Miksi haluaisin jäädä kotiin näpertelemään pyykkien ja ruoanlaiton kanssa? Kuulostaa kamalalta. Mielummin olisin yksin.
Negatiivinen myrtti
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin kuulostaa, ettei ap halua osallistua kotitöihin ja lastenhoitoon ja siksi tekee omasta töissäkäynnistään sankarillisen miestehtävän :D
Kotityöt ja lastenhoito ovat nasten tehtäviä, DUH
Tämä oli kuin ote koraanista ilman viimeistä kappaletta, jossa käsketään kontrolloimaan naisten ja lasten pukeutumista ja kehoitetaan kunniaväkivaltaan, jos joku taho estää tämän miehisen fantasian toteuttamisen.
Vierailija kirjoitti:
Siitossuhteessa ei ole mitään kaunista. Jos rakastat naista siskonasi ja solidaarisuudesta etkä koske tähän, siinä on ehkä jotain kaunista. Jos sen sijaan lahjot häntä siemenpatjaksesi, se ei ole kaunista.
sinä et ole kaunis
En haluaisi ikinä olla miehen kanssa joka ajattelee, ettei naisen tarvitse tienata itse mitään. Puistattava miestyyppi.
Sulla on nyt tuollainen oivallusvaihe päällä elämässä.
Kivasti ajateltu. Että olette tasavertaisia ja erilaisia. Onnea naisen etsintään. Suomessa voi olla vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ihme, että syntyvyys laskee kun miehet eivät kykene kantamaan aitoa vastuuta jälkikasvusta.
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi ikinä olla miehen kanssa joka ajattelee, ettei naisen tarvitse tienata itse mitään. Puistattava miestyyppi.
Mä voisin olla. Voisin olla monen muunlaisenkin kanssa. Mutta en rajoittavan ihmisen kanssa. Tuo ei ollut rajoittavaa tekstiä.
t. työkyvytön
"Nainen voi laskeutua omaan feminiinisyyteensä ja pitää kaiken yhdessä. Olla liima ihmisten välillä."
Täh?
Vierailija kirjoitti:
Samaa paskaa kauniissa paketissa.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on nyt tuollainen oivallusvaihe päällä elämässä.
Kivasti ajateltu. Että olette tasavertaisia ja erilaisia. Onnea naisen etsintään. Suomessa voi olla vaikeaa.
Kun linnakundit vie enimmät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ihme, että syntyvyys laskee kun miehet eivät kykene kantamaan aitoa vastuuta jälkikasvusta.
Minusta tuossa ei ole kyse siitä. Vaan talouden tasapainosta. Kummallakin on omat työnsä.
Up