Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kitkarenkaat ovat kirineet nastarenkaat kiinni

Vierailija
29.10.2025 |

Kitkarenkaat ovat kirineet nastarenkaat kiinni Asiantuntija: kenelläkään ei ole mitään syytä tuomita niitä kategorisesti

https://tekniikanmaailma.fi/kitkarenkaat-ovat-kirineet-nastarenkaat-kii…?

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tekniikan Maailman rengasvertailuissa painotetaan voimakkaimmin jääpitoa ja ääritilannekäytöstä, mikä suosii nastarenkaita. Jos painotetaan enemmän ajomukavuutta, alhaista melutasoa ja vierintävastusta, kärkirenkaat menivät uusiksi."

Minä painotan autoni renkaissa turvallisuutta ja siksi valitsen renkaan, jolla on paras jääpito ja joka on varmin nimenomaan ääritilanteissa, eli nastarenkaan.

Noh me muut ajetaan kelin mukaan kitkoilla. Jos on epävarma omista ajotaidoistaan eikä osaa arvioida tien liukkautta, niin silloin on hyvä ajaa nastoilla.

🤣🤣🤣 tervetuloa kokeilemaan niitä nastoja peilijäiselle soratielle. Ja kyllä, ne tiet on sillä tavalla jäässä vaikka kuinka monta kertaa talven aikana.

*ktkoja tietenkin. Ajatusvirhe.

Vierailija
42/60 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä sitä polleasti kehutaan ajotaitoja. Ne ääritilanteet ei ole välttämättä omasta ajotaidosta kiinni. Hyvä tuuri on käynyt, jos on 24 vuotta ajanut muuallekin kuin lähikauppaan eikä ole koskaan tarvinnut mitään tai ketään väistää.

Hyvää ennakoivaa ajotapaa, sitä mitä suurin osa ei osaa.

Tuurista se on kiinni. Olen törmännyt hirven kanssa. Ajoin alle rajoituksen, edessä ei mennyt ketään ja takana tuli auto arviolta muutaman sadan metrin päässä. Hirvi juoksi tielle tien vasemmalta puolelta vastaantulevan auton edestä. Oli pimeää, vastaantulijan valot häikäisivät sen verran, että en ehtinyt nähdä hirveä ollenkaan. Vastaantulija teki väistöliikkeen ja ajoi penkkaan. Hirvi törmäsi mun auton etukulmaan.

Kertoisitko mulle, miten olisin välttänyt tämän ennakoimalla?

Eli ei johtunutkaan renkaista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä se on kiteytettynä: TM:n asiantuntijat muistuttavat, että paras rengas on kuitenkin aina sellainen, joka vastaa parhaiten käyttäjän tarpeita.

Eli tarpeen, ajotapansa ja taitojensa mukaan kannattaa renkaat valikoida

Vierailija
44/60 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutaman kerran olen ollut yllättävässä tilanteessa peilijäällä, jossa nastat ovat pelastaneet. En vaihda kitkoihin, ja tiedoksi, olen niitäkin kokeillut.

Mitään rationaalisia syitä kitkarenkaille ei ole. Katupölykin aiheutuu suurimmaksi osaksi hiekoituksesta, ei mistään nastoista

Vierailija
45/60 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tekniikan Maailman rengasvertailuissa painotetaan voimakkaimmin jääpitoa ja ääritilannekäytöstä, mikä suosii nastarenkaita. Jos painotetaan enemmän ajomukavuutta, alhaista melutasoa ja vierintävastusta, kärkirenkaat menivät uusiksi."

Minä painotan autoni renkaissa turvallisuutta ja siksi valitsen renkaan, jolla on paras jääpito ja joka on varmin nimenomaan ääritilanteissa, eli nastarenkaan.

Ja ääritilanteita on kuinka usein? Montako kertaa olet joutunut elämäsi aikana hätäjarrutukseen? Itse en ole joutunut hätäjarruttamaan kertaakaan yli 30 vuoden aikana. 

