Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kitkarenkaat ovat kirineet nastarenkaat kiinni

Vierailija
29.10.2025 |

Kitkarenkaat ovat kirineet nastarenkaat kiinni Asiantuntija: kenelläkään ei ole mitään syytä tuomita niitä kategorisesti

https://tekniikanmaailma.fi/kitkarenkaat-ovat-kirineet-nastarenkaat-kii…?

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kaikista liukkain keli on se missä toivoo että on nastat alla. Jos mukavuus olisi tärkeintä jatkaisin talvellakin kesärenkailla ajamista.

Olen ajanut useasti 80kmh maantiellä joka niin jäässä, että jos kaasua painaa niin sutaisee vaan. Ei ole ollut kuitenkaan mitään ongelmia pysyä tiellä tai muutakaan, se on se turvaväli ja nopeiden liikkeiden välttäminen joka tärkeintä.

Tietenkin kohtalo voi puuttua peliin ja joku idiootti liittyy tielle ja kuvittelee ehtivänsä alta pois, mutta kohtalo voi puuttua peliin niin monessa muussakin paikassa.

Vierailija
22/60 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tekniikan Maailman rengasvertailuissa painotetaan voimakkaimmin jääpitoa ja ääritilannekäytöstä, mikä suosii nastarenkaita. Jos painotetaan enemmän ajomukavuutta, alhaista melutasoa ja vierintävastusta, kärkirenkaat menivät uusiksi."

Minä painotan autoni renkaissa turvallisuutta ja siksi valitsen renkaan, jolla on paras jääpito ja joka on varmin nimenomaan ääritilanteissa, eli nastarenkaan.

Noh me muut ajetaan kelin mukaan kitkoilla. Jos on epävarma omista ajotaidoistaan eikä osaa arvioida tien liukkautta, niin silloin on hyvä ajaa nastoilla.

Juuri näin. Mikäli ajotaidot on heikot, niin on muidenkin turvallisuuden kannalta parempi, että ajaa nastoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tekniikan Maailman rengasvertailuissa painotetaan voimakkaimmin jääpitoa ja ääritilannekäytöstä, mikä suosii nastarenkaita. Jos painotetaan enemmän ajomukavuutta, alhaista melutasoa ja vierintävastusta, kärkirenkaat menivät uusiksi."

Minä painotan autoni renkaissa turvallisuutta ja siksi valitsen renkaan, jolla on paras jääpito ja joka on varmin nimenomaan ääritilanteissa, eli nastarenkaan.

Ja ääritilanteita on kuinka usein? Montako kertaa olet joutunut elämäsi aikana hätäjarrutukseen? Itse en ole joutunut hätäjarruttamaan kertaakaan yli 30 vuoden aikana. 

Asut varmaan jossain syrjäkylällä, missä liikennettä on vähän

Vierailija
24/60 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh me muut ajetaan kelin mukaan kitkoilla. Jos on epävarma omista ajotaidoistaan eikä osaa arvioida tien liukkautta, niin silloin on hyvä ajaa nastoilla.

🤣🤣🤣 tervetuloa kokeilemaan niitä nastoja peilijäiselle soratielle. Ja kyllä, ne tiet on sillä tavalla jäässä vaikka kuinka monta kertaa talven aikana.

Vierailija
25/60 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonoillakin renkailla on mahdollista ajaa ilman kolaria. Mutta se ei tee huonoista renkaista turvallisia.

Vierailija
26/60 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rengastesteissä ääritilanteet ovat yleisiä, koska niissä haetaan renkaan rajat. Testaajina ammattilaiset rataoloissa. Jos arkiajossa joutuu niihin tilanteisiin, niin yleensä siihen puuttuu jo tieliikennelaki ankarimmalla kädellä.

Arkielämässä tuskin kukaan meistä on joutunut vetämään autonsa, renkaansa, tai puolisonsa tappiin asti. Jos on, niin silloin vika on käyttäjässä. Ei paappa tai mummeli, joka ajaa kerran viikossa terveyskeskukseen ja A-markettiin, tarvitse huippurenkaita Ladaansa Pöljänkulmalla. Vähemmälläkin pärjää.