Paljonko kilometrejä takana?  Sulla varmaan on kaikki vakuutuksetkin tarpeettomia kun olet xxx. jolle ei koskaan tapahdu mitään.

Vierailija
46/60 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä sitä polleasti kehutaan ajotaitoja. Ne ääritilanteet ei ole välttämättä omasta ajotaidosta kiinni. Hyvä tuuri on käynyt, jos on 24 vuotta ajanut muuallekin kuin lähikauppaan eikä ole koskaan tarvinnut mitään tai ketään väistää.

Tuurista se on kiinni. Olen törmännyt hirven kanssa. Ajoin alle rajoituksen, edessä ei mennyt ketään ja takana tuli auto arviolta muutaman sadan metrin päässä. Hirvi juoksi tielle tien vasemmalta puolelta vastaantulevan auton edestä. Oli pimeää, vastaantulijan valot häikäisivät sen verran, että en ehtinyt nähdä hirveä ollenkaan. Vastaantulija teki väistöliikkeen ja ajoi penkkaan. Hirvi törmäsi mun auton etukulmaan.

Kertoisitko mulle, mite

"Eli ei johtunutkaan renkaista"

Mutta ehkä koronarokotteesta.

Vierailija
47/60 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ääritilanteita on kuinka usein? Montako kertaa olet joutunut elämäsi aikana hätäjarrutukseen? Itse en ole joutunut hätäjarruttamaan kertaakaan yli 30 vuoden aikana. 

Paljonko kilometrejä takana?  Sulla varmaan on kaikki vakuutuksetkin tarpeettomia kun olet xxx. jolle ei koskaan tapahdu mitään.

En minä kilometrejä ole laskenut mutta arvaisin noin lähemmäksi 600000km. Vakuutus on kattavin mitä autooni (vm 2022) voi saada omasta vakuutusyhtiöstäni.

Vierailija
48/60 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi melkein olla tämän talvirengaskysymyksen takia kaksi autoa joista toisessa kitkat ja toisessa nastat. Etelä-Suomessa kun iso osa talvirengaskaudesta on tollasta sulan maan loskapaskaa, niin kitkarenkailla ajelisin muuten mutta pakko olisi töihin päästä ne muutama pääkalloaamukin. 

Vierailija
49/60 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan vuodessa 50 000 km ja vuodesta 2002 alkaen olen käyttänyt vain Continentalin kitkarenkaita. Tai no, tammikuussa 2023 ajoin kuukauden Nokian Kökköpeliitta nastarenkailla, koska uuteen autooni tilattujen kitkarenkaiden toimitus viivästyi, niin sain tilapäisesti Kökköpeliitat ajoon. Kökköpeliitat olivat juuri niin hirveät kuin ajattelinkin. 

Vierailija
50/60 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi nastauskovaisilla...

Siinähän sitten  talvella liukastelette risteyksissä kun  kiillotatte kitkoilla ne😁

Suurin osa kitkojen käyttäjistä ajaa nelivetoisilla autoilla, ei tarvitse kiillottaa tai raapia liikkeelle lähdettäessä.

Neliveto pääsee kitkoilla mäkeä ylös lähes yhtä hyvin kuin nastoilla, mutta jarruttaminen aiheuttaa ongelmia.

Vierailija
51/60 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime talvella auto luisui meitä päin pikku mäessä. Taisi olla kitkat kun kaikki muut pääsi mäen ylös. Ei siis kitkoja meille. 

Vierailija
52/60 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

TM lehtern ei kannata uskoa. Kehuu niitä jotka maksavat parhaiten

Vierailija
53/60 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Norjassa jos ajaa nastoilla saa sakot ja jenkeissä ei kukaan aja nastoilla hyvin tuntuu ajelevan muualla maailmassa. Suomessa nussitaan tiet ikivanhalla tekniikalla että joku kunnanjohtajan veli tienaa asfalttihommilla.

Norjassa saa ajaa nastoilla talvirengaspakon aikana. Jossain kaupungeissa siitä peritään maksu. Yhdysvalloissa nastarenkaita saa käyttää niissä osavaltioissa, joissa ylipäätään sataa lunta. Jossain Texasissa ei tarvitse nastoja tai kitkoja, koska ei sada lunta.

Vierailija
54/60 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Norjassa jos ajaa nastoilla saa sakot ja jenkeissä ei kukaan aja nastoilla hyvin tuntuu ajelevan muualla maailmassa. Suomessa nussitaan tiet ikivanhalla tekniikalla että joku kunnanjohtajan veli tienaa asfalttihommilla.

Norjassa saa ajaa nastoilla talvirengaspakon aikana. Jossain kaupungeissa siitä peritään maksu. Yhdysvalloissa nastarenkaita saa käyttää niissä osavaltioissa, joissa ylipäätään sataa lunta. Jossain Texasissa ei tarvitse nastoja tai kitkoja, koska ei sada lunta.

Harvassa maassa ne on kielletty, mutta niitä ei vaan käytetä kuten täällä junttilandiassa.

Vierailija
55/60 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvassa maassa ne on kielletty, mutta niitä ei vaan käytetä kuten täällä junttilandiassa.

Harvassa maassa sataa lunta ja se ylipäätään pysyy maassa enemmän kuin pari päivää joka vuosi. Lumista vuoristoa on useammassa maassa ja siellä vedetään ketjuilla, jotka tuhoavat tietä vielä enemmän. 

Vierailija
56/60 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi melkein olla tämän talvirengaskysymyksen takia kaksi autoa joista toisessa kitkat ja toisessa nastat. Etelä-Suomessa kun iso osa talvirengaskaudesta on tollasta sulan maan loskapaskaa, niin kitkarenkailla ajelisin muuten mutta pakko olisi töihin päästä ne muutama pääkalloaamukin. 

Ota taksi niinä muutamana aamuna.

Vierailija
57/60 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat niin huonoja kuskeja, että tarvitsevat nastarenkaat. 

Vierailija
58/60 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin hintava investointi ja kitkat jo muutamien vuosien  jälkeen jo muuttuvat vaaralliseksi kumin kovetettua.

Vierailija
59/60 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rengastesteissä ääritilanteet ovat yleisiä, koska niissä haetaan renkaan rajat. Testaajina ammattilaiset rataoloissa. Jos arkiajossa joutuu niihin tilanteisiin, niin yleensä siihen puuttuu jo tieliikennelaki ankarimmalla kädellä.

Arkielämässä tuskin kukaan meistä on joutunut vetämään autonsa, renkaansa, tai puolisonsa tappiin asti. Jos on, niin silloin vika on käyttäjässä. Ei paappa tai mummeli, joka ajaa kerran viikossa terveyskeskukseen ja A-markettiin, tarvitse huippurenkaita Ladaansa Pöljänkulmalla. Vähemmälläkin pärjää.

Ammattiautoilijat, jotka liikkuvat joka säällä, tietävät kyllä tarvitsevatko nastat vai kitkat. Kun aamulla ennen aura-autoa on liikuttava duunijutuissa, silloin on hyvä tietää auton ja tien välisen kitkakertoimen olevan hyvä.

Itse käytän Stadissa ranskalaisia CC (Cross Climate jokasään MS) gummeja. Riittää arkiajoon, mukavat, toimivat, aina lailliset (kulutuspinta?), ei hätää.

<

Jaha, Stadissa tarvitsee kunnon renkaat mutta mummo ja pappa  sivukylillä ei !  Aika  outo näkökulma 🙄

Vierailija
60/60 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuurista se on kiinni. Olen törmännyt hirven kanssa. Ajoin alle rajoituksen, edessä ei mennyt ketään ja takana tuli auto arviolta muutaman sadan metrin päässä. Hirvi juoksi tielle tien vasemmalta puolelta vastaantulevan auton edestä. Oli pimeää, vastaantulijan valot häikäisivät sen verran, että en ehtinyt nähdä hirveä ollenkaan. Vastaantulija teki väistöliikkeen ja ajoi penkkaan. Hirvi törmäsi mu