Ammattiautoilijat, jotka liikkuvat joka säällä, tietävät kyllä tarvitsevatko nastat vai kitkat. Kun aamulla ennen aura-autoa on liikuttava duunijutuissa, silloin on hyvä tietää auton ja tien välisen kitkakertoimen olevan hyvä.

Itse käytän Stadissa ranskalaisia CC (Cross Climate jokasään MS) gummeja. Riittää arkiajoon, mukavat, toimivat, aina lailliset (kulutuspinta?), ei hätää.

Kukin tavallaan.

Vierailija
27/60 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä määrissä, mutta ei turvallisuudessa

Vierailija
28/60 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Mikäli ajotaidot on heikot, niin on muidenkin turvallisuuden kannalta parempi, että ajaa nastoilla.

🤣🤣🤣

Vierailija
29/60 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on hyvät ajotaidot, mutta  nastat silti. Sivuteilläkin pitää päästä  pääkallokeleillä, ei niitä suolata , eikä hiekoiteta

Vierailija
30/60 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi nastauskovaisilla...

Siinähän sitten  talvella liukastelette risteyksissä kun  kiillotatte kitkoilla ne😁

Suurin osa kitkojen käyttäjistä ajaa nelivetoisilla autoilla, ei tarvitse kiillottaa tai raapia liikkeelle lähdettäessä.

Vierailija
31/60 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan kitkoilla ajamista auttaa suuresti se että nastarenkaat karhentavat jäätä.

Vierailija
32/60 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä sitä polleasti kehutaan ajotaitoja. Ne ääritilanteet ei ole välttämättä omasta ajotaidosta kiinni. Hyvä tuuri on käynyt, jos on 24 vuotta ajanut muuallekin kuin lähikauppaan eikä ole koskaan tarvinnut mitään tai ketään väistää.

Vierailija
33/60 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä sitä polleasti kehutaan ajotaitoja. Ne ääritilanteet ei ole välttämättä omasta ajotaidosta kiinni. Hyvä tuuri on käynyt, jos on 24 vuotta ajanut muuallekin kuin lähikauppaan eikä ole koskaan tarvinnut mitään tai ketään väistää.

Hyvää ennakoivaa ajotapaa, sitä mitä suurin osa ei osaa.

Vierailija
34/60 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ääritilanteita on kuinka usein? Montako kertaa olet joutunut elämäsi aikana hätäjarrutukseen? Itse en ole joutunut hätäjarruttamaan kertaakaan yli 30 vuoden aikana. 

Asut varmaan jossain syrjäkylällä, missä liikennettä on vähän

Ihan täällä Helsingissä, ja liikun usein 300km säteellä täältä.

Vierailija
35/60 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norjassa jos ajaa nastoilla saa sakot ja jenkeissä ei kukaan aja nastoilla hyvin tuntuu ajelevan muualla maailmassa. Suomessa nussitaan tiet ikivanhalla tekniikalla että joku kunnanjohtajan veli tienaa asfalttihommilla.

Vierailija
36/60 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi keskieurooppalaiset jokakelin renkaat eivät ole Suomen talveen sopivat. Ne sopii sinne keskieurooppaan missä on plussakelit talvella.

Vierailija
37/60 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Renkaita testannut lehti kertoo testin kiistattoman tuloksen ja täällä vaan intetään vastaan. 

Vierailija
38/60 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin en tiedä mikä ajotaito siinä auttaa kun hirvi juoksee pusikosta eteen eikä oikein muuta voi kuin jarruttaa. Ellei se taito ole sitä että varmuuden vuoksi köröttelee kitkoilla alinopeutta.

Vierailija
39/60 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö!

Vierailija
40/60 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuurista se on kiinni. Olen törmännyt hirven kanssa. Ajoin alle rajoituksen, edessä ei mennyt ketään ja takana tuli auto arviolta muutaman sadan metrin päässä. Hirvi juoksi tielle tien vasemmalta puolelta vastaantulevan auton edestä. Oli pimeää, vastaantulijan valot häikäisivät sen verran, että en ehtinyt nähdä hirveä ollenkaan. Vastaantulija teki väistöliikkeen ja ajoi penkkaan. Hirvi törmäsi mun auton etukulmaan.

Kertoisitko mulle, miten olisin välttänyt tämän ennakoimalla